کد خبر 264460
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳

استودیو شبکه "آ ار دی" آلمان با استناد به گزارش صادرات تسلیحات این کشور اعلام کرد که عربستان سعودی سال گذشته رتبه اول در خرید کالاهای تسلیحاتی آلمانی را داشته است.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، استودیوی شبکه "آ اردی" آلمان روز گذشته با استناد به گزارش صادرات تسلیحات که روز چهار شنبه باید در کابینه درباره آن تصمیم گیری شود نوشت که عربستان سعودی در سال گذشته مشتری اصلی کالاهای تسلیحاتی آلمان بوده است.

بر این اساس در سال 2012 صادرات تسلیحاتی به ارزش 1.237 میلیارد یورو به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تصویب شده است.

تحویل سلاح به عربستان سعودی به دلیل شرایط حقوق بشری در این کشور بسیار در آلمان مورد اختلاف است. گزارشاتی مبنی بر اینکه آل سعود تصمیم دارد حدود 270 تانک لئوپارد2 تولید آلمان را خریداری کند نگرانی هایی را برای ایجاد جنجال و غوغا بر سر این مسئله در آلمان ایجاد کرد.

بر اساس گزارش صادرات تسلیحات آلمان در کل سال گذشته مجوز صادرات تسلیحاتی که دولت آلمان دستور آن را داده است از 5.4 به 4.7 میلیارد یورو کاهش پیدا کرده است. همچنین میزان صادرات واقعی تسلیحات از 1.285 میلیارد به 946 میلیون یورو کاهش پیدا کرده است. 59 درصد این صادرات به کشورهایی انجام می گرفت که به اتحادیه اروپا و یا ناتو تعلق نداشتند.

البته مجوز صادرات تسلیحات کوچک آلمان به شدت افزایش پیدا کرده است. بر اساس این گزارش تپانچه ها و مسلسل ها و مهماتی به ارزش 37.1 میلیون یورو به کشورهای جهان سوم به غیر از اتحادیه اروپا و ناتو صادر شده است. این در حالی است که در سال 2011  ، 17.92  میلیون یورو از این گونه تسلیحات صادر شده بود.

اتحادیه سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی آلمان در مذاکرات خود برای تشکیل دولت ائتلافی با سوسیال دموکرات ها نظارت و کنترل شدید تر بر صادرات تسلیحات کوچک در آلمان را مد نظر قرار داده اند. آن ها بخصوص اطلاع رسانی بهتر به پارلمان آلمان و عموم مردم در این زمینه را مد نظر قرار داده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس