خطیب جمعه تهران با تبیین 5 مساله اساسی در استمرار استحکام داخلی، آمریکا را دولتی دروغگو، ریاکار و عهدشکن خواند و گفت: در برابر روی میز بودن همه گزینه ها که از سوی رئیس جمهور آمریکا مطرح شد ملت ایران هم همه گزینه ها از جمله گزینه 8 سال دفاع مقدس را روی میز دارد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، سید احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص استحکام داخلی و درونزا اظهار کرد: واقعیت این است که استحکام داخلی قویترین و ارزشمندترین سلاح در برابر دشمنان و در مواجهه با توطئه های آنان است که 5 مولفه اصلی همچون خداباوری، ظرفیت مردمی، تحکیم محور وحدت، انصاف و شفافیت و باز بودن فضا برای نقد را به  همراه  خود دارد.

وی در توضیح خداباوری در جهت افزایش استحکام داخلی افزود: یکی از مولفه های استحکام داخلی و مواجهه با توطئه های دشمن خداباوری  است که الحمدالله ملت ما 35 سال است با تکیه بر این عنصر استحکام خود حفظ کرده اند. ظرفیت مردمی دومین مولفه در این راستا است که ما از ظرفیت خوبی به ویژه در بین جوانان مان برخورداریم چرا که آنها شعار ما می توانیم را به عمل تبدیل کرده و در اوج تحریم ها دستاوردهای زیادی در موضوعات هسته ای، پزشکی، فناوری و... داشته اند.

خطیب جمعه تهران تحکیم محور وحدت را عنصر سوم در استحکام داخلی خواند و یادآور شد: محور وحدت ملت ما ولی فقیه بوده، هست و خواهد بود، چه کسی است که منکر این باشد که انقلاب به رغم حضور همه گروه ها وقتی به پیروزی رسید که یک ولی فقیه به صحنه آمد و با پشتوانه آن به اذعان خود طاغوتی ها در جلسات محرمانه شان آنان را مثل برف آب کرد.

خاتمی با تاکید بر این که ولایت فقیه یک اصل نهادینه است که در قانون اساسی آمده و مردم به آن رای داده اند، گفت: در همین قانون اساسی آمده است که اصول اسلامیت، ولایت، جمهوریت و مذهب رسمی کشور در بازنگری قانون اساسی به هیچ عنوان قابل تغییر نیست بنابراین این شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه شما شناسنامه انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: مرگ بر ضد ولایت فقیه به معنای مخالفت با کسانی نیست که در عرصه تئوریکی با ولایت فقیه مخالف هستند بلکه در رابطه با کسانی مطرح می شود که به دنبال براندازی هستند و برای سقوط این نظام تلاش می کنند، این موضوع در 10 سال زمان حیات امام در انقلاب اسلامی مطرح می شد و به فضل خدا در زمان رهبر معظم انقلاب نیز ادامه خواهد یافت و از دهان مردم نخواهد افتاد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران انصاف و شفافیت را چهارمین عنصر در استحکام داخلی خواند و با اشاره به روایات متعددی که درباره موضوع انصاف از امام علی(ع) نقل شده است، عنوان کرد: انصاف یعنی در قضاوت ها، حب و بغض های شخصی را به کار نگیریم.

وی به سفر هیات دیپلماتیک 8 نفره ایران به نیویورک و تلاش ها و تحرک دیپلماتیک وسیع آنها در این سفر اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور در سخنرانی سازمان ملل مستند سخن گفت و سیمای شفاف ایران را نشان داد و در برابر رژیم صهیونیستی موضع گرفت، اینها مواضعی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت و آنها را تصدیق نکرد، رهبر معظم انقلاب هم در این باره اشاره کردند که برخی مسایل که در سفر نیویورک  پیش آمد به جا نبود لذا آن مسئول ما هم باید صادق باشد و آن چه مطلوب نبود را بگوید.

خاتمی با بیان اینکه مسئولان نباید بیمی از شفافیت داشته باشند، تاکید کرد: مردم ما مردم خوبی هستند و البته ما هم به مسئولان اعتماد داریم، پس از آن که مراسم تنفیذ از سوی رهبر معظم انقلاب انجام شد ما نیت مسئولان را خیر می دانیم و به آنها اعتماد کامل داریم به ویژه این موضوع درباره وزیران خارجه کشورمان مطرح است که سیاست خود را از رهبر معظم انقلاب اخذ می کنند، لذا اعتقاد داریم آن چه بجا نبود اگر گفته شود مصداق انصاف است.

وی پنجمین عامل در ایجاد استحکام داخلی را حاکم بودن فضای نقد در کشور خواند و خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای محوری این دولت آزادی در نقد منصفانه عملکرد بوده است لذا انتظار داریم که خفقان رسانه ای ایجاد نشود و تا کسی انتقادی کرد به او افراطی نگویند چرا که این به معنای ایجاد خفقان رسانه ای است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران اضافه کرد: دولت محترم آغوش خود را برای نقدهای منصفانه باز کرده است بنابراین انتظار می رود در این شرایط نقاط منفی و مثبت کارها گفته شود ولی متاسفانه برخی قلم های زهرآگین دارند و این نیش زدن ها شایسته یک مسلمان نیست.

وی در بخش دیگری از خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران جابجایی دموکراتیک قدرت در کشور را یک هدیه الهی دانست و گفت: هر دولتی که روی کار می آید ابتکارات، پیشنهادات و تاکتیک های جدیدی دارد، سیاستی که ما هم از رهبر معظم انقلاب آن را گرفته ایم حمایت از دولتهای در چارچوب نظام است. انتظار می رود که دولت در عرصه داخلی با گرانی ها و تورم مقابله کند و از بیکاری ها بکاهد که ماهم از این رویکرد حمایت می کنیم.

خاتمی با تاکید بر اینکه در عرصه خارجی هم سیاستی که از رهبر معظم انقلاب آموخته ایم سیاست حمایت از دولت است اشاره کرد و گفت:  این جمله ای که در ارتباط با بجا نبودن برخی از مسایل در نیویورک از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد قطعاً به معنای بی اعتمادی به دولت نیست چرا که ما آمریکا را دولت دروغگو، ریاکار و عهد شکن می دانیم.

وی افزود: از طرفی آنها لبخند نشان می دهند از مذاکره استقبال می کنند و به دروغ می گویند تحریم ها ایران را وادار به مذاکره کرده است، مصداق دروغگویی آمریکایی ها آنجا نمایان تر می شود که در اولین دیدار با نتانیاهو می گویند ما همچنان همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی را روی میز داریم. خب ملت ایران هم همه گزینه ها را روی میز درد از جمله گزینه 8 سال دفاع مقدس و تودهنی محکمی که به متجاوزان زد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه در طی تغییر نظام جمهوری اسلامی نیستند، گفت: چرا  دروغ می گویید 35 سال به دنبال تغییر نظام بودید و نتوانستید،در فتنه 88 تمامی حمایت ها از فتنه گران از جانب شما انجام شد و به ویژه آن که تمامی ظرفیت های رسانه ای خود را در اختیار این افراد گذاشتید لذا مبنای تنفر ملت ما از آمریکا همین دروغگویی ها است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم موارد دروغگویی و تلاش برای ضربه زدن آمریکا به ملت ایران را لیست کنیم مثنوی 70 من کاغذ می شود و این راز زنده بودن شعار مرگ بر آمریکا در بین مردم ما است، این شعار در 10 سال زمان امام و در حضور ایشان داده می شد و ایشان در نامه ای که به حجاج نوشتند 46 بار با نفرت از آمریکایی ها یاد کردند و از طرفی هم سخن تاریخی "آمریکا شیطان بزرگ است" را بیان کردند.

خاتمی ادامه داد: اگر آمریکایی ها تا دیروز در توطئه علیه ملت ایران مار بودند امروز افعی شدند، آنها همراه یک پای ثابت در توطئه علیه ملت ایران بودند بنابراین ما منطق داریم و با منطق می گوییم مرگ بر آمریکا، لذا آمریکایی ها و آنهایی که فکر رخت بر بستن این شعار را از بین ملت ایران دارند بدانند این شعار تا زمان دست بر داشتن آمریکایی ها از دسیسه علیه ملت ایران و نشان دادن حسن نیت شان ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه دیپلمات ها و وزارت خارجه باید کار خود را انجام بدهند یادآور شد: هر کسی مسئولیت خود را دارد. این شعار مرگ بر آمریکا مشت دیپلمات های ما را در مذاکرات پرتر می کند و در عرصه دیپلماسی نیز تاثیر بسیاری خواهد داشت. در این عرصه فقط مقام معظم رهبری حرف آخر را می زنند و اگر هم روزی کار به مذاکره و حتی به رابطه کشید نفرت ما از آمریکا از بین نخواهد رفت.

خاتمی به مناسبت های پیش رو در هفته آینده اشاره کرد و ادامه داد: در هفته آینده مناسبت هایی همچون شهادت امام باقر(ع)، شهادت پنجمین شهید محراب، سالگرد شهادت مظلومانه 400 شهید از زائران ایرانی توسط دولت آل سعود، روز عرفه، شهادت هانی ابن عروه  و مسلم بن عقیل و عید قربان را در پیش داریم.

وی در خطبه های اول نماز جمعه امروز تهران که در ارتباط با سبک زندگی دینی بود مسایلی را بیان کرد و گفت: این موضوع در سه عرصه خانوادگی، اجتماع و حکومت و مردم قابل تفسیر است.

خطیب جمعه تهران در ارتباط با مسایل مربوط به خانواده یادآور شد: باید مساله خانواده و صمیمیت در آن را جدی بگیریم، بسیاری از مشکلات در خانواده با گفتگوهای صمیمی حل می شود و سبب آرامش در محیط خانواده خواهد شد، مودت، رحمت و مهر عناصر اساسی در تحکیم پایه ها و بنیان خانواده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس