کد خبر 259107
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: در حال حاضر سبک جدیدی به نام بیداری اسلامی و جمهوری در حال شکل‌گیری است.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از تسنیم، نشست رسانه‌ای سومین جشنواره شعر انقلاب صبح امروز 6 آبان با حضور علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، علی داوودی دبیر این دوره جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در حوزه هنری برگزار شد.
 
قزوه در این مراسم با بیان اینکه داستان انقلاب پا به پای شعر انقلاب شکل گرفته است گفت: رشد داستان انقلاب ثمره کوشش‌های زنده‌یاد فردی بود. او تاکید بسیاری بر کلمه انقلاب و ارزش‌های آن در ادبیات داشت.اما نکته مهم اینجاست که باید بتوانیم شعر و داستان را منطبق با انقلاب کنیم و از تفکر امام دور نشویم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه ادبیات در سه دهه گذشته حرکت خوبی را آغاز کرده و به یک سبک ادبی جدید نزدیک شده است گفت: آثار این دوره با بهره‌گیری از تفکر بزرگانی چون امام (ه)‌ و نویسندگانی همچون جلال پدید آمد و به سبک جدیدی با عنوان سبک بیداری اسلامی نزدیک شد. این سبک می‌تواند در دو دهه آینده کاملا شکل بگیرد. ادبیات فعلی ما ویژگی‌هایی دارد که در هیچ یک از دوره‌های گذشته در آن دیده نمی‌شود. از جمله این موارد می‌توان به دو حوزه شعر دفاع مقدس و آیینی اشاره کرد. تغییرات ایجاد شده در این دو حوزه به قدری شاخص و نو است که در هیچ دوره گذشته‌ای آن را مشاهده نمی‌کنیم.
 
مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: ادبیات تازه‌ای در حال شکل گیری است به همین خاطر باید به دنبال نامی برای آن باشیم ادبیاتی که می‌تواند ادبیات بیداری و سبک جمهوری اسلامی نام بگیرد. برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره شعر انقلاب می‌تواند کمک موثری برای شکل‌گیری این نوع ادبیات داشته باشد. علاوه بر این دانشگاه‌ها و پژوهشگران در سال‌های اخیر نیز رغبت بیشتری برای تحقیق در این حوزه داشته‌اند به طوریکه تاکنون صدها رساله در این زمینه نوشته شده است همه این موارد به سبک جدید و تولد شاعرانی از جنس سلمان هراتی و قیصر امین‌پور کمک خواهد کرد.
 
قزوه با بیان اینکه ادبیات امروز از حیث کمیت و کیفیت با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست یادآور شد: ادبیات امروز در سیری قرار گرفته که رشد خوبی داشته است. در حقیقت ما در کنار غنی‌سازی اورانیوم، غنی‌سازی ادبیات را نیز شاهد هستیم این ثمره پشتوانه قوی فرهنگی و هنری این کشور است. از دل این پشتوانه‌ها شاعرانی به دنیا آمدند که ویژگی و سبک شعری آنها با شاعران دوره‌های گذشته متفاوت است. شعر آنها شعر آزادی است و در آن می‌توان تمام زیبایی‌های ادبی را دید. سروده‌های بسیاری از این شاعران شعر انقلاب بوده و به کسی بدهکار نیست.
 
وی با بیان اینکه هیچ انقلابی از حیث مردمی بودن قابل مقایسه بودن با انقلاب ایران نیست گفت: این انقلاب، انقلابی کاملا فرهنگی است و در آن شعر هنر اول شناخته می‌شود. شعر انقلاب، شعر آینده‌داری است و امیدوارم در آینده شاهد پدید آمدن بزرگان دیگری در این حوززه باشیم.
 
در ادامه این مراسم علی داوودی دبیر این دوره از جشنواره به تشریح جزئیات آن پرداخت و گفت: یکی از پرسش‌های جاری در این جشنواره این است که آیا وجود جشنواره‌ای برای شعر انقلاب ضروری است یا خیر، در جواب باید بگویم که حداقل کارکرد این جشنواره آن است که نیروهای آماده به خط را معرفی می کند. وجود چنین جشنواره‌هایی را باید از توفیقات دانست به ویژه در زمانی که با هجمه‌های شدید از سوی دشمنان مواجه هستیم شعر انقلاب همیشه یکی از پایگاه‌های اصلی برای حفاظت از انقلاب بوده است.
 
قزوه در ادامه به محدوده شعر انقلاب اشاره کرد و افزود: گاه نیز در زمینه محدوده شعر انقلاب سوالات متعددی ایجاد می‌شود که آیا باید این شعر را در حوزه تاریخی آن محدود کرد و یا می‌توان دیگر موضوعات مانند دفاع مقدس و آیین را نیز در آن وارد کرد. به نظر می‌رسد انقلاب مفهوم بزرگ‌تری دارد و می‌تواند همه این مباحث را در دل خود بگنجاند. طی سال‌های اخیر شاهد نگرش متفاوت شاعران به موضوعات متعالی بودیم به همین خاطر می‌توانیم موضوعات مختلف سیاسی، دینی و عرفانی را وارد این حوزه بکنیم.
 
مدیر دفتر شعر حوزه هنری در ادامه تاکید کرد: وقتی از انقلاب سخن می‌گوییم نمی‌توانیم موضوعاتی که در دل آن رخ داده است را از آن جدا کنیم بلکه باید آن را به صورت زیرمجموعه‌ای از شعر انقلاب نگاه کنیم. وقتی جشنواره‌ای با این وسعت موضوعی برگزار می‌شود بهتر است که ارگان‌های مختلف دیگری نیز برای برپایی آن مشارکت کنند تا این جشنواره حداقل در حد جشنواره شعر فجر مطرح شود.
 
دبیر سومین جشنواره شعر انقلاب با بیان اینکه این جشنواره، جشنواره‌ای هیئتی است افزود: در دوره دوره گذشته سعی کردیم تا فضای بازی را از حیث موضوع و شرایط سنی برای شاعران ایجاد کنیم. امیدوارم در دوره‌های آتی قوانین جدیدتری لحاظ شود چرا که به نظر می‌رسد باید این جشنواره را با کمی تغییرات برگزار کرد.
 
داودی در پایان سخنان خود به تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و یاداور شد: تعداد 514 اثر از 169 شاعر در 3 بخش شعر کلاسیک، نو و پژوهش به دبیرخانه ارسال شد. از این تعداد 407 اثر به بخش تک اثر شعر، 83 اثر به بخش مجموعه شعر و 24 اثر به بخش پژوهش اختصاص داشت. تعداد آثار ارسال شده به این دوره جشنواره از نظر کمی نسبت به دوره گذشته کمتر بوده است که دلیل آن را می‌توان در حذف بخش کودک از این جشنواره و برگزاری آن به صورت سالانه دانست.
 
وی ادامه داد: آثار ارسال شده توسط 15 کارشناس به داوری گذاشته شد. در بخش شعر کلاسیک ناصر فیض، حسین اسرافیلی، محمود حبیبی کسبی، سعید بیابانکی، فاضل نظری و علیرضا قزوه داوری آثار را برعهده داشتند. در بخش شعر نو نیز آرش شفاهی، علی آبان، فریبا یوسفی، مصطفی علی‌پور‌، سید احمد نادمی و محمدرضا عبدالملکیان به بررسی آثار پرداختند. همچنین یوسفعلی میرشکاک، محمود اکرامی‌فر و اسماعیل امینی نیز آثار ارسال شده در بخش پژوهش را مورد نقد و بررسی قرار دادند. بنابرنظر داوران در هر یک از دو بخش شعر کلاسیک و شعر نو و پژوهش از 6 نفر به عنوان برگزیده تقدیر خواهد شد.
 
سومین جشنواره شعر انقلاب عصر روز هشتم آبان همزمان با دهمین سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور ساعت 16 در حوزه هنری برگزار می‌شود.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس