راهکارهای افزایش سهم و توسعه حمل و نقل ریلی در کشور شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، راهکارهای افزایش سهم و توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، شب گذشته (28 مهر ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "پورسیدآقایی"، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و "علی‌اکبر آقایی"، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

"پورسیدآقایی" در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم‌ترین مشکلات کشور در بحث توسعه حمل و نقل ریلی چیست، گفت: مشکلات پیرامون حمل و نقل ریلی را باید به دو قسمت تقسیم کرد که یکی در ارتباط با بحث زیرساخت‌های حمل و نقل است و دیگری به جابه‌جایی بار و مسافر توسط ناوگان حمل و نقل برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه متولی بخش زیربناها در کشور شرکت راه‌آهن و دولت است، افزود: در بحث بهره‌برداری اعم از بخش مسافربری و باری بخش خصوصی به عنوان متولی این توسعه مطرح است.

• راه‌آهن پیشتاز خصوصی‌سازی است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه همه واگن‌های راه‌آهن و تمام قطارهای مسافربری در اختیار بخش خصوصی قرار دارد خاطرنشان ساخت: راه‌آهن یکی از شرکت‌های پیشتاز در امر خصوصی‌سازی و بهره‌برداری از خطوط آن است.

پورسیدآقایی کمبود بودجه را یکی از مشکلات اساسی در بخش زیربناها دانست و عنوان کرد در مجموعه دولت به حد کافی بودجه به بخش ریلی اختصاص پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: مشکل بزرگ بخش بهره‌برداری در این است بخش خصوصی به دلیل عدم سودآوری در حمل و نقل راغب به سرمایه‌گذاری نیست.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در بحث بهره‌برداری از شرکت‌های خصوصی عوارض سنگینی دریافت می‌شود گفت: حق دسترسی به خطوط ریلی برای شرکت‌های باری 57 درصد است.

پورسیدآقایی با اشاره به عدم حمایت جدی در دادن وام‌های مناسب و ارزان‌قیمت برای تشویق سرمایه‌گذاران در کشور افزود: پایین بودن قیمت‌ها و در مجموع گران بودن سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان‌های مسافری سبب عدم ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری شده است.

• ناوگان‌های مسافری کشور فرسوده است

وی با اشاره به وجود ناوگان‌های مسافری فرسوده در کشور اظهار داشت: اگر بخش خصوصی از ابزارها و امکانات لازم برای نوسازی ناوگان‌های مسافری برخوردار باشند در این صورت می‌توان شاهد نو شدن ناوگان‌های مسافربری باشیم.

• بخش خصوصی در حوزه راه‌آهن و حمل و نقل ریلی قویاً ورود پیدا نکرد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در بخش باری کمبود نیروهای کشش و کمبود گلوگاه تأسیسات خطوط سبب پایین آمدن بهره‌وری در سیستم شده است، خاطرنشان ساخت: بخش خصوصی در بخش راه‌آهن و حمل و نقل ریلی قویاً ورود پیدا نکرده به طوری که این بخش سودآوری خوبی نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس