کد خبر 2492
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۵

يکي از اساتيد حوزه علميه با اشاره به وجود معابد خانگي پرستش خدايان هندي اظهار داشت: امروز چندين هزار مجوز از سازمان تربيت بدني براي کلاس هاي يوگا را شاهد هستيم، يوگا گرچه در ابتدا يک ورزش به نظر مي رسد اما صرفا ورزش نيست پشت آن عقايد ديني نهفته است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاري رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد اديبي فرد،‌ استاد حوزه و دانشگاه، روز گذشته در همايش بزرگ مبلغان خراسان رضوي در آستانه ماه مبارک رمضان به بررسي شگردهاي تبليغي اديان و فرق پرداخت و گفت: عرفان هاي جديد موضوع بسيار مهمي است که گستره جدي را ايجاد کرده و به پيش مي رود.
وي با بيان اينکه از اين عرفان ها به عرفان هاي کاذب و مجازي نيز تعبير مي شود افزود: يک تعبير واحد به نام مکاتب نوپديد ديني وجود دارد که همه عرفان ها را اعم از شرقي برزيلي، هندي و ...زيرمجموعه خود قرار مي دهد.
حجت الاسلام اديبي فرد با بيان اينکه اين عرفان ها نوعي تدين مجازي جديد با نگاه آخرالزماني ايجاد مي کنند اظهار داشت: خواندن رمان يکي از سرگرمي هاي اصلي جوانان و خصوصا دانشجويان است اين در حالي است که در عرصه ادبيات کشور رمان هاي بومي بسيار اندک بوده و رمان هاي در مورد عرفان اسلامي و زندگي ائمه(ع) نيز اصلا وجود ندارد. در دانشگاه ها کلاس هاي معارف دانشگاه ها نمي تواند جوانان را جذب کند اما رمان هاي عرفاني خارجي آنان را مجذوب خود مي کند.
اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه امروز مشکل ما روش جديد زندگي ديني است گفت: رمان هاي پائولوکوئيلو که آثارش به زبان هاي مختلف ترجمه شده و مخلوطي از عرفان هاي بودايي و برزيلي و....(از جمله رمان کيمياگر که چاپ بيستم آن با تيراژ 5هزار جلد تمام شده) را به خورد جوانان ما مي دهد و بازارهاي کتاب کشور را تصرف کرده است.
وي تصريح کرد: عرفان هاي نوظهور قارچ وار وارد عرصه انديشه عرفاني جامعه شده و خطرات بسياري ايجاد مي کنند؛ ذهن شويي، انرژي درماني و شقم گرايي مدرن از طرق نفوذ عرفان هاي کاذب است، جادو را به عنوان کرامت در کشور مطرح مي کنند و جوانان هم که مشتاق مسائل متافيزيک هستند جذب آن ها مي شوند.
اين فعال فرهنگي ادامه داد: سه گانه مرد عنکبوتي و ساير فيلم هاي هاليوودي بر اساس همين جادودرمان گري ساخته مي شود.
وي با بيان اينکه معنويت گرايي جوان امروز در فضاي دانشگاه ها هم يک فرصت است هم يک تهديد خاطرنشان کرد: اگر با زبان جديد و فضاي ادبياتي خاص ائمه او را سيراب کنيم فرصت است و اگر نتوانيم او نياز عرفاني خود را در عرفان هاي جديد جستجو مي کند.
اين مدرس حوزه با تأکيد بر ضرورت آشنايي مبلغان با زبان معاصر تبليغ دين ابراز داشت: ما بايد مخاطبي را که سرسفره نيست سر سفره دين بنشانيم وگرنه نگه داشتن مخاطب سنتي يا متدين هنر نيست. امروز بت شکني يعني مبارزه بسيار جدي با کساني که هر کدامشان دارند به يک پيامبر تبديل مي شوند.
وي افزود: جريان هاي معنويت گرايي نوظهور به چند بخش تقسيم مي شوند؛ جريان هاي معنوي هندي مانند اوشو، جريان هاي معنوي امريکايي به ويژه جريان هاي امريکاي جنوبي، عرفان سرخپوستي امريکايي، عرفان مسيحيت که با پخش انجيل رايگان ميان جوانان يک کار تبشيري بسيار جدي را دنبال مي کنند، عرفان يهوديت خصوصا شاخه اي به نام کابالا که عرفان عدد و رمز (جبر) است، عرفان چيني( رويابيني، موسيقي درماني وموضوعات فراعلمي).
حجت الاسلام اديبي فرد تصريح کرد: در عرفان هاي هندي که بيشترين مخاطب را در کشو ما دارد، نه خدا مورد قبول است و نه شريعت؛ مهم حال خوش داشتن در زمان فعلي است، به دو بخش باستاني و نوظهور تقسيم مي شود، کريشنا، رام الله، يوگاناندا، دالايلاما، اوشو محورهاي عرفان هاي هندي است که در فضاي جامعه ما پراکنده شده و يوگا مهمترين آن ها است.
وي با اشاره به وجود معابد خانگي پرستش خدايان هندي ادامه داد: امروز چندين هزار مجوز از سازمان تربيت بدني براي کلاس هاي يوگا را شاهد هستيم، يوگا گرچه در ابتدا يک ورزش به نظر مي رسد اما صرفا ورزش نيست پشت آن عقايد ديني نهفته است يعني وقتي يوگا مي رويد کم کم تناسخ را بايد بپذيريد، به تدريج ديگر به پيامبر و نماز هم احساس نياز نمي کنيد چرا که به گفته مربيان يوگا تمرکز مورد نيازتان را از طريق يوگا کسب کرده ايد و نهايتا به جايي مي رسد که يوگا بديل دين مي نشيند.
اين مبلغ حوزوي با بيان اينکه نهاد معرفتي مکتب يوگا به آموزه هاي اوشو که عرفانش عرفان سکس است مي رسد گفت: يوگا با هفت چاکراه در بدن که محل ورود و خروج انرژي است در ارتباط است، نفي زهد و توبه، نفي زيارت، الگو و اسوه حسنه و نفي تقدير، جواز بت پرستي، نفي اعتقادات، نفي مذهب و تئوريزه کردن روابط آزاد جنسي از اصول مکتب اوشو به شمار مي رود.
وي گفت: اوشو فردي است که به سلوک بشري و مذهب و خدا اعتقادي ندارد و به قدرت هاي معنوي بدون باور به وحي اصالت مي دهد، با اجنه ارتباطات ساحرانه دارد و به جرم فساد اخلاقي از امريکا اخراج شده است.
حجت الاسلام اديبي فرد بيان داشت: متاسفانه بسياري از مخاطبان وي ايراني هستند و در مرکز بين المللي اووشو ظرف يک هفته دين خود را به بوديسم تغيير داده و پس از بازگشت به ايران به مبلغان بوديسم تبديل مي شوند.
وي با تأکيد براينکه امروز ما با يک شرک و بت پرستي جديد مواجه هستيم به توليد روزافزون سينمايي ماوراء و فيلم هاي متافيزيک جادويي عليه عقايد ديني شيعه اشاره کرد و گفت: ديگر شخصيت مشهور و محبوب جوانان در زمينه رمان و عرفان هاي نوظهور، پائولوکوييلو است که به دنبال تئوريزه کردن روابط آزاد جنسي براي رسيدن به عرفان است و معتقد است در چهل سالگي در اثر روابط آزاد جنسي و استفاده مواد مخدر به اشراق و نورانيت رسيده است.
وي گفت: يک ميليون و پانصدهزار نسخه از کتاب هاي او با حق کپي رايت و هزينه بالا چاپ و منتشر شده است، ابزارهايي که استفاده مي کنند دقيقا ابزارهاي ماست اما ظرف و مظروف ما با آن ها هماهنگي ندارد در واقع حرف هاي خودشان را در ظرف هاي ما مي ريزند.
حجت الاسلام اديبي فرد با اشاره به اينکه معنويت بدون شريعت با محوريت باورهاي عرفاني برزيلي اساس آثار پائولو را تشکيل مي دهد يادآور شد: او خود را شبه مقدس زمانه مي داند و رمان هايش به لحاظ موضوع و زبان بسيار قوي است که همين امر هم موجب جذب بالاي جوانان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس