کد خبر 249546
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار با "النجیفی" با اشاره به اهمیت توسعه همکاری‌های پارلمان‌های ایران و عراق در تحکیم هرچه بیشتر روابط دو ملت و دو کشور، بر گسترش و تعمیق روابط تهران و بغداد در تمام زمینه‌ها تاکید کرد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی پیش از ظهر امروز سه شنبه در دیدار اسامه النجیفی، رییس مجلس عراق با وی با بیان اینکه ظرفیت های بسیار خوبی برای گسترش روابط دوجانبه ایران و عراق وجود دارد، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط در عرصه‌های فرهنگی، امنیتی و همچنین تبادل زوار اعلام کرد.

رییس جمهور به سال ها جنگ ، افراطی‌گرایی، فرقه‌گرایی ، خشونت و تروریزم در منطقه اشاره و تاکید کرد: ریشه بسیاری از مشکلات منطقه ناشی از مداخلات خارجی است.

روحانی با بیان اینکه قدرت های سلطه گر برای حفظ سلطه خود در منطقه همواره به اختلافات دامن می‌زنند، گفت: این قدرت ها مدام در صدد ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی هستند در حالی که در این منطقه سالیان مدیدی است که مذاهب گوناگون در کنار هم برادرانه زندگی می کنند.

رییس جمهور با بیان اینکه دشمن درصدد است از اسلام تفسیری جدید و تندگرایانه و افراط گرایانه ارائه و شیعه و سنی را رو در روی هم قرار دهد، اظهار داشت: فرقه‌گرایی و تفکرات خشونت‌آمیز با قرآن، روایات نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) سازگار نیست.

وی افزود: اقدامات القاعده در منطقه تحت عنوان اسلام متاسفانه هیچ شباهتی با منطق اسلام و زندگی پیامبر اسلام (ص) ندارد.

روحانی تصریح کرد: ما در برابر توطئه‌های بزرگ در منطقه راهی جز همبستگی، همفکری و همکاری نداریم، مخصوصا بین کشورهایی مثل ایران و عراق که از لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار به هم نزدیک هستند.

رییس جمهور با بیان اینکه باید به دنبال راه حل‌های عملی برای همکاری یکدیگر باشیم، گفت: افراطی‌گرایی و خشونت تنها در جهان اسلام نیست و بخش بزرگی از جهان را در نگرانی فرو برده است.

روحانی به ترورهای کور و بمب‌گذاری در عراق و سوریه اشاره کرد و افزود: برای جمهوری اسلامی ایران هر انسان بی‌گناهی که کشته می‌شود ، فرقی نمی‌کند.

رییس جمهور گفت: ما واقعا به عنوان کشوری که خود قربانی سلاح شیمیایی هستیم و نیز شما در حلبچه قربانی سلاح شیمیایی صدام شده اید ، واقعا از اینکه عده ای از مردم در سوریه کشته می شوند برای همه ما نگران کننده است.

روحانی با بیان اینکه سوریه در یک منطقه بسیار حساس قرار گرفته و ادامه بحران در این کشور برای کل منطقه خطرناک است، نسبت به پیامدهای هرگونه مداخله نظامی خارجی هشدار داد و ابراز امیدواری کرد که تلاش ها برای جلوگیری از وقوع جنگ در منطقه ادامه پیدا کند.

رییس مجلس عراق، اعتماد ملت ایران به دکتر روحانی به عنوان رییس جمهوی اسلامی ایران را تبریک گفت و برای دولت جدید ایران آرزوی موفقیت و سربلندی کرد.

وی در این دیدار همچنین با تاکید بر روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان از تلاش‌های دولت ایران برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و برقراری صلح و ثبات تقدیر کرد.

النجیفی با ابلاغ بهترین سلام های گرم دولت و ملت عراق برای دولت و ملت ایران، گفت که حامل پیام دوستی و برادری برای ملت ایران هستم.

وی ابراز امیدواری کرد که تلاش های عراق با همکاری کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران هرچه زود تر برای برقراری صلح و ثبات در منطقه به نتیجه برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس