مراسم تودیع دریابان علی شمخانی و معارفه سردار احمد وحیدی در مرکز تحقیقات راهبردی نیروهای مسلح با حضور سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از به نقل از دفتر ویژه رئیس‌ ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر سید‌حسن  فیروز‌آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم تودیع امیر شمخانی و معارفه سردار وحیدی در سمت رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، اظهار داشت: قرآن می‌فرماید در حد استطاعت دنبال اقتدار باشید و امام علی (ع) می‌فرماید که علم اقتدار است و رهبر عزیز ما نیز فرموده‌اند که دنبال علم باشید که علم قدرت و اقتدار است.

وی افزود: بنابراین، خطور کلی که از جانب خدای متعال، مولای متقیان و رهبر عزیز به ما داده شده، ما را سفارش می‌کنند به تولید علم به عنوان زیربنای اقتدار و البته علم زیربنای رفاه مردم هم است. علم زیربنای آبادانی، زیربنای توسعه، زیربنای صنعت و زیربنای علوم است ولی چون رهبری برای ما هدف تولید علم و اقتصاد را فعلا مطرح کردند ما تولید علم را برای اقتدار و برای اقتصاد مدنظر باید قرار بدهیم.

عضو شورای عالی امنیت ملی کشور همچنین بیان داشت: در دوران مدیریت هشت ساله امیر شمخانی یک جهش و رشد و توسعه چشمگیر و قابل تقدیر مشاهده می‌کنیم البته بخشی از این رشد و توسعه مربوط به زمینه‌های فراهم شده در کشور است که رهبری معظم انقلاب اسلامی طی این سالها بر روی علم نگاری راهبردی و برنامه‌ریزی راهبردی تاکید کردند و این مرکز که خود یکی از پایگاه‌های اصلی این امور بوده و توانسته با موفقیت این مسیر را مطابق منویات رهبری طی کند که فرمودند هدف پی‌ریزی یک تمدن است که پی‌ریزی این تمدن روی همان سه شعار اصلی انقلاب یعنی (استقلال، آزادی، و اسلام) یعنی پی‌ریزی تمدنی که مبتنی بر این سه پایه اصلی است.

فیروزآبادی ادامه داد: بنابراین، وقتی قرار است یک تمدن جدید ایجاد کنیم باید علم مستقل و راهبردی مستقل داشته باشیم و امام خامنه‌ای عزیز فرمودند: منظور ما از علم، علم درون‌زا است این استقلال اقتصاء می‌کند که علم درون‌زا باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود اظهار داشت: آزادی یک مفهوم متعالی الهی است که خدای متعال برای بشر خواسته است و اصولا حرکت به سمت آزادی، موجب رشد عبودیت در جامعه می‌شود. اسلام و جمهوری اسلامی هم ابعادش کاملا مشخص است هم در اسلام توسط پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) تبیین شده که اسلام ناب است و هم پس از گذر چهارده قرن توسط حضرت امام خمینی (ره) تبیین شد و ولایت فقیه اسلام را در شرایط روز برای جامعه اسلامی تبیین می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی هم محصول اسلام ناب برای ایجاد یک حکومت است و به عبارتی دیگر می‌شود گفت جمهوری اسلامی همان اسلام است، بنابراین، کاری که در جمهوری اسلامی انجام می‌دهیم به عنوان مطالعات و تحقیقات راهبردی در همین راستا است. راهبرد اصولا خاصیتش اینگونه است که وضع فعلی را می‌بیند، محیط خارجی و داخلی را می‌سنجد، امکانات را مد‌نظر می‌گیرد، وضع مطلوب را تعریف می‌کند و راهبرد به ما می‌گوید چگونه از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم.

فیروزآبادی تاکید کرد: ما وضع مطلوبمان پی‌ریزی یک تمدن است اما دسترسی به آن تمدن در یک دوره یک ساله یا پنج‌ساله امکان‌پذیر نیست. برای همین است که چشم‌انداز بیست‌ساله طراحی شده است و برنامه‌های پنج ساله و سالانه تدوین می‌شود که بتوانیم به جهت آن تمدن حرکت کنیم. اینها تعیین کننده حدود و چارچوب‌های کار ما است اما چون هدف پی‌ریزی یک تمدن آینده‌نگر است، آینده پژوهی، بایستی صورت بگیرد و این هم از وظایف مراکز مطالعات و تحقیقات راهبردی است که بایستی آینده پژوهی کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در شرایط فعلی، کشور روی یک چرخ و ریلی حرکت می‌کند که مدیریت راهبردی و نگاه راهبردی و جهت‌گیری‌های راهبردی ارزش پیدا کرده است و مدیران راهبردی در جامعه رو به گسترش‌اند.

فیروز‌آبادی در ادامه تصریح کرد: اما تحقیقات و مطالعات راهبردی در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در مراکز مطالعات راهبردی سازمان‌های نیروهای مسلح، وزارت دفاع صورت می‌گیرد و همچنین در دانشگاه عالی دفاع ملی این مطالعات علاوه بر این که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد در اختیار معاونت امور راهبردی و اشراف کلی فرماندهی ستاد کل هم قرار می‌گیرد تا در تدوین راهبردهای نهایی از آنها استفاده کنیم.

وی با اشاره به دوران خدمت امیر شمخانی در مرکز تحقیقات راهبردی نیروهای مسلح گفت: امیر شمخانی انصافا با وقت گذاشتن و جدی گرفتن این مرکز موجب رشد آن شدند و برکات زیادی داشت، امیدواریم آقای شمخانی از برکات تلاش‌هایی که در این مرکز کردند، در سنگر جدید دبیری شورای عالی امنیت ملی، نمایندگی مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام، بهره‌مند شوند. ما همچنان دعاگوی وجود ایشان هستیم و افتخار می‌کنیم و ایشان را از خودمان می‌دانیم.

فیروزآبادی همچنین با اشاره به انتصاب سردار وحیدی در مرکز تحقیقات راهبردی نیروهای مسلح اظهار داشت: سردار وحیدی سابقه معتبری در نیروهای مسلح دارد و در سپاه و نیروی قدس، فرماندهی راهبردی داشتند. بعد هم که در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام کارهای مطالعاتی کمیسیون‌ها را انجام می‌داد و وزیر دفاع شد و الان هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و دوباره در این کمیسیون مجمع را برای سیاست‌گذاری کلی در کشور یاری می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کار مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی می‌تواند در خدمت راهبردهای دفاعی، امنیتی، کشور، هم در دبیرخانه شورای امنیت ملی، هم در ستاد کل و هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد. این مرکز در کشور، مرکزی رشد یابنده است. ما در نیروهای مسلح نیازمند محصولات این مرکز هستیم. سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت دفاع، ستاد کل و دانشگاه‌های نیروهای مسلح، همه می‌توانند از محصولات این مرکز استفاده کنند.

سردار احمد وحیدی در دولت دهم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و اخیرا به جای دریابان علی شمخانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی شده به سمت رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی منصوب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس