کد خبر 246615
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵

وزیرخارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره پیام اوباما به روحانی در روزهای اخیر بدون رد و تائید این خبر اظهار داشت: ممکن است پیام هایی به صورت شفاهی و یا غیر از آن انحای مختلف برای آقای رئیس جمهور ارسال شده باشد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، ظریف در پاسخ به این سوال که آیا اوباما نامه ای برای آقای روحانی ارسال کرده است؟، بیان کرد: ممکن است پیام هایی به صورت شفاهی و یا غیر از آن انحای مختلف برای آقای رئیس جمهور ارسال شده باشد پیام هایی که به صورت علنی ارسال شده باشد به صورت علنی نیز به آن پاسخ داده شده است و پیام های دیگری که احتمالاً در ملاقات ها و برداشت هایی که از دیدگاه های طرف آمریکایی در ملاقات ها برای ما مطرح شده به صورت مناسب در همان ملاقات ها پاسخ داده شده است، این مجموعه موضوعی است که پیگیری شده.

وزیر  امور خارجه ادامه داد: به نظر من مهم ابزارها نیست، پیام و یا ارایه برداشت و انتقال برداشت همه ابزار است. آن چه مهم است وجود یک اراده سیاسی در ایالات متحده است که نحوه برخورد خود را با جمهوری اسلامی ایران عوض کند و در واقع رهبران ایالات متحده به جای اینکه دنباله روی گروه های فشار داخلی باشند که منافع دیگران غیر از منافع آمریکا را برای خودشان در اولویت قرار می دهند باید رهبری کنند و برای پیگیری آن چه منافع بین المللی، منافع ایالات متحده و فهم مشترک درک متقابل و احترام مبتنی بر روابط یا تعاملات بر اساس منافع مشترک است تلاش کنند. در این صورت همه ابزارها می تواند در اختیار چنین خدمتی باشد و اگر این روش را پیش نگیرند همه ابزارها بی نتیجه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشخصاً آقای روحانی نامه ای دریافت کرده اند، اظهار داشت: دیپلماسی یک ابعاد آشکاری دارد که بنده ابعاد آشکار آن را خیلی روشن بیان می کنم. بخش هایی از دیپلماسی ممکن است پنهان باشد و لذا نیازی نیست که در مورد ابعاد پنهان بنده اظهار نظری بکنم نفیاً و اثباتاً چون در غیر این صورت ما همه دیپلماسی را می توانستیم در رسانه انجام بدهیم.

ظریف تصریح کرد: دیپلماسی ابعاد مختلفی دارد و کار رسانه یک بعد بسیار مهم است، یکی از ابعاد حیات اجتماعی در جوامع مردم سالار بعد نظارتی است و ما نیز موظفیم که شفاف پاسخ دهیم، یک بعدهای دیگری نیز در زندگی هست که باید آن ابعاد را نیز در نظر بگیریم و اجازه دهید که همه ابعاد این کار به صورت هماهنگ و منسجم و البته با نیت پاسخگویی در مقابل مردم شریف مان پیش برود. شما نقش تان را خیلی خوب ایفا می کنید و برای این کار از شما تشکر می کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    دلم به این کارها روشن نیست
  • مجید ساویه ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    دسته دسته میرسند!
  • یدی ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    احیانا معامله بر سر سوریه که نبوده؟
  • میترا ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    قرار بود تو این دولت پنهانکاری نباشه که !!!!
  • sss ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    ظاهرا دولت جدید اعتقادی به شفاف سازی نداره اقای احمدی نژاد که سوال رو با سوال جواب میداد وزرای جدید هم رسما می پیچونن! دانستن حق مردم است.
  • نصرالله ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    آقای ظریف درست می گوید اصول سیاست خارجی در نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف مشخصی دارد و ابتکارات مجریان دیپلماسی با اعتمادی که به دلیل تخصص آنها مورد لحاظ قرار گرفته به نتایج مشخصی ختم خواهد شد و البته در طول زمان معقولی برای عموم مردم باید قابل درک باشد. نتایج حاصل از اجرای دیپلماسی دولت ها قابل کتمان نیست.در بررسی چگونگی و تحلیل دیپلماسی دولت ها گاهی بیش از پنجاه سال می شود که محرمانه باقی می ماند و روزی روزگاری در لابلای اسناد به صورت تاریخی برای اطلاع افراد ذینفع شفاف سازی می شود.انتظار شتابزده قبل از حصول مقصد در دیپلماسی تعریف نشده است.گاهی پزشک برای بیمار نسخه ای می پیچد که چاره ای جز استفاده از داروی تجویز شده برای بیمار نیست ولو اینکه با مرگ بیمار هنوز هم آثار ناشی از استفاده از دارو برای خود بیمار و اطرافیانش نا معلوم بماند حتی ممکن است خود پزشک هم هرگز از نتیجه داروی تجویز شده خبر پیدا نکند.دلیل آنهم همین بس که پزشک به دلیل تخصصی که دارد به او اعتماد شده است.
  • هوشیار ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    پیام به آقای ...:از ترس آمریکا به بغل او پناه نبرید
  • منصف ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    0 0
    خوب وشفاف بود / یعنی که اگرهم چیزی باشد الان نباید یا نمی شود یا نیازی نیست که آن را مطرح کنیم / این روش ، اسلامی و قرآنی است و براساس آن می شود به خبرنگاران هم توصیه نمود از طرح سؤالاتی که جواب واقعی آن مضر است ؛ خودداری کنند چون خداوند در قرآن می فرماید: « لاتسألوا عن اشیاء ان تبد لکم تسوءکم »

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس