کد خبر 252443
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تماس تلفنی بین رئیس جمهور آمریکا و ایران قطعاً از سوی آمریکایی ها برقرار شده است گفت: طبیعتاً آقای روحانی هماهنگی‌های لازم را در این خصوص انجام داده است.

 به گزارش مشرق به نقل از مهر، احمدرضا دستغیب عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که در سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک وی را همراهی کرده بود امروز در حاشیه پارلمان در جمع خبرنگاران در خصوص آینده روابط ایران و آمریکا گفت: همان طور که می‌دانید مردم ایران خاطره خوبی از آمریکا ندارند و دیوار بزرگی از بی اعتمادی که ماحصل رفتار گذشته آمریکا است وجود دارد.

وی با اشاره به کودتای 28 مرداد، ماجرای لانه جاسوسی، اتفاقات صحرای طبس، جنگ تحمیلی، به کارگیری سلاح های شیمیایی، حمایت از گروه های منافقین و محور شرارت خواندن ایران، گفت: اینها همه شواهدی از اقدامات خصمانه آمریکا در قبال ملت ایران است.

نماینده مردم شیراز در ادامه افزود: باک توجه به منافع جمهوری اسلامی ایران اگر تغییری در رفتار و عمل آمریکایی ها صورت بگیرد امکان برای ایجاد شرایط جدید وجود دارد اما ما با این شرایط فاصله زیادی داریم و با یک دیپلماسی گام به گام به این مرحله نزدیک خواهیم شد.

دستغیب در پاسخ به سوالی در خصوص برقراری تماس تلفنی بین رئیس جمهور آمریکا و ایران و اینکه این تماس از سوی چه کسی برقرار شده بود گفت: فکر می کنم باید بیشتر به کلیت این سفر بپردازیم و این که آقای روحانی عزت، صلابت و سربلندی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. در سخنرانی آقای روحانی تداوم همان مواضع آرمان ها و اصولی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً در این سفرها حاشیه ها پررنگ تر از متن می شود و در خصوص ارتباط تلفنی باید بگویم که تردیدی نیست که این تماس از سوی کاخ سفید و اوباما برقرار شد و در طول این چند روز آنها مکرراً خواستار مذاکره بودند اما به دلیل آن که نتیجه این مذاکره مشخص نبود و نیاز به زمان بیشتری داشتیم تا دیوار بی اعتمادی مرتفع شود مذاکره انجام نگرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که در نشست ژنو مذاکرات در چه سطحی انجام می گیرد افزود: در این خصوص دو بحث انجام می گیرد اول این که سطح مذاکرات در نیویورک متفاوت بود و تقریباً از سران کشورهای اروپایی کسی نبود که دیداری با وی انجام نشود و البته با سایر کشورهایی که در این موضوع اهمیت داشتند نیز دیدارهایی داشتیم این به این معنی نیست که جمهوری اسلامی نسبت به سایر کشورها بی تفاوت است بلکه با توجه به قدرت کشورمان در منطقه طبیعتاً با کشورهایی که تاثیر بیشتری در مناسبات دارند این دیدارها برگزار می شود، مذاکرات ژنو نیز در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شد آقای روحانی اختیار کامل برای مذاکره با مقامات آمریکایی را داشتند اما با این حال برخی گروه ها در داخل نسبت به گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما انتقاداتی را دارند اظهار داشت: طبیعتاً باب نقد همیشه باز بوده و این طبیعی است، آن چه که در 24 خرداد در انتخابات اتفاق افتاد تغییر روشی بود که مردم خواستند در دیپلماسی اعمال شود و وزن و فشار اصلی نیز بر دیپلماسی و سیاست خارجه ما است. این روش اعتدال آقای روحانی که در مذاکرات به کار بستند روش جدیدی است که مورد اقبال قرار گرفته است که البته شاید منتقدینی نیز در داخل داشته باشد.

دستغیب افزود: باید توجه داشته باشیم که اگر می خواهیم نقد هم کنیم این نقد منصفانه باشد و دستاوردهای این سفر را نیز مد نظر داشته باشیم. اقدامات خودسرانه و خارج از قانون می تواند آسیب های جدی را در پی داشته باشد و خوراک جدی را برای رسانه های غربی فراهم کند. هیچکس با نقد منصفانه مشکلی ندارد، مجلس و مردم نیز باید دولت را در این مسیر کمک و نظرات خودشان را بیان کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا آقای روحانی برای دیدار و یا مذاکره تلفنی با رئیس جمهور آمریکا مجوز از مقامات عالی‌رتبه کشور داشتند، گفت: طبیعتاً آقای روحانی هماهنگی های لازم را انجام داده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روحانی قبل از سفر اجازه دیدار و گفتگو گرفته است، گفت: من اطلاعی ندارم ولی آقای روحانی خارج از سیاست های کلی نظام عمل نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس