عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به حضور نمايندگان وزارت راه در جلسه ديروز اين کميسيون، گفت: با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته بعيد نيست که نقص فني هواپيما خلبان را مجبور به فرود اضطراري کرده باشد.

به گزارش مشرق، ابوالقاسم رحماني در گفت‌‌و‌گو با فارس درباره حضور وزير راه و ترابري و هيأت همراه در کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي و توضيح در مورد علت بروز سانحه بوئينگ هما در اروميه، اظهار داشت: در جلسه بعد‌از‌ظهر ديروز، وزير راه و ترابري در مورد وقوع اين سانحه توضيحاتي را ارائه داد؛ ظاهرا در ابتداي وقوع سانحه تعداد مجروحان حادثه زياد و تعداد جان‌باختگان بسيار کم بوده است اما تعداد زيادي از مجروحان به علت شوک وارده و ضربه‌هاي شديد سانحه، در محل وقوع حادثه و يا در بيمارستان، جان خود را از دست داده بودند.
وي ادامه داد: ظاهرأ در لحظات اوليه وقوع حادثه تعداد مجروحان نزديک به 80 نفر و تعداد کشته‌شدگان نزديک به 24 نفر بوده است اما در آخرين اخبار تعداد جان‌باختگان سانحه 78 نفر اعلام شد.
رحماني ضمن بيان اينکه هواپيماي بوئينگ هما، به علت شرايط نامناسب آب و هوايي، با حدود سه ساعت تأخير از مهرآباد به سمت اروميه پرواز مي‌کند، تصريح کرد: سانحه در نزديکي اروميه و در ساعت 19:30 دقيقه رخ داده است.
دبير کميسيون عمران مجلس ادامه داد: رييس سازمان هواپيمايي کشوري در اين جلسه توضيح داد که "ايمني پرواز برعهده سازمان بوده و چک‌هاي لازم انجام شده است؛ پس از بررسي 11 گروه کارگروه بررسي سانحه سازمان هواپيمايي علت قطعي بروز سانحه مشخص مي‌شود ".
رحماني ضمن بيان اينکه جعبه‌هاي سياه هواپيما شامل FDR (نوار پارامترهاي موتور) و CVR (نوار مکالمات خلبان) در حال بازخواني است، تصريح کرد: نماينده سازمان هواشناسي نيز در اين جلسه اعلام کرد که "اخبار هواشناسي به طور دقيق به سازمان هواپيمايي اعلام شده است؛ در ساعت 14 و 15 دقيقه ديد 800 متر، در ساعت 15 و 30 دقيقه ديد 500 متر‌، در ساعت 16‌ ديد 500 متر و در ساعت 16 و 20 ديد 700 متر بوده است و پس از فراهم شدن شرايط ديد‌ 800 متر، اجازه پرواز به هواپيما داده بودند و هواپيما پرواز کرده است ".

* احتمالأ موتور‌هاي هواپيما توانايي لازم را براي اوج گرفتن نداشته است

دبير کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه در همان روز حدود سه پرواز اروميه کنسل شده بود، گفت: در مورد رادار و برج مراقبت فرودگاه اروميه نيز در جلسه بعد‌از‌ظهر ديروز، مطالبي بيان شد؛ برج مراقبت به خلبان اعلام کرده بود که پس از انتخاب مسير مي‌تواند به زمين بنشيند که خلبان از فرود انصراف مي‌دهد و اعلام برگشت به مبدأ (تهران) مي‌کند که پس از حذف از صحنه رادار و قطع ارتباط با برج مراقبت، مسئولان فرودگاه اروميه متوجه وقوع سانحه براي اين هواپيما مي‌شوند.
دبير کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي ادامه داد:‌ اين احتمال وجود دارد که زماني که خلبان پس از انصراف از فرود، قصد اوج گرفتن را داشته‌، هواپيما توانايي لازم را نداشته است و خلبان مجبور به فرود اضطراري مي‌شود.
دبير کميسيون عمران مجلس ادامه داد: ظاهرا خلبان هنگامي که قصد بازگشت به سمت تهران را داشته است، در حال کاهش ارتفاع بوده است که برج مراقبت به وي اعلام مي‌کند اگر قصد بازگشت به سمت تهران داريد به چه علت در حال کاهش ارتفاع هستيد؟، بايد ارتفاع خود را افزايش دهيد.
رحماني ادامه داد: شايد خطاي خلبان موجب بروز اين سانحه شده است و يا نقص فني هواپيما خلبان را مجبور به فرود اضطراري کرده است.

* اين هواپيما قبل از آن سانحه به شيراز و کويت پرواز داشته است

وي با اشاره به اينکه بوئينگ سانحه ديده هما 37 سال عمر داشته است، گفت: ظاهرأ اين هواپيما حدود يک ماه قبل تعميرات اساسي (اورهال)‌ شده بود؛ هواپيما داراي سه موتور ‌بوده که يکي از موتورها سه هزار ساعت اجازه پرواز داشته، موتور ديگر هفت هزار ساعت و موتور سوم نيز به اندازه کافي اجازه پرواز داشته است.
دبير کميسيون عمران مجلس ادامه داد: اين هواپيما قبل از آن سانحه به شيراز و کويت پرواز داشته است و دوباره به تهران بازمي‌گردد و پس از تعميرات اساسي تنها 118 پرواز داشته است.

* خلبان پرواز تنها 530 ساعت سابقه خلباني داشته است

رحماني ادامه داد: خلبان پرواز (مرحوم کاپيتان دادرس) حدود 20 سال سابقه فعاليت در سمت کمک‌خلباني داشته و سال‌ها کمک خلبان بوئينگ 727، فوکر و بوئينگ 747 بوده است.
وي با بيان اينکه خلبان سابقه خلباني چنداني نداشته است، توضيح داد: کاپيتان دادرس تنها 530 ساعت به عنوان خلبان پرواز داشته است.
دبير کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه کمک خلبان اين پرواز و مهندس پرواز افراد چندان با تجربه‌اي نبوده‌اند، تصريح کرد: خلبان نيز که بيشتر سابقه کمک‌خلباني داشته و سابقه خلباني چنداني نداشته است.

* شش سانحه هوايي از شهريور 1388 تاکنون

رحماني ادامه داد: از شهريور سال 1387 تاکنون شش سانحه خطرناک هواپيمايي در کشور رخ داده است و نزديک به 300 نفر در اين مدت در حوادث هوايي جان باختند.
دبير کميسيون عمران مجلس افزود: در هيچ‌يک از اين شش سانحه هوايي اخير علت اصلي وقوع حادثه بالاخره مشخص نشد و معلوم نيست که آيا خطاي خلبان موجب بروز حوادث هوايي اخير شد‌، نقص فني هواپيما دخيل بوده است يا مديريت هوايي کشور مشکل داشته است.

* سانحه بوئينگ هما 13 ميليون دلار هزينه برجاي گذاشت

رحماني تأکيد کرد: اينجانب معتقد هستم وقتي بوئينگ 727 قديمي هما، تنها حدود 5 ميليون دلار قيمت دارد، به چه دليل بايد دو ميليون دلار براي اورهال آن هزينه کرد؟ آيا بخش خصوصي هم اين هزينه‌ها را انجام مي‌دهد يعني براي يک هواپيماي 5 ميليون دلاري، 2 ميليون دلار هزينه مي‌کند؟
دبير کميسيون عمران مجلس تصريح کرد: در حال حاضر هما پس از وقوع اين سانحه، هواپيمايي 5 ميليون دلاري خود را از دست داده است؛ بايد حدود 6 ميليون دلار ديه پرداخت شود.

* سه‌شنبه هفته جاري جلسه دوم بررسي سانحه در کميسيون عمران برگزار مي‌شود

رحماني خاطرنشان کرد: جلسه ديروز پس از دو ساعت صحبت طرفين، به نتيجه‌اي نيانجاميد و مقرر شد پس از بازخواني نوار مکالمات خلبان و نوار پارامترهاي موتور، براي بار دوم سه‌شنبه هفته جاري، جلسه‌اي با کميسيون عمران برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس