به گزارش مشرق، شبکه ايران نوشت: اين دست از گزارشها معمولاً زماني به رشته تحرير درميآيند که شاخصهاي آلودگي هوا به مرز هشدار رسيده و يا مدارس تعطيل شده باشند، اما اين بار قصد داريم قبل از بروز اتفاقات ياد شده به موضوع مصرف سوخت بپردازيم.
چندي پيش ستاد مديريت حمل و نقل سوخت اعلام کرد مصرف سوخت در تمام دنيا زير 5 ليتر در 100 کيلومتر است. بدين جهت به سراغ خودروسازان داخلي رفتيم تا از اين شاخص در ايران اطلاع پيدا کنيم.
مدير اجرا و نظارت بر استانداردهاي ايران خودرو عدد مصرف سوخت در هر صد کيلومتر را در بخش ترکيبي 8/7 ليتر عنوان کرد. معاون مهندسي و کيفيت سايپا نيز مصرف سوخت خودروهاي اين مجموعه را در حدود 4/7 ليتر يادآور شد.
با اين تفاسير هيچکدام از خودروسازان داخلي به عدد پنج نميرسند. ولي کدام خودروسازان جهان مصرف سوختشان در حدود 5 ليتر ميباشد؟
براين اساس فقط خودروهاي هيبريدي هستند که ميتوانند کمتر از 6 ليتر بنزين بسوزانند و ساير خودروها اگر به جدول مصرف سوختشان نگاهي بيندازيم عدد 5 ليتر به دست نميآيد، بلکه اعداد بسيار فراتر است.
در اين گزارش برخي از خودروهاي وارداتي را بررسي ميکنيم تا ببينيم سهم اين خودروها در سبد سوختي ايران به چه ميزان ميرسد.
خودروي هيونداي سوناتا با موتور 2 هزار و 400 سيسي شهري 62/8 و ترکيبي 86/8 ليتر بنزين ميسوزاند. آزرا 3 هزار و 300 سيسي هم در بخش شهري 14 ليتر و ترکيبي 10 ليتر بنزين نياز دارد.
هيونداي کوپه 2700 سيسي هم در بخش شهري و ترکيبي به ترتيب 5/14 و 5/10 ليتر بنزين بايد استفاده کند و البته اتوماتيک آن در شهري 5/15 و ترکيبي 5/11 ليتر ميسوزاند.
سورنتو 3300 هم در رده رکوردارها است، شهري 5/17 و ترکيبي 5/13 ليتر بنزين نياز دارد. با اپيروس هم اگر برانيد شهري 5/18 ليتر و ترکيبي 13 ليتر بنزين بايد استفاده کنيد.
در پاجرو هم بايد باک خودرو پر باشد چرا که در شهري 2/15 و ترکيبي 6/12 ليتر بنزين نياز دارد. اگر به سراغ خودروهاي بيامو مانند X3 برويم مصرف سوختها بيشتر ميشود. شهري 14 و ترکيبي 12 ليتر بنزين احتياج است. X6 هم در بخش شهري 20 ليتر بنزين ميخواهد و ترکيبي آن حدود 17 ليتر بنزين ميسوزاند.
حالا با جمع اين اعداد ميانگين مصرف بنزين در خودروهاي وارداتي در بخش شهري 3/14 و ترکيبي 4/10 ليتر است. حال اين اعداد در ايرانخودرو در بخش شهري 6/10 و ترکيبي 8/7 ليتر است و قرار شده تا پايان سال باز هم اين اعداد کمتر شود. سايپاييها نيز به دليل حجم موتورهاي پائين و مصرف سوخت کم سهم اندکي در حدود 4/7 ليتر در مصرف بنزين دارند.
اين اعداد نشان ميدهد که خودروهاي وارداتي سهم 5/33 درصدي در مصرف بنزين ايران دارند و البته در کشورهاي خارجي مصارف بنزين بدين شکل بالا است. شايد در يک مثال بتوان مصرف بنزين خودروهاي داخلي و وارداتي را قياس کرد. پژو 206 با موتور هزار و 400 سيسي در سيکل ترکيبي 62/6 ليتر بنزين ميسوزاند و خودرو ياريس تويوتا با موتور 1300 سيسي، 98/6 ليتر بنزين نياز دارد.
به هر ترتيب طبق تحقيقات صورت گرفته عدد 5 فقط در مورد خودروهاي هيبريدي است که هنوز به مرحله تجاري سازي نرسيدهاند لذا نميتوان گفت در صنعت خودروي جهان در هر صد کيلومتر 5 ليتر بنزين سوزانده ميشود.
در حال حاضر خودروي هيبريدي فورد 95/4 ليتر بنزين نياز دارد. در کل بايد يادآور شد که مصرف سوخت خودروسازان جهان از 5/6 تا 5/10 ليتر ميباشد و درست است که ايران با کمترين اعداد فاصله دارد اما خودروسازان وطني وعده دادهاند با توليد موتورهاي کم مصرف سرانه مصرف بنزين را کم کنند.
به هر ترتيب ايران خودرو و سايپا براي سال 90 برنامههاي جالبي را براي کاهش مصرف سوخت ديدهاند. علي اکبر محرابيان وزير صنايع و معادن نيز با اشاره به برنامههاي وزارت صنايع براي نظارت بر کيفيت توليد خودروهاي داخلي به منظور جلوگيري از آلودگي هوا، گفته است: در بخش توليد خودرو و بحث آلايندگيها، اقدامات خوبي انجام شده است.
وي توضيح داد : تعداد خودروهاي تهران در سال 79 و 80 يک چهارم تعداد خودروها در سال 89 است اما ميزان روزهاي ناسالم در مقايسه با سالهاي 80-79 بشدت کاهش يافته است.
وي افزود: موضوع رفع آلايندهها از مصارف خودرو يک موضوع مستمر در وزارت صنايع و معادن است که تلاش بخش توليد و صنعت اين است هر روزه با بکارگيري مکانيزمهاي جديد، آلايندههاي منتشره در هوا کاهش يابد.
همچنين رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در مورد اقدامهاي مؤثر انجام شده در بخش مديريت و کاهش مصرف انرژي گفته است: مصرف سوخت بطور متوسط از 75 ميليون ليتر در سال 85 به 5/62 ميليون ليتر در سال 89 رسيده، اين در حالي است که 4 ميليون خودروي سواري، 2ميليون موتوسيکلت به حمل و نقل عمومي اضافه شده است.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت با بيان اينکه صنعت خودروسازي نيازمند تحولات اساسي است گفت: براساس مصوبههاي کارگروه طرح تحول اقتصادي در بخش صنعت، متوسط مصرف سوخت خودروهاي سواري به ازاي پيمايش 100 کيلومتر بايد به 5 ليتر کاهش يابد.
مصرف سوخت خودروسازان جهان از 5/6 تا 5/10 ليتر ميباشد و درست است که ايران با کمترين اعداد فاصله دارد اما خودروسازان وطني وعده دادهاند با توليد موتورهاي کم مصرف سرانه مصرف بنزين را کم کنند.