کد خبر 26164
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۸

پارک ملي کوير بين 23/51 الي 04/53 طول شرقي و 17/34 الي 12/35 عرض شمالي در استان سمنان واقع شده است، مساحت پارک ملي 446400 هکتار مي‌باشد.

به گزارش مشرق، سازمان حفاظت محيط زيست ( پارک ملي ) را چنين تعريف مي کند: پارک ملي به محدوده ‌اي از منابع طبيعي کشور اعم از جنگل، مرتع، بيشه ‌هاي طبيعي، اراضي جنگلي، دشت و آب و کوهستان اطلاق مي‌‌شود که نمايانگر نمونه‌‌هاي برجسته‌اي از مظاهر طبيعي ايران مي‌‌باشد و به منظور حفظ هميشگي وضع زندگي و طبيعي آن و همچنين ايجاد محيط مناسب براي تکثير و پرورش جانوران وحشي و رشد رستني‌ها در شرايط کاملاً طبيعي تحت حفاظت قرار مي‌‌گيرد. 

 

پوشش گياهي
درمنه،‌ شيرخشت،‌ گون،‌ گرگ تيغ، ‌خنجک،‌ افدرا،‌ اشنان، ‌قيچ،‌ اسفند،‌ تاغ،‌ پرند، ‌جارو،‌ خارشتر،‌ اسکنبيل، انواع گرامينه،‌ ني، ‌سازو،‌ علف شور،‌ گز،‌ جگن، ‌آتريپلکس. 

 

تنوع جانوري
حيواناتي که در اين پارک مي توان مشاهده کرد عبارت بودند از: آگاما، عقرب، خرخاکي، پروانه، تيهو، کوکر، هوبره، سسک، چکاوک کاکلي، زنبورخورک، گنجشک و خرگوش.

 

پستانداران
کل و بز و قوچ و ميش،‌ آهو،‌ جبير،‌ گورخر، ‌پلنگ،‌ يوزپلنگ،‌ کفتار،‌ روباه شني،‌ شغال،‌ گرگ،‌ گربه وحشي، ‌کاراکال، تشي،‌ خرگوش،‌ سمور سنگي.

 

پرندگان
انواع غازها، مرغابي‌ها،‌ حواصيل‌ها،‌ گنجشک‌سانان، زنبورخورک‌ها، ‌کبوترها،‌ کلاغ‌ها، عقاب ها، درنا،‌ فلامينگو، پرستو، ‌کوکر، ‌قمري،‌ توکا، ‌هدهد، بلدرچين،‌ تيهو، ‌کبک، هوبره، ‌دال،‌ شاهين، بحري،‌ دليجه، ‌سارگپه،‌ سنقر.

 

خزندگان
انواع مار،‌ سوسمار،‌ مارمولک و ‌لاک پشت.

 

پارک ملي کوير در 50 کيلومتري جنوب شرقي تهران و در غرب کوير مرکزي ايران و شرق درياچه نمک قرار دارد ، اراضي مسطح اين پارک با پوشش گياهي کويري و نيمه کويري ، است ، در ناحيه کوهستاني بخش شمالي پارک ، کل و بز و قوچ و ميش به سر مي برند ، پرندگان چون کبک و تيهو بومي اين منطقه هستند ولي هر ساله پرندگان مهاجري چون فلامينگو ، آنقوت ، سر سبز و خوتکا به آب بندهاي اين منطقه مي آيند .

 

راه هاي ورودي منطقه
مناسب ترين راه ورودي منطقه از طريق راه آسفالته ورامين ، پيشوا تا يک کيلومتري ايستگاه راه آهن ابردژ ادامه دارد و از مسير جاده شني قلعه بلند ، عسگرآباد ، حصار گلي به پاسگاه محيط باني مبارکيه مي رسد .

از سمت جنوبي منطقه راه ديگري از طريق کاشان ، آران ، مرنجاب به پاسگاه محيط باني سفيد آب و نرسيده به بند علي خان را از طريق جاده ورامين ، جواد آباد ، چرمشهر به محيط باني فصلي بندعلي خان مي رسد .

راه هاي ديگري براي ورود به منطقه وجود دارد که عبور از آنها بدون راهنما کاري بسيار خطرناک است . جهت جلوگيري از هرگونه پيشامد سوء و ناگوار احتمالي بايد قبل از انجام برنامه سفر به کسب اطلاع و مجوز اداره کل حفاظت محيط زيست استان سمنان و هماهنگي با واحد هاي تابعه مستقر در منطقه اقدام شود .

 

چشم انداز عمومي پارک
با اينکه نام اين پارک را کوير گذاشته اند ليکن بخش هاي وسيعي از آن حالت بياباني دارد و داراي رستني هاي فراوان است ، در اين پارک کوه هاي دوازده امام و سياه کوه قرار دارند ، در ضمن پارک داراي چشمه ها و نهرهايي است .

 

چشمه هاي حائز اهميت پارک ملي
عين الرشيد ، آب محله ، شکر آب ، نخجير ، چشمه شاهي ، سياه کوه از معروف ترين چشمه هاي پارک ملي کوير است . در حال حاضر تأمين کننده آب قصر بهرام است اين چشمه در دامنه شمالي سياه کوه قرار دارد و مشرف به قصر بهرام است که به وسيله يک کانال آبي روباز به طرف قصر شاهي و عمارت حرمسرا هدايت شده که از عجايب معماري به شمار مي رود ، چشمه شاهي آب شيرين مايل به شور دارد که به وسيله لوله به قصر بهرام براي استفاده عموم هدايت شده است در اطراف چشمه ني و درخت بادامک به وفور ديده مي شود چشمه هاي ديگر که آبشخور قوچ و ميش و جبير است عبارتند از : چشمه بيد ، چشمه عين الرشيد ،حوض آقا محمد ، چشمه آب محله ، چشمه بز ، چشمه سرخ ، چشمه پيغمبر ، چشمه آب گله ، چشمه قاجاريه ، چشمه شکراب ، چشمه طلحه ، چشمه ملک آباد ، چشمه زنبوري ، چشمه آب باريک ، چشمه لکاب ، چشمه ميراب دراز ، پارک ملي کوير علاوه بر داشتن جوامع گياهي کويري ، نيمه کويري و جوامع گياهي خاک هاي شور در بخش هاي کوهستاني داراي جوامع گياهي با سيمايي استپي است حفاظت از منطقه و جلوگيري از بوته کني ، چراي دام ، قطع درختچه ها به طور چشمگيري باعث ترميم پوشش زنده خاک شده و گياهان فرصت يافته اند تا استقرار و رشد و توسعه يابند .
بسياري از شن ها و ريگ هاي روان و متحرک که از ويژگي هاي بارز مناطق کاملاً کويري است در اين منطقه کمتر به چشم مي خورد با استقرار رستني ها تثبيت يافته اند مگر در مناطق حفاظت شده که در بخش هايي از آن هنوز از اين پديده ها وجود دارد .
در کل اين منطقه جمعاً 20 محيط بان مسئول حفاظت و کنترل ملي کوير و منطقه حفاظت شده هستند که در واقع به هر نفر 33 هزار و 500 هکتار به طور تقريبي جهت مراقبت و سرکشي مي رسد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس