کد خبر 249511
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸

مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از گزارش ناظران سازمان ملل درباره استفاده از تسلیحات شیمایی در سوریه گفت که این گزارش به شناسایی عوامل حمله اخیر کمک می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، «کاترین اشتون» مسئول سیاست‌خارجی  اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای درباره گزارش سازمان ملل متحد درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه اعلام موضع کرد:

«من از انتشار گزارش سازمان ملل متحد درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه در تاریخ 21 آگوست 2013 استقبال می‌کنم. با استناد به این گزارش ما اسناد قابل اعتمادی درباره استفاده گسترده از تسلیحات شیمیایی و گاز سارین در اختیار داریم.

در این گزارش استفاده از موشک‌های سطح به سطح که دارای گاز اعصاب بوده‌اند در 4 منطقه از دمشق را تائید می‌کند. این موارد به ما کمک می‌کنند تا عوامل این حمله را شناسایی کنیم.

اتحادیه اروپا همچنان به شدت این حمله وحشیانه را  که به نقض قوانین بین‌المللی منجر شد را محکوم می کند و آن را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت می‌داند. در این مورد هیچگونه معافیت از مجازات وجود ندارد و کسانی که این حمله را انجام داده‌اند باید مجازات شوند.

انتشار این گزارش در زمان کنونی اهمیت  اقدام جامعه جهانی را در از بین بردن تسلیحات شیمیایی در سوریه را نشان می‌دهد. من (همچنین) از توافق میان ایالات متحده و روسیه استقبال می‌کنم و  درخواست‌هایم از شورای امنیت سازمان ملل را تکرار می‌کنم.»

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل صبح روز گذشته گزارش خود در مورد حادثه غوطه را به «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل تحویل داد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد یک صفحه از گزارش سازمان ملل که به دست این خبرگزاری رسیده، نشان می‌دهد سازمان ملل استفاده از گاز سارین و حمله موشکی به منطقه «غوطه» را تأیید می‌کند.

با این حال «فیصل الحموی» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل بیانیه‌ای را به نمایندگی از کشورش در نشست شورای حقوق بشر در ژنو در پاسخ به گزارش کمیته تحقیقات بین‌المللی و گزارش گزارشگر ویژه مربوط به آوارگی داخلی در سوریه قرائت کرد و گفت: «ما از همان آغاز کار کمیته توصیه کردیم که در این ورطه گرفتار نشود و به واقعیت ها و حقایق تکیه کند اما این کمیته ادامه سیاسی کاری و مبالغه کردن را ترجیح داد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس