وزیر خارجه اسبق انگلیس حمایت رهبر ایران از روحانی را عامل کمک‌کننده به موفقیت مذاکرات خواند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس حمایت رهبر معظم انقلاب از حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را از جمله عوامل کمک‌کننده به موفقیت مذاکرات خواند.

جک استراو که حدود 10 سال پیش همراه با وزیر خارجه فرانسه و آلمان مبتکر آغاز گفت‌وگو با ایران برای حل و فصل پرونده اتمی ایران بود، در مصاحبه با خبرنگار سی‌ان‌ان درباره رئیس جمهور ایران گفت: «او فردی است که شما می‌توانید با او معامله انجام دهید. من کاملاً اعتقاد دارم که این فرصتی جدید برای مذاکرات مناسب است.»

وی افزود: «آقای روحانی یک ایرانی و نماینده منافع ملی ایران است و این کاملاً درست است که او چنین کاری را انجام دهد.»

وزیر خارجه سابق انگلیس به مذاکره خودش با حسن روحانی در 10 سال پیش اشاره کرده و می‌گوید: «آن موقع آقای روحانی به نوعی در میان نیروهای مختلف محاصره شده بود.»

وی افزود: «آن نیروها احتمالاً اکنون در داخل ایران آرام شده‌اند چون وضعیت اقتصادی ناشی از تحریم‌های اقتصادی جدی‌تر از گذشته است.»

جک‌استراو در ادامه گفت: «عامل تأثیرگذار دیگر این است که آقای روحانی از حمایت رهبر عالی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای برای دنبال کردن مذاکرات برخوردار است.»

این مقام اسبق انگلیسی تصریح کرد: «بله، افرادی هستند ـ به ویژه در آمریکا ـ که به ایرانی‌ها اعتماد ندارند. اما در ایران هم عده زیادی هستند که فارغ از خط مشی سیاسی‌شان، به دلایل بسیار بسیار درست به آمریکایی‌ها اعتماد ندارند و البته تا حدی هم به انگلیسی‌ها اعتماد ندارند.»

جک استراو ادامه داد: «بنابراین، مسائل باید دو طرفه باشند. علاوه بر این، دکتر روحانی ممکن است نسبت به آقای خاتمی در موضع قدرتمندتری قرار داشته باشد، اما او هم باید حیاط خلوت سیاسی خودش را مدیریت کند که بسیار دشوار است. و یکی از چیزهایی که من امیدوارم در دام آن نیفتیم این است که دولت آمریکا به فشارهای اسرائیل تن در دهد.»

به گفته وی، بسیاری در اسرائیل و عده‌ای در ایران هستند که دوست دارند ایران کاملاً غنی‌سازی هسته‌ای را تعلیق کند، اما ایران یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی است که به کشورها حق غنی‌سازی را می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس