کد خبر 260519
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱

سينما از همان نخستين روزها با کمدي شروع شد. «پليس هاي کيتون» و هارولد لويد و باستر کيتون از اولين سري کميک سازان بودند که بسياري از «گگ ها» (شوخي ها) را پايه نهاد.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از بانی فیلم، در همان زمان صامت نوبت به چارلي چاپلين بزرگ رسيد... در طول سال ها کمدي رشد کرد و کمدين هاي نامداري پاي به عرصه وجود گذاردند. از جمله دني کي، باب هوپ، رداسکلتون و جري لوييس (به همراه دين مارتين). پس از آن نوبت به جديدي ها رسيد مثل پيتر سلرز و وودي الن اما به مرور کمدي شکل عوض کرد. امروز کمدين ها ديگر آن استعداد ذاتي و آن شم خاص و بکر خنداندن را از دست داده اند. بي مزگي و لوده گي جاي حس شيرين و شوخ طبعي گذشته را گرفته است و مي بينيم کمدي هايي نازل [مانند «خماري» و «بزرگسالان»] مي خواهد مخاطب را به خنده اندازد، که نمي تواند.

با نمايش کمدي نسبتاً جالب «ما ميلرها هستيم» بي مناسبت نديديم که 10 کمدي بزرگ تاريخ سينما را به سليقه خودمان انتخاب کنيم:

) -1جويندگان طلا» (The Gold Rush) ـ 1925

اين «اسلپ استيک» بي نظير با مايه هاي اجتماعي اثر نابغه دوران صامت سينما چارلي چاپلين، «ولگرد کوچک» را در جست و جوي طلا به سرزمين متروک مي کشاند تا شکم گرسنه اش را با خوردن کفش خود سير کند... «جويندگان طلا» وکشاکش براي زيستن در آن کلبه دور افتاده بر لبه پرتگاه، کامل ترين کمدي چاپلين بود [اما نمي توان ارزش هاي ديگر آثارش هم چون «پسرک»، «عصر جديد» و «ديکتاتور بزرگ» را ناديده گرفت].

) -2سوپ اردک» (Duck Soup) ـ 1932

برادران مارکس با اين طنز خارق العاده خرابکارانه در حقيقت پرده از يک امپراتوري سياسي در هم شکسته، بر مي دارند. نبايد از ياد برد که ديگر کمدي هاي آنان (مانند «يک روز در مسابقه» يا «يک شب در اُپرا») هم سرشار از ظريف کاري و جزييات غيرقابل تصور يک زندگي شلوغ است. «سوپ اردک» به کارگرداني ليومک کاري، آخرين فيلم مارکس ها بود. منتقد انگليسي پاتريک مک کري درباره اين فيلم گفته است: «آن را مي توان در حد کارهاي بکت و يونسکو دانست».

3) -3بودن يا نبودن» (To be or not to be) ـ 1942

يکي از شاهکارهاي کميک ارنست لوبيچ توانا... در زمان اشغال لهستان به وسيله نازي ها، گروهي از بازيگران به کمک يک سرباز لهستاني مي خواهند يک جاسوس آلماني را لو دهند. مل بروکس ـ طنزساز مشهور ـ نسخه ديگري از اين داستان هزل آميز را در سال 1983 با شرکت خودش و همسرش آن بنکرافت ساخت که در جاي خود شيرين و بامزه بود.

) -4سفرهاي ساليوان» (Sullivans Travels) ـ 1941

کمدي بکر نويسنده و کارگردان قدرتمند پرستون استرجس، حکايت شيرين فيلمساز مشهوري است که مي خواهد وانمود کند موجودي معمولي است. کمدي استرجس به «پيام» بر زمينه اي کميک/ تراژيک مي پردازد و در واقع نشان مي دهد کارگردان موفقي که احساس مي کند زمان کمدي به سر رسيده و بايد فيلم جدي بسازد. در اين حال است که در مي يابد در چه دنياي بي رحم فقيرانه اي زندگي بايد کرد.(با دو بازي درخشان از جوئل مک کري و ورونيکا ليک).

) -5دنده آدم» (Adams Rib) ـ 1949

کاترين هپبرن و اسپنسر تريسي زوج وکيلي اند که مدام با يکديگر بگو مگو دارند. آن دو بر سر قضيه يک جنايت در يک دادگاه مقابل هم قرار مي گيرند و نزاع بين شان به زندگي خصوصي آنان سرايت مي کند. فيلمساز بزرگ جرج کيوکر از تضاد و برخوردهاي تند آن دو، نماد کاملي از يک ازدواج را به نمايش مي گذارد.

) -6بعضي ها داغش را دوست دارند» (Some Like it Hot) ـ 1959

يکي از کامل ترين کمدي هاي فارس ساخته استاد بيلي وايلدر درباره دو موزيسين اهل شيکاگو (توني کرتيس و جک لمون) است که تصادفاً شاهد يک درگيري ميان گنگسترها شده و به ناچار براي فرار از دست آنان سوار ترني به مقصد فلوريدا مي شوند. آن دو بايد در لباس زنانه به جمع دختران يک گروه جاز (از جمله مريلين مونرو) بپيوندند. و البته هيچ کس کامل نيست!

7) -7دکتر استر نجلاو» (Dr.Strange love) ـ 1964

کمدي سياه استنلي کوبريک با عنوان کامل «دکتر استرنجلا و يا چگونه آموختم نگران نباشم و بمب را دوست داشته باشم» هجويه اي در باب تهديد انرژي هسته اي که امروز خنده دارتر و سياه تر نمود يافته است با يک بازي درخشان از پيتر سلرز در سه نقش متفاوت.

) -8پارتي» (Party) ـ 1968

بليک ادواردز با تيزهوشي و بگونه اي هزل آميز پارتي هاي هاليوودي را به باد استهزاء مي گيرد. پيتر سلرز در نقش يک بازيگر هندي که به طور اتفاقي به يک مهماني شبانه هاليوودي دعوت مي شود، وقايع ناهنجاري را در آن جا پيش مي کشد با شوخي هايي به شدت طنزگونه.

) -9 مش» (MASH) ـ 1970

رابرت آلتمن با نگاه طنزآلود به جنگ کره که به وسيله عده اي از سربازها در بيمارستاني صحرايي اند، مي پردازد وهراس و وحشت از جنگ را القا مي سازد. دانالد ساترلند و اليوت گلد بازي هايي طبيعي انجام داده اند.

) -10آني هال» (Annie Hall) ـ 1977

هوشمندانه ترين اثر وودي الن و تجسمي شگفت از شهر نيويورک با دو شخصيت به يادماندني (الن و چهره با استعداد دايان کيتن) با ديالوگ هايي غريب و يک کمدي رمانتيک خالص

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس