وزیر خارجه اسبق و نماینده کنونی پارلمان انگلیس روز سه‌شنبه با حضور در شبکه «بی‌بی‌سی» به سابقه تیره انگلیس در تحولات ایران اذعان کرد و گفت اکنون مردم بریتانیا بهبود روابط با ایران را خواستارند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، «جک استراو» وزیر خارجه اسبق انگلیس روز سه‌شنبه در یکی از برنامه‌های شبکه «بی‌بی‌سی» به نقش گسترده دولت انگلیس و مداخلات این کشور در تحولات ایران پیش از وقوع انقلاب اسلامی اذعان کرد.

وی در بخشی از این برنامه در پاسخ به سوالی در مورد حمایت دولت بریتانیا از کودتای 28 مرداد علیه دولت قانونی ایران، نسبت به این اقدام ابراز تأسف کرد و گفت این تصمیم اشتباهی بوده که آمریکا و بریتانیا اتخاذ کردند تا از حکومتی حمایت کنند که از حمایت مردمی برخوردار نبود. به اذعان استراو نقش انگلیس در این کودتا موجب شد تا سابقه بدی از لندن در ذهن ایرانی‌ها بماند.

وزیر خارجه اسبق و نماینده کنونی پارلمان انگلیس در این مصاحبه در مورد سابقه انگلیس در ایران گفت قبول دارد که لندن تاریخ طولانی در اقدامات علیه ایران دارد. وی افزود انگلیس نگاهی استعماری به ایران داشت، تلاش می‌کرد تا از نفت این کشور سوءاستفاده کند، محمدرضا شاه را روی کار آورد، از وی حمایت کرد، در جنگ ایران و عراق به همراه دیگر کشورهای عربی «صدام حسین» را حمایت تسلیحاتی کرد. استراو تصریح کرد که ایرانی‌ها به دلیل همین سوابق حق دارند دید بدی نسبت به انگلیس داشته باشند. او با این وجود تأکید کرد که انگلیس اکنون دیگر یک ابرقدرت نیست و بخش بزرگی از مردم آن خواهان رابطه بهتر با ایران هستند.


استراو در بخش دیگری از برنامه ابراز امیدواری کرد بتواند در اولین فرصت به عنوان از پارلمان انگلیس به ایران سفر کند و با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور این کشور دیدار داشته باشد.

«جک استراو» بین سال‌های 2001 تا 2003 وزیر خارجه انگلیس بود و در این مدت چند بار در چارچوب مذاکرات هسته‌ای، به تهران سفر کرد. وی در مصاحبه خود «بی‌بی‌سی» نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ابراز خوشبینی کرد، اما گفت هیچ تضمینی برای موفقیت این مذاکرات وجود ندارد. او عزم واقعی طرفین برای مذاکره و دستیابی به نتیجه را شرط اصلی موفقیت این مذاکرات دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس