کد خبر 26249
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۸

"نجيب ميقاتي " نامزد گروه هشت مارس متشکل از حزب‌الله و متحدان آن که عصر امروز توسط رئيس جمهوري لبنان مامور تشکيل دولت جديد اين کشور شد؛ بنا به اذعان تمامي گروه‌هاي سياسي لبنان، در زمان نخست‌وزيري خود در گذشته يکي از بي‌طرف‌ترين نخست‌وزيرهاي تاريخ اين کشور

به گزارش مشرق به نقل از  فارس، ميقاتي سياستمدار و بازرگان لبناني در 24 نوامبر سال 1955 در شهر طرابلس به دنيا آمد، او تحصيلات دانشگاهي خود را در دانشگاه‌ آمريکايي بيروت و آکادمي اروپايي مديريت در فرانسه و دانشگاه هاروارد در آمريکا گذرانده است.

ميقاتي در عرصه سياسي لبنان در سمت‌هاي مختلفي خدمت کرده است، او در 19 آوريل سال 2005 به عنوان نخست‌وزير لبنان انتخاب شد و تا 19 جولاي همان سال نخست‌وزير باقي ماند، دولت وي دولتي موقت بود که تنها تا انتخابات مجلس قانونگذاري جديد و تشکيل دولت بر اساس آن رسميت داشت.

او بعد از رسيدن به نخست‌وزيري لبنان سعي کرد تا به صورت کامل بي‌طرفي خود را در مناقشات سياسي اين کشور اعلام کند، به همن علت نيز انتخاباتي سالم در مي سال 2005 در اين کشور برگزار کرد، اين انتخابات به اعتراف تمام گروه‌هاي سياسي در لبنان يکي از سالم‌ترين انتخابات لبنان بوده است، وي حتي براي اطمينان دادن به سلامت اين انتخابات قول داد که خود در آن شرکت نکند. گروه‌هاي سياسي لبنان اعتقاد دارند که اولين باري است که نخست‌وزير لبنان در طول تاريخ اين کشور به اين اندازه جانب بي‌طرفي را رعايت کرده است.

ميقاتي علاوه بر اين از سال 1998 تا 2004 نيز به عنوان وزير حمل‌و‌نقل و خدمات عمومي در سه دولت پي درپي لبنان فعاليت کرد.

وي در سال 2000 ميلادي به عنوان نماينده شهر طرابلس پارلمان انتخاب شد و پست نخست وزيري را بعد از ترور "رفيق حريري " نخست وزير اسبق لبنان برعهده گرفت و نامزد انتخابات پارلماني در آن زمان، با توجه به ماموريت خود در دولت نشد و در سال 2009 ميلادي به عنوان نماينده طرابلس در پارلمان برگزيده شد. ميقاتي مجددا در سال 2009 به عنوان نماينده منطقه طرابلس در پارلمان لبنان انتخاب شد.

ميقاتي ازدواج کرده و سه فرزند دارد و از عرصه تجارت وارد سياست شد و از بزرگترين تجار لبناني و عربي و بين‌المللي به شمار مي‌رود. وي پيش از اينکه در سال 98 به وزارت برسد، به عنوان يک بازرگان فعاليت مي‌کرد، او موسس مجموعه اينوِست کام است که از سال 1982 آغاز به کار کرده و يکي از بزرگترين شرکت‌هاي مخابراتي عربي و منطقه‌اي است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس