کد خبر 24608
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹

شورجه گفت: در دوران اصلاحات فيلمسازي براي افراد متدين و ولايي سخت شده بود. همان موقع هم بود که سينماي دفاع مقدس دچار رکود مي‌شود. اين طيف فيلمسازي در دوره‌هاي مختلف با چنگ و دندان فيلم ساختند و توانستند خودشان را با اعتقادات‌شان نشان دهند.

به گزارش مشرق، نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «نفوذي» با حضور «جمال شورجه» تهيه‌کننده، «مهدي فيوضي» کارگردان و «محمود گبرلو» منتقد در خبرگزاري فارس برگزار شد.

 

* فردي کافر مي‌خواهد انتقام مردم مظلوم کرد را بگيرد

«جمال شورجه» در اين نشست گفت: ما از ابتدا روي مباحث مربوط به آزادگان، جنگ، مباحث سياسي روز و فعاليت‌هاي سربازان گمنام امام زمان (ع) تأکيد داشتيم. اين قصه در وهله اول اجازه ورود به اين مباحث را مي‌داد، هر چند کتاب حکايت زمستان آقاي سعيد عاکف وارد اين جزئيات نشده است. صرفاً آنجا مي‌بينيم اين آزاده تمايلاتي براي ضربه زدن به رئيس گروه منافقين پيدا مي‌کند.
وي افزود: اين آدم خودش را براي شهادت آماده کرده بود و مي‌گفت من که مي‌خواهم شهيد شوم، پس خوب است قبل از شهادت ضربه‌اي به اين‌ها بزنم. ما در فيلم شخصي که عضوگيري مي‌کرد را نام نبرديم. ابريشم‌چي در آن زمان براي عضوگيري در گروهک منافقان به اردوگاه مي‌آمد. اين آزاده مي‌گفت من کمر بستم اين آدم رذل را که کتاب‌هايي درباره‌اش خوانده بودم، بکشم. اين آدم تا نزديکي اين فرد رفته بود و از مسواکش يک جسم تيز درست کرده بود تا به او ضربه بزند و البته رسيد و ضربه‌اي به صورت او وارد کرد. با برداشتي که از کتاب سعيد عاکف داشتيم، فيلمنامه «نفوذي» آماده شد.
اين تهيه‌کننده در ادامه اظهار داشت: بچه‌هاي وزارت براي اين کار به ما کدهايي دادند. آن‌ها گفتند شما مي‌توانيد جنايات کردستان را نشان دهيد. آن‌ها به عنوان سربازان رژيم بعث نسل‌کشي کردند. شما بياييد قصه را اين‌طور سوق دهيد که اين فرد براي انتقام مردم کرد مظلومي که شهيد شده بودند، اقدام مي‌کند. محور اصلي حرکت فري کافر در اين فيلمنامه همين است و مي‌خواهد انتقام مردم کرد را بگيرد.

 

* مديريت‌هاي دوران اصلاحات تسامح و تساهل بود

شورجه ادامه داد: مقام معظم رهبري در ديدار با کارگردانان فرمودند به لايه‌هاي پرداخته نشده‌اي از جنگ ورود پيدا نشده است. ايشان اشاره‌ کردند به قبل از عمليات، بعد از عمليات، مسائل پشت پرده، فرماندهان، توطئه‌هاي بيروني و... که هنوز به آن‌ها پرداخته نشده است. در اين زمينه ما قطره‌اي از اين دريا را نشان داديم.
شورجه در ادامه در خصوص حوزه فرهنگ در دوره اصلاحات گفت: مديريت‌هاي آن زمان تسامح و تساهل بود، خصوصاً در مبحث فرهنگ و هنر. اين‌ها تحت تأثير رسانه‌‌هاي خارجي قرار گرفته بودند و الان هم اين موضوعات را القا مي‌کنند که ايران خشونت‌طلب است. با اين تفاسير مي‌خواستند کرکره‌ سينماي دفاع مقدس را پايين بکشند. ضمن اينکه فکر مي‌کردند فيلم جنگي يعني القاي خشونت.
ما در اين هشت ساله جنگ نمي‌‌کرديم، دفاع مي‌کرديم. اين کارها کاملاً هوشيارانه انجام مي‌شد و الان هم اين موضوعات را مطرح مي‌کنند و خوشبختانه فتنه سال گذشته نقاب را از چهره آن‌ها کنار زد و شخصيت‌شان مشخص شد.

 

* مبناي تمام توطئه‌ها نابودي انقلاب اسلامي است

تهيه‌کننده فيلم سينمايي «نفوذي» در ادامه نشست اظهار داشت: اين‌ها کمر بسته بودند انقلاب را سرنگون کنند. اين انقلابي که امام (ره) راه انداخته بود، اين‌طور نبود که زاييده شخص ايشان باشد، اين تفکري بود که شيعه از قرن‌ها قبل دنبال آن بود. الان يک حکومت رسمي شيعي در منطقه به وجود آمده است. الان هم مبناي تمام توطئه‌ها اين است که انقلاب را نابود کنند. در فتنه سال گذشته ديديم تمام رسانه‌هاي‌شان به بهانه انتخابات در خدمت شکست انقلاب بودند.

 

* افراد متدين در دوران مختلف با چنگ و دندان فيلم ساختند

وي اضافه کرد: الان خوشبختانه بستري فراهم شده که مسئولان سينمايي با گروه‌ها و جناح‌هاي انقلابي با پشتوانه ارزشي همراهند. اين غير همراهي و شيطنت‌هايي که الان از طريق خانه سينما و جناح‌ها و افراد انجام مي‌شود و تعريف‌هاي رسانه‌هاي خارجي را هم در پي دارد، بايد ما را به شک بيندازد که دشمن چرا از شما خوشش مي‌آيد.
شورجه افزود: در دوران اصلاحات فيلمسازي براي افراد متدين و ولايي سخت شده بود. همان موقع هم بود که سينماي دفاع مقدس دچار رکود مي‌شود. اين طيف فيلمسازي در دوره‌هاي مختلف با چنگ و دندان فيلم ساختند و توانستند خودشان را با اعتقادات‌شان نشان دهند.

 

* فيلمسازاني در جريان به ظاهر روشنفکري سينما و معاند با انقلاب رشد کردند

وي ادامه داد: عده‌اي عقده‌ها و کينه‌هاي‌شان از حکومت را همچنان دارند و اصلاً حکومت ديني - اسلامي و ولايت را قبول ندارند. خوشبختانه در طيف فيلمسازان زياد نيستند. فيلمسازاني در جريان به ظاهر روشنفکري سينما و معاند با انقلاب رشد کردند و به نوعي زايش داشتند و فيلمسازاني را تربيت کردند. نمونه‌‌هاي آن هم زياد است مثل فيلمسازاني که پرونده قضايي پيدا کردند. از بيرون آن‌ها را تشويق کردند در دامن انقلاب خيانت کنند و آن‌ها هم حرف‌هاي خودشان را از زبان اين‌ها مي‌زنند و الان هم مي‌زنند. بعضي از سينماگران ما هم سينما را براي تجارت مي‌بينند و آثارشان بار و پيام ندارد و صرفاً گيشه و تجارت است. اين‌ها هم در سينماي ما کم نيستند و بخش عمده‌اي از سينماي ما را اتفاقاً همين‌ها تشکيل داده‌اند. فيلمساز‌ها وقتي وارد اولين کارهاي فيلمسازي مي‌شوند، يا به شبه روشنفکري سوق پيدا مي‌کنند يا سوق پيدا مي‌کنند به فيلم‌هاي سطحي و نازل.
جمال شورجه در ادامه گفت: ما اين طيف فيلمسازي‌ها را داشتيم،‌ داريم و خواهيم داشت. در اين فضا سياستگذاري‌هاي سينمايي بايد بسترسازي کنند که جريان فکري انقلاب در سينما رشد و نمو پيدا کند.

 

* دفاتر مراجع و ائمه جمعه به‌روز باشند

شورجه در ادامه بيان داشت: الان به دليل رکود کل سينما و ازدياد اکران فيلم‌ها، فيلم به خوبي ديده نمي‌شود. من فکر مي‌کنم يک مقدار نهادهاي دولتي و انقلابي ما نسبت به اين طور آثار بي‌توجهي مي‌کنند؛ آثاري که مربوط به اين انقلاب و تفکرات خودشان است. الان بايد بسيج يا حتي مداح‌هاي ما از اين فيلم‌ها حمايت کنند. به نظرم دفاتر مراجع و ائمه جمعه بايد به‌روز باشند و بدانند در عرصه فرهنگ چه اتفاقي مي‌افتد. الان عرصه رسانه و فرهنگ و هنر و سينماست.
کارگردان فيلم سينمايي «عمليات کرکوک» اضافه کرد: من يادم هست آن زمان آقاي جنتي نمايشنامه‌اي که از حوزه هنري پخش مي‌شد را در نماز جمعه پشت تريبون تحليل و تبليغ کردند. چرا اين اتفاق‌ها ديگر نمي‌افتد. البته يکي از اشکالات اين بود که سينما خودش را از صف ائمه جمعه و انقلاب جدا کرد و خدماتي که نهادهاي مختلف مي‌توانستند به هم بدهند، از بين رفت. به هر حال فيلم‌هايي اين‌چنين بايد از سوي نهادهايي مثل آموزش و پرورش، ‌سپاه، بسيج، مراجع عالي‌قدر، ائمه جمعه و نهادهايي که مي‌توانند در ترغيب مردم مؤثر باشند، حمايت شوند. اگر اين سينما رشد و مخاطب را جذب کند، همان بدنه ناسالم سينما به سمت ساخت چنين فيلم‌هايي سوق پيدا مي‌کند. اگر دنبال مسائل مالي هم باشند، باز هم سراغ اين سينما مي‌آيند تا به پول‌شان برسند.

 

* از 5 فيلم پرفروش تاريخ سينماي ايران، 4 فيلم دفاع مقدسي است

شورجه ادامه داد: ما آماري گرفتيم که نشان مي‌دهد در طول 30 سال انقلاب از 5 فيلم پرفروش تاريخ سينماي ايران، 4 فيلم آن مربوط به سينماي دفاع مقدس است ولي متأسفانه در مقطع دوران اصلاحات اين چشمه را کور کردند و نگذاشتند رشد کند. سينماي ارزشي در تمام مراحل ما نياز به حمايت دارد.
وي در ادامه تصريح کرد: الان فيلمي توقيفي داريم که من مي‌دانم آقاي شمقدري و سجادپور تلاش بسياري مي‌کنند رفع توقيف شود. البته اشکال فيلم بايد رفع شود تا فيلم اکران شود. فيلم‌ها را به نماينده‌هاي مجلس و علما نشان مي‌دهند تا هم از ظرفيت‌هاي سينما آگاه شوند و هم اگر موضوعي مدنظرشان نبود، تذکر داده شود. بالاخره بايد يک سري موضوعات رعايت شود، مثلاً روحاني را به صورت سخيف‌ترين افراد نشان مي‌دهند. در حالي که روحانيت در کشور ما جايگاه و منزلت خاصي دارد. بله ممکن است روحاني در حوزه داشته باشيم که هزار خبط و خطا داشته باشد ولي اين موضوع نبايد به صورت فيلم دربيايد. فيلم نشان داده شده ديدگاه نظام مي‌شود، چون از فيلترهاي حکومت رد مي‌شود و بايد يک مقدار رعايت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس