کد خبر 257848
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: این آمریکایی‌ها بودند که همواره اهل فریب بوده و هیچ‌گاه به تعهداتشان عمل نکرده‌اند.

به گزارش مشرق، محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به اظهارات ضد ایرانی وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه به هیچ مجموعه‌ای از آمریکایی‌ها که تاکنون پای میز مذاکره آمده‌اند نمی‌توانیم اطمینان کنیم، گفت: نوع مواضعی که آمریکایی‌ها می‌گیرند در راستای نگاه‌ افراطی است که بر آنها حاکم است، چرا که بخش زیادی از آنها تحت تاثیر لابی صهیونیست‌ها قرار دارند.

وی ادامه داد: این افراد افراطی معتقدند تحریم‌ها علیه ایران تاکنون جواب داده و باید تحریم‌ها را بیشتر کنند. لذا حاضر نیستند نسبت به مواضع حق جمهوری اسلامی ایران عقب‌نشینی کنند و این دیدگاه‌، دیدگاه اصلی حاکم بر آمریکایی‌هاست و متاسفانه بخشی از اروپا نیز چنین دیدگاهی را دارند و کاملا تحت تاثیر رژیم صهیونیستی هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به سخنان نتانیاهو مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران جواب داده و باید تحریم‌ها افزایش یابد، گفت: اروپایی‌ها و آمریکا نمی‌خواهند هیچ فرصتی به جمهوری اسلامی ایران بدهند و البته این باعث نمی‌شود که در مذاکره با 1+5 نخواهیم حقانیت خود را اعلام کنیم و از حقوق خود دفاع کنیم، بلکه باید تلاش کنیم نگاه آنها را تغییر دهیم و نشان دهیم که تحریم‌ها بر کشور ما اثرگذاری خاصی نداشته است.

دهقان تصریح کرد: زمانی می‌توانیم نگاه آنها را تغییر دهیم که آمریکا و اروپایی‌ها عکس آن چیزی که بیان می‌کنند در ایران تحقق یابد. یعنی ما به دنیا بفهمانیم که تحریم‌ها اثر خاصی بر ما نگذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: بنده از برخی مسئولان تعجب می‌کنم که وضعیت کشور را به گونه‌ای سیاه بیان می‌کنند. این نوع مواضع اصلا به نفع کشور نیست و به روند مذاکرات ما نیز ضربه می‌زند و جایگاه ما را در مذاکرات تضعیف می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه واقعیت کشور ما این نیست که تحریم‌ها علیه کشور ما فلج‌کننده بوده، گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها این تلقی را دارند که تحریم‌ها بر ما اثرگذار بوده و ما را فلج کرده است. لذا از روی عجز و ناتوانی تن به مذاکره با آنها داده‌ایم در صورتی که ما در حال اداره کشور هستیم و زندگی می‌کنیم و حتی در بسیاری از مسائل به خودکفایی رسیده‌ایم. عمران و آبادانی کشور نیز با گذشته قابل قیاس نیست.

دهقان با بیان اینکه مسئولین ارشد ما باید مواظب باشند به خاطر برخی مسائل جناحی، کشور را سیاه نشان ندهند، گفت: ما به این بهانه که می‌خواهیم گذشته را نقد کنیم، نباید وضعیت کشور را سیاه نشان دهیم که این مسئله حتما به جایگاه ما در مذاکرات لطمه می‌زند و آن را تضعیف می‌کند.

وی اظهار داشت: در صورتی در مذاکرات موفق خواهیم شد که استحکام داخلی و ساخت درونی کشور را قوی کنیم و این استحکام داخلی مستلزم تولید داخل و توجه ویژه به آن است؛ همه انرژی دولت نباید صرف مسائل سیاست خارجی بشود. بالاخره در کشور هم سیاست داخلی داریم و هم سیاست خارجی.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه بخش مهمی از این نگاه، انرژی و پتانسیل دولت باید صرف حل مشکلات داخلی کشور باشد، اظهار داشت: مهمترین کاری که در عرصه داخلی باید انجام دهیم تقویت تولید ملی و آوردن سرمایه‌ها به سمت تولید باشد.

دهقان مورد دیگر موفقیت در مذاکرات را حفظ وحدت داخلی عنوان کرد و گفت: هر اقدامی که به وحدت داخلی آسیب بزند به ضرر کشور است و جایگاه ما را در عرصه بین‌الملل تضعیف می‌کند؛ به ویژه کسانی که در دولت متولی امر هستند باید مواظب باشند از حرف‌هایی که وحدت داخلی را متزلزل می‌کند پرهیز کنند و آنها را بر زبان جاری نکنند.

وی با اشاره به سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: خطای فاحشی که آقای هاشمی رفسنجانی در مورد نقل خاطره از امام در ارتباط با مذاکره با آمریکا مرتکب شدند و دروغی که به امام نسبت داد مشخص است که چقدر به منافع ملی ضربه زد. اشتباهات انسان‌های بزرگ، بزرگ است.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: این سخنان اگر هم درست بود خیانت به کشور محسوب می‌شد، چه برسد به اینکه دروغی به این بزرگی را به امام خمینی (ره) نسبت داد.

دهقان با بیان اینکه ما نباید از خودمان ذوق‌زدگی نشان دهیم و وحدت داخلی را خدشه‌دار کنیم تصریح کرد: اگر کسی حرفی بزند که وحدت درونی کشور را مخدوش کند ساخت داخلی کشور تضعیف می‌شود و در نتیجه آن در عرصه بین‌الملل این نسبت را به ما می‌دهند که از روی عجز و ناتوانی دست به دامان آمریکا دراز کرده‌ایم. کما اینکه خانم شرمن از روی کوته‌فکری خویش چنین چیزی را از داخل کشور ما برداشت کرده است.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها از یک موضع بالا و خودبرتربین با ما برخورد می‌کنند و این نوع مواضعی که ما در داخل کشور می‌بینیم به یک آدم بی‌شخصیت مانند خانم شرمن اجازه می‌دهد که بیاید و مردم ایران را فریبکار بداند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: دولتمردان ما همیشه صداقت داشته‌اند و این آمریکایی‌ها بودند که اهل فریبند و هیچ‌گاه شاهد پایبندی آنها به تعهدشان نبودیم و هر تعهدی که داشتند، زیرپا گذاشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس