کد خبر 243809
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳

اسناد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نشان می‌دهد این کشور از استفاده عراق از گازهای شیمیایی علیه ایران مطلع بوده و به رژیم این کشور در این حملات کمک می‌کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، نشریه فارین پالیسی در گزارشی اختصاصی و برای اولین بار اعلام کرد  اسناد سیا اثبات می‌کند آمریکا در حمله شیمیایی به ایران به صدام کمک کرده است.  این اسناد نشان می‌دهد که آمریکا از حمله شیمیایی صدام به کشورمان آگاه بوده است.  

به گزارش فارین پالیسی،‌ آمریکا در حالی درصدد حمله نظامی به سوریه به خاطر  استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه دمشق  بر آمده است که  از حمله شیمیایی عراق به ایران اطلاع داشت و با این حال به صدام حسین کمک نظامی می کرد.

در سال 1988 (1367) و در روزهای پایانی جنگ تحمیلی، آمریکا توسط تصاویر ماهواره‌ای متوجه شد  ایران با استفاده از یک حفره امنیتی در سیتم دفاعی عراق در حال دستیابی به موفقیت استراتژیک بزرگی در جبهه نبرد است ، بنابراین ایالات متحده تصاویر محل نیروهای ایران را به رژیم صدام داد در حالی که کاملا مطلع بود وی به احتمال زیاد از سلاح های شیمیایی از جمله گاز اعصاب سارین علیه نیروهای ایرانی استفاده خواهد کرد.

این نشریه افزود: اطلاعات ارائه شده شامل نقشه ها و  تصاویر درباره تحرکات نیروهای نظامی کشورمان، و همچنین محل امکانات لجستکی و اطلاعاتی درباره پدافند هوایی بود. رژیم وقت عراق پیش از این با اتکا به اطلاعات ماهواره ای و نقشه ها و تصاویر ارائه شده توسط آمریکا 4 تهاجم عمده شیمیایی با گاز خردل و سارین به ایران صورت داده بودند.

این حمله موجب تغییر جهت جنگ به نفع عراق و کشاندن ایران به پای میز مذاکره بود همچنین به سیاست بلند مدت دولت ریگان برای تضمین  پیروزی جامه عمل پوشاند. همچنین این حملات جزو آخرین سلسله حملات شیمیایی محسوب می‌شود که دولت ریگان علیرغم آگاهی، اطلاعات آن را منتشر نکرده بود.

مقامات واشنگتن تا مدت‌ها چراق سبز خود به صدام برای حمله شیمیایی را رد می‌کردندبا این ادعا که دولت صدام هیچ وقت از کاربرد سلاح شیمیایی به آنها خبر نداده بود. اما کلنل ریک فرانکونا، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا، کع در زمان حملات شیمایی سال 67 در بغداد وابسته نظامی بود روایت متفاوتی برای فارین پالیسی دارد: «عراقی‌ها هرگز به ما نگفتند که سلاح شیمیایی استفاده می کنند. لازم نبود بگویند. ما خودمان می‌دانستیم.»



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    چراغ سبز مجيد جان!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس