بعد از سفرهای هشت‌گانه و پرحاشیه احمدی‌نژاد به نیویورک، حال نوبت روحانی است تا تمام نگاه‌ها را به خود معطوف کند و همه منتظرند تا ببینند روحانی در ساختمان سبز خیابان "ایست ریور" چه می‌گوید.

گروه سیاسی مشرق-  حجت الاسلام حسن روحانی امروز برای نخستین بار در کسوت رئیس جمهور ایران و برای حضور در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد و قرار است در این مجمع سخنرانی کند، پیش از این روسای جمهوری ایران 12 بار در سازمان ملل به سخنرانی پرداخته و مواضع بین المللی جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرده اند.
با توجه به شرایط حساس منطقه و موضوع هسته ای ایران سخنرانی حجت الاسلام حسن روحانی در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه مهمترین محورها و نکات مطرح شده در سخنان روسای جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال​های پس از انقلاب اسلامی و حاشیه‌های این سفرها را مشاهده می‌کنید:


اولین حضور در سازمان ملل

كمتر از يك ماه بعد از تجاوز رژیم عراق محمد علی رجانی نخست وزیر وقت ایران در 26 مهرماه سال 59 به همراه یک همراه يك هيأت بلند پايه مركب ازبهزاد نبوي وزير مشاور در امور اجرايي، گودرز افتخار جهرمي از حقوقدانان مطرح کشور، چهار خبرنگار و فيلمبردار از صدا وسيما و خبرگزاري پارس عازم نيويورك شد تا در مورد جنگ ايران و عراق در سازمان ملل متحد و شوراي امنيت به گفت‌و‌گو بنشينند.  در آن مقطع بحران گرونگیری و ماجرای تسخیر سفارت لانه جاسوسی هم به اوج خود رسیده بود و امام خميني تعيين تكليف گروگان‌هاي امريكايي را به مجلس شوراي اسلامي واگذار كرده بودند. رجایی پس از در دیدار با کورت والدهایم دبیرکل وقت سازمان ملل،  و بیان اعتراض هایش درباره تجاوز نظامی عراق به خاک ایران، درباره گروگان ها هم گفت که در مورد گروگانها من ترجيح مي‌دهم فعلاً صحبتي نكنم، همانطور كه خبر داريد مجلس شوراي اسلامي دراين باره در حال طرح و بحث است و بزودي نظر كشور ما نسبت به اين مسئله اعلام مي‌شود.. والدهايم اصرار می کند که دولت امريكا علاقه‌مند به حل مسائل است و هر چهار شرطي را كه امام گفته‌اند حاضرند قبول كنند و از من خواسته‌اند كه شخصاً اين مسئله را به عرض شما برسانم.  رجایی پاسخ می دهد که مجلس هنوز نظر خود را نداده است ولي من به عنوان دولت سعي مي‌كنم در اولين فرصت اقدامات لازم را بكنم.  قصد من از شركت در شورا، طرح مسئله تجاوز عراق بود. من در اين رابطه به اينجا آمده‌ام نه براي طرح مسائل ما با امريكا.


نطق رهبر انقلاب و درخواست برچيده شدن دو تبعيض ناروا

هفت سال بعد از سفر شهید رجایی به نیویورک و در سال های پایانی جنگ، در روزهایی که جنگ نفتکش ها به اوج خود رسیده بود، آیت الله العظمی خامنه ای در قامت رئیس جمهور وقت ایران و به همراه هیاتی متشکل از ميرسليم مشاور عالي رياست جمهوري و علي رضا معيري معاون سياسي نخست‌وزير وقت به چهل و دومين مجمع عمومي سازمان ملل رفت. علی اکبر ولايتي وزير امورخارجه وقت چند روز زودتر براي فراهم كردن زمينه سفر به نيويورك رفته بود.

رهبر معظم انقلاب در آن سفر و در تاریخ 31 شهریور سال 66  نطقی 90 دقیقه ای در سالن اجلاس سازمان ملل ایراد نمودند که بازتاب زیادی داشت. درخواست اتحاد میان دولت‌های جهان سوم برای مقابله با نظام سلطه، استفاده از تجربه دادگاه نورنبرگ و طرح تنبيه عراق به عنوان متجاوز به منظور تضمين امنيت منطقه، انتقاد از عملكرد سازمان ملل و متهم ساختن شوراي امنيت در حمايت از تجاوز عراق به خاك ايران، هشدار به مجمع عمومي و افكار عمومي ملت امريكا نسبت به خطر حضور نظامي دولت امريكا در خليج فارس، برشمردن اقدامات امريكا براي مقابله با ايران، درخواست برچيده شدن دو تبعيض ناروا در سازمان ملل: حق وتو و عضويت دائم در شوراي امنيت، از جمله محورهای سخنرانی رئیس جمهور وقت ایران در چهل و دومین اجلاس سازمان ملل بود. هنگامي كه آيت‌الله خامنه‌اي از تجاوز امريكا به كشتي باري ايران سخن مي‌گفتند، نمايندگان امريكا محل اجلاس عمومي سازمان ملل را ترك كردند.


غیبت هاشمی رفسنجانی

متأسفانه هاشمی رفسنجانی در طول هشت سال ریاست جمهوری خود، در هیچ کدام از اجلاس‌های عمومی سازمان ملل شرکت نکرد.


طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها از سوی خاتمی

هواپیمای سید محمد خاتمی یک سال بعد از انتخابش به عنوان رئیس جمهور و در شرایطی که رد 12 سال گذشته هیچ رئیس دولتی از ایران قدم به خاک آمریکا نگذاشته بود، در فرودگاه جان اف کندی آمریکا نشست. سفر وی به آمریکا همزمان شده بود با به شهادت رسیدن ديپلمات‌هاي ايراني و صف‌آرايي طالبان در مرزهاي شرقي ايران. سید محمد خاتمي پيش از ترك تهران، اعلام كرد كه مي‌خواهد پيام‌رسان صلح براي ملت‌هاي جهان باشد.

طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها به جای جنگ تمدن‌ها و پیشنهاد نام‌گذاری سال 2001 از سوی سازمان ملل به نام سال گفت و گوی تمدن‌ها، درخواست حذف حق تبعیض‌آمیز وتو و ضرورت بازنگری در قوانین سازمان ملل، تأکید بر ایجاد امنیت و صلح در خاورمیانه از طریق به رسمیت شناختن حق همه فلسطینیان برای حاکمیت بر سرزمین خویش و برچیده شدن سلطه حکومت اسراییل در این سرزمین، اعلام اعتمادزایی و تشنج‌زدایی به عنوان سیاست خارجی ایران و تأکید بر برقراری روابط گسترده با همه کشورها بر پایه احترام عملی به استقلال و برابری حقوق بین کشورها و کوشش صادقانه برای مبارزه با تروریسم همراه با مبارزه برای عدالت و پاک‌سازی جهان و مخصوصاً منطقه خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی از جمله محورهای سخنرانی رئیس جمهور وقت ایران در پنجاه و سومین اجلاس سازمان ملل بود.

در آن اجلاس بیل کلینتون، رئيس جمهور امريكا اولين سخنران نشست صبح بود و قرار بود خاتمي بلافاصله بعد از او سخنراني كند. اين طراحي از سوي دبيركل سازمان ملل پيشنهاد شده بود تا شايد يخ روابط ايران و امريكا ذوب شود، اما در نهايت با عدم پذيرش سخنراني در يك نشست همزمان، رئيس دولت ايران، سخنران بعد از ظهر اين اجلاس شد.

دوربین های مستقر در سازمان ملل منتظر ثبت «دست دادن ديپلماتيك كلينتون و خاتمي» بودند که این صحنه حادث نشد.

تاسف از حادثه 11 سپتامبر و اعلام هم دردی با ملت آمریکا

سید محمد خاتمی 3 سال بعد و در 19 آبان سال 80 برای دومین بار در نشست عمومی سازمان ملل سخنران کرد. محورهای سخنان وی در پنجاه و ششمین نشست سازمان ملل عبارتند از: نگرانی از گسترش تروریسم در جهان و تاسف از حادثه 11 سپتامبر و اعلام هم دردی با ملت آمریکا، دعوت جهانیان به تعاطى فکر و گفت وگو، هشدار نسبت به فجایعى که حکومت مطلق عقل ابزاری به بار مى آورد، اعتراض به معرفی اسلام انسان مدار و منادی رحمت وعدالت، به عنواندین مروج تروریسم و گفت وگوی تمدن​ها پارادایم روابط و رفتار ملت​ها وفرهنگ​ها برای جهانى است که مى خواهد درصلح و امنیت به سربرد.

سفرهای هشت‌گانه و پرحاشیه احمدی‌نژاد


یکی از مهمترین وقایع دوران هشت ساله ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، سفرهای سالیانه وی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل بود. در دکترین تبلیغاتی و سیاسی احمدی‌نژاد‌، سفر به سازمان ملل و گفت‌و‌گو با رسانه‌های امریکایی یکی از محوری‌ترین عوامل برای بیان صحبت‌ها، خواست‌ها و نظرات مردم ایران در رسانه‌های بین‌المللی بود. به همین دلیل از سال 84، یعنی از همان بدو آغاز به کار دولت نهم، مهمترین خبر ریاست‌جمهوری در ماه شهریور و مهر، سفر رییس‌جمهور به سازمان ملل و سخنرانی در مجمع عمومی این سازنان و همچنین مصاحبه با رسانه‌ها بود‌.


حضور احمدی نژاد و طنین دعای فرج در سازمان ملل

اولین سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک در شهریور ماه سال 84 درست چند ماه بعد از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری بود‌. رییس‌جمهور که پیش از سفر به نیویورک وعده داده بود راهکار خوبی برای حل مسئله هسته‌ای ایران دارد که آن را در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می‌دهد‌، در سخنرانی خود به تبیین ماهیت نظام جمهوری اسلامی و هدف ایران از استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای پرداخت.

رسانه‌های غربی و همچنین روسای جمهور و وزرای خارجه کشورهای غربی که از چند روز پیش خبر احتمال از سر گیری غنی‌سازی اورانیوم در ایران را شنیده بودند‌، با کنجکاوی زیاد به دنبال پیگیری پیشنهاد ویژه احمدی‌نژاد بودند اما پیشنهاد رییس‌جمهور برای دنیا‌، پیشنهادی نبود که مورد توجه غربی‌ها قرار گیرد.

احمدی‌نژاد در این مجمع، اولین شخصی بود که سخنرانی خود را با دعای فرج آغاز کرد. او در ادامه سخنرانی‌اش پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه‌ای را ارائه داد که گزارش جامعی پیرامون تدوین راهکارهای عملی خلع سلاح هسته‌ای دنیا ارائه دهد. در آن زمان که ایران شدیدا به خاطر اتنتشار خبرهایی مبنی بر احتمال فک پلمب تاسیسات هسته‌ای در فشار قرار گرفته بود، احمدی‌نژاد از ضرورت پیوستن رژیم‌صهیونیستی به معاهده ان.پی.تی گفت.

سیاست‌خارجی دکتر احمدی‌نژاد از همان اولین سال فعالیتش رویکردی تهاجمی داشت و به همین دلیل در اولین حضور جهانی خود به مسئله اسراییل و ضرورت خلع سلاح این رژیم در سازمان ملل پرداخت‌. این پیشنهاد با این حال به مذاق غربی‌ها خوش نیامد و با واکنش‌های منفی زیادی از سوی غرب مواجه شد.

سخنرانی احمدی‌نژاد در نیویورک اما با بازتاب‌های مثبت بسیاری از داخل کشور مواجه شد و اولین سخنرانی او نیز گرچه در میان سران کشورهای غربی که منتظر بودند ‌‌مسئله تعلیق هسته‌ای همچنان پی‌گرفته شده و ایران از مواضع دیگر خود در برنامه  هسته‌ای کوتاه بیاید، خوش نیامد.

یکی دیگر از محورهای سخنرانی احمدی‌نژاد در اولین سفر به نیویورک که در سالهای بعدی نیز ادامه پیدا کرد‌، اشاره به غیر عادلانه بودن ترکیب شورای امنیت و سازمان ملل داشت که گرچه در این سفر به صورت گذرا به آن پرداخته شد اما در سفرهای بعدی بخش بیشتری از سخنرانی رییس‌جمهور را به آن اختصاص داد.

حمله به قلب صهیونیزم با طرح مساله هولوکاست

 احمدی‌نژاد در 28 شهریور سال 85 برای دومین مرتبه به نیویورک و سازمان ملل سفر کرد. این سفر اما آغاز مرحله‌ای جدید از سیاست‌خارجی تهاجمی احمدی‌نژاد بود که باعث شد بسیاری در جهان او را با همین نکته بشناسند :«رییس‌جمهوری که هولوکاست را زیر سوال برد». رییس‌جمهور در این سفر با حضور در صحن سازمان ملل متحد باز هم سخنانش را با دعای فرج آغاز کرد.

احمدی‌نژاد با اشاره به وضعیت کشورهای عراق و فلسطین و ... از اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی انتقاد کرد و خواستار اصلاح ساختار سازمان ملل به نفع ملل مستضعف جهان شد. وی بیش از شش دقیقه از وقت خود را به این موضوع اساسی اختصاص داد و به تشریح نظر رهبر معظم انقلاب در موضوع بازنگری در ساختار شورای امنیت سازمان ملل، مبنی بر حذف حق وتو و یا اعطای حق وتو و یک کرسی دائم شورای امنیت به نماینده‌ سازمان کنفرانس اسلامی پرداخت.

احمدی نژاد در این سخنرانی برای دقایقی به مسئله چگونگی بروز و ظهور رژیم صهیونیستی اشاره کرد و با وجود اینکه زیاد به واشکافی عقیده خود در مورد هولوکاست نپرداخت‌، تنها به مقدمه‌ای از بحث اشاره کرد که حدودا یک ماه بعد به تیتر اصلی رسانه‌های غربی علیه ایران تبدیل شد.



احمدی‌نژاد در این حضور در سازمان ملل آشکارا سوالات خود در مورد هولوکاست را بیان نکرد، اما در کنفرانس فلسطین که یک ماه بعد برگزار شد، علنا مشروعیت رژیم‌صهیونیستی به واسطه مسئله هولوکاست را زیر سوال برد و چند سوال در این خصوص مطرح ساخت که رسانه‌های غربی بدون توجه به این سوالات تنها به این مسئله پرداختند که احمدی‌نژاد هولوکاست را نفی کرده است.

ماجرای سخنرانی احمدی‌نژاد در مورد رژیم‌صهیونیستی، در داخل ایران نیز با بازتاب‌های مختلفی همراه بود و با وجود گذشت بیش از 7 سال از این سخنرانی‌ها در بحث‌های مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم نیز برخی کاندیداها با انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد دراین خصوص‌، بیان کردند که برخی از فشارها و تهدیدهایی که از آن سال تاکنون بر ایران تحمیل شده ناشی از طرح هولوکاست بوده است.

در آن سوی قضیه نیز بسیاری معتقد بودند که نباید جلوی سوال پرسیدن در مورد مسئله هولوکاست گرفته شود.

 پر حاشیه‌ترین سفر احمدی نژاد به نیویورک

 بعد از دو سال حضور فعالانه و همراه با برنامه تبلیغاتی احمدی‌نژاد در نیویورک، در سال 86 رسانه‌ها از چند هفته قبل صفحات خود را به موضوعاتی که احمدی‌نژاد ممکن است در این سفر مطرح کند‌، اختصاص دادند‌.

انتقاد از اشغال سرزمین عراق به بهانه اسقاط دیکتاتور و کشف سلاح کشتار جمعی و نادیده گرفتن حق حاکمیت مردم این کشور بر سرنوشت خویش، تأکید بر ناکارآمدی ساختار و قوانین سازمان ملل برای حل مسایل مبتلابه جهان و ضرورت بازنگری در آنها، پیشنهاد تشکیل جبهه جهانی "همبستگی برای صلح" با هدف ایجاد اصلاح پایدار در جهان و انتقاد از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از محورهای سخنان احمدی نژاد در شصت و یکمین نشست عمومی سازمان ملل بود.

سال 85 از نظر رسانه‌های وابسته به لابی‌ صهیونیستی سال خوبی نبود، چرا که احمدی نژاد تنها رییس جمهوری در دنیا بود که موجودیت اسرائیل را به شدت طی یکسال گذشته زیر سوال برده بود.احمدی‌نژاد این‌بار به دانشگاه کلمبیا رفت و علی‌رغم همه برنامه‌ریزی‌ها، احمدی‌نژاد توانست در سخنانی منطقی، جوسازی‌ها را  علیه وی به چالش بکشد. ماجرای دعوت از او و سخنرانی‌اش دردانشگاه کلمبیا تا مدت‌ها به تیتر خبر‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های غربی تبدیل شده بود.


عوامل امریکایی- صهیونیستی مقرر کرده بودند‌، رییس‌جمهور در دانشگاه کلمبیا حضور یابد تا در حضور دانشجویان مورد تمسخر قرار گیرد‌. به همین دلیل لی بولینگر رییس دانشگاه ماموریت یافته بود احمدی‌نژاد را "دیکتاتوری حقیر" خطاب کند. رفتار دقیق و البته جسارت و شجاعت رییس‌جمهور اجازه نداد بولینگر بتواند نقشه صهیونیستی را به خوبی اجرا کند و سخنرانی رییس‌جمهور در دانشگاه که با علاقه زیاد توسط دانشجویان دنبال می‌شد‌، سرانجام به نفع ایران خاتمه یافت. رهبر انقلاب اسلامی نیز در واکنش به این سفر و حواشی آن خطاب به رییس‌جمهور تأکید کردند: «سخنرانی شما در دانشگاه کلمبیا و مسئله‌ای که در این دانشگاه پیش آمد و همچنین سخنرانی شما در مجمع عمومی سازمان ملل در مجموع مایه سرافرازی ملت ایران شد.»



ایشان با ابراز خرسندی از سخنان و رفتار و منش رئیس جمهور در سفر به آمریکا افزودند: «محتوای این سخنان و برخورد و منشی که شما در مواجهه با مسائل مختلف داشتید، خوب بود.»

اعلام احترام به مقاومت مظلومانه مردم فلسطین

بعد از ماجرای دانشگاه کلمبیا در سال 86، رسانه‌ها فهمیده بودند که هر سال آمدن احمدی‌نژاد به نیویورک قرار است با خبرهای جذابی همراه باشد. به همین دلیل هیچ رسانه‌ای با وجود توصیه صهیونیستها به بایکوت کردن رییس‌جمهور کشورمان نتوانست از خیر گفت‌و‌گویی جذاب و پر بیننده با رییس‌جمهور ایران بگذرد. صهیونیست‌ها گرچه تلاش می‌کردند سران کشورها را متقاعد سازند در مراسم سخنرانی احمدی‌نژاد در نیویورک حضور نیابند و جلسه را ترک کنند، اما نتوانستند از عطش رسانه‌ها برای گفت‌و‌گو با احمدی‌نژاد بکاهند.

سال 87 نیز از جمله سال‌هایی بود که احمدی‌نژاد گفت‌و‌گوهای مهمی با رسانه‌های امریکایی داشت. احمدی نژاد در این مصاحبه باز هم علیه صهیونیست‌ها سخن گفت و اعلام کرد ما با یهودیان مشکل نداریم. او تاکید کرد که صهیونیست‌ها دین ندارند.

اعلام احترام به مقاومت مظلومانه مردم فلسطین و حمایت همه جانبه از آن، دعوت از همه دولت‌های زورگو برای بازگشت به راه خدا و انبیاء و راه ملتها و راستی و عدالتو تاکید بر حق مسلم ایران در برخورداری از انرژی هسته‌ای از محورهای سخنان احمدی‌نژاد در شصت و سومین نشست عمومی سازمان ملل در تاریخ 2 مهر سال 87 بود.

سال فتنه داخلی و خارجی

سفر دکتر احمدی‌نژاد به سازمان ملل در سال 88 در شرایط بسیار ویژه‌ای برگزار می‌شد، زیرا از یک سو در داخل ایران همچنان فتنه‌گران در تمام مراسم‌های رسمی از جمله مراسم روز قدس حضور داشته و شعارهای ساختار‌شکنانه سر داده و پالس‌هایی را برای ضد‌انقلاب و دولتمردان غربی می‌فرستادند و از سوی دیگر سخنرانی‌های سالهای گذشته احمدی‌نژاد چنان صهیونیستها و امریکاییها را عصبانی کرده بود که لابی قدرتمند این گروه توانست از حضور 145 کشور در صحن سازمان ملل در زمان سخنرانی احمدی‌نژاد جلوگیری کند. با این حال احمدی‌نژاد و متن سخنرانی‌هایش هنوز هم تیتر اصلی بسیاری از مطبوعات و رسانه‌ها بود.

پشتیبانی از فلسطین، تغییر ساختار فعلی شورای امنیت و سازمان ملل، پیش‌بینی سقوط نظام کنونی اقتصاد جهانی، اهتمام عمومی به سیاست از محیط زیست از موارد مطرح در سخنرانی احمدی‌نژاد بود.

احمدی نژاد که طی 5 سال گذشته همواره بر ضرورت تغییر در ساختار سازمان ملل تاکید می‌کرد، این بار نیز در سخنرانی خود گفت‌: «این قابل قبول نیست که سازمان ملل و شورای امنیت که باید نماینده همه ملت‌ها و دولت‌ها باشند و تصمیم‌گیری در آن براساس مردمی‌ترین و دموکراتیک‌ترین شیوه‌ها باشد، تحت سلطه چند دولت و در خدمت منافع و خواست آنها باشد.»

پیشنهاد اصلاح ساختار سازمان ملل

در سال 89 رییس‌جمهور دو سفر به نیویورک داشت؛ یکی در اردیبهشت ماه برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح و یکی دیگر در مهر ماه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل. شرکت احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل این سال نیز با حاشیه‌های زیادی همراه بود. احمدی‌نژاد که سال 87 از شهردار نیویورک درخواست کرده بود به بازدید از محل وقوع حادثه 11 سپتامبر برود و این اجازه به او داده نشد‌، در این سال رو در روی اوباما‌، دولت امریکا را متهم به دست داشتن در این حادثه کرد.

با وجود اینکه نمایندگان امریکا جلسه را برای سخنرانی احمدی‌نژاد ترک کرده بودند‌، با شنیدن این صحبتها مجبور شدند بلافاصله واکنش نشان دهند. این بار اوباما شخصا وارد کار شد و همان شب با شبکه خبری بی‌.بی‌.سی فارسی گفت‌و‌گو و با الفاظ تندی به پیشنهاد احمدی‌نژاد حمله کرد و آن را «موهن، سرشار از نفرت و غیر قابل توجیه» خواند.

احمدی‌نژاد اما این ‌بار نیز با برنامه و دستور کاری خاص به نیویورک رفته بود و در حالی‌که دولت اوباما  و صهیونیستها هر روز بر ابعاد تهدیدات خود علیه ایران اضافه می‌کردند‌، احمدی‌نژاد 5 پیشنهاد برای اداره بهتر جهان ارائه کرد : رییس جمهور کشورمان در وهله اول از سازمان ملل خواست درباره 11 سپتامبر یک گروه حقیقت‌یاب مستقل تعیین کند تا بعدها عده‌ای اظهار نظر دربارۀ آن را ممنوع نکنند.

احمدی‌نژاد با این کار می‌خواست نشان دهد حمله به کشورهای عراق و افغانستان و تهدید روز افزون کشورهای خاور‌میانه توسط امریکا هیچ ارتباطی با مسئله 11 سپتامبر ندارد. او همچنین پس از بازگشت از نیویورک و در مصاحبهٔ خبری اعلام کرد که اگر آمریکا مدارکی در ارتباط با دخالت تروریست‌ها در حادثه یازده سپتامبر در اختیار دارد، می‌بایست در اختیار هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد قرار دهد تا جمیع کشورها در مبارزه با تروریسم شرکت کنند و نه آنکه آمریکا یک طرفه قضاوت کند و خود به بهانه وجود چند تروریست در عراق و افغانستان، به این کشورها حمله نظامی کند.

پیشنهادات دیگر احمدی نژاد بدین قرار بود:

پیشنهاد می‌شود که سال 2011 سال "خلع سلاح اتمی و انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای" برای هیچ کس اعلام شود.

پیشنهاد می‌شود طی یک سال و در یک نشست فوق‌العاده، مجمع نسبت به اصلاح و نهایی کردن ساختار سازمان اقدام کند. جمهوری ‌اسلامی‌ایران در این زمینه پیشنهادات روشنی دارد و آماده مشارکت سازنده و فعال است.

پیشنهاد می‌شود برای تحقق گفت‌وگوی سازنده، همه ساله کرسی مناظرات آزاد در صحن مجمع برپا شود.

احمدی‌نژاد در سفر سال 89 خود به نیویورک برنامه‌های متعددی برای مصاحبه با خبرنگاران خارجی داشت؛ او در شرایطی که ایران با تهدیدات ویژه‌ای از سوی دولت اوباما رو به رو بود‌، اعلام کرد اگر جنگی علیه ایران صورت گیرد‌، تنها ایران نیست که درگیر جنگ خواهد شد و زبانه آتش جنگ دامن بسیاری از کشورها را خواهد گرفت.

توافق هسته‌ای در راه است؟

 احمدی‌ن‍ژاد در سفر هشتم خود در مهرماه 90 به سازمان ملل نیز طبق معمول انتقاد از امریکا و اسراییل و غرب را محور صحبتهای خود قرار داد و با ذکر مثالهای متعدد از اقدامت غیر انسانی غرب علیه بشریت، به محکومیت آن پرداخت.

درخواست کمک از جهانیان به قحطی زدگان پاکستان و سومالی، برشماری ضعف‌های مدیریت جهان و انتقاد از انحصار قدرت‌های برتر در اختیار چند کشور خاص در قالب اعتراض به ترکیب ناعادلانه شورای امنیت، انتقاد از تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا علیه ایران، ضرورت پرداخت خسارت به کشورهای متضرر د رجنگ جهانی و پیگیری تشکیل کمیته حقیقت یاب سوال 11 سپتامبر از محورهای صحبت های احمدی نژاد در شصت و ششمین نشست سازمان ملل بود.



اما نکته جالب توجه این سفر در مقایسه با سفرهای قبلی‌، حاشیه‌هایی بود که رسانه‌های داخلی برای این سفر درست کرده بودند‌. در حالی‌که تا پیش از این تنها حاشیه‌های سفر احمدی‌نژاد و هیات همراهش به نیویورک‌، حاشیه‌های مربوط به حضور و گفت‌و‌گوهای او با رسانه‌های خارجی و یا سخنرانی‌های او و همچنین اعتراضات ضد انقلاب به این صحبت‌ها بود‌، این بار سوالات نمایندگان مجلس راجع به تعداد همراهان رییس جمهور و برخی خبر سازی‌های داخلی راجع به تعداد افراد همراه رییس جمهور، این سفر را در داخل کشور تحت‌الشعاع قرار داد.

وی در این سفر، همسر، پسر، عروس، دختر، داماد و نوه خود را همراه برد. البته علاوه بر احمدی‌نژاد، خانواده برخی از نزدیکان وی از جمله همسران برخی معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور نیز در سفر نیویورک حضور داشتند و این از نظر رسانه‌ها مخفی نماند.

حاشیه دیگر این سفر یک بند از پیشنهادات احمدی‌نژاد در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در سخنرانی سازمان ملل بود‌. رییس‌جمهور ایران پیشنهادی در نیویورک مطرح کرد که مطابق آن اگر آمریکا و غرب سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران که کار رادیودارو را انجام می‌دهد، به ایران تحویل دهند، ایران از غنی‌سازی بیشتر اورانیوم با غنای 20 درصد خودداری خواهد کرد.

آخرین سفر کاری و جنجال همراهان رئیس جمهور

 احمدی‌نژاد که سال گذشته با انتقاد رسانه‌ها در مورد تعداد افراد همراهش در سفر نیویورک مواجه شده بود‌، بی‌توجه به این جنجال‌ها در سفرهای دو سال آخر ریاست‌جمهوری‌اش، دوستان و نزدیکانش را همراه می‌برد. گفته شد که رئیس‌جمهور در سفر سال 91 خود به سازمان ملل، 160 نفر را به نیویورک برده است.


این ماجرا واکنش نمایندگان مجلس را نیز به دنبال داشت. نمایندگان معتقد بودند با وجود بحران ارزی که در حال حاضر در کشور وجود دارد‌، درخواست 160 ویزا از امریکا و به همراه بردن 120 نفر از خانواده پرسنل ریاست‌جمهوری کار درستی نیست. به گفته رسانه‌ها، اسفندیار رحیم‌مشایی رییس دفتر رییس‌جمهوری، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، لطف الله فروزنده معاون پارلمانی، حمید بقایی معاون اجرایی، مجتبی ثمره‌هاشمی مشاور ارشد رییس‌جمهوری، سید حسن موسوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، غلامحسین الهام مشاور حقوقی رییس‌جمهوری، محمد شریف ملک‌زاده مشاور رییس‌جمهور و ابوالحسن فقیه رییس جمعیت هلال احمر از جمله افرادی بودند که به همراه خانواده‌های خود احمدی‌نژاد را در این سفر همراهی کردند.

احمدی​نژاد در پایان سخنان خود در نشست شصت و هفتم سازمان ملل با بیان اینکه خداوند وعده داده است که مردی از جنس مهربانی و عدالت گستر «حضرت مهدی» به همراه «حضرت مسیح» به همراه صالحان می​آید، گفت: با بهره گیری از ظرفیت​های وجودی همه ملت​ها، جامعه بشری می​تواند به سوی نجات برود. ظهور منجی آغاز استقرار صلح و امنیت پایدار است. او می​آید تا دوران شکوفایی حقیقی انسان و نشاط پایدار آغاز شود و زمینه مشارکت فعال و سازنده همگانی را در مدیریت جهانی را فراهم سازد.


رئیس​جمهور وقت ایران گفت: او می​آید تا دست​ها به گرمی در هم و قلب​ها سرشار از عشق و هماهنگ با هم در خدمت امنیت و آشتی درآیند. ظهور منجی و مسیح و یاران صالح جهانی آنها نه از طریق جنگ و زور که از طریق مهر خواهد بود و در تن زرد و یخ زده جهان شور خواهد ریخت. او بهار را به بشریت هدیه خواهد کرد. می​توان رایحه خوش بهار انسان​ها را حس کرد. بیاید همه با هم در مسیر آمدنش با همدلی و همکاری، راه بگشاییم و جان​های بشریت را سیرآب کنیم.


او با سه بار گفتن «زنده باد بهار» سخنانش را پایان داد و تریبون را ترک کرد. همچنین نپرداختن احمدی‌نژاد به مساله سوریه و بیداری اسلامی نیز از مواردی بود که بیان نشدن آنها توسط رییس‌جمهور موجب حیرت افکار عمومی شد.

پنجمین مسافر و گمانه‌زنی‌ رسانه‌ها در خصوص دیدار با اوباما

حال پس از تمام سفرهایی که رؤسای جمهور به نیویورک داشته‌اند، حسن روحانی پنجمین رئیس جمهور ایرانی است که هواپیمای وی امروز در فرودگاه جان اف کندی فرود می آید. دیدار احتمالی روحانی- اوباما در حاشیه اجلاس نیویورک گمانه زنی است که رسانه های خارجی و برخی رسانه های داخلی در چند روز گذشته به آن پرداخته‌اند.  روحانی در گفت وگویی که هفته گذشته با خبرنگار شبکه خبری ان.بی.سی آمریکا داشت گفته بود که برنامه ای برای این ملاقات ندارد اما هر چیزی در عالم سیاست امکان دارد.

اگر در هشت سال گذشته مواضع احمدی نژاد درباره موضوع هولوکاست سخنرانی های جنجالی او را در صحن علنی سازمان ملل ثبت تاریخی کرد، حالا اما نظر روحانی درباره این ماجرا، رویکرد تنش زدایی او را در عرصه سیاست خارجی نشان می دهد. وی گفته است تاریخ دان نیست و سیاستمدار است. روحانی همچنین در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد نوشت که فصل تعامل فرارسیده است. دیدار وی با اولاند رئیس جمهور فرانسه که اولین دیدار دو مقام عالی رتبه ایرانی و فرانسوی از سال 2005 به بعد است یکی از مهمترین اتفاق های حاشیه ای اجلاس است.

سخنرانی حسن روحانی بامداد روز چهارشنبه در ساختمان سبز سازمان ملل در انتهای خیابان "ایست ریور" نیویورک ایراد می‌شود. نکته جالب آنکه سخنرانی دو رئیس جمهور ایران و آمریکا در یک روز قرار گرفته است.


منابع و مآخذ:


http://www.tasnimnews.com/Home/Single/107285

http://www.khabaronline.ir/detail/244140

http://webzine.mehrnews.com/FullStory/News/?NewsId=3485


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میترا ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    سیاست‌خارجی دکتر احمدی‌نژاد از همان اولین سال فعالیتش رویکردی تهاجمی داشت و به همین دلیل در اولین حضور جهانی خود به مسئله اسراییل و ضرورت خلع سلاح این رژیم در ......................... مشرق جون ! منظورت از تهاجمی !! همون انقلابیه دیگه درسته ؟ متاسفم که اگه امام هم امروز زنده بود با این نوع ادبیات ازش یاد میکردید !! یادتون نره که اون پیر فرزانه فرمود : ما با استکبار و رژیم غاصب و زرورگویی مخالفیم و سر جنگ داریم هرچند ما را تند رو بخوانند !
  • امیر ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    مرسی جالب بود
  • امیر ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    با گفته هات موافقم اما روش روش درستی نیست با سیاست باید آمریکا را شکست نه با مبارزه
  • امیر ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    مرسی جالب بود
  • محمد ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    با ميترا موافقم. با امير مخالفم. امير جان؛ نظام سلطه، يك فرد نيست. يك كشور هم نيست. يك مجموعه است. اينطور نيست كه ما بخواهيم آن‌ها را فريبدهيم و آن‌ها هم فريب بخورند. آن‌ها يك مجموعه با برنامه‌ريزي و هوشيار هستند و بر اساس اهداف شومشان، منطقي عمل مي‌كنند. بچه نيستند كه فريب بخورند. آن‌ها مي‌دانند كه ما به دنبال كسب قدرت هستيم. ما هم مي‌دانيم آن‌ها قدرت جديد اما مخالفشان را نمي‌خواهند. بنابراين هر دو مي‌دانيم كه مواضعمان از نظر اعتقادي مخالف است، لذا اين تضاد فقط با قدرتمندتر شدن ما و بيان صريح مواضع به نفع ما خواهد شد. ضمناً در اين ميدان جنگ اراده‌ها، به نظرم سياست برد-برد معنا ندارد، چرا كه در يك جنگ، دو طرف پيروز نخواهند شد.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    100 سال يكبار يك مرد خواهد آمد كه در فاصله چند متري نيروهاي نظامي آمريكا و صهيونيست، در چشمشان زل بزند و بگويد فاسدان بايد از جهان حذف شوند، بعد هم آرام برگردد. كاش به قول رهبري عزيزمان، رئيس جمهورهاي بعدي نقاط قوت قبلي را حفظ مي‌كردند.
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    100 سال يكبار يك مرد خواهد آمد كه در فاصله چند متري نيروهاي نظامي آمريكا و صهيونيست، در چشمشان زل بزند و بگويد فاسدان بايد از جهان حذف شوند، بعد هم آرام برگردد. كاش به قول رهبري عزيزمان، رئيس جمهورهاي بعدي نقاط قوت قبلي را حفظ مي‌كردند.
  • فرشته ی مسافر ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    امام حسین (علیه السلام) می فرمایند: مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است. انشاالله این بار هم عزتمون حفظ بشه.
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    حرف زدن كه فقط انقلابي گري نيست ! عقل و منطق هم لازم است ! احمدي نژاد چه جور انقلابيه كه ظهور امام زمان را پيش بيني ميكند و باعث شكست اصول گرايان در انتخابات ميشود !!!! حرف زدن تنها عوام فريبي است ! ديگر از احمدي نژاد دفاع نكنيد كه تمام شد و رفت !
  • محمد ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    هشت سال تلاش کرد که بابا هلوکاست دروغه ای دنیا خودتان بروید ببینید که چه کلاهی سرتون گذاشتن. حالا یکی دیگه میاد میگه من تاریخ دان نیستم سیاست مدارم. میگه نفهمیدن هشت سال چی میگفت میگه بابا دروغه یا راسته به من چه؟ حالا به من میگم چرا دل تنگ احمدی نژاد شدی.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    جالب اینجاست که هاشمی حتی یه دفعه هم به نیویورک نرفته
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    100 سال يكبار يك مرد خواهد آمد كه در فاصله چند متري نيروهاي نظامي آمريكا و صهيونيست، در چشمشان زل بزند و بگويد فاسدان بايد از جهان حذف شوند، بعد هم آرام برگردد. كاش به قول رهبري عزيزمان، رئيس جمهورهاي بعدي نقاط قوت قبلي را حفظ مي‌كردند.
  • حمي ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    زنده باد احمدي نژاد . حضورش در دانشگاه كلمبيا غرب را كيش و مات كرد . اگر اصلاح طلبان دست از ديكتاتوري در سال 88 بر ميداشتند و آن حضور بي سابقه در انتخابات را اهرم فشار بر غرب مي كردند در آن سال غرب در برابر ايران زانو مي زند و تمامي مشكلات ديپلماتيك پيش رويمان حل ميشد . به هرحال اخلاق سياسي اصولگرايان در مواجهه با پيروزي باور نكردني روحاني حماسه حضور را چنان پررنگ كرد كه امروز دنياي غرب حاضر نيست گوش به فرمان محض اوباما باشد. و برخي تحريم ها لغو گردد.
  • نور ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    ناشناسی که گفتی احمدی نژاد ظهور را پیشگویی میکنه !!!! معلومه که نه یه جو سواد داری نه انصاف !!!! اگه شیعه باشی و انتظار ظهور امامت را نه جمعه ی اینده که همین فردا نداشته باشی برو کمی مطالعه کن ! ضمنا احمدی نژاد نرفته اونی که رفته و باید بره رژیم صهیونیستی و نوچه هاش و منافقین هستند !
  • میترا ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    بازم احسنت به شما اقا محمد عزیز ! افرین که همیشه حق گویی . حق شاید بعضی وقتا کمرنگ بشه بر اثر فتنه ولی هیچ وقت از بین نمیره هرچند بقیه انکارش کنند
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    خخخخخخخخخخخ
  • نور ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    ان امرد خواهد امد . واینبار شاید قدرش دانسته شود و به او نگویند سیاستش تهاجمیست !!!
  • گیلدا ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    اگر احمدی نژاد هیچکار نکرد همینکه دروغگویی غربیها و صهیونیستها را تو سرزمین خودشون به رخشون کشید واسه اثبات مردونگی و سیاستمدار بودن و تاریخدان و حقوقدان بودنش کافیه { البته سیاست از نوع سیاست امام علی نه از نوع معاویه لعنت الله علیه }
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    «در گذشته گاهی کارهایی انجام می‌گرفت که آدم حقیقتا نگران و مضطرب می‌شد. الآن رئیس‌جمهور با هرکسی در دنیا ملاقات کند و حرف بزند، من از حرف زدن او نگران نیستم. اطلاع هم ندارم، اما نگران نیستم. می‌دانم که در خلاف جهت انقلاب و سیاست کلی نظام مطلبی گفته نخواهد شد، مطلبی پیش نخواهد رفت؛ ولو حالا به لحاظ تعارف دو کلمه هم یک چیزی بگویند، اما کاری پیش نخواهد رفت؛ این را خاطرم جمع است.» امام خامنه ای 89
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    خوشبختانه کشور در ادبیاتِ برخورد با دنیاى زورگوى مستکبر و غربى هم پیشرفتهاى خوبى داشته است.امروز مسئولین کشور ما در پشت میز مذاکرات گوناگون، در تریبونهاى گوناگون، وقتى حرف میزنند، حرفهاى پخته، جامع، جالب و درست زده میشود. یکى از بخشهاى درگیرى و میدانها و عرصه‌هاى پیکار، عرصه‌ى حرف‌زدن‌هاى بین‌المللى است.»رهبری سال 91

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس