کد خبر 25632
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۵

با ورود به دومين ماه از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها از روز گذشته طرح توليد بنزين در صنايع پتروشيمي ايران به طور کامل متوقف شده است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، پس از گذشت نزديک به 6 ماه از آغاز طرح توليد بنزين در 6 مجتمع پتروشيمي، اين پروژه به دليل کاهش مصرف اين فرآورده نفتي در سطح کشور به طور کامل متوقف شده است.

از مرداد ماه سالجاري به دنبال افزايش تحريمهاي بين المللي توليد بنزين در 6 مجتمع پتروشيميايي شازند اراک، جم، برزويه (نوري)، امير کبير، واحد آروماتيک بندر امام و بوعل يسينا با ظرفيت توليد روزانه 15 تا 17 ميليون ليتر بنزين و 9 ميليون ليتر گازوئيل آغاز شده بود.
در اين مدت با توليد بنزين در صنايع پتروشيمي واردات اين فرآورده استراتژيک نفتي به حداقل کاهش يافته است.

آمارهاي ارائه شده از سوي شرکت ملي صنايع پتروشيمي نشان مي دهد تاکنون بيش از يک ميليارد و 200 ميليون ليتر بنزين با عدد اکتان 100 در صنايع پتروشيمي توليد و به بازارهاي مصرف داخلي عرضه شده است.
با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و کاهش مصرف اين محصول نفتي در سطح کشور به تدريج واحدهاي پتروشيمي از چرخه توليد بنزين خارج و توليد محصولات پتروشيميايي در اين واحدها از سر گرفته شد.

سيدمسعود ميرکاظمي وزير نفت هم هفته گذشته با اشاره به کاهش روزانه حدود 14 ميليون ليتري مصرف بنزين کشور در جمع خبرنگاران، گفته بود: ديگري نيازي به توليد بنزين در صنايع پتروشيمي نبوده و از اين رو توليد اين فرآورده نفتي در صنايع پتروشيمي متوقف خواهد شد.

در همين حال عبدالحسين بيات مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي هم پيشتر با اشاره به احتمال توقف توليد بنزين در صنايع پتروشيمي از سال آينده، اظهار کرده بود: امکان توليد روزانه 17 تا 20 ميليون ليتر بنزين در واحدهاي پتروشيمي وجود دارد.
معاون وزير نفت با يادآوري اينکه هم اکنون به طور متوسط روزانه 13 تا 15 ميليون ليتر بنزين در صنايع پتروشيمي توليد مي شود، بيان کرده بود: در حال حاضر آمادگي توليد روزانه 17 تا 20 ميليون ليتر بنزين در واحدهاي پتروشيميايي وجود دارد.
وي با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلي در 2 واحد پتروشيمي امکان توليد بنزين وجود دارد، اعلام کرده بود: در اين صورت امکان افزايش ظرفيت توليد بنزين در صنايع پتروشيمي تا سقف 24 ميليون ليتر در روز وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس