کد خبر 254370
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳

تعجب آور آن است که آقای هاشمی رفسنجانی که چندین جلد کتاب در باب تفسیر قرآن کریم منتشر کرد‌ه‌اند از چنین مطلب واضحی در قرآن کریم غافل بوده‌اند و از این که قرآن کریم نهی از سب کرده است چنین برداشت عجیبی نموده‌اند. در حالی که قرآن کریم در مواضع متعددی در برابر مستکبرین فریاد مرگ را برآورده است.

به گزارش مشرق، در پی برخی تحولات اخیر سایت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی مطالبی از ایشان در مخالفت با شعار مرگ بر آمریکا منتشر نموده است که جای بسی تعجب دارد. تعجب بیشتر از این جهت است که ایشان مخالفت با این شعار را به مبانی قرآنی نسبت داده‌اند و مدعی شده‌اند که قرآن کریم چنین درسی را مطرح نموده است و به قول خودشان یک اصل قرآنی چنین روحیه‌ای را در ایشان ایجاد کرده است. به عبارت دیگر اگر ایشان چنین بیان می‌کردند که به خاطر شرایط سیاسی و اجتماعی کنونی دلشان می‌خواهد که جزو کسانی قرار بگیرند که شعار مرگ بر آمریکا را نمی‌پسندند و با آن مخالفت می‌کنند مشکل به این شکل و تعجب ما به این میزان نبود ولی وقتی ایشان مدعی می‌شوند که کلا شعار مرگ دادن مخالف با تعالیم قرآن کریم است و یک اصل قرآنی چنین درسی را ایجاد می‌کند مشکل دوچندان و تعجب بسیار بیشتر است.
 
 
هاشمی رفسنجانی در سایت رسمی خودشان در پست‌های متعددی به این مطلب پرداخته‌اند که مواردی از آن با نقل قسمت مورد نظر در آدرس‌های زیر قرار دارد:

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین با یادآوری حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و اینکه امام با حذف این شعار موافق بودند و واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های بعمل آمده در این خصوص تاکید می‌کند: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الان هم دقیقاً یادم نیست که چه نوشتم. به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه چرا شعار مرگ بر این و آن را نمی‌پسندید، گفت: مرا یک اصل قرآنی به این روحیه رسانده است. قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام که به بت‌ها فحش می‌‌دادند – بت که مهم نیست - می‌‌گوید: «حق ندارید به بت‌های آنها فحش بدهید؛ و لا تسّب الذین یدعون من دون الله» می‌‌فرماید: «بت‌ها را سب نکنید، چون آنها هم متقابلاً به خدا بد می‌‌گویند و باعث گمراهی بیشتر آنها می‌‌شوید.
 
شعار مرگ بر فلانی را نمی‌پسندم. مرا یک اصل قرآنی به این روحیه رسانده است. قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام که به بت‌ها فحش می‌‌دادند – بت که مهم نیست - می‌‌گوید: «حق ندارید به بت‌های آنها فحش بدهید؛ و لا تسّب الذین یدعون من دون الله» می‌‌فرماید: «بت‌ها را سب نکنید، چون آنها هم متقابلاً به خدا بد می‌‌گویند و باعث گمراهی بیشتر آنها می‌‌شوید. 
 
آیا قرآن کریم با شعار مرگ و مرگ خواستن برای برخی افراد مخالفت دارد؟
 
برخلاف نظر آقای هاشمی رفسنجانی باید بیان داشت که قرآن کریم در مواضع متعددی نه تنها لعن و طرد و نفرین بر دشمنان حق و حقیقت را ذکر کرده است بلکه صراحتا فریاد مرگ را نیز روا داشته و ذکر نموده است. 
به عبارت بهتر آنچه آقای هاشمی به عنوان یک اصل قرآنی ذکر می‌کنند نهی از سب است و سب در کلام به معنی فحش و ناسزاست و شامل مرگ خواستن برای کسانی که شایسته آن هستند نمی‌شود. آنچه آقای هاشمی به آن استناد کرده‌اند آیه زیر است: 
 
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَیَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ ۗ کَذَٰلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿١٠٨﴾ (سوره انعام)
 
این آیه در واقع از سب و ناسزا نهی می‌فرماید ولی از لعن در مواردی که شایسته است و نیز از (مرگ گفتن) در جای خود نهی نکرده و نمی‌کند. چرا که قرآن کریم خود در مواضع متعددی به لعن و (مرگ گفتن) بر مستکبرین و دشمنان حق اقدام کرده است که مواردی از آن را در آیات زیر مشاهده می‌کنید: 
 
1. وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّـهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلِیلًا مَّا یُؤْمِنُونَ ﴿البقرة: ٨٨﴾
2. وَلَمَّا جَاءَهُمْ کِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّـهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَکَانُوا مِن قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّـهِ عَلَى الْکَافِرِینَ ﴿البقرة: ٨٩﴾
3. إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُولَـٰئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّـهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ ﴿البقرة: ١٥٩﴾
4. إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ کُفَّارٌ أُولَـٰئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللَّـهِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ ﴿البقرة: ١٦١﴾
5. فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ ﴿آل عمران: ٦١﴾
6. أُولَـٰئِکَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّـهِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ ﴿آل عمران: ٨٧﴾
مِّنَ الَّذِینَ هَادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَیَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَیْنَا وَاسْمَعْ غَیْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَیًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِی الدِّینِ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانظُرْنَا لَکَانَ خَیْرًا لَّهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَـٰکِن لَّعَنَهُمُ اللَّـهُ بِکُفْرِهِمْ فَلَا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا ﴿النساء: ٤٦﴾
9. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَکُم مِّن قَبْلِ أَن نَّطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَىٰ أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ کَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ وَکَانَ أَمْرُ اللَّـهِ مَفْعُولًا ﴿النساء: ٤٧﴾
10. أُولَـٰئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّـهُ وَمَن یَلْعَنِ اللَّـهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ نَصِیرًا ﴿النساء: ٥٢﴾
11. وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللَّـهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا ﴿النساء: ٩٣﴾
12. لَّعَنَهُ اللَّـهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِکَ نَصِیبًا مَّفْرُوضًا ﴿النساء: ١١٨﴾
13. فَبِمَا نَقْضِهِم مِّیثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیَةً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُوا حَظًّا مِّمَّا ذُکِّرُوا بِهِ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَائِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِّنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللَّـهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ ﴿المائدة: ١٣﴾
14. قُلْ هَلْ أُنَبِّئُکُم بِشَرٍّ مِّن ذَٰلِکَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّـهِ مَن لَّعَنَهُ اللَّـهُ وَغَضِبَ عَلَیْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِیرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولَـٰئِکَ شَرٌّ مَّکَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ السَّبِیلِ ﴿المائدة: ٦٠﴾
15. وَقَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّـهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنفِقُ کَیْفَ یَشَاءُ وَلَیَزِیدَنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ طُغْیَانًا وَکُفْرًا وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ کُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّـهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا وَاللَّـهُ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ ﴿المائدة: ٦٤﴾
16. لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذَٰلِکَ بِمَا عَصَوا وَّکَانُوا یَعْتَدُونَ ﴿المائدة: ٧٨﴾
 
آنچه ذکر شد فقط موارد اندکی از آیاتی است که در قرآن کریم به لعن دشمنان حق و حقیقت دست زده است.
 
تفاوت نهی از سب با "مرگ گفتن" واضح است
 
آنچه از مطالب بالا قابل استفاده است این است که کسی که اندک ممارستی با قرآن کریم داشته باشد متوجه می‌شود که در آموزه‌های قرآنی میان سب و لعن و میان سب و (مرگ گفتن) فرق است. فرق بین سب و مرگ گفتن به حدی واضح و مشخص است که بعید می‌نماید کسی که خود را نویسنده چندین جلد تفسیر قرآن معرفی می‌کند از آن بی اطلاع باشد و از آقای هاشمی نیز بعید است که توجه یا اطلاع ندارند و چنین چیزی را به قرآن کریم نسبت می‌دهند. 
 
قرآن کریم مرگ خواستن برای مستکبرین را ذکر کرده است
 
برای آنکه مطلب به صراحت کامل برای همه خوانندگان روشن شود شایان ذکر است که قرآن کریم در 4 موضع به صراحت ندای (مرگ بر) را بلند کرده است که این چهار مورد عبارتند از: 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ * وَالْیَوْمِ الْمَوْعُودِ * وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ * قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ * النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ * إِذْ هُمْ عَلَیْهَا قُعُودٌ * وَهُمْ عَلَى مَا یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ (سوره بروج آیات اول الی هفتم)
 
قتل الخراصون 10 الذین هم فی غمرة ساهون 11 یسألون أیان یوم الدین 12 یوم هم على النار یفتنون 13 (سوره الذاریات)
 
إِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ(18) فَقُتِلَ کَیْف قَدَّرَ(19) ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ(20) ثمَّ نَظرَ(21) ثمَّ عَبَس وَ بَسرَ(22) ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ(23) (سوره مدثر)
 
قُتِلَ الْإِنسَانُ مَا أَکْفَرَهُ ﴿١٧﴾ مِنْ أَیِّ شَیْءٍ خَلَقَهُ ﴿١٨﴾ مِن نُّطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ ﴿١٩﴾ ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ ﴿٢٠﴾ (سوره عبس)
 
بر خوانندگان گرامی پوشیده نیست که عبارت قُتِلَ در عربی معادل فارسی (کشته باد) (مرگ بر) می‌باشد و قرآن کریم نه تنها از این عبارت به طور مطلق نهی نکرده است بلکه خود در چهار مورد افراد و گروه‌هایی را شایسته این سخن دانسته و علیه آنها چنین مطلبی را آورده است.
 
قرآن "مرگ بر" را علیه مستکبرین بیان می‌کند
 
مجال ضیق کنونی جای بحث تفسیری جدی در باب این آیات نیست اما شایسته است خوانندگان گرامی توجه داشته باشند که در هر 4 آیه مذکور در قرآن کریم که «کشته باد» و «مرگ بر» آمده است، طرف خطاب آیه و کسانی که مورد این خطاب قرار گرفته‌اند دارای خوی استکباری بوده‌اند و به عبارت دیگر همه موارد مرگ خواستن در قرآن به استکبار ربط دارد و برای مقابله با مستکبرین است. و این خود از آموزه‌های جالب توجه قرآنی است و برای ما درس آموز است. 
در برابر این افرادی که شعار «مرگ بر» را مخالف آموزه‌های قرآن کریم می‌دانند البته بزرگان دیگری نیز هستند که این شعار را عین دستور قرآن می‌دانند و امر پیامبر اکرم می‌دانند.  به عنوان مثال امام راحل عظیم الشان ملت ایران که خود مفسر قرآن بود و برخی از کسانی که امروز مدعی هستند که مرگ بر آمریکا گفتن خلاف اصل قرآنی است ادعای شاگردی او را هم دارند. امام راحل در باب شعار مرگ بر آمریکا در مواضع متعددی ابراز نظر کرده‌اند و از جمله بیان داشته‌اند: «...فریاد برائت از مشرکان در مراسم حج و این یک فریاد سیاسی‌عبادی است که رسول‌الله (صلی الله علیه و آله و سلم) به آن امر فرمود. حال باید به آن آخوند مزدور، که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می‌داند، گفت تأسی به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالی خلاف مراسم حج است؟» (صحیفه‌ی امام، جلد ۱۸، ص ۹۱.)
 
با اعتقادات دینی مردم بازی نشود
 
هدف این نوشتار این نیست که اثبات کنیم که امروز باید شعار مرگ بر آمریکا گفت یا خیر. این امری ثانوی است که البته در جای خود مهم است. هدف این نوشتار آن است که به افراد مختلف تذکر دهد که قرآن کریم را بهانه بازی‌های سیاسی و حزبی و گروهی خود قرار ندهند و برای اهداف سیاسی و حزبی خود استفاده نابجا از قرآن کریم ننمایند. به عبارت بهتر استناد به قرآن در جایی شایسته است که واقعا قرآن کریم چنان دستوری داده باشد و یا از آیات قرآن چنین امری استفاده شود. اما اگر نویسنده یا شخصیت سیاسی‌ای برای اهداف حزبی و سیاسی و جناحی خود با اعتقادات دینی مردم بازی کند و نابجا به قرآن کریم استناد نماید، نه تنها شایسته نیست بلکه باید فریاد اعتراض را بلند کرد. 
 
آیا سالها خلاف قرآن در نماز جمعه شعار داده می‌شده است؟
 
سوال دیگری که آقای هاشمی باید به آن پاسخ دهد این است که چرا با مردم صداقت نداشته‌اند و اگر از نظر ایشان شعار مرگ بر آمریکا مخالف با اصل قرآنی بوده است مردم را از آن مطلع نکرده‌اند و سالها در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه مردم به این شعار اقدام کرده‌اند و آقای هاشمی که آن را مخالف قرآن می دانسته سکوت کرده است و حتی بارها و بارها از شعارهای مردم حمایت نیز کرده است و حتی در مواقع متعدد بعد از شعارهای آتشین مردم آنها را تایید هم کرده است. آیا این صداقت با مردم است؟ 
به نظر می‌رسد که آقای هاشمی باید پاسخگو باشند.
 

*دیدبان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 142
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 45
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 1
    با تشکر از شما این آیه هم برا اونایی که دنبال دوستی هستند خوبه. عنایت بفرمایید يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَمَنْ يتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ(المائدة/51) اي کساني که ايمان آورده‌ايد! يهود و نصاري را ولي (و دوست و تکيه‌گاه خود،) انتخاب نکنيد! آنها اولياي يکديگرند؛ و کساني که از شما با آنان دوستي کنند، از آنها هستند؛ خداوند، جمعيت ستمکار را هدايت نمي‌کند _______ وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِي وَلَا نَصِيرٍ(البقرة/120) هرگز يهود و نصاري از تو راضي نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسليم خواسته‌هاي آنها شوي، و) از آيين (تحريف يافته) آنان، پيروي کني. بگو: «هدايت، تنها هدايت الهي است!» و اگر از هوي و هوسهاي آنان پيروي کني، بعد از آنکه آگاه شده‌اي، هيچ سرپرست و ياوري از سوي خدا براي تو نخواهد بود. ___ ترجمه ایت الله مکارم شیراری صدق الله
  • tasnim ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 1
    احسنت.بينهايت زيبا بود.
  • سید میثم ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 1
    دمتون گرم، واقعا جای همچین استدلالی خالی بود، بیشتر روی مواضع انحرافی هاشمی کار کنید تا هاشمی پاسخگو بشه
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 4
    صلح حدیبیه در قران ندیدی تا حالا ؟!
  • محسن ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 2
    عالی بود. مستند و مستدل. حالا جناب هاشمی بیاد جواب بده با همه ادعاش... کلا ایشون و خاندان عظیم!! هاشمی احساس برتر بودن دارند نسبت به عامه مردم! یه جورایی خودشون رو طلبکار میدونن از عالم و آدم و زمین و زمان!!!
  • محمد ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 1
    سلام. واقعاً خدا قوت. خداوند به بعضي انسان‌ها جان و احترام مي‌دهد و وقتي قدر ندانستند، جا و احترام را از آنان مي‌گيرد. مرگ بر آمريكا مرگ بر صهيونيست
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    3 0
    مگرسالها شعارمرگ برصدام داده نمیشد چطورناگهان متوقف شد بااینکه هنوز معدوم نشده بود. مگرامام نگفت اگرازصدام بگذریم ازآل سعود نمیگذریم پس چراگذشت کردند.مفهوم لعنت یعنی از رحمت خدا دورباد،درحالی که معنی مرگ این نیست بلکه به سب نزدیکتراست.مضافا مصالح نظام راباید دراین موارد لحاظ کرد
  • محمد ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 3
    سلام. واقعاً خدا قوت. خداوند به بعضي انسان‌ها جان و احترام مي‌دهد و وقتي قدر ندانستند، جا و احترام را از آنان مي‌گيرد. مرگ بر آمريكا مرگ بر صهيونيست
  • طلبه ناچیزی از قم ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 2
    بحمدالله اخباری گری و ظاهرگرایی رواج یافته است همه به ظاهر نصوص اخذ می فرمایند آقای کوثری مجتهد شده است و آقای دیدبان صد آیه را ردیف کرده و می فرماید بیشتر از این هم هست ! بارک الله آقایان امام فرمودند دوعنصر زمان و مکان در تشخیص مصالح و تعیین حدود بسیار مهم هستند آقا مگر بر بر شوروی را همه تأیید نمی کردند خوب حالا نمی گوئیم دنیا به هم خورده است ؟ اگر واقعآ امریکا هم دست از دشمنی بردارد و با ما دوست شود آآیا باز باید مرگ بر امریکا بگوئیم مگر واجب عینی و تعیینی است ؟ ما به دلیل اینگکه امریکا دشمن درجه 1 ما بود با او دشمنی کردیم اگر باز هم ادامه دهد ما هم با او دشمنی می کنیم و اگر خوب شود ما هم شعار مرگ بر امریکا را کنار می گذاریم و هیچ اشکالی هم ندارد
  • خادم ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 5
    حالا این اقا یه چی گفته،چرا اهمیت به حرفش میدین ارزش نداره مشرق جان وقت خودتو نگیر این اقا اصالت خودشو با تمام شجرش تو فتنه 88 پاسخ داده دیگه در موردش حرف زدن یعنی............
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 3
    ما در قرآن شعار مرگ بر نداریم.مبارزه داریم و جهاد که لزوما و حتما با سلاح و نبرد رویارویی نظامی هم نیست.قران و پیامبر خودرا رحمه للعالمین معرفی کرده اند و موجبات هدایت آدمیان.قرآن پلاکارد سیاسی و پیام مرگ و دشنام به مخالفانشیست.خودرا جای خداو قرآن نگذارید.مگر همه کارهای شما ها درست است که از عالم و آدم ایراد میگیرید؟!امریکا زورگو است و در داخل هم زورگو زیاد داریم.امریکا جنایتکار است و همه جا هم جنایت زیاد است.امریکا دنبال منافع خود است همه جا دنبال منافع خود هستند.فویل للمطففین برای کفار و اهل کتاب نیست برای مسلمانان است چون ممکن است محتکر باشند یا کم فروش چون به فکر منافع خود هستند.لطفا روحیه و شخصیت بد خودرا به جای قرآن و پیامبر نگذارید.
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 1
    اولا طلبه نیستی دوما واقعا ناچیزی!!!!!!!!!!
  • علیرضا ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 2
    سلام از اینکه طلبه هستی خیلی ناراحتم و البته... اما نظر امام خامنه ای رو شنیدی که فرمودن ما به آمریکا بی اعتمادیم و ... البته کدوم مصالح همون مصلحتی که زهرش بعد از مدتی شیرین شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یا اینکه آمریکا ما رو تهدید نظامی میکنه و حدود ما هم اینه که بگیم چشم بفرمایید و ما رو له کنید. یا حق
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    مگر نه اینكه مرگ حق است ؟
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    تبت یدا ابی لهب یعنی چه
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 0
    شما که قرآن را نخوانده اي لااقل اين مقاله را مي‌خواندي در قرآن 4 جا صراحتا آمده است مرگ بر اصحاب اخدود مرگ بر ... مرگ بر مرگ بر... آياتش هم که در متن آمده است کوريد يا خودتان را به کوري مي‌زنيد
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    خودت را به نفهمي زدي يا واقعا متوجه نمي‌شوي قرآن جواز مرگ بر گفتن را صادر کرده است چه ربطي به زمان و مکان دارد قرآن که نفرموده مرگ بر آمريکا فرموده مرگ بر استکبار و مستکبر حالا شما بدتان مي‌آيد يا آقاي هاشمي خوشش نمي‌آيد دليل نمي‌شود که قرآن را تحريف کنيم و ببگوييم چنين چيزي نگفته است.
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    نشان مي‌دهد که مقاله را نخوانده‌ايد قرآن در 4 آيه صراحتا مرگ بر را گفته است حالا شما خوشتان نمي‌آيد مساله ديگري است.
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    اقاي طلبه ناچيز شما از امام زمان حقوق مي‌گيري يا از شيطان بزرگ ظاهرا خيلي‌ها در جلد طلبگي رفته اند جواب اين‌ها همان است که امام فرمود: «...فریاد برائت از مشرکان در مراسم حج و این یک فریاد سیاسی‌عبادی است که رسول‌الله (صلی الله علیه و آله و سلم) به آن امر فرمود. حال باید به آن آخوند مزدور، که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می‌داند، گفت تأسی به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالی خلاف مراسم حج است؟» (صحیفه‌ی امام، جلد ۱۸، ص ۹۱.)
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    چه ربطي دارد عمو آقاي هاشمي مساله قرآني را خلاف گفته است مدعي شده که قرآن کلا مي‌گويد مرگ بر کسي نگوييد شما هم که توجيه بي خودي مي‌کنيد
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    پس اين آياتي که در متن آمده است چيست صراحتا قرآن مي‌گويد مرگ بر اصحاب اخدود شما چون به منافع سياسي ات نمي خورد مي‌گويي نداريم
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    شماها جزو آن گروه‌هايي هستيد که به بعضي از آيات قرآن ايمان داريد و به برخي ديگر ايمان نداريد اين چهار آيه که در متن آمده آدرس هم دارد را انکار مي‌کنيد؟
  • رضا ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 1
    الان امرکاییها دقیقا کدومشونن بعد روسیه کجا قرار میگیره چین کمونیست رو لطفا توضیح بدین
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    عالي ترين بخش مقاله متعلق به امام خميني بود خدا روحش را ميهمان ائمه قرار دهد که فرمود: «...فریاد برائت از مشرکان در مراسم حج و این یک فریاد سیاسی‌عبادی است که رسول‌الله (صلی الله علیه و آله و سلم) به آن امر فرمود. حال باید به آن آخوند مزدور، که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می‌داند، گفت تأسی به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالی خلاف مراسم حج است؟» (صحیفه‌ی امام، جلد ۱۸، ص ۹۱.)
  • رضا ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    متاسفانه شما قران رو هم تفسیر به رای خودتون گذاشتین دوما یک مرد وقعا یک مرد بیاد برای من توضیح بده چرا شعار مرگ بر شوروی (کمونیست)حذف شد دوستی با چین کمونیست حلال شد برادری با کشوری که هشت سال همه جوره به ایران تاخت حلال شد اونم با موشکها و تسلیحات همون شوروی بعد یک سری از از افراد از حذف این شعار اینقدر میترسن؟؟ مشرق چاپ کن لطفا
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    چرا مغالطه مي‌کنيد آقا رضا اين که تفسير نيست اين عين آيات است آيات قران صراحتا مرگ را بيان داشته اند شما چرا مي‌ترسيد
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    بارک الله جواب مستدل به هاشمي بود بايد جواب بدهد که چرا اين همه سال مردم و شعارشان را تاييد مي‌کرده حالا يک دفعه مي‌گويد خلاف قرآن است.
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    احسنت
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    ++++++++++
  • حسيني ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    آقاي به ظاهر طلبه شما يکبار هم قرآن را نخواندي که در آن آيات مرگ بر آمده است؟ عجيب است شايد چون قرآن نمي‌خوانيد ناچيز مانده‌ايد قرآن بخوانيد تا بزرگ شويد
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    احسنت
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    آقاي تسنيم شما هم منتشر کن نه اين که فقط احسنت بگويي
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    آقا محسن شما هم براي انتشار اين متن زحمتي بکش شما که دستت مي‌رسد
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    مشرق بايد يک صفحه ويژه هاشمي باز کند و به ادعاهاي ايشان مستدل پاسخ بدهد لازم است معلوم نيست بعد از اين هاشمي مدعي چه چيزهايي خواهد شد.
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    +++++++++++++
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    بله اما بحث سر اين است که آيا قرآن گفته به هيچ کس مرگ نگوييد آقاي هاشمي چنين ادعايي کرده در حالي که خود قرآن در آياتي که در متن مقاله آمده نظر هاشمي را رد مي‌کند حالا شما به قرآن ايمان داريد يا به هاشمي
  • م.ج ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    اصل مسأله همیجاست که آمریکا و ازنابش در پی این هستند که کلام نورانی الهی (قرآن) را ما تحریف و دور بزنیم و به فراموشی بسپاریم ! از کلام حضرت امام(ره) شروع کرده‌اند و تاکنون هم تحریفات زیادی انجام داده‌لند. مرگ برآمریکا ( مأة مرّة )
  • مصطفی ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    اگر خوب دقت میکردی متوجه مشدی. ایه اشاره دارد به یهود و نصاری. بنابراین توی این ایه اشاره ای به کمونسیت نشده. بله اگر روزی هم کمونیست های چین و روسیه هم نماد استکبار بشن خبرتون میکنیم
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    حرف بدي نيست اما بايد بالاخره يکي جواب اين آدم را بدهد تا خيال نکنند هرچي بگويند مردم نمي‌فهمند.
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    یک بار دیگر مطلب را بخوانید .اصلا محل بحث شعار مرگ بر آمریکا گفتن یا نگفتن نیست بلکه بیان قران در باره اعلام برائت و بیزاری از سردمداران و نماد های استکبار است.
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    ياد هاشمي دهه شصت به خير هاشمي شجاع و يار امام و دشمن استکبار يادش به خير چي شد آن هاشمي کجا رفت آن شجاعت و صداقت
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    ---------------------- صدها منفي
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    بايد اين آيه را هم اضافه مي‌کرديد اين آيه دلالت جدي تري هم دارد
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    +++++++++++
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    +++++++++++++++
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    ++++++++++
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    بازدید کننده عزیز آنقدر خلط مبحث کردی که فکر نمیکنم نیازی به پاسخ باشه .
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    تورا به خدا اين قدر آيت الله نگید
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 0
    اولاً تفسیر نیست متن روشن قرآن است حالا اگر کسی نمی پسندد بحث دیگری است. دوماً شوروی کمونیست دیگر وجود خارجی ندارد.چین هم با ما دشمنی نمیکند و کسی هم همکاری و دوستی متقابل با آمریکا را حرام نکرده است.درمورد عراق هم آن رژیمی که آشکارا دشمنی میکرد و به ماحمله کرد از بین رفته و عراق کنونی هم با ما دشمنی نکرده . اما برای روشن شدن موضوع بدانید که موضوع آمریکا رقابت و یا اعلام نظر نیست بلکه دشمنی آشکار و نمایندگی استعمار نوین و استکبار و مخالفت عملی با استقلال و دین و مذهب ما است. و نکته دیگر اینکه بنظر میاید یک سری از این شعار خیلی میترسن.
  • عسگری ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    در آیه ی کشته باد انسان که چقدر ناسپاس است . فردی را در نظر بگیرید که پشت کوهی یکه و تنها زندگی میکند و از نعمات الهی هم بهره می برد اما کفران نعمت میکند ناسپاسی میکند . با اینکه محدوده ی فساد چنین شخصی وجود خود است خدای متعال او را چنین خطاب قرار میدهد یا آیه ی کشته باد اصحاب اخدود ، محدوده ی فساد اصحاب اخدود هم یک منطقه ی خاصی در یمن بوده که خدای متعال آنان را این چنین خطاب قرار میدهد . حال تصور بکنید آمریکای جنایتکار را که محدوده فساد او شرق و غرب عالم را گرفته آیا مستحق این شعار و نفرین الهی نیست ؟
  • کویر ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    مطلب محشر بود . دمتون گرم. یه سوال ...آقای رفسنجانی فکر کردن ما گوشهامون مخملی اند؟ همه با هم از ته دل....مرگ بر امریکا
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    شوروی و چین که دشمن ترند چون کمونیس هسن
  • آق جلال ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    3 0
    لال نمیری بلند بگو مرگ بر امریکا
  • عبدالله ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    به كوري هر كي كه ناراحته مرگ بر آمريكا مرگ بر امريكا مرگ بر امريكا .و.... . . .
  • اسمال ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    شعارمرگ بر امریکا اگه فراموش بشه چند وقت دیگه بهونه میکنن که مرگ بر اسراییل هم نگید
  • sadat ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    ما به امريكا بي اعتماديم رو بعضي ها فراموش كردند؟ حرف زمان ومكان و دوستي ميزنند، سعي كن طلبه ناچيز بيدارشي از خواب غفلت
  • رضا ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    نه مثل اینکه جوابگویی به سوالات ما پیدا نشد که این خودش نشون دهنده خیلی چیزهاست:) خواهشا سوال رو دور نزنین طبق ایات قرانی جواب منم بدین تا از گراهی در بیام:)
  • محسن ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    با توجه به نظراتی که مطرح شده مطلب آقای هاشمی و نسبتی که ایشان به خدای متعال داده اند صحیح نیست امید وارم توبه کند و عبارت خود را در «گفتار» و «نوشتار» اصلاح نماید. بزرگترین دروغ، دروغ بستن به خدای متعال و رسول خدا(ص) وهر یک از معصومین(علیهم السلام) است. درخواست می کنم ایشان با توجه به سوابقی که در انقلاب دارند در اصلاح موضوع تسریع کنند. البته این را هم عرض کنم: اگر روزی آمریکا واقعاً دست از قلدری و روحیه استکباری ، لجاجت و شیطانی خود بردارد و نه تنها با ایران بلکه با امت اسلام ، مسلمین و مظلومان جهان ، صادقانه و با رعایت حقوق انسانی برخورد نماید، قهراً ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه ای(مدظله) نظر مبارکشان مثل آنچه که امروز در رابطه با شیطان بزرگ است نخواهد بود. من ولایت را اینچنین معتقدم و اینگونه می بینم.
  • هادی جهان زاده طرقبه ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    البته مرگ خواستن برای مشرکان ریشه قرانی داردوآیات متعددی نیزوجوددارد(...قل موتوابغیضکم...) ای پیامبربگوبمیریدازخشمتان... اینکه آقای هاشمی اکنون مسائل رانمی گیرندویابه دنبال مطرح ساختن خویش مثل برخی اقمارمعاصرخودهستندوبرای توجیه خطاهای خودشان ازمصحف شریف مایه می گذارندنیزچیزجدیدی نیست.می شوداستنادکردبه معاصرایشان آقایان منتظری و...
  • هادی جهان زاده طرقبه ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    آقای طلبه ناچیزازقم برای شماشماوهمه کسانی که متاسفانه اینطورفکرمی کننداظهرمن الشمس است که امریکاهیچ گاه دست ازعداوت باملت ایران برنخواهدداشت واگرقدمی درمقابل شیطان بزرگ عقب برویم ماراتاآنجاعقب خواهندراندکه نام ونشانی ازاسلام عزیزباقی نماند. لطفابهتربفهمیددوست بزرگوار
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    معنی آیه 4 سوره بروج ایت الله العظمی مکارم شیرازی قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ(البروج/4) مرگ بر شکنجه‌گران صاحب گودال آتش
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    وای بر تو وای بر تو تحریف کننده قران خداوند در سوره بروج آیه ی 4 به اصحاب اخدود مرگ فرستاده قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ(البروج/4) مرگ بر شکنجه‌گران صاحب گودال آتش
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    رضاجون!! آمريكا و صهيونيست‌ها ميشن همون يهود و نصاري. روسيه و چين هم ميشن انسان‌هاي عادي، چون ملاك كه دين نبوده، ملاك ظالم و جبار بودنه.
  • محمد ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    ناشناس 16:11 من هم نظر شما رو گفتم ديگه! يعني بعضيا لياقت لطف خدا رو براي زنده ماندن ندارند و فقط لياقتشان مرگ است. من به قرآن مجيد ايمان دارم و معجزه بودن آن را با تمام وجود درك كردم. هاشمي ديگه؟! نمي‌شناسمش. يا حق
  • محمد ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    من خيلي وقته مطمئنم در نهادهاي مهمي چون حوزههاي علميه، بسيج، سپاه و ... دشمن داراي نفوذي است تا در مواقع لازم بهره‌برداري كند. اين طلبه ناچيز هم يكي از همونها. فقط بگم حقوق حضرت آقا امام زمان (عج) رو داري هدر ميدي.
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    باز خوبه ما تفسير مي‌كنيم كه در مورد قرآن مجيد حتماً لازمه. شما كه اصلاً نمي‌خونيد!
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    اجسنت به خوانندگان با بصيرت سايتتان. دوستان در وبلگ‌ها و سايت‌هايشان اگر امكانش هست، اين مقاله را قرار دهند، با اجازه "مشرق نيوز".
  • علیرضا ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    لعنت کردن در آیاتی که نوشتید (لعنت خدا بر آنهاست) یعنی خدا خودش آنها لعنت میکند .مرگ خواستن از کسی نوعی انتقام کشی محسوب میشود که صاحب انتقام هم از القاب خداوند است. در ضمن این مرگ بر آمریکا چه مشکلی را حل میکند جز اینکه همان کاری را شیعیان بکنیم که وهابیت میکند و آن خشن نشان دادن اسلام است.مسلمان بودن با سب کردن مرتبط نیست.سب کردن با تند روی مرتبط است.اسلام کجا تند رو بوده (در زمان معصومین).
  • علی ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    اگر قران را بخواهید به این گونه ساده انگارانه تعبیر کنید براحتی تناقضات فراوانی را در ان می یابید...در حالی که هر ایه شان منزلت دارد و مربوط به زمانی خاص می شود... اگر با علم hermeneutic اشنایی ندارید لطفا نظر ندهید...
  • ناشناس ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    آدم از دشمنش سود ببره بده ؟
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    امامی که قطعنامه را پذیرفت اگر تشخیص می داد مرگ بر آمریکا را حذف می کرد. حذف نکرد و ما هم به پیروی از قرآن کریم همچنین.
  • سیدساداتی ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    N باربه خاطر سوختن خاندان هاشمی همه باهم : مرگ برآمریکا-مرگ برفتنه گر.جانم فدای رهبر.
  • مهدی ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    باز هم احسنت ( همبه اونهایی که مرگ بر آمریکا میگن هم به اونهایی که نمیگن کلا احسنت
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    شما رو به خدا يك ذره عاقل باشيد وبه فكر دين مردم باشيد اين شعار مرگ بر آمريكا چه ربطي به قرآن داره يادتون نيست وقتي باشوروي رابطه بر قرار كرديم ديگه شعار مرگ بر شوروي نداديم حالا شماها اين قدر نادان شديد كه يك شعار سياسي رو داريد به قرآن ربط ميديد كه اگه فردا رابطه بر قرار شد دشمنان قرآن كلي حال كنند شيپور دستشون بگيرند قرآن ما وشمارو مسخره كنند والا به خدا تو مسلموني بعضي از تندرو ها بايد شك كرد طبق معمول مشرق كه از راه هوچي گري ارتزاق ميكني منتشر نكن
  • ناشناس ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    عزيزان در قران كريم موارد متعدد وجود دارد كه با غير مسلمانان هم مي توان بقولي كنار امداماتا زماني كه براي شمامشكلي ايجاد نكنند مثل صلح حديبيه كه وقتي عهدشان را شكستند قضيه فتح مكه پيش امداكنون به قضاوت تاريخ نگاه كنيد درچه زماني امريكا با ملت ايران دشمني نداشته است به يقين مي توان گفت كه امريكااز اصحاب اخدود هم بدتراست و اقاي هاشمي به دلايلي يادشان رفته
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    خوب آن موقع این آقایان نبوده اند که به پیامبر اکرم مشاوره! بدهند! اصلا نمی گذاشتن شعب هم پیش بیاید!!
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    خسته نباشی دانشمند!
  • اسمال ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    مرگ بر اتازونی
  • اسمال ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    اینقدر خوش خیال نباش عمو اخرش کارمون به گیس وگیس کشی میرسه با امریکا و اسراییل الکی دلتو لیف نزن
  • ناصر ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    اگر اقای هاشمی میگویند امام مخالف مرگ بر امریکا بود پس برائت از مشزکین چه است
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    هرکس با هر گفتار یا کرداری کمک کند تشنج علیه ایران کمتر شود دنبال منافع ملی ایرانیان است و هرکس به تشنج علیه ایران دامن بزند دشمن این مملکت است (امثال نتانیاهو) انگار بعضی ها فقط مخالفن! دیگه کاری ندارن نتیجه ی حرفی چی میشه!!!
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    اون سال 1367 بود الان 1392 شده بیدار شو!!!
  • جوال دوز ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    مصالح ؟! کدوم مصلحت بالاتر از اینکه بدونیم آمریکا آمریکاست بدون هیچ تغییری از ازل تا به ابد. کدوم مصلحت بالاتر از اینکه دشمن رو بشناسیم. کدوم مصلحت بالاتر از این که دشمن رو دوست خیال نکنیم. ای لعنت به کسانیکه به اسم مصلحت میخوان ما تو بغل کسانی بریم که از ما هزاران جوان پاک رو گرفتن و به خاک و خون کشیدن. خدا لعنت کنه کسانی رو که می خوان خون شهیدان رو پایمال کنند به بهای یک لبخند دشمن خونخوار. خدایا امام زمان ما رو برسون که دیگه دیدن این همه جفا غیر ممکن شده.
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    شما چرا قران به شیوه خودتون تفسیر میکنید
  • جوال دوز ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    خدا به حق امیرالمؤمنین (ع) تو رو به راه راست هدایت کنه. مصلحت چیه ؟! تو به خیال خامت آمریکا دشمنی رو کنار میذاره ؟! زهی خیال باطل. شیطان همیشه شیطان هست و می ماند. فرمایش حضرت آقا فصل الخطاب هست. ایشان فرمودند تنها راه رابطه و مذاکره با امریکا این است که آمریکا دست از دشمنی بر دارد. حالا هم حرفی نیست اول آمریکا اثبات کند دشمنی را کنار گذاشته بعد. اما از الان برات پیشگویی می کنم که شیطان تا به ابد شیطان خواهد ماند.
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    آقای عزیز فی الحال که شوروی وجود خارجی و محلی از اعراب نداره پس دنبال زیر خاکی نباش. به علاوه کافر ذمی و کافر حربی در بر خورد شارع ۲ مقوله جدا هستند. از نظر شارع مقدس با کافر حربی، حربی و غیضی برخورد میشه اما با کافر ذمی یا غیر حربی مدارا و احترام اتخاذ میشه کرد. کما اینکه پیامبر (ص) با یهود بنی نضیر تا موقع عهد شکنی مدارا میکردند. اما بعد از اون تا خاکشون رو به توبره نکشید رهاشون نکرد. الان داستان آمریکا همون کافر حربی هست که باید تا اتمام دشمنی باهاش دشمنی کرد و لا غیر. چین هم دقیقا مثل کافر غیر حربی هست پس مدارا. لزوما قرار نیست در مقابل هر نوع کافری شعار مرگ سر داد و غیضی برخورد کرد. مفهوم بود ؟ اگر نبود مطالعه کن پسرم.
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    چون فعلاً آزاري به دنيا نميرسونند، مشكلي نداره. هر وقت خواستند بر سر مردم بي گناه بمب بريزن، اون وقت خبرت مي‌كنيم.
  • علی ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ(3:119)
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    پس بنا به گفته خودت، "مرگ بر ..." گفتن عبارت درستي است. دقت كن كه خداوند نعوذ بالله كاري را كه براي بنده‌اش گناه باشد نمي‌كند و بگويد من دوست دارم!! پس ظالمان جهان امروز، شايسته لعن و مرگ هستند. همچنين كفار غذا ميخورند، پس ما چون شيعه هستيم، غذا نخوريم؟! اين هم پاسخ استدلال دومت بود كه شيعه را از برائ تاز مشركين نهي كردي!
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    از كي تا حالا دشمن سود مي‌رسونه؟! اوني كه سود ميرسونه، دشمن نيست، دوسته دوست. شما هم با بچه 5سالهط رف نيستي جانم.
  • محمد ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    از بي ادبي شما و احمق ناميدن مخالفانتان معلوم است حرفتان هم باطل است. هيچ بي ادبي نديدم، مگر اينكه حق از او بسيار دور باشد.
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    ببخشيد اشتباه منفي دادم. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
  • علی ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    هَاأَنتُمْ أُوْلاء تُحِبُّونَهُمْ وَلاَ يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ عَضُّواْ عَلَيْكُمُ الأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُواْ بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ سوره : آل عمران آیه : 119 آگاه باشيد که شما آنان را دوست می داريد و حال آنکه آنها شما را، دوست ندارند شما به همه اين کتاب ايمان آورده ايد چون شما را ببينند گويند : ما هم ايمان آورده ايم و چون خلوت کنند ، از غايت کينه ای که به شما دارند سر انگشت خويش به دندان گزند بگو : در کينه خويش بميريد، هر آينه خدا از دلتان آگاه است شان نزول آیه:از ابن عباس نقل شده: اين آيات هنگامى نازل شده كه عده‏اى از مسلمانان با يهوديان، به سبب قرابت، يا همسايگى، يا حق رضاع، و يا پيمانى كه پيش از اسلام بسته بودند، دوستى داشتند و بقدرى با آنها صميمى بودند كه اسرار مسلمانان را به آنان مى‏گفتند، بدين وسيله قوم يهود كه دشمن سرسخت اسلام و مسلمين بودند و به ظاهر خود را دوست مسلمانان قلمداد مى‏كردند، از اسرار مسلمانان مطلع مى‏شدند. آيه نازل شد و به آن عده از مسلمانان هشدار داد كه چون آنان در دين شما نيستند، نبايد آنها را محرم اسرار خود قرار دهيد، زيرا آنان درباره شما از هيچ شر و فسادى كوتاهى نمى‏كنند، آنان مى‏خواهند شما هميشه در رنج و عذاب باشيد. آمریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر . (شهید بهشتی)
  • رضا ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 1
    کلا وقتی پای تند روی میاد وسط عقلانیت راهش رو گم میکنه خدمت دوستان عارضم که روسیه اینقدر ما رو میچاپه مهم نیست سر قضیه اس 300 سر قضیه ندادن تجهیزات زیردریایی 30 سال معطل کردن نیروگاه هسته ای وتو نکردن قعطنامه های شورای امنیت همراهی با تحریم های بانکی کافیه یا ادامه بدم ؟؟ چین هم که نیاز به توضیح نداره یک قلم سی میلیارد دلار ما دستشه میگه پول نمیدم جاش جنس ببرین اونم جنسی که من میگم هر دوکشور کمونیست هستن ودر اخر عراقی که به وحشیانه ترین شکل ممکن به ما شیمیایی زد و الان دوستان حرف از تغییر رژیم عراق میزنن در صورتی که یادشون رفته همین مردم پشتیبان حذب بعث عراق بودن بعد هنوز که هنوزه امریکا گرگه و ما میش یعنی اینقدر ما ضعیفیم که با رابطه با امریکا کله پا میشیم خودتون رو اصلاح کنین
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    ++++++++++++++
  • راد ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 1
    درود بر هاشمی
  • نیما ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    2 0
    بهت رای ندادم چون هم باهات موافقم و هم باید یکی جواب این آقایون رو بده تا دفعه ی بعد دیگه اینطوری حرف نزنه من الان دقیقا یاد مفتی های عربستان افتادم که میگن گوجه مسیحیه ! چون داخلش شبیه صلیبه ! عقلم چیز خوبیه
  • نیما ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    من الان دقیقا یاد مفتی های عربستان افتادم که میگن گوجه مسیحیه ! چون داخلش شبیه صلیبه ! و استفاده از راه آهن حرامه! دلیل هم نداره حرامه دیگه :) یا سرویس دهی زنان به تروریست های سوریه ثوابم داره ! کسایی که عربستان رفتن میفهمن که من چی میگم در کل عقلم چیز خوبیه
  • نیما ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    بابا یکی اینو بگیره اگه به متن ها اعتماد نداری توی خونه تون که قرآن داری ؟ قرآن رو بر میداری ، یه بوسش میکنی بعد یه بسم الله می گی و آدرس ها رو چک میکنی . اگه اشتباه بود بیا اینجا و به همه ی ما یه مرگ بر جانانه بگو :) آفرین عمویی ، زود برو این هایی که گفتم رو انجام بده :)
  • ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    جناب هرمنیوتیک. یک مشت مهملاتی رو همین صهیونیستهای خبیث به هم می بافند و به اسم علم برای گمراه کردن و به قول قرآن «صد عن سبیل الله» به خورد ساده لوحان در سراسر جهان میدن. هرمونتیک یا همان قرائت های مختلف از یکه موضوع همون چیزی بود که ابوبکر با استناد به اون مانع جانشینی امیرالمؤمنین بعد از پیغمبر شد و همینطور شائول یهودی (همان پولوس مسیحی ها) مانع جانشینی جناب شمعون بن حمون بعد از حضرت عیسی شد و تحریفات گسترده ای رو با همین به اصطلاح عــــــلم هرمنیوتیک در دین مسیحیت وارد کرد که امروزه شاهدش هستیم.
  • الف ر ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    بزرگوار محترم عوض اينكه هزاران كيلومتراون ورتردنبال امريكا بگرد تو همين كشورمون امريكا صفتان بي داد ميكنند متاسفانه شعار مرگ بر امريكا شون هم بلند تر است با هراز پارتي بازي فاميل وبسته شون در جاهاي خوب از جمله شركت نفت وجاهاي خيلي ديگر مشغول كار كردندولي من با يك حقوق باز نشستگي با بچه بيكار به همه كس وناكث مراجعه كرديم ولي ..... ول كنيد ريا كاري ها را
  • majid ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    راستی هیچ میدونید این اصحاب اخدود کیا بودن؟؟ برید تحقیق کنید تا خیلی چیزها براتون روشن تر بشه
  • محمود ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    واقعا طلبه ای من هم طلبه ام برات متاسفم
  • مسعود ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 1
    آمریکا شیطان بزرگ است وباید شیطان را لعن ونفرین کرد ...استفاده از آیات قرآن در راستای رابطه با آمریکا کار بسیار خطرناک ونقشه دشمنان اسلام است.
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    ممکن است روش را عوض کنیم ولی ماهیت مبارزه با ظلم و امریکا عوض نمی شود. آمریکا تا آدم نشود و دست از ظلم برندارد منفور است. نمی توانیم هم نماز بخوانیم و هم ظلم را به رسمیت بشناسیم. کوتاه نمی آییم و منطقی و دقیق شاخ قلدری را نشانه می گیریم و با افتخار و به پیروی از قرآن کریم می گوییم: مرگ بر آمریکا
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا به قول امام دعای برای آمریکاست. ما هم دعا گو هستیم.
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا و همه قلدرهای عالم
  • سید ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    قُتِلَ الْإِنسَانُ مَا أَكْفَرَ‌هُ: مرگ بر انسان چه کافر و ناسپاس است(سوره مبارکه عبس،آیه 17) جناب ناشناس نمی خوای در مورد این آیه تفسیر کنی در ضمن کسی از آل سعود گذشت نکرد در این مورد باید رفیق شفیق ملک عبدالله جناب آقای هاشمی رسید که چه شد؟
  • سید ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    شما مثل اینکه تازه از غار بیرون اومدی اگه اشتباه نکنم شوروی 20 ساله وجود خارجی نداره نظر شما چیه؟ شاید من توهم زدم، رژیم بعثم که...! اما در مورد چین هیچ کس نگفته چون چین کومونیسته پس باید بهش مرگ بر گفت تا اونجایی که یادمه نه تو ایران کودتا کرده نه از یه دیکتاتوری خونریز وحشی 25 سال همه جوره حمایت کرده نه 10 سال همه ی تلاششو برای تجهیز و تقویت معارضان مسلح ایران کرده نه ما رو تحریم کرده ونه به هواپیمای مسافربری ما حمله وحشیانه که فقط از حیوانات درنده ای از هم سلک های خودش بر میاد انجام داده دیگه بیشتر از این ارزش وقت تلف کردن نداری اگه نمی فهمی اصلا مهم نیست (فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا)
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    در ضمن داخل زیارت عاشورا هم داریم: اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذالک الهم العن هم جمیعا
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    دوست عزیز حرف شما متین و مورد قبول ما هم هست ولی چه ربطی به تحریفات آقای هاشمی داشت؟
  • hassan ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    احسنت کسی که منفی میزنه مسلمان نیستش چون اگه مسلمان باشه اینو قبول میکنه که ایات قران عین حقیقته البته بهتون بگم هر کی که به خدای واحد ایمان بدون خرده شیشه داشته باشه
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    اول اینکه شوروی با اون طرز تفکر کمونیستیش نابود شد. دوم اینکه چین هم دیگه اون کمونیست قدیم نیست و تقریبا یک جور کشور سوسیالیست شده. سوم اینکه مشکل ما با آمریکا طلم و استکباری هست که به ما دارد و اگرنه ما که کار نداریم که اینا تو کشورشون چی رو می پرستن یا چی میخورن لطفا مغلطه نکنید
  • اسمال ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مثل اینکه یواش یواش اصحاب کوفه دارند ظاهر میشد .ناشناس گرامی
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    عید پارسال که حضرت اقا تشریف برده بودند مشهد مردم شعار مرگ بر منافق سر دادند و رهبری عزیز به مردم فرمودند منافق واقعی آمریکاست
  • ازمايشي ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    بدون نظر
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    اون وقت همه لعنی که با شدت و حدت توی زیارت عاشورا و بقیه ادعیه و زیارات ما اومده هم شامل این افاضات حضرتعالی میشن؟ نظرت چیه ائمه شیعه و معصومین اول از شما دانشمندای بزرگوار نظر میگرفتن بعد این ادعیه رو القا میکردن؟ شرم و حیا مرده نه؟ یه لطفی بکنید از تندروی صحبت نکنید. از انتخابات ۸۸ بیشتر از ۴ سال نگذشته.
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    نه عالیه شما بدو برو از دشمنت سود ببر
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    دکتر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    دوست عزیز همه مواردی که گفتی دارای اشکال است. 1-اولا نظام روسیه بعد از فروپاشی شوروی دیگر کمونیسم نیست حالا شما اصرار داری اینوری فکر کنی چه عرض کنم. 2-مواردی که از روسیه و چین نام بردی درست است اما عامل ،پیشنهاد دهنده ،و انجام لابی های سنگین ،تهدید و غیره همه توسط امریکا انجام شده .ما هم مثل تو ، توقع وتو از روسیه و چین را داشتیم اما نفهمیدم شما با چه منطقی به حق از سوء استفاده کنندگان از این مشکلات عصبانی هستی اما از عامل آن نه و تازه از اینکه بگویم گرگ است ناراحت میشوی.مگر امریکا در دشمنی خودش با ما تغییری ایجاد کرده . نکنه طرح تحریم ها را روسیه و چین داده بودند و اشتباهی به امریکایی ها نسبت دادند و یا بالاتر از ان تحریم های یکجانبه امریکا را روسیه و چین در کنگره و دولت امریکا تصویب کرده اند؟ 3- اگر کسی خودش را بخواب بزند دیگر نمیشود بیدارش کرد.در مورد عراق پاسخ کافی داده شد اما اگر با منطق شما نخواهیم بپذیریم و فراموش کنیم ،متعجبم پس شما چطور اینهمه جنایت را که نام بردی را که با کمک مستقیم و غیر مستقیم امریکا و هم پیمانانش انجام شد و بغیر از آن اقداماتی که خود امریکا با افتخار و به تنهایی انجام داده مثل هواپیمای مسافربری ایرباس، ناوچه پیکان،سکوهای نفتی و امروز هم انواع تحریمهای یکجانبه ،تهدید به گزینه نظامی،اقدامات جاسوی، تجاوز با بهپاد و و و و چطور فراموش میکنی البته فراموش که نه چون هنوز هم ادامه دارد و مثل اینکه بعضی ها نمیخواهند ببینند .
  • مهدی 90085 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    خوبه نشدی مرجع تقلید با اینکه حتماً اسمت رو از روی باد معده نوشتی
  • مهدی 90085 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    امید وارم چند سال دیگه راجب به همجنس گرایی نظرتون عوض نشه..................................................................
  • ابی ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    دقیقن همین مشکل بود که یهود را منحرف کرد
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    احتمالا باید از دزدان دریایی کارائیب ابراز برائت کنیم
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    عزیزم ترجمه ی این آیه خودش گویاست، شما برو هر تفسیری دوست داری نگاه کن ببین چی نوشته
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    استدلالت قدیمیه روسیه مسیحیت ارتدوکس داره و دیگه کمونیست نیست امریکا هم مقاماتش صهیونیست هستن و نه مسیحی
  • جلال ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مرگ بر دولت امریکا نه مرگ بر امریکا
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مرگ برمظهر استکبار و جنگ سالاری و هفت هزار گلاهک هسته ای و مرگ بر عامل ایجاد اکثر جنگ های صد سال اخیر و مرگ بر عامل کشته شدن میلیونها انسان در بیش از صد کشور دنیا! مرگ بر امریکا مرگ بر صهیونیسم
  • رامین ک ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    آقای رفسنجانی ما باید پیرو ولایت فقیه باشیم چرا که دشمنان ما هیچ وقت به فکر مردم و ملت سربلند ایـــران نبوده اند بلکه به فکر منافع خود بوده اند.
  • رامین ک ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    1 0
    واقآ احسنت بر اونهایی که میگن مرگ بر امریکا و زنده باد ولایت فقیه.
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مگه مرگ بر آمریکا درخته که ریشه داشته باشه!؟
  • حامد ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    البته این که گفته شده ایشان چند جلد تفسیر نوشته اند که در حوزه های علمیه این مسئله آشکار است. اصل قضیه این است که نوشته منسوب به ایشان اصلا تفسیر نیست بل که یک نوع دایره المعارف قرآنی است که سابقه آن برمی‌گردد به دوران زندان ایشان که دوست داشته اند برای مفاهیم و واژه های قرآنی یک سامانی درست کنند و پس از انقلاب پولش را دادند به دفتر تبلیغات و این نهاد هم طلبه هایی را استخدام کرد و مبالغی هم در قبال آن پرداخت کرد تا شد تفسیر آیت الله هاشمی!!! اهل تفسیر البته می دانند تفسیر چیز دیگری است و این مجموعه چیز دیگر! چه خوب است برای پیدا نشدن دم خروس، ایشان کم تر سخن از قرآن بگویند تا با همین کتابی که به نامشان منتشر شده تضاد نداشته باشد! نویسنده محترم مقاله هم خوب بود به همان کتاب استناد می‌کردند تا مسئله روشن تر می شد برای کسانی که باز هم ماست مالی میکنند. خدایا ما را اهل قرآن قرار بده!ح
  • ننننننن ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    اقشاری هستند که امتیاز دارند میخورند و میگردند و هر حرفی که دلشان خواست میزنند سهمیه دارند و غم نان ندارند هی شعار مرگ بر مرگ بر میزنند به فکر ما بیچارگان که کل حقومان به قسط میرود نیستند چون به انواع حیل و دکانداری خودشان در رفاه هستند
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    آمريکا دشمن اسلام و دشمن ايران است آنها که خيال مي‌کنند آمريکا با اسلام و ايران آشتي مي‌کنند در خواب هستند و آنها که خواب آمريکا را مي‌بينند خدا بيدارشان کند.
  • manamhamintor ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    Marg bar amrika Death to america age ghoran ham nage man az Islam bar migardam
  • احسان ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    پیامبر ما رحمت للعالمین هستند...این را بفهمیم
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    لابد تو قرآن دان هستی.
  • عارفه ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    سلام به همه واقعا از نظرای جالبو منطقی تون ممنونم. خیلی عالی بود. نگران نباشید در روز های اینده شاهد خواهیم بود که....// خدا و امام زمان آیت الله خامنه ای را حفظ کنند واقعا علی زمان خیلی بزرگوارست که دربرابر....سکوت کردند. خدایا تورو به حق امام زمان خودت از علی زمان محافظت کن و مسبب ظلم و ستم را نابود کن. امین
  • sa ma ne ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    0 0
    واقعا با این کاراتون خجالت نمیکشیییییییییید!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    من هم طلبه تهرانم واقعا متاسفم نون امام زمانتو میخوری خون به دل نایبش میکنی خجالت بکش
  • پرویز ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    1 1
    احسنت بر آیاتی که ذکر نمودید ولی یک آیه که بهترین دلیل بر مرگ گفتن است و خدا و رسولش این کاررا کرده اند سوره مسد آیه 1 است که می فرمایند "تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ"
  • ص IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    1 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا ا......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس