کد خبر 246970
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱

همایش نکوداشت عباس‌علی کدخدایی "مرد صدق و امانت" حاشیه‌های جالبی را به همراه داشت.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، رهگذران تقاطع خیابان حافظ و سمیه امروز حدود ساعت 10 صبح، چهره آشنایی را دیدند که پیش از این عادت کرده بودند همیشه در اخبار تلویزیون و زیر لوگوی شورای نگهبان او را ببینند. آقای سخنگو امروز در تالار سوره حوزه هنری مهمان اهالی رسانه بود تا در همایش "نکوداشت مرد صدق و امانت" قدردان 8 سال تلاش او در جایگاه سخنگویی شورای نگهبان باشند.

 این مراسم که با حضور چهره‌های سرشناس نیز برگزار شد، حاشیه‌های جالبی را به همراه داشت.

* طبق برنامه از پیش تعیین شده، شروع مراسم ساعت 10 بود؛ البته این نکوداشت از معدود برنامه‌هایی بود که اگر چه دقیقا راس ساعت آغاز نشد، ولی حضار را با نمایش نماهنگ‌هایی مشغول کرده بود.

* حضار تمام صندلی‌های سالن و همچنین طبقه فوقانی آن را پر کرده بودند. بر همین اساس ناچار به طبقه فوقانی رفتیم.

* در کنارم کودکی بود که سر و صدا و بهانه‌گیری‌اش پدر را ناچار کرد که قید دو صندلی را بزند و فرزندش را به بیرون ببرد. اگرچه لحظه خروج صندلی را به امانت به من سپرد، ولی معلوم بود که کودک کوتاه نخواهد آمد.

* در نگاه اول از طبقه فوقانی به حضار نشسته در صندلی ردیف جلو، به راحتی آیت‌الله جنتی، آیت‌الله قرهی، غلامعلی حدادعادل، محمدحسین صفارهرندی، حمیدرضا مقدم‌فر،  احمدتوکلی، الیاس نادران، سیدمرتضی نبوی، علیرضا زاکانی، حسین طلا، نائینی و قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم قابل شناسایی بودند.

* اولین سخنران مراسم آیت الله جنتی بود. او که برای سخنرانی بر روی یک صندلی ساده چوبی نشست، در ابتدا به مشغله و زمان 10 دقیقه‌ای اختصاص داده شده برای سخن اشاره کرد. اما همین 10 دقیقه برای آیت‌الله کافی بود تا درد دلش را بازگو کند و بگوید که "برخی می‌خواستند فرصتی به دست بیاورند و از آقای کدخدایی انتقام‌گیری کنند؛ فرصتی برایشان به‌وجود آمد و حسادت‌هایی نیز بود که کار خود را کرد که من نه فرصت آن را دارم در رابطه با آن صحبت کنم و نه صلاح می‌دانم در مورد این موضوعات صحبت کنم. در مجلس هم کدخدایی با کمبود یک رأی نتوانست عضو شورای نگهبان شود و این مسئله مقدمه‌چینی شده بود و طبیعی نبود و این‌گونه نبود که رأی‌گیری آزاد باشد".

* پس از پایان سخنان دبیر شورای نگهبان وی به محل جلوس خود بازگشت . در این بین حدادعادل با آیت‌الله جنتی دیده بوسی کرد.

* دومین سخنران این مراسم حدادعادل بود. او که خود چندی پیش در همین مکان مورد تقدیر قرار گرفته بود، به اهمیت علم حقوق و کمبود حقوقدانان انقلابی همچون کدخدایی اشاره کرد و گفت: آنچه در دو ماه اخیر باعث تأسف ما شد، این بود که کدخدایی بی‌هیچ جرمی در مجلس اصول‌گرایان رأی نیاورد، این از شگفتی‌های مجلس بود که ایشان بدون اینکه از اصول‌گرایی تخطی کرده باشد، رأی نیاورد.این موضوع در اذهان باید مثل خیلی پرونده‌های دیگر که در وقت مناسب گشوده و بررسی می‌شود، باقی بماند".

* حدادعادل در بین سخنانش ابراز امیدواری کرد که کدخدایی آیت‌الله جنتی را که حدادعادل او را شیخ و پیر اصول‌گرایان خواند، تنها نگذارد. این سخن حدادعادل با صلوات حضار مواجه شد.

* برای خواندن سخنان حداد در بیرون سالن، همان کودک بهانه‌گیر را در آغوش پدرش دیدم. خطاب به کودک گفتم که "پدرت را آواره کردی" پدرش هم با خنده در جواب گفت "نوه آقای کدخدایی است".

* سومین سخنران این مراسم آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد بود که در میانه مراسم به جمع حضار پیوست. او سومین سخنرانی بود که تلویحا عملکرد مجلس را در رای ندادن به کدخدایی مورد نقد قرار داد. اگرچه آیت‌الله جنتی و حدادعادل به نوعی به جنبه سیاسی این قضیه پرداختند ولی امام جمعه مشهد، به جنبه دینی این اقدام که نوعا سنگین‌تر از دیدگاه‌های سیاسی‌ است، پرداخت. "با نکته‌ای که آقای حداد گفته‌اند که وقتی از نمایندگان سوال شد چرا به آقای کدخدایی رای ندادند، توجیه قابل قبول نداشتند. باید بگوییم اگر کسی در مقابل بنده خدا در سنگر مجلس توجیه قابل قبولی نداشته باشد، آیا در درگاه خدا و در مقام اینکه به این امانت خیانت نکرده است، عذری دارد؟ آیا در مقابل ماموران خدا در شب اول قبر و محشر توجیه خواهد داشت؟"

* در بین مراسم، فرزندان کدخدایی نیز به بیان سخنانی پرداختند. یکی از فرزندان وی که دانشجوی کامپیوتر بود، فرزند دیگری که کلاس دوم راهنمایی (به سیستم جدید هفتم) و دختر و همسرش نکاتی را درباره پدر گفتند.

* در بین مراسم مهرداد بذرپاش و حجت‌الاسلام سیدصدرالدین شریعتی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی در نکوداشت کدخدایی حاضر شدند.

در ادامه این مراسم که عنوان نکوداشت "مرد صدق و امانت"داشت، صابر خراسانی شاعر آئینی‌ کشورمان که از قضا در مراسم نکوداشت حدادعادل نیز حضور داشت، برای حضرت معصومه (س) به مناسبت ولادتشان، شعرخوانی داشت. " آهو که نیستی، یقینا کبوتری/ تولیت آستان موسی‌بن‌ جعفری".

* با رسیدن شاعر به این بیت که " شرمنده در ولادتتان نامرتبیم/ این روزها عجیب پریشان زینبیم" آهسته آهسته صدای گریه در فضای سالن پیچید.

* سخنران بعدی، آیت‌الله قرهی استاد اخلاق و موسس حوزه علمیه امام مهدی (عج) بود. او علی‌رغم مشکلش برای ایستادن، 10 دقیقه سراپا ایستاد و طی سخنانش به یک مکالمه تلفنی با کدخدایی اشاره کرد و گفت که در تماس با کدخدایی دیدم وی عجب روحیه عالی دارد و اخلاص همین است.

*پس از پایانی سخنان آیت‌الله قرهی، وی مکالمه کوتاهی با کدخدایی داشت.

* پس از پایان سخنان آیت‌الله قرهی، کلیپی از گفت‌و‌گو با کدخدایی به نمایش درآمد که در آن کدخدایی نظرش را درباره برخی کلمات می‌گفت. جالب ترین کلمه مورد سوال حرم امام رضا (ع) بود. کدخدایی که اشک در چشمانش حلقه زده بود گفت: جایی که اسیران مثل ما را آزاد می‌کنند.

* حضور کدخدایی به همراه آیت‌الله قرهی، شاملو، بذرپاش، طلا، مقدسی، مقدم‌فر، قلی‌زاده، سلیمی‌نمین، میرشمسی، سوادکوهی، محققی، شریعتی، سید فضل‌الله موسوی، اخوان فرد و... در بالای سن حکایت از قسمت پایانی مراسم و تقدیر از کدخدایی دشت.

* در لحظه حضور حضار در بالای سن، مجری که از تغییر و تحولات در وزارت علوم زیاد آگاه نیست، از شریعتی پرسید که الان در دانشگاه تشریف دارید که شریعتی پاسخ داد خیر. او نیز گفت خیر است انشاالله.

* انجمن روزنامه‌نگاران، ستاد اقامه نماز جمعه، دانشگاه حقوق دانشگاه تهران، روزنامه فرهیختگان، خبرگزاری تسنیم، مجمع جهانی صلح جهانی، روزنامه فرهیختگان، هیات تطبیق دولت و دانشکده معارف و حقوق امام صادق (ع) از جمله تقدیرکنندگان از کدخدایی بودند.

* در بین هدایایی که اهدا شد، هدیه روزنامه فرهیختگان به نوعی متمایز از دیگران بود. این روزنامه عکسی کشیده شده از کدخدایی را که بین عکس و کاریکاتور در تلاطم بود، به سخنگوی سابق شورای نگهبان هدیه کرد.

* در پایان حضار یادبود مراسم را امضا کردند. در حاشیه نیز آیت‌الله قرهی با شریعتی به گفت‌وگوی کوتاهی پرداخت که احتمال می‌رود این گفت‌و‌گو بی ربط به تحولات اخیر وزارت علوم نباشد.

* پایان بخش این مراسم نیز سخنرانی عباس‌علی کدخدایی بود. او در سخنانش وقتی به این قسمت رسید که "در سالروز شهادت امام همام و صادق اهل بیت وهنگامی که عطر یاس سفید کبوتران مسافر در فضای ایران اسلامی پیچید" می‌رفت که بغض گلویش پاره شود و گریه کند، ولی به سختی خود را نگاه داشت.

* پس از پایان مراسم، اخوان فرد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال که در حال حاضر دفترش در حکیمیه مستقر است، به آیت‌الله قرهی که حوزه علمیه‌اش نیز در حکیمیه است، تعارف همراهی تا مقصد را کرد و گفت اینکه ایشان در ماشین بنده بنشینند، تبرک است.

* برخی خبرنگاران در کنار صدرالدین شریعتی گردآمده بودند و از وی درخصوص دانشگاه علامه‌طباطبایی می‌پرسیدند. در حین مصاحبه کودک 2 ساله‌ای جلوی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی آمد و وی نیز بدون توجه به مصاحبه دستی بر سر کودک کشید و او را بوسید و به جهت میلاد حضرت معصومه (س) اسکناس 20 هزار ریالی را به کودک هدیه داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس