معاون فرهنگی اجتماعی فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: امروز حل چالش‌های فرهنگی به الگوهایی مانند شهید طهرانی‌مقدم نیاز دارد.

به مشرق به نقل از تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی اجتماعی فرمانده کل سپاه پاسداران در دومین سالگرد شهادت سرلشگر حسن طهرانی‌مقدم که عصر دیروز در مسجد پیامبر اعظم(ص)برگزار ‌شد، با اشاره به اینکه مطمئن هستم مجالسی که برای یاد و ذکر شهدا و امثال این شهید بزرگوار برگزار می‌شود، ذکر الله است، گفت: با توجه به اینکه توفیق داشتم از نوجوانی با شهید حاج حسن طهرانی‌مقدم حشر و نشر داشته باشم، تصور می‌کنم بیش از خدمات اقتدارآفرین این شهید بزرگوار برای امنیت ملی جمهوری اسلامی،‌ شخصیت چند بعدی و سیر و سلوک عارفانه ایشان توجه را جلب می‌کند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران، موتور محرک حاج‌ حسن طهرانی‌مقدم را برای این افتخارآفرینی‌ها در درجه اول شخصیت معنوی این شهید دانست.

*شهید طهرانی‌مقدم با نسل کنونی ارتباط داشت

وی اضافه کرد: تبیین و معرفی شخصیت شهید طهرانی‌مقدم از طریق فیلم، کتاب، سخنرانی و برگزاری مجالس را فرصتی برای نظام در ارائه بهترین اثوه‌های ستودنی دانسته و گفت: در طول دفاع مقدس سرداران بزرگی داشتیم که به شهادت رسیدند و به مانند خورشیدی در جامعه درخشش داشتند اما یکی از ویژگی‌های ممتاز شهید طهرانی‌مقدم این است که ایشان تا همین سال‌های نزدیک با ما زندگی کرد و با نسل کنونی ارتباط داشت.

مقدم‌فر گفت: زمانی که ما به جوانان نسل امروزی شهیدان همت، باکری‌ها و متوسلیان و ... را  معرفی می‌کنیم برخی جوانان فکر می‌کنند آنها متعلق به دهه اول انقلاب هستند و در شرایط خاصی زندگی و رشد کردند و دست نیافتنی هستند، اما حاج‌ حسن سردار شهیدی است که تا امروز با جامعه ما آمده است و با فضای جدید، تکنولوژی روز و موبایل و اینترنت و امثال آن زندگی کرده است اما او با همین شرایط توانست سردار عالیقدر، دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعایی شود که در عالی‌ترین مرتبه علمی، جهادی و معنوی قرار گیرد.

*شهید طهرانی‌مقدم یک الگوی عملی و اثبات شده است که نشان داد مسیر پیشرفت علم و دین می‌تواند با یکدیگر هم‌راستا باشد

مقدم فر شهید طهرانی‌مقدم را الگویی دست‌یافتنی عنوان کرد و افزود: ما می‌توانیم به فرزندانمان، شهید طهرانی‌مقدم را به عنوان یک الگو معرفی کنیم و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که یک فرد می‌تواند در اوج پیشرفت‌های علمی و فن‌آوری قرار گیرد و دانشمندی برجسته باشد اما زیارت عاشورای هر روزه‌اش و دعای سمات عصر جمعه‌هایش ترک نشود و انس با قرآن و اهل بیت هم داشته باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: امروز در دانشگاه‌ها این مشکل وجود دارد که برخی فکر می‌کنند اگر کسی بخواهد مسیر علم را طی کند، این مسیر لزوما مسیر سکولاریزم است اما شهید طهرانی‌مقدم یک الگوی عملی و اثبات شده است که نشان داد مسیر پیشرفت علم و دین می‌تواند با یکدیگر هم‌راستا و هم مسیر باشد و لزوما اینها از یکدیگر جدا نیستند.

* شهید طهرانی‌مقدم اسیر"نشدن‌ها" و "نمی‌شودها" و "امکانات نیست‌ها" نبود و متوقف نمی‌شد

مقدم‌فر با بیان اینکه 2 سال از شهادت شهید طهرانی‌مقدم می‌گذرد اما متاسفانه تاکنون کار جدی برای شناساندن این گنجینه و گوهر گران‌قدر به جوانان نکرده‌ایم، گفت: الگوی مدیریتی شهید طهرانی‌مقدم مثال‌زدنی است، ایشان در قالب‌های بسته اداری و حصارهای تنگ محدود نمی‌شد و اسیر "نشدن‌ها" و "نمی‌شودها" و "امکانات نیست‌ها" نبود و متوقف نمی‌شد و الگوی مدیریتی ویژه‌ای داشت و همیشه در حال حرکت، جوشش و تلاش بود.

وی با بیان اینکه در الگوی مدیریتی شهید طهرانی‌مقدم همواره کادرسازی و تربیت نیرو از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بود، گفت: شهید طهرانی‌مقدم در حالی که یک ژنرال ارشد نظامی بود، در عین حال یک کاریزما و محبوبیت خاصی بین نیروهایش داشت و همه همکارانش و نیروهایش عاشقانه او را دوست داشتند.

*حل چالش‌های فرهنگی نظام به الگوهایی مانند حاج‌ حسن طهرانی‌مقدم نیاز دارد

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران با اشاره به تعابیر فوق‌العاده و صفات ویژه‌ای که در تبیین شخصیت حاج حسن در پیام رهبر معظم انقلاب وجود داشت، تصریح کرد: پاسدارها باید به خود ببالند که چنین ستاره‌های درخشان و الگوها و شخصیت‌های بی‌نظیری در بین آنها حضور دارند. طهرانی‌مقدم نماد تربیت انقلابی و فصل مشعشعی از کارنامه سپاه است.

مقدم‌فر، شهید طهرانی‌مقدم را زاهد، وارسته و انقلابی مجاهد توصیف کرد و اظهار داشت: زهد حاج‌حسن در لباس مندرس وی نبود، زهد او در وارستگی از دنیا و عدم تعلق به چرب و شیرین دنیا بود، او حتی اگر تمام دنیا را هم داشت، اسیر مقام، پول و درجه و ... نمی شد.

وی با بیان اینکه امروز حل چالش‌های فرهنگی نظام هم به الگوهایی مانند حاج‌ حسن طهرانی‌مقدم نیاز دارد، گفت: امروز در عرصه فرهنگی نیاز به الگوهای جهادی مثل حاج‌حسن‌ها داریم الگوهایی که کار فرهنگی را با مجاهدت و اخلاص پیش ببرند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران تاکید کرد: تلاش‌های فراوانی در حوزه‌های فرهنگی می‌شود اما اگر اکسیر روح اخلاص و مجاهدت و نشاط و خلاقیت و ابتکار همراه آن شود می‌توان با آن یک تحول و انقلاب پدید آورد، همان طوری که حاج حسن در عرصه علمی و نظامی چنین کرد.

*شهید طهرانی‌مقدم بسیار مراقب بود تا موجب ناراحتی و دوری از امام زمان(عج)و خواسته‌های نائب ایشان امام خامنه‌ای نشود

مقدم‌فر تصریح کرد: بسیاری از مردم بعد از شهادت او و اعلام پیام مقام معظم رهبری حاج‌حسن را شناختند، حتی برخی پاسدارها نیز در داخل سپاه ایشان را نمی‌شناختند و از وجود چنین گوهری در سپاه بی‌خبر بودند چون اساساً صفت اخلاص در منظومه سجایای شهید مقدم مثل خورشیدی می‌درخشیدو به کار او برکت داد.

وی افزود: تلاش، تحرک، خستگی‌ناپذیری، پرکاری، نشاط، خلاقیت و توسل به اهل بیت شخصیت شهید طهرانی‌مقدم را شکل می‌داد.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران، سازمان و توان توپخانه و موشکی سپاه را مدیون شهید طهرانی‌مقدم و همکاران ایشان دانست و تاکید کرد: شهید طهرانی‌مقدم نسبت به «لیس منا»های اهل بیت در احادیث بسیار حساس بود؛ این شهید بزرگوار بسیار مراقب بود که کاری نکند تا موجب ناراحتی و دوری از امام زمان(عج)و خواسته‌های نائب ایشان امام خامنه‌ای شود.

*مجاهدتی که برای شهید طهرانی‌مقدم در دفاع مقدس شروع شد، تا زمان شهادتش ادامه داشت

مقدم‌فر یاد آوری خاطره دکتر قالیباف که در زمان فرماندهی نیروی هوایی سپاه نقل کرده اند که مقام معظم رهبری به ایشان فرموده بودند کاری نبود که به حاج حسن بگویم و انجام نشود، اظهار داشت: ولایتی بودن یعنی عمل به دستورات ولایت و این که نائب امام زمان( عج ) بفرماید که کاری نبود به حاج حسن بگویم و  محقق نشود این مدال بسیار با افتخاری برای یک مومن ولایی و یک شیعه واقعی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز جمهوری اسلامی در نقطه‌ای از اوج قدرت قرار دارد، که در عرصه مذاکرات هسته‌ای با اقتدار ظاهر می‌شود و عنصر امنیت یعنی بالاترین نعمت به طور کامل در کشور برقرار است و همچنین اگر می‌بینیم تهدید نظامی آمریکایی‌ها به یک بولوف ویک آرزو دست نیافتنی برای آنان مبدل شده همه و همه، به برکت مجاهدت‌های شهید طهرانی‌مقدم است.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران با بیان اینکه با اتمام دوران دفاع مقدس برای برخی مجاهدت تمام شد، گفت: مجاهدتی که برای شهید طهرانی‌مقدم در دفاع مقدس شروع شد، تا زمان شهادتش ادامه داشت و تا پایان حیات دنیایی‌اش دست از مجاهدت برنداشت.

مقدم‌فر با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس اظهار داشت: انسان در این نمایشگاه تلاش‌های زیاد و تولیدات فراوان را مشاهده می‌کند اما هنوز حق مجاهدین و جبهه‌ها ادا نشده و هنوز از مقوله فرهنگ و هنر برای انتقال پیام به نسل‌های بعدی انقلاب به خوبی استفاده نمی‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران، شهید طهرانی‌مقدم را به تأسی از مولی و مقتدایش امیرالمومنین علی(ع) دارای شخصیتی چندوجهی معرفی کرد و گفت: شهید طهرانی‌مقدم در حالی که یک نظامی ارشد و در عالی‌ترین رتبه بود، در عین حال شخصیتی کاملا فرهنگی، ورزشکار در حد قهرمانی و یک همسر خوب و پدری محبوب و مهربان، دانشمندی برجسته و پژوهشگری والا بود.

مقدم فر در پایان سخنان خود از خداوند توفیق ادامه راه شهید طهرانی‌مقدم و معرفی هرچه بهتر این الگوی بی‌بدیل و کم نظیر به جامعه و نسل‌های بعدی را خواستار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس