مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: جامعه (شبه)روشنفکری دنبال این نبود که زنی که پایبند به اندیشه مسلمانی است او را بزرگ کنند.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از کیهان، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشست خبری اولین جشنواره سراسری «طنین بیداری؛ بزرگداشت زنده‌یاد طاهره صفارزاده» گفت: طاهره صفار‌زاده شجاع و در شعر اعتراض انقلاب پرچمدار بود. سلمان هراتی، محمدرضا عبدالملکیان، علی محمد مؤدب و من معلم خود را زنده‌یاد صفارزاده می‌دانستیم. او به عنوان چهره‌ای که نوآور در شعر بود شناخته می‌شد و در کنار آن حق مسلمانی و اسلام را مدنظر داشت.
 
وی ادامه داد: صفارزاده یک دین‌مدار بود، بدین سبب بهای سختی‌های بسیاری را پرداخت کرد. صفارزاده با تفکر، صبر و زبان شعری دست کم چیزی در حد فروغ فرخزاد بود اگر چه در اندیشه و تفکر بالاتر بود اما جامعه روشنفکری دنبال این نبود که زنی که پایبند به اندیشه مسلمانی است او را بزرگ کند. صفارزاده به عنوان چهره زن دانشمند جهان اسلام معرفی شد در شکل‌گیری حوزه هنری نقش مهمی داشت، این تفکر را داشت که باید پایگاه اندیشه و هنر در حوزه انقلاب شکل گیرد او در نخستین جلسات شعر که در حوزه برگزار می‌شد سهیم بود.
 
به گفته قزوه مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت طاهره صفارزاده، شاعر، قرآن‌پژوه، مترجم و پژوهشگر ادبی، جشنواره «طنین بیداری» را در سه بخش شعر، مقاله و پایان‌نامه اول آبان ماه در حوزه هنری برگزار می‌کند .
 
رضا اسماعیلی دبیر جشنواره طنین بیداری نیز در این نشست با اشاره ششمین سالگرد طاهره صفارزاده گفت: پس از انتشار فراخوان طی یک ماه شاهد استقبال از جشنواره بودیم در این زمان ۵۰۰ قطعه شعر از شاعران جوان، پیشکسوت و شهرستانی و ۲۵ عنوان مقاله و پایان‌نامه واصل شد این آثار به قلم افرادی تحریر شده بود که در حوزه علمی و ادبی صفارزاده کار کرده و آثار ارزنده‌ای ارائه کرده بودند.
 
وی ادامه داد: در این مراسم قرار است از میان شش شاعر که به عنوان نامزد دریافت جایزه ادبی طاهره صفارزاده معرفی شدند، با نظر کارشناسی در نهایت یک بانوی فرهیخته به عنوان برگزیده جایزه ادبی طاهره صفارزاده معرفی می‌شود. اسامی این شش بانوی برگزیده عبارتند از: مرضیه محمدزاده، چیتا یثربی، پروین سلاجقه، مژگان عباسلو، مریم سقلاتونی، وحیده افسری.



مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس