به گزارش مشرق، محمدحسين صوفي در پاسخ به پرسشي دربارهي وجود فشارها بر رسانه راديو براي پخش برنامه يا جلوگيري از پخش برنامه يا موسيقي خاصي، گفت: من به جاي فشار از واژهي الزامات اعتقادي استفاده ميکنم؛ در واقع ما خودمان الزاماتي داريم که اين الزامات در مواردي محدوديت ايجاد ميکند اما با تشخيص و اجتهاد رسانهيي که داريم، محدوديت شديدي را احساس نميکنيم.
وي ادامه داد: واقعاً عرض ميکنم که گرچه بعضيها ممکن است فکر کنند فشار سختي بر رسانه وارد ميآيد اما نه، چنين فشاري وجود ندارد. من هم به عنوان مدير چندساله رسانه و هم به عنوان فرد آشنا با مسائل فرهنگي در کشور ميگويم که اساساً فشاري احساس نميکنيم و اين طور نيست که از محافل مختلف روي ما فشار باشد که چيزي را پخش کنيم يا نکنيم. حالا چرا اين اتفاق ميافتد؟ چون هم اجتهاد رسانهيي وجود دارد و هم اين که برنامهسازان ما ميدانند در تمام رسانههاي جهان ضوابطي وجود دارد که بايد رعايت شود.
صوفي گفت: ما در توليد برنامههاي راديويي بنا را بر سه محور ذائقه مردم، مصحلت مردم و ميل و نياز مردم گذاشتيم.
معاون صدا در گفتوگو با ماهنامه مديريت ارتباطات همچنين به بيان دغدغههاي مديريتي در رسانه راديو پرداخت و از نقش مؤثر صداوسيما در کنترل حوادث پس از انتخابات سخن گفت.
صوفي اظهار کرد: مديريت رسانه يکي از سختترين نوع مديريتهاست؛ بنابراين ما بايد يک استراتژي براي خودمان فرض کنيم تا بتوانيم هم به ذائقه مخاطب پاسخ دهيم و هم به ميل و نياز مخاطب. اين استراتژي نيز بر مبناي اجتهاد رسانهيي است. اگر ما اجتهاد رسانهيي را تشخيص دهيم و خوب عمل کنيم، شايد آن سختي و فشاري که اشاره ميکنيد کمتر باشد يا اگر هم زياد باشد، هم شيرين خواهد بود و هم اينکه نتيجه مطلوبي براي حکومت خواهد داشت.
معاون صدا در بخش ديگري از گفتوگوي خود با ماهنامه مديريت ارتباطات، در پاسخ به اين پرسش که چرا رسانه ملي در حوادث پس از انتخابات خواست مردم در اطلاعرساني دقيق را اجابت نکرد، گفت: ما با توجه به اين که رسانه ملي هستيم، به چند فاکتور عمده به عنوان اولويتها و سياستها بايد توجه کنيم؛ خصوصاً به وحدت ملي، امنيت ملي و عمومي، آرامشبخشي در جامعه و ايجاد نشاط در مردم؛ بنابراين بايد در دعوت از هر کارشناسي و در توليد و پخش هر برنامهاي، نگاهي به امنيت ملي، وحدت ملي و آرامش جامعه داشته باشيم. از سوي ديگر، 40 و چند ميليون نفر در انتخابات شرکت کردند و بيش از 20 ميليون به يک جريان رأي دادند و حالا چند ميليون هم به جريان ديگري که البته در عمل معلوم شد که آن چند ميليون دائماً ريزش داشتند. اگر نظرسنجيهاي صداوسيما و ساير مراکز را نگاه کنيد، ميبينيد اين 13 ميليون نفر، 13 ميليون نفر ثابتي نبود و خيلي ريزش و کاهش داشت. بنابراين وقتي ما از ذائقه مخاطب ميگوييم، بايد آن 25 ميليون نفر يا بيشتر از 40 ميليون نفر را در نظر بگيريم.
وي ادامه داد: بايد به مسائل انتخابات پايان ميداديم، چرا که کشور بايد به فکر سازندگي، توسعه و برنامهريزي باشد. به هر حال ملت ميخواهند زندگي کنند. کشور ما کشور انتخابات است و اگر قرار باشد همه امور کشور را به انتخابات گره بزنيم، حتماً التهابات انتخابات مجلس نيز کمتر از انتخابات رياستجمهوري نيست. ما به عنوان رسانه بايد مردم را تشويق کنيم و يکي از وظايف رسانه، مديريت و هدايت افکار عمومي است. بنابراين پس از انتخابات بناي رسانه بر اين بود که بتواند با توليد و پخش برنامههاي تفريحي و سرگرمکننده، مسابقه، فيلم و... مردم را هدايت کند تا به دنبال زندگي، سازندگي و توسعه باشند.
صوفي در بخش ديگري از اين گفتوگو با بيان اين که «ما همه پيشبينيها را انجام داديم اما نه اينطور که عدهاي بيايند و رأي مردم را برنتابند»، در مورد اتفاقات پس از انتخابات گفت: اگر پيشبيني «فتنه» ميشد، تدابير ديگري ميانديشيديم. ما پيشبيني کار شيريني را ميکرديم، اينکه بالاخره مردم ميآيند و رأي ميدهند و مانند ساير انتخابات از نتايج تمکين ميکنند و تمام ميشود. کشور خيلي از اين قضيه ضرر کرد و من ميخواهم بگويم بخش زيادي از ضرري که به کشور وارد شد، از توطئه رسانهيي بود. شما نگاه کنيد، در ايام انتخابات سوگيري توليد و پخش بيبيسي شدت يافت. صداي آمريکا همينطور و اساساً بيبيسي معترضان و اغتشاشگران را هدايت ميکرد که برويد فلان خيابان، عدهاي آن جا جمع شدند، درگيري شد. اگر بخواهيم برندگان و بازندگان انتخابات را احصاء کنيم، بايد بگوييم برنده رسانه بود و بازنده هم رسانه بود. منتهي برنده رسانه ملي و جمهوري اسلامي بود که توانست با توطئه رسانهيي غرب مقابله کرده و آرامشبخشي کند، بازنده رسانههاي غربي بودند که با تمام نيرو وارد شدند اما نتوانستند کاري از پيش ببرند.