کد خبر 243640
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴

متعادل نگه داشتن قند خون دغدغه همیشگی بیماران دیابتی است. گاهی تزریق انسولین هم جواب نمی‌دهد. رعایت مصرف مواد غذایی مانند کاهش مصرف نشاسته، گوشت قرمز، چربی و غذاهای شیرین می‌تواند در تعادل قند خون این بیماران مؤثر باشد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، شیوا فرجی در مورد بهترین غذاها برای افراد مبتلا به دیابت اظهار داشت: استفاده از انواع غلات سبوس‌دار نظیر نان سنگک، نان جو و ماکارونی سبوس دار و همچنین انواع حبوبات مثل لوبیا، عدس، نخود، لپه و ماش به‌عنوان منابع غنی از فیبر که از جذب مواد قندی جلوگیری می‌کند می‌تواند برای افراد دیابتی مفید باشد.

وی گفت: مبتلایان به دیابت باید مصرف مواد نشاسته‌ای با روغن زیاد مانند سیب‌زمینی سرخ شده را به حداقل برسانند و در میان وعده‌ از منابع کربوهیدرات کم‌چرب مثل نان برشته، نان سوخاری و بیسکویت‌های ساده و سبوس‌دار استفاده کنند.

این متخصص تغذیه مصرف روزانه سبزیجات خام یا پخته را برای کاهش قند خون بسیار مفید دانست و افزود: حتی بهتر است سبزی‌ها را آب پز کرده و حتی‌الامکان از سرخ کردن آنها امتناع کرد.

عضو انجمن تغذیه ایران در پاسخ به اینکه مبتلایان به دیابت برای طعم دهی به سالاد از چه موادی می‌توانند استفاده کنند گفت: برای سالادها استفاده از سس کم‌چرب یا بدون چربی یا روغن زیتون به همراه سرکه، آب لیمو یاّ آب غوره کم نمک می‌توان چاشنی و طعم دهنده خوبی باشد.

وی مصرف آبمیوه‌های صنعتی و آماده که حاوی مقدار زیادی شکر است را برای دیابتی‌ها نامناسب برشمرد و افزود: حتی میوه تازه را که فیبر بیشتری دارد به آب میوه طبیعی ترجیح داد و مرکباتی نظیر پرتقال، گریپ‌فروت و نارنگی در رژیم روزانه خود گنجاند.

فرجی توصیه کرد تا بیماران دیابتی مرغ و ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنند و گفت: قبل از طبخ، پوست مرغ و چربی‌های گوشت قرمز را کاملاً جدا کنید و روش‌های چون بخارپز کردن، کبابی کردن و تفت دادن را به‌جای سرخ کردن و افزودن روغن انتخاب کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس