کد خبر 258326
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴

مدیر امور ماهیان خاویاری مازندران از صادرات 350 کیلو خاویار پرورشی از مازندران به اروپا خبر داد.

به گزارش مشرق، محمود اسدالهی در گفت‌وگو با فارس در نوشهر به روند کاهشی ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر اشاره کرد و بیان داشت: از دو دهه قبل به دلیل صید بی‌رویه ماهیان خاویاری در دریا و از بین رفتن زیست‌گاه‌های طبیعی آنها، مرتب روند کاهشی دارد به طوری که میزان صید از حدود 2 هزار تن استحصال خاویار در دریای خزر، اکنون در مجموع به زیر 20 تن رسید یعنی یک دهم شد و این رقم بسیار پایینی است.
 
*خطر از بین رفتن زیستگاه‌های ماهیان خاویاری
 
وی افزود: موسسات تحقیقاتی شیلات پیش‌بینی می‌کنند که اگر همین روند صید بی‌رویه و از بین رفتن زیستگاه‌ها با همین شدت ادامه پیدا کند تا سال 1400 ذخایر ماهیان خاویاری به صفر می‌رسد و بنابراین به همین منظور در کمیسیون عالی ماهیان خاویاری در سه سال گذشته تاکنون بحث ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری و البته در کنارش موضوع فقط صید با هدف بازسازی ذخایر مطرح شد.
 
مدیر امور ماهیان خاویاری استان مازندران با اشاره به اینکه مدیریت ماهیان خاویاری برای اجرای این هدف امکانات و آموزش‌های لازم را برای صیادان ماهیان خاویاری در سطح مازندران آماده کرده است، ابراز داشت: اصلاح قیمت خرید خاویار از صیادان برای تحویل ماهیان خاویاری مولد و بازسازی ذخایر از اقدامات این مرکز است.
 
*پلاک‌های هوشمند برای شناسایی ماهیان
 
وی با بیان اینکه تک‌تک این ماهیان توسط پلاک‌های هوشمند پلاک‌گذاری می‌شوند، تصریح کرد: محل صید و همچنین صیادی که آن را صید کرد و سپس تحویل کارگاه‌های تکثیر ماهی خاویاری با این روش  برای مدیریت حمایتی و حفاظت ثبت و درج می‌شود.
 
اسدالهی با اشاره به اینکه این پلاک‌های هشمند آسیبی به ماهی در آب و فرایند زیستش نمی‌رساند، خاطرنشان کرد: حفاظت از ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر و کشورهای حاشیه آن، تغییر و توجه جدی در روند حفاظت و بازسازی از این ذخایر، توجه جدی‌تر در مبارزه با صید غیرمجاز در میزان رهاسازی بچه ماهی خاویاری در بزرگ‌ترین دریاچه جهان کمک می‌کند.  
 
مدیر امور ماهیان خاویاری مازندران با اعلام اینکه دریای خزر یک ظرفیت و موهبت خدادادی زیادی است که در صورت توجه بیشتر می‌تواند همانند گذشته از این ظرفیت استفاده شود، گفت: براساس آنچه در برنامه سال 1404 پیش‌بینی شده است بیش از 53 تن خاویار و بیش از 500 تن گوشت امکان تولید خاویار تا سال 1404 وجود دارد.
 
*پرورش ماهیان خاویاری در قفس
 
وی با اعلام اینکه مبارزه با صید غیرمجاز و بهسازی محیط زیست طبیعی ماهیان خاویاری برای هزاران نفر شغل جدید ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: با روند فعلی ذخایر ماهیان خاویاری که تا 90 درصد آن منحصر به دریای خزر و گونه منحصر به فرد «تاس ماهی» ایرانی که متعلق به آب‌های ایران است می‌تواند احیا شود و میلیاردها دلار درآمد ارزی نصیب کشورمان کند.
 
اسدالهی به وجود ظرفیت‌ها در غرب مازندران اشاره کرد و گفت: در غرب مازندران استعدادهای بسیار زیادی برای پرورش ماهیان خاویاری در قفس وجود دارد و بر اساس مطالعاتی که در چند مرحله انجام شد نشان می‌دهد غرب مازندران در این زمینه توانمندی بسیار خوبی دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: در غرب مازندران از نظر صید و ذخایر ماهیان خاویاری، شرکت‌های صیادی در این منطقه عملکرد بسیاری مطلوبی در یکی دو دوره اخیر در تامین مولدان ماهیان خاویاری داشتند.
 
*استقرار 12 شرکت صید ماهیان خاویاری در مازندران
 
 مدیر امور ماهیان خاویاری استان مازندران تصریح کرد: در مازندران در مجموع 12 شرکت صیادی مجاز ماهیان خاویاری وجود دارد که از این تعداد 6 شرکت در غرب مازندران مستقر هستند و ما از طریق همین شرکت‌های صیادی مجاز، ماهی خاویاری را از آنها خریداری می‌کنیم و هر سال نیز متناسب با شرایط تورمی وجه آنها پرداخت می‌شود.
 
*ارائه پیش‌ پرداخت خرید ماهیان خاویاری

 
 وی با اشاره به اینکه با توجه به پرداخت به موقع پیش پرداخت وجه خرید ماهیان خاویاری به این شرکت‌های مجاز صیادی انگیزه خوبی ایجاد شد، خاطرنشان کرد: تمامی ماهیان خاویاری مطابق با دستورالعمل صید، مولدان را به ما تحویل می‌دهند و از طریق ما نیز برای رهاسازی در دریا، تحویل کارگاه‌های بازسازی ذخایر می‌شود.
 
مدیر امور ماهیان خاویاری استان سهم مازندران را از تولید مولدان ماهیان خاویاری بین 35 تا 40 درصد عنوان کرد و گفت: صیدگاه‌های خودمان در مازندران برای عمل‌آوری خاویار پرورشی تجهیز شد و کد بین‌المللی (IQ) برای مراکز فرآوری خاویار در سطح استان اخذ شد.
 
اسدالهی گفت: تا به امروز موفق شدیم 350 کیلو خاویار پرورشی از سطح مازندران که توسط همین شرکت‌های خصوصی تولید کننده به بهترین نحو عمل‌آوری، بسته‌بندی و آزمایش کنیم و به اتحادیه اروپا و دیگر کشورها صادر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس