کد خبر 263402
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰

فرانسه به اتفاق اسرائيل و عربستان، مانع رسيدن غرب به توافق بر سر برنامه هسته اي ايران شدند.

به گزارش مشرق، باشگاه خبرنگاران به نقل از الميادين نوشت: فرانسه مانع رسيدن قدرتهاي بزرگ به توافق با ايران بر سر برنامه هسته‌اي اين کشور شد.

کارشناسان معتقدند موضع اسرائيل و فرانسه در اين باره واضح بود و البته با موضع عربستان نيز هماهنگي داشت.

برخي معتقدند اين موضع همانند موضع آنان براي جلوگيري از تشکيل کنفرانس ژنو2 براي حل بحران سوريه است. اين در حالي است که عربستان، بازار ثروتمندي براي خريد تسليحات فرانسوي است.

عربستان در آخرين قرارداد، يک ميليارد دلار تسليحات از فرانسه خريد. اين در حالي است که پيش از اين، سه کتاب در انتقاد از معامله تسليحاتي فرانسه با قطر در فرانسه به چاپ رسيده بود. نويسندگان اين کتابها با مدارک اثبات کرده اند کساني که فرانسه به آنها در سوريه کمک تسليحاتي کرده است، همانهايي هستند که با سربازان فرانسوي در مالي جنگيده اند.

در همين حال لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه پس از گفتگوهاي ايران با قدرتهاي بزرگ در ژنو، تلاش کرده است به اتهامات به اين کشور مبني بر ايجاد مانع براي رسيدن توافق هسته‌اي با ايران پاسخ دهد.

فابيوس ادعا کرده است هر چند ايران حق دارد از انرژي هسته‌اي صلح‌آميز استفاده کند، اما نمي‌توان بمب هسته اي را پذيرفت.

کارشناسان معتقدند عربستان، اسرائيل و فرانسه تلاش مي کنند از رسيدن ايران با غرب به توافق بر سر برنامه هسته اي جلوگيري کنند. اين در حالي است که روابط تجاري بين فرانسه و قطر باعث شد فرانسه نخستين کشوري باشد که براي ائتلاف مخالفان سوري در غرب، نخسين سفارت خانه را بگشايد.

حال پرسش کارشناسان اين است که اگر فرانسه به همراهي اسرائيل و عربستان، همچنان مانع رسيدن کشورهاي قدرتمند با ايران به توافق بر سر برنامه هسته‌اي اين کشور شوند، چه کسي بهاي آنرا خواهد پرداخت؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس