بیشتر انتقادات آقای رضاپور به حجت‌الاسلام عليرضا پناهیان، نه نهی از منکر بلکه امر به معروف است؛ یعنی کارهایی که به نظر ایشان بهتر بود آقای پناهیان آنها را در مؤسسه شهید آوینی انجام می‌داد چنانچه در آنجا سمتی می‌داشت لذا به نظر می‌رسد که جناب رضاپور، هیچ گوش شنوایی بهتر از حجت‌الاسلام پناهیان پیدا نکرده است تا برخی پیشنهادهاي فرهنگی خود را مطرح کند.

گروه فرهنگی مشرق - روز دوشنبه هجدهم شهریور یادداشتی از محمدرضا رضاپور منتشر شد با عنوان «جناب پناهیان! نیم نگاهی هم به مؤسسه شهید آوینی داشته باشید». اهمیت متن آقای رضاپور در این است که او خود به مدت چهار سال در این مؤسسه کار کرده و از مدیران ماهنامۀ سینما رسانه بوده است، مجله‌ای که از شهریور سال گذشته عملاً تعطیل شده است.

یادداشت جناب رضاپور ظاهراً خیرخواهانه است؛ اما به نتایجی سوء منجر می‌شود. او در این متن به سخنان حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم بزرگداشت شهید هادی باغبانی، اعتراضاتی کرده و عملکرد مؤسسه شهید آوینی را به حساب ایشان گذاشته است. در حالی که وی بایست مدیران این مؤسسه را مخاطب می‌ساخت و نه کسی که در آنجا سمت اجرایی ندارد و فقط گاهگاهی طرف مشورت قرار می‌گیرد.

***ایرادهای آقای رضاپور
ایرادهایی که رضاپور در یادداشت خود به حجت‌الاسلام پناهیان وارد دانسته‌اند در پنج مورد ذیل خلاصه می‌شود:
1. مؤسسه شهید آوینی و دفتر هنر و ادبیات دانشجویی تحت مدیریت آقای پناهیان اداره می‌شوند.
2. فیلم «گام‌های شیدایی» با حمایت ویژۀ آقای پناهیان با بودجه 980 میلیونی در همین مؤسسه ساخته شده است.
3. فیلم‌های سینمایی این مؤسسه بی‌کیفیت هستند و باید به جای آنها فیلم‌های مستند تولید شود.
4. چرا در مؤسسه فیلم‌های فاخر دفاع مقدس تولید نشده است.
5. مؤسسه در ساخت پروژه‌های سینمایی خود از همکاری تورج اصلانی استفاده کرده است که سابقه بدی در فیلمبرداری فیلم‌های معاند دارد.
 
 
***پاسخی به ایرادهای جناب رضاپور
در ذیل، پاسخ هر بند در فوق، به ترتیب خواهد آمد.
1. مهم‌ترین اشتباه فاحش رضاپور آن است که مؤسسه شهید آوینی را در مدیریت آقای پناهیان دانسته‌اند. در حالی که حجت‌الاسلام پناهیان فقط یکی از اعضای هیئت مدیرۀ آن مؤسسه هستند که گاهی در جلسات آن شرکت کرده و تنها در موارد محتوایی ابراز نظر می‌کنند. لذا خطای احتمالی مدیران این مؤسسه به جناب پناهیان دخلی ندارد.

اعضای دفتر هنر و ادبیات دانشجویی می‌دانند که آنجا تحت نظارت آقای پناهیان اداره می‌شود ولی در واقع این دفتر به نهاد رهبری در دانشگاه هنر تعلق دارد و تولید فیلم هیچگاه در مسئولیت آن نبوده است. این دفتر در مدت شش سال فعالیت، فقط به کار آموزشی و فرهنگی می‌پرداخت. خود شخص آقای پناهیان گاهگاهی درباره برخی فیلمنامه‌هایی که از داخل یا خارج دفتر به ایشان ارجاع می‌شد مشاوره می‌داد که آن نیز از اواسط سال گذشته به دلیل مشغلۀ فراوان جناب پناهیان، به کارهای پژوهشی و تدوین تقلیل یافته است. همچنین جلسات هفتگی هیئت محبین اهل بیت (دانش‌آموختگان داشنگاه هنر) نیز به همین دلیل، به جلسات گاهگاهی تبدیل شده است.



2. در بهمن 1387 حجت‌الاسلام پناهیان در ایام زیارت اربعین بر اساس یک ماجرای واقعی، ایدۀ فیلمنامه‌ای به نام «غریبه‌ای در کاروان» را برای اعضای دفتر هنر و ادبیات مطرح کردند. یکی از دوستان، طرح آن را نوشت و آقای پناهیان آن متن را همراه با توضیحاتی به آقای حمید بهمنی ارائه کردند. اما فیلمنامه‌ای که جناب بهمنی به کمک آقای مهدی سجاده‌چی نوشت مورد اعتراض شدید جناب پناهیان واقع شد. آقای بهمنی به دلیل ضیق وقت، باعجله مشغول به کار شد تا فیلم را به جشنواره سی‌ام فجر برساند که البته نرسید. یک سال بعد در بهمن 1391 وقتی فیلم به نمایش درآمد نگارنده خود یکی از کسانی بودم که از ساخت این فیلم تأسف فراوان خوردم. یکی از تأسفات اینجانب آن بود که ای کاش برای نگارش این طرح، وقت صرف می‌شد. به این ترتیب اشتباهاتی که در ساخت فیلم گام‌های شیدایی رخ داده به جناب پناهیان دخلی ندارد و ایشان نه‌تنها از این فیلم حمایت خاصی نکرده‌اند بلکه با ساخت چنان فیلمنامه‌ای نیز مخالف بوده‌اند. به عبارتی می‌توان گفت: آش نخورده و دهان سوخته.

3. ظاهراً دو مؤسسۀ شهید آوینی و روایت فتح، تحت نظارت نیروی مقاومت بسیج اداره می‌شوند. روایت فتح به تولید مستند می‌پردازد و مؤسسه شهید آوینی به فیلم‌های داستانی. لذا از قضاوت ناصحیح آقای رضاپور است که عدم ساخت فیلم‌های مستند در مؤسسه آوینی را از ضعف عملکرد حجت‌الاسلام پناهیان قلمداد کرده است.

4. آیا حقیقتاً شخص جناب پناهیان باید توضیح بدهند که چرا فیلم‌های فاخر در موضوع دفاع مقدس در مؤسسه شهید آوینی ساخته نمی‌شود؟! این ایراد واقعاً به آقای پناهیان چه ربطی دارد؟! در صورتی که ایشان ده‌ها مشغلۀ کاری دارند و علی‌رغم نپذیرفتن بسیاری از مسئولیت‌ها باز هم مجبورند به قدر پنج نفر کار کنند و از حق خانواده خویش بگذرند؛ بهتر است کسانی که ‌کاهلی می‌کنند و قصور می‌ورزند پاسخ دهند که چرا جناب پناهیان باید بار ایشان را بکشد، شهر به شهر سفر کند و اکثر روزهای خود را دور از خانه باشد.


5. واضح است که انتخاب عوامل فیلم‌های مؤسسه شهید آوینی به حجت‌الاسلام پناهیان دخلی ندارد. مضافاً که در صلاحیت جناب رضاپور نیست تا حکم کند برخی سینماگران که سابقه‌ای سوء از کار در فیلم‌های مسئله‌دار داشته‌اند به طور دائم از فعالیت در سینما محروم شوند یا نه. این مقوله، در وظایف وزارت ارشاد و قوه قضائیه است. اگر این مسئولان کسی همچون جناب تورج اصلانی را مبرّی بدانند بر او حرجی نخواهد بود و نباید از قانون پیش افتاد. به این ترتیب می‌توان فرض کرد که اگر مصطفی عقّاد برای انتخاب آنتونی کویین با شما مشورت می‌کرد قاعدتاً او را منع می‌کردید که او فلان و بهمان فیلم را بازی کرده است. لکن حضور کویین جلوه‌ای دیگر به فیلم محمد رسول‌الله(ص) داده است، جلوه‌ای که در نسخۀ عربی فیلم مشاهده نمی‌شود.
 
و اما بعد...
لکن چیزهای دیگری نیز هست که لازم است متعرض ‌شوم.

1) آقای محمدرضا رضاپور به مدت چهار سال در مؤسسه شهید آوینی کار می‌کرده و از اواخر سال گذشته از آنجا مستعفی شده است. لذا دلخوری ها و ناراحتی های ایشان از  این مؤسسه که شاید برخی نیز درست باشد به حجت الاسلام پناهیان دخلی ندارد. چنانکه بعید است که اقای پناهیان حتی جناب رضاپور را بشناسند.

2) بیشتر انتقادات آقای رضاپور به حجت‌الاسلام پناهیان، نه نهی از منکر بلکه امر به معروف است؛ یعنی کارهایی که به نظر ایشان بهتر بود آقای پناهیان آنها را در مؤسسه شهید آوینی انجام می‌داد چنانچه در آنجا سِمتی می‌داشت. بنابراین به نظر می‌رسد که اولاً جناب رضاپور، هیچ گوش شنوایی بهتر از حجت‌الاسلام پناهیان پیدا نکرده است تا برخی پیشنهادات فرهنگی خود را مطرح کند. و ثانیاً که ایشان بایست مدیران اجرایی مؤسسه را مخاطب قرار می‌داد. لذا واضح است که خطای احتمالی مدیران این مؤسسه به حجت‌الاسلام پناهیان که در آنجا همچون یک مشاور است دخلی ندارد. چه اینکه ممکن است مدیران مؤسسه خود را به اجرای پیشنهادات ایشان ملزم ندانند، مانند نگارش فیلمنامه و کارگردانیِ طرح «غریبه‌ای در کاروان».

3) از قضا مدیران مؤسسه شهید آوینی چندان شهرتی ندارند و اگر به آنها انتقاد می‌شد چندان مورد توجه واقع نمی‌گشت. اما اکنون با انتشار این مطلب، برخی از معاندان و مخالفان کینه‌های فروخوردۀ خود از حجت‌الاسلام پناهیان و مدیران سینمایی را بیرون ریخته‌اند که گوئیا ایشان تخلفات مالی داشته یا بودجه مؤسسه شهید آوینی در این سال‌ها به جیب ایشان می‌رفته است! حتی برخی سایت‌های سینمایی مبحث دلارهای نفتی را نیز به میان کشیده‌اند؛ چیزی که بعید است حتی از مخیّلۀ جناب رضاپور گذشته باشد.

4) حجت‌الاسلام پناهیان گرچه عضو هیئت مدیره مؤسسه شهید آوینی است ولی نباید بپنداریم که تمام تصمیمات مهم مؤسسه با اجازه و مشورت ایشان اتخاذ می‌شود. نمونۀ این مورد، ساخت فیلم «گام‌های شیدایی» است که گرچه بر اساس طرحی از جناب پناهیان بوده ولی فیلمنامه‌ای که از طرف مؤسسه نوشته‌اند مورد اعتراض شدید ایشان واقع شده است. ثانیاً آقای حمید بهمنی کارگردان این فیلم، در سال 1391 به حکم اکثریت هیئت مدیره به ریاست مؤسسه آوینی انتخاب شد که به نظر می‌رسد این انتخاب نیز بر خلاف نظر جناب پناهیان بوده است. زیرا ایشان با ساخت فیلم «گام‌های شیدایی» توسط آقای بهمنی مخالف بوده‌اند تا چه برسد به مدیریت آن مؤسسه. علی القاعده اگر آقای پناهیان بخواهند از خود دفاع کنند باید انتقاداتشان از موسسه آوینی را علن نمایند که طبیعتاً چنین کاری نخواهند کرد و البته از سیرۀ اخلاقی ایشان نیز به دور است.

5) ظاهراً حجت‌الاسلام پناهیان در شرایط کنونی مشورت دادن به مدیران مؤسسه شهید آوینی را بهتر از ترک آن می‌دانند. حتی اگر تمام انتقادات جناب رضاپور از این مؤسسه درست باشد باز هم در صلاحیت ایشان نیست که بخواهند درباره مشاوره‌های آقای پناهیان به این مؤسسه نظر بدهند.

تاریخ اسلام در این خصوص برای ما درس‌آموز است. حضرت امیرالمؤمنین(ع) گرچه به خلیفه دوم در فتح ایران مشورت می‌داد لکن کسی اشتباهات خلیفه را به حضرت مولا(ع) منتسب نکرد. در زمانۀ ما نیز رهبر معظم انقلاب بارها در آشکار و پنهان به مدیران صدا و سیما رهنمود داده و می‌دهند؛ اما آیا مدیران این سازمان تمام رهنمودهای رهبر را دقیقاً اجرا می‌کنند یا می‌خواهند اجرا کنند؟ لذا نباید همچون محمد نوری‌زاد عوامانه ایرادهای صداوسیما را به حساب رهبر معظم بگذاریم. خصوصاً که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع دانشجویان فرمودند اینکه سازمان صداوسیما زیر نظر رهبری است انتقاد از آن را ممنوع نمی‌کند.

6) اگر فیلم‌های نسبتاً خوبی چون فرشتگان قصاب/ سهیل سلیمی (1391) در مؤسسه شهید آوینی تولید شده است از مشورت‌های جناب پناهیان بوده است که اختصاصاً برای فیلمنامۀ آن وقت صرف کردند. این یکی از مواردی است که در متن جناب رضاپور مفقود است. زیرا می‌دانم که ایشان از تحسین کنندگان این فیلم است.

7) به نظر اینجانب نقد جناب رضاپور می‌بایست به عملکرد دکتر مجید شاه‌حسینی در دوران مدیریتشان بر بنیاد فارابی (86 تا 88) برمی‌گشت که فیلم‌های فاجعه‌باری چون بیداری (1390) با تصمیم مستقیم وی، تصویب و ساخته شد. اعتراضاتی که به فیلم «بیداری» در جشنواره سی‌ام فیلم فجر شد بسیار بیشتر از «گام‌های شیدایی» بود، خصوصاً که فرد درس‌خوانده و باسابقه‌ای همچون فرزاد مؤتمن کارگردانی آن را برعهده داشت.

8) آقای رضاپور با نگارش این متن، به سهو یا عمد چهرۀ یک روحانی دین‌شناسِ مجاهد که در عرصۀ دین و فرهنگ به طرز عجیبی خدمت می‌کند را مخدوش کرده و اینچنین به دست معاندان بهانه داده است. در وضع کنونی حتی اگر ایشان بخواهند شایعات شکل گرفته را جبران کنند شاید عملاً ممکن نباشد. لذا خطای ایشان می‌تواند عبرت و مَثلی برای دیگران شود، کسانی که بدون اطلاع کافی قلم می‌زنند و احکام نادرست صادر می‌کنند.


پیش‌بینی جناب پناهیان دربارۀ اتفاقات سوریه
در خاتمه لازم است یک نمونه از برنامه‌های بی‌نظیر آقای پناهیان را در دفتر هنر و ادبیات دانشجویی متذکر شوم. در پاییز 1388 ایشان جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان هنر را به سوریه و لبنان بردند که بنده نیز در آن سفر حضور داشتم. ایشان در طی سفر، علاوه بر طرح مسائل علمی و هنری و همچنین مباحثه با بچه‌ها، از ورزیدگی بدنی ایشان نیز غافل نبود و ورزش صبحگاهی یک ساعتۀ ما عملاً ترک نمی‌شد. با تأکید خاص ایشان، طی یک سفر 6 ساعته، از دمشق در جنوب غربی به شمال شرقی سوریه رفتیم و مزار عمار یاسر و اویس قرن را در محل وقوع جنگ صفین (شهر رقّه) زیارت کردیم و یک شب در آنجا ماندیم. یادم هست که همان ایام به ما می‌فرمودند که این منطقه به این آرامی نخواهد ماند و مرکز حوادث بزرگی در عالم خواهد شد. ایشان به ما توصیه می‌کردند که این مناطق را به خوبی تماشا کنیم و خود را برای کارهای مهم در آینده مهیا نماییم.

یکی از محصولات این سفر، فیلمنامۀ «سرباز امریکایی» بود که قصه‌اش در عراق و سوریه و لبنان می‌گذرد، ولی از آن وقت تاکنون در مسیر مؤسسه شهید آوینی به سیمافیلم در حال رفت و آمد بوده، هنوز به مرحله ساخت نرسیده است. یکی از اغراض این فیلمنامه نشان دادن جنایات امریکایی‌ها در عراق است و اشار‌اتی نیز به مردم مظلوم سوریه دارد که سال‌ها در خط مقدم مقاومت بوده و هستند. خلاصه اینکه جناب پناهیان اگر با دلار‌های نفتی ارتباط داشت همین یک فیلمنامه را از میان ده‌ها طرح و ایدۀ ناب دیگری که داشتند به ثمر می‌رساند.
می‌خواستم بگویم که ما از آقای پناهیان همینگونه درایت‌های کم‌نظیر را انتظار می‌بریم که البته موارد بسیاری تاکنون از ایشان دیده‌ایم. حتی کسانی که حضوراً منبر ایشان را درک نکرده‌اند سخنان ایشان را به نحوی شنیده‌اند، سخنانی که به طرزی عجیب در دل اثر می‌کند و نشان از صدق گوینده دارد. بنابراین نباید قدر و منزلت ایشان را در حدّ یک مسئول اجرایی تنزّل بدهیم.



سخنان ایشان در مراسم یادبود شهید باغبانی درباره اوضاع کنونی سوریه که بهانۀ انتقادات جناب رضاپور واقع شده، از قضا توأم با عمل بوده است. ایشان چهار سال قبل، عده‌ای از هنرمندان جوان را به آن مناطق بردند و دربارۀ حوادث امروز و لزوم آماده شدن برای ایام آینده هشدار می‌دادند. اما اینکه ما قاصران نتوانسته‌ایم آنچنان که بایسته و شایسته است رهنمود‌های ایشان را به کار بندیم مسئلۀ دیگری است. و اتفاقاً این از زمرۀ همان چیزهایی است که ایشان باید از ما مطالبه کند و نه ما از ایشان.
امیر اهوارکی
 



مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد صراف ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    سلام اینقدر موضوع را نپیچانید! اینها سوال های ساده ای هستند: آیا کسی که عضو هیئت مدیره یک موسسه است نسبت به عملکرد آن موسسه مسئولیتی ندارد؟ آیا نباید نسبت به عملکرد خودش در مورد آن مجموعه پاسخگو باشد؟ اگر فقط در حد یک مشاور است پس چرا عضو هیئت مدیره شده و کس دیگری جای ایشان قرار ندارد که بتواند به امورات رسیدگی کند؟ اگر ایشان در این مجموعه منشاء هیچ اثر خیری نبوده و نیستند چرا استعفا نمی دهند تا با فراغ بال بیشتر و مسئولیت کمتر به وظایف تبلیغی و دینی خود بپردازند؟ سرتان را از زیر برف بیرون بیاورید!
  • موسی امیری ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    جناب صراف! شما هیچ توجه کرده اید که حتی بسیاری از رهنمودهای رهبر انقلاب روی زمین می ماند و اجرا نمی شود. آن وقت انتظار دارید که پیشنهادات آقای پناهیان مو به مو اجرا شود؟! نویسنده به خوبی اشاره کرده که آقای پناهیان با انتخاب حمید بهمنی به عنوان رئیس جدید مؤسسه موافق نبوده است. آن وقت شما انتظار دارید در آن مؤسسه چه شق القمری رخ دهد؟ ایشان فقط یک رأی دارد. شما بروید در رسانه خودتان مدیران این مؤسسه را محاکمه کنید و نه مشاوران را.
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    فیلم فرشتگان قصاب با مشاوره و مشورت استاد حسن عباسی نگاشته شده و خود کارگردان هم بارها این موضوع را در مصاحبه و نقد ها بیان کردند و هیچ کجا از آقای پناهیان نامی آورده نشده است. چگونه شما این اثر را به ایشان مزبوط و منصوب می دانید؟ برادر من برای دفاع از آقای پناهیان نباید دنبال کارهای نشده بگردید، ایشان الی ماشاالله کارهای انجام شده دارند که قابل بیان است. البته نقد آقای رضاپور هم درباره بخشی از این فعالیت هاست که به دلیل بودن نام ایشان در هیئت مدیره موسسه شهید آوینی به ایشان هم بر می گرد د همان طور که به یقیه اعضا نیز بر میگردد
  • سعید ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    جناب صراف قدری دانش خود را بالا ببر یک رای در میان چند رای چه اثری دارد ضمن آنکه اگر متن را می خواندی می دیدی که نوشته مدتی است بسیار کم می روند. دقیق بخوان بعد نظر بده.
  • عباس ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    ای خدا این صحنه را هم میینی؟ اینهمه مدیر و دستگاه چاق و فلج چند نفری هم که کاری میکنند میشوند سیبل خودی و غیرخودی. کاش اینهمه دم و دستگاه عریض و طویل و اینهمه عناوین به قدر یک منبر حاج آقا پناهیان اثر داشت. میخواهم از دست حماقت عده ای فریاااااااااااد بکشم...
  • راقم ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    بسیاری از کارهای جناب پناهیان خالصانه است و کسی نمی فهمد. و این فقط یکی از مواردی بود که بنده به علتی باخبر شدم. البته آقای رضاپور هم از آن مطلع بوده اند.
  • بوالفضول ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    مي گويند كه كسي مي خواست از يك آهنگر ايراد بگيرد و چون ديد نمي تواند به او گفت كه : وقتي پتك مي زني . چرا بدنت مي لرزد ؟!!! هههههههههههههه اين گونه ايرادها از جناب پناهيان به همان گونه است . زيرا وقتي مي بينند نمي توانند از او ايرادي بگيرند . امر به معروف را به نحوي بر او بار مي كنند كه نهي از منكر ديده شود !!! هههههههههههههههههه
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    خیلی اهل اظهار نظر نیستم و اصولا نمیدانم این عریضه من چقدر موثر خواهد بود. اما بخاطر دینی که از جناب پناهیان بر گردنم سنگینی می کند چاره ای جز نوشتن این چند خط ندارم. بنده کاری به این اتفاق ندارم و فقط در جهت شناخت عامه مخاطبین از حاج آقا آن هم در شرایطی که به وی انتقاد می شود باید چند نکته راجع به ایشان متذکر شوم. من از سال 88 پس از شنیدن یکی از سخنرانی های ایشان درباره مهیا شدن برای ظهور بطور جدی یکی از مخاطبین سخنان ایشان شدم. شاید کم نباشند کسانی که مثل بنده علاقه زیادی برای رشد حقیق خود دارند اما همواره گرفتار در یک مدار سینوسی بالا و پایین می شوند. چند روزی خوب اند و باز یک خطا و حرکت از نو ... این شاید یکی از دغده های اصلی کسانی است که می خواهند خوب باشند اما بخاطر عدم شناخت صحیح خویشتن خویش نمی توانند و آنقدر سعی و خطا می کنند که گاهی به مرز یاس می رسند. اگر ترسی از جماعت ظاهربین کج اندیش نبود باید می گفتم بنده شفا یافته این مرد خدا هستم اما حداقل می گویم که به دست ایشان هدایت شدم. بنده 31 سال سن دارم و فوق لیسانس فناوری اطلاعات هستم. این را گفتم که بدانید نوجوانی کم سن و سال و جوگیر نیستم و از روی احساسات این مطالب را عنوان نکردم. عزیزانی که برای جوهر خویش ارزش قایلید و نگران حوادث این روزگارید فرصت وجود و حضور این آدم را دریابید و بهره مند شوید. شک ندارم که درصد قابل توجهی از یاران در رکاب آقا (عج) پا منبری های حاج قا پناهیان هستند. از ما گفتن... یا حق.
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    گنه کرد در بلخ اهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    بهتره شما چشمان خودتان را اول باز کنید و ببینید سر چه کسی زیر برف است. بعد فتوا صادر کنید. پاسخ این ایرادات به طور خاص در متن آمده است
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    عزيزم ايشان يك نفر است يك نفر هم يك راي دارد نه بيشتر جناب پناهيان از مواهب الهي براي جوانان لين مرزو بومند
  • الف ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    قربان آقای پناهیان بروم با این مظلومیتش. جنس این آدم چیزی دیگر است. إن شاء الله که سلامت باشند که سردار خوبی برای رهبر است.
  • خوشرو ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    در ذیل نقدی که بر نوشته آقای رضا پور در سایت مورد نظر آمده که آقای ساداتی آنرا نوشته بود، نوشتم به عنوان یکی از علاقمندان آقای پناهیان دفاع بی جایی کردید. اما این یکی فرق داشت. حرف حساب بود. البته به نظر من در مورد اینکه ایشون یا هر کس دیگه ای عضو هیئت مدیره جایی باشند و از اون جا اشتباهی رخ بده، باید گفت که نمیتونه مطلق باشه. به نظرم هم هر کس عضو هیئت مدیره هست باید پاسخگو باشه و هم انصاف اینه که همه این اشتباه رو گردن یکی از اعضا نندازیم.
  • مرتضی ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    کسانی که این مطالب را به این عالم مجاهد متفکر نسبت میدهند تا به حال چقدر پای صحبت های ایشان نشسته اند و چقدر از نظرات ایشان آگاهی دارند،
  • علی ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    پس از ضربت خوردن مولای متقیان در محراب عده ای گفتند که مگر علی نماز می خوانده؟!! مظلومیت همیشه همراه اولیای خدا بوده است نوکرها و غلامان اولیا خدا هم باید از مظلومیتشان شناخت هر کس بیشتر نوکری کند بیشتر مظلوم واقع می شود!
  • امجد ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    این دفاعیه از طرف چه کسی است؟ خود حاج آقای پناهیان ؟ و یا سایت مشرق؟ اگر از مشرقی هاست دلیل این دفاع را بگویند،آیا پناهیان در سایت سمت ویا حقوقی دارند؟
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    سخنانی که به طرزی عجیب در دل اثر می‌کند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • امیر ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    البته نه در قلوب بیمار دلان. حتی قرآن هم دل برخی بیماران را شفا نخواهد داد. امام حسین (ع) روز عاشورا به کفار فرمود: ملئت بطونکم من الحرام و الشبهه.
  • راقم ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    بنده یکی از شاگردان جناب پناهیان هستم که در سرویس فرهنگی مشرق کار می کنم. می توانید مقالات بنده را با جستجو در همین سایت بیابید. اشکالی دارد؟!
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    من اصلا کاری به این حرفها و بحثها ندارم ولی از کسی که مثلا از جلیلی حمایت کرد و بعدش رفت ستاد قالیباف و اونطوری از قالیباف تعریف و تمجید کرد و حتی گفت اگر لازم باشه جلیلی باید کنار بره و جالبتر اینکه روز انتخابات همراه جلیلی اومد رای داد خوشم نمیاد آدم خوبه صداقت داشته باشه
  • مصطفی ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    تاجایی که بنده اطلاع دارم معمولا اعضای هیئت مدیره ها معمولا کاره ای نیستند و دخالت خاصی نمی توانند بکنند. نمونه اش موسسه ای است که بنده از مسئولین آن هستم.
  • نصیر ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    شما بگو از اول خلقت حضرت آدم تا خاتم کدوم انسانی پیدا شد بره به سمت دین و خدا و دشمنان خدا شیطان و بنده گان دنیا به سمتش سنگ نزنن؟ می رفتن دزدی می کردن بعد توی شهر جار می زدن کار امام علی هست.. بهشت جاودانی در رحمت خدا را به بها دهند نه بهانه....
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    آفرین گل گفتی
  • کوله ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    بسیار به مسئله ظریفی اشاره کردند نگارنده، مخاطب قراردادن پناهیان و تظاهر به آشفته بودن وضع موسسه تنها به خاطر آن بود که کلام منتقد برد رسانه ای بیشتری داشته باشد. من نیز معتقد به وجود ضعف در این موسسه هستم ولی بی انصافی است که آن را به گردن پناهیان بیاندازیم ضمنا متاسفانه نویسنده انتقاد آدم ساده لوحی بوده که زمینه سو استفاده خیلی هارا فراهم کرده است
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    میشه دقیقا بگی آقای پناهیان کی و کجا گفته جلیلی باید کنار بره؟ خودت داری میگی با آقای جلیلی رفته رای داده، پس این حرف چه معنی ای میتونه داشته باشه؟ هر حرفی رو از هر کسی یا سایتی تا تحقیق نکردی درباره اش قبول نکن، تا باعث بدبین شدنت به افراد صالح و تهمت زدن به اونها نشه.
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    پناهیان از اولیای خداست؟ شما هنوز اولیا خدا رو از نزدیک ندیدی که این حرفو میزنی
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    ظاهرا راقم از ارداتمندان جناب پناهیان هستن و فاقد نگاه منصافانه و البته تعصبی
  • Admin ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    شما به دنبال شناسایی حق و حقیقت هستی یا طرفدار جلیلی؟ حق و ناحق را از طرفدار جلیلی بودن یا نبودن می سنجی؟
  • Admin ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    با تمام احترامی که برای یک روحانی قائل هستم،اما دیدگاه های آقای پناهیان بسیار کهنه و غبار گرفته و بعضا مغرضانه است!
  • میرزاد ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    استاد پناهیان بر بنده حق هدایت دارند خداوند بر توفیقات ایشان هر روز بیفزاید و مغرضان نسبت به ایشان را هدایت کند ایشان نمونه یک عالم عامل هستند ان الله یدافع عن الذین آمنوا
  • محسن ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    سلام بر شما دوست عزیزم حقیقت ایته که در حوزه رسانه تقوا رعایت نمی شه! عده ای هر چه بخواهند منتشر می کنند با وحود اینکه می دانند دروعه! شما اگر بحث های پناهیان رو در ایام انتخابات از طریق سایتش پیگیری می کردید متوجه دروغ ها می شدید و بحای اینکه الان ایشون رو متهم کنید سایت های دروغ پراکن رو متهم می کردید. ایشون صلاحیت آقای دکتر قالیباف رو رد نکردند ولی تاکیدشان روی اصلح بودند آقای جلیلی بود ولی متاسفانه عده ای با تقطیع سخنان ایشون طوری وانمود کردند که ایشون نظرشون روی آقای دکتر قالیباف هستش این اطلاعیه دفتر ایشان درباره اخبار منتشر شده ایشونه در ایام انتخابات اطلاعیه | پناهیان: "رای من جلیلی است"/ ائتلاف در شرایط کنونی فایده ای ندارد/ تکذیب پیامکهای منتشره در ساعات آخر روز پنجشنبه/ توضیح در مورد فیلم منتشره http://panahian.blog.ir/post/11 این سخنان ایشون در همایش آقای جلیلی هستش http://panahian.blog.ir/post/9 این کلیپ رو حتما ببینید http://panahian.blog.ir/post/4
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    شما توهمات خود رو تحلیل کن
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    این جماعت فقط اهل حرف هستند پای عمل که میرسه بستگی به بودجه اش داره اگر خوب باشه بازم همه هستند وقتی نتیجه خراب شد میگن کی کی بود من نبودم اما اگر بودجه دندون گیری در کار نباشه همه صلاح میدونند در صف منتقدین باشند این یعنی کار فرهنگی کردن
  • مجید ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    نکته ای که دوست و دشمن پناهیان به آن اعتراف دارد ارائه مفاهیم دینی به صورت بسیار عمیق و شیوه بدیع می باشد . دلیل رغب فراوان جوانان و بخصوصو دانشجویان در همین نکته است اگر با کسی دشمن هم هستیم انصاف باید داشت.
  • علی اکبر ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    جناب ناشناس پیزی که خیلی مشخصه شما هستید که بخاطر دید مغرضانه ای که دارید بکل از جاده انصاف خارج شده اید و حاضر نیستید حقایق به این روشنی را قبول کنید
  • علی ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    جناب ناشناس شما حتی زحمت خوندن کامل متن پیام رو به خودتان ندادید و قضاوت می کنید؟!! بنده گفتم ایشون افتخارش نوکری و غلامی این درگاه هستش! تقوا تقوا!!!!!!!!!!!!
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    اولا فیلم سخنان پناهیان در ستاد قالیباف وجود داره! ثانیا صحبتهای ایشان هم کاملا شفاف هستند
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    آقا محسن مطالب رو دیدم درخصوص دو آدرس اول که خوندم نظر ایشان رو قبول ندارم و اما درخصوص آدرس سومی که گذاشتید و جواب ایشان درخصوص فیلم منتشره از ایشان اولا که صحبتهای ایشان درستائ قالیباف یک فیلم قدیمی یا مربوط به 10 روز قبل نیست! اگر فیلم را دیده باشید ایشان درخصوص مناظره سوم هم صحبت میکنند! مناظره سوم 16 خرداد برگزار شد پس این سخنرانی مربوط به بعداز 16 خرداد میباشد!! دوما ایشان میگن که من راضی نبوده و نیستم که فیلم بطور عمومی منتشر شود خب چرا ایشان از حرفی که زدن و اعتقاد هم دارند میترسن که منتشر بشه؟ آیا این نفاق نیست؟ پشت پرده یه چیزی و جلوی مردم چیزی دیگه؟ نه برادر بنده طبق اصل همیشگیم فردمحور نیستم و افراد را هرکه باشند درصورت اشتباه حاضر به دفاع متعصبانه از انها نخواهم شد درست نیست دوستانی که اردتمند به رهبری و دوستدار انقلاب هستن فردمحوری را جایگزین ولایت محوری کنند! یاعلی
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    شما بگو از اول تاریخ خلقت تا الان چقدر از نخبه های ما در آن و لحظه دچار اشتباهاتی شدن؟
  • توکل ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    شنیده ام آقای رضاپور از نگارش آن نقد پشیمان است. اما این ننگ از چهره او و سایت الف برطرف نخواهد شد مگر رسماً عذرخواهی کنند.
  • amir ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 0
    آقای پناهیان از یادگارای شهداست قدر بدانیم تا هست
  • جواد احمدی ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    0 0
    ناشناس عزیز که نفاق را ارزون کردی، اگر هر نگفتنی نفاق بود، باید به نوشتن "ناشناس" در کامنت به جای اسم اصلی خودتان ایراد می گرفتید. مگر شما می ترسی اسم خودتان را بگویید. ستاد آقای قالیباف هم اگر تقوا داشت صحبتهای حاج آقا را با تقطیع مصادره به مطلوب نمی کرد و اون بخشی که گفته بود: "ولی به فلان دلایل باید به جلیلی رای داد" را حذف نمی کرد. اصل صحبت این بود: "اگر شرایط حاد بشود و خطر رای آوردن اونها جدی باشد، باید جلیلی هم کنار برود، ولی الان شرایط اینجور نیست" پناهیان هیچگاه نگفت که جلیلی باید کنار برود و این دروغ بزرگی بود که ستاد قالیباف با بی تقوایی تمام پخش کرد و چوبش را هم خورد! ضمنا خیلی تند رفتی آقاجون. اگر هر حرف غیرعلنی علامت نفاق باشه، از نظرشما لابد جلسه اخیر آقا با ائمه جماعات کشور که مشروحش پخش نشد و خیلی جلسات دیگر که خبری ازش پخش نمی شود، خیلی اشکال دارد. کمی "بصیرت" لطفا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس