آن‏چه در کتاب "از معراج برگشتگان" بيش از هر چيز ديگر نمود دارد، نه صحنه‌هاي فجيع و شکننده‌ي جنگ و نبرد بي‌امان، که دوستي‌ها، رفاقت‏ها، معنويات و روابط اسلامي و انساني افراد در اوج گيرودار جنگ با يکديگر است.

مشـرق - "حميد داودآبادي" متولد 1344 تهران، در سنين نوجواني (13 سالگي) از نزديک شاهد صحنه‌هاي فراموش ناشدني حضور ملت مسلمان ايران در تظاهرات و راهپيمايي‌هاي سال 1357 که به پيروزي انقلاب اسلامي منجر شد، بود.
يادآوري صحنه‌هاي حضور در جمع مردم همراه با خانواده و ايفاي نقشي هر چند کوچک در پيروزي انقلاب اسلامي، براي حميد آن‏قدر شيرين بوده که با گذشت بيش از 30 سال از آن روزهاي زيباي پيروزي، همچنان لحظه لحظه‌ي آن را به‌ياد دارد و ذکر مي‌کند.

جنگ، ارمغان شوم دشمنان انقلاب اسلامي، همه‌ي آناني را که در انقلاب اسلامي سهم داشتند، به ميدان کشيد. حميد نيز همچون ديگر نوجوانان همسن و سال خود، انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) را متعلق به خود دانست و براي دفاع از آرمان‏هايش در برابر حملات خارجي دشمنان، آماده‌ي حضور در جبهه شد. ناکامي‌هاي اعزام نوجوانان کم سن براي حضور در جنگ، گريبان حميد را هم گرفت ولي نتوانست مانع اعزامش شود.
داودآبادي سعي کرده است با ذکر خاطرات خود از حضور مستقيم در جبهه‌هاي جنگ، فضاي دوستانه و معنوي حاکم بر جبهه‌ها را براي نوجوانان امروز و فردا به تصوير بکشد.

آن‏چه در کتاب "از معراج برگشتگان" بيش از هر چيز ديگر نمود دارد، نه صحنه‌هاي فجيع و شکننده‌ي جنگ و نبرد بي‌امان، که دوستي‌ها، رفاقت‏ها، معنويات و روابط اسلامي و انساني افراد در اوج گيرودار جنگ با يکديگر است.

 

حميد داودآبادي با پايان جنگ در سال 1367 جذب سيستم اداري شد و سعي کرد به زندگي عادي خود ادامه دهد ولي خاطرات و آن‏چه در روزهاي عشق و حماسه شاهدشان بود، باعث شد تا به تفکر بيفتد و جايگاه اصلي خويش را بجويد. تغيير 14 شغل دولتي طي 10 سال از 1367 تا 1377 به او فهماند که جاي او نه در ادارات سيستماتيک، که در عرصه‌ي فرهنگي آن هم دفاع مقدس است.

نويسندگي در روزنامه‌هاي رسمي کشور، مسئوليت صفحه‌ي از معراج برگشتگان نشريه‌ي "فرهنگ آفرينش"، سردبيري مجله‌ي "15 خرداد"، سردبيري مجله‌ي "فکه"، انتشار 14 کتاب در زمينه‌هاي خاطرات، دفاع مقدس و لبنان، و امروز نيز مديريت سايت جامع دفاع مقدس - ساجد (WWW.SAJED.IR) به عنوان بزرگ ترين سايت اينترنتي دفاع مقدس، ثمره‌ي تفکري است که جايگاه واقعي او را در اين عرصه به وي نماياند.

کتاب "ياد ياران" اولين کتاب خاطرات او بود که در 130 صفحه نوشته شده بود. اين کتاب با استقبال مقام معظم رهبري روبه‌رو گشت که ايشان يک صفحه بر آن تقريظ نوشتند. انتشار "ياد ايام" در دو جلد و حدود 600 صفحه به کمک خاطرات داودآبادي آمد ولي سرانجام تلاشي 6 ساله که ثمره‌ي آن "از معراج برگشتگان" مي‌باشد، باعث شد تا وي با مراجعه به يادداشت‏هاي زمان جنگ، آلبوم‏هاي عکس و ذکر خاطرات با دوستان، همه‌ي خاطرات خويش را بر صفحه‌ي کاغذ منقش سازد که اينک در دسترس شماست.

نويسنده در اين کتاب سعي کرده تا خواننده را از دوران کودکي خود و سرگرمي‌هاي کودکانه تا صحنه‌هاي حماسي انقلاب اسلامي و روزهاي سخت دوستي و جدايي در جنگ، همراه کند.
بدون شک نثر ساده‌ي کتاب، شوخ طبعي‌ها در بدترين شرايط جنگ، به سخره گرفتن مرگ و زندگي، و حتي بازي‌گوشي‌هاي کودکانه در وحشتناک‏ترين صحنه‌هاي خون و آتش، خواننده را به همزاد پنداري وامي‌دارد و تصاوير زيبايي از آن فضاي معنوي ارائه مي‌دهد.

  

متن تقريظ رهبر انقلاب بر کتاب "ياد ياران" اولين نوشته‌ي حميد داودآبادي
"در اين نوشته صفا و صداقت زيادي موج مي‌زند. نويسنده غالباً نقش خود را کمرنگ کرده و ياد ياران شهيدش را برجسته ساخته است. روحيه‌ي بسيجي تقريباً با همه‌ي جوانبش در اينجا منعکس است، و مي‌شود فهميد که چگونه جوانهايي در کوره‌ي گداخته‌ي جبهه به چه جوهرهاي درخشنده‌ئي تبديل مي‌شده‌اند. ذکر خصوصيات موقع‌ها و حادثه‌ها و آدم‌ها، تصوير باورنکردني جنگ هشت ساله را تا حدود زيادي در برابر چشم آيندگان مي‌گذارد. سؤال من از خودم اين است که آيا اين از معراج برگشتگان چقدر مي‌توانند آن حال و هوا را پس از سفر من ‌الحق الي الخلق حفظ کننده و حتي درست به ياد بياورند؟ و براي اين مقصود عالي از دست ما چه کاري ساخته است؟ و چه کرده‌ايم؟ البته قصور يا تقصير من و امثال من، نمي‌تواند تکليف تکليف دشوار آنها را که خدا حجت خود را برايشان تمام کرده، از دوششان بردارد.
اين کتاب با روح طنز و مزاحي که در همه جاي آن گسترده است و به آن شيريني و جاذبه‌ي ويژه‌‌ئي بخشيده، از بسياري کتابهاي جبهه جالب‌تر و گيراتر است. آن را در شب و روزهاي منتهي به بيستم ماه رمضان 1412 (5/1/71) خواندم."

 ***

کتاب "از معراج برگشتگان" در 935 صفحه در قطع وزيري با قيمت 000/12 تومان، از سوي "موسسه فرهنگي عماد" در 2000 نسخه منتشر شده است.

براي تهيه‌ي پستي اين کتاب مي‌توانيد به پايگاه اينترنتي عماد WWW.EMAD.IR مراجعه کنيد و يا با شماره تلفن 85570 – 021 تماس بگيريد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس