کد خبر 243185
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۳

یک کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد از اقدام صدا و سیما در پخش تصاویر منزل پدری رئیس‌جمهور، آن را تملق‌گویی دانست و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه نسبت به این سخنان وی واکنش نشان داده و گفت: نمی‌دانم چرا سر از منزل پدری آقای روحانی درآوردیم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، در ادامه برنامه زنده «مناظره»که عصر امروز بصورت زنده با حضور شش نفر از اشخاص سیاسی و حزبی پیرامون «حزب گرایی» برگزار شد، غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه و عباس سلیمی نمین کارشناس مسائل سیاسی با نظر بینندگان برنامه، برای انجام مناظره دو نفره به دور بعد رفتند.

دهقان در این بخش طی سخنان کوتاهی اظهار داشت: امیدواریم دولت تدبیر و امید بتواند گفتمان اعتدال را در  4 سال و اگر مورد اقبال مردم قرار گرفت، در 8 سال پیاده کند.

در ادامه، مرتضی حیدری مجری برنامه با طرح سؤالی از دهقان و سلیمی نمین پرسید:  دولت یازدهم و وزیر کشور که مسئولیت مستقیم در رابطه با احزاب در کشور دارد، چه کاری باید انجام دهد که 260 حزب نه ولی چند حزب قدرتمند در کشور داشته باشیم؟

غلامعلی دهقان در پاسخ به این سؤال گفت: 35 حزب در دولت سازندگی، 165 حزب در دولت خاتمی و 24 حزب در دولت احمدی‌نژاد، مجموعا 224 حزب تاکنون در کشور از وزارت کشور مجوز دریافت کردند.

وی افزود: تا صحبت می‌شود، می‌گویند ما 224 حزب در کشور داریم اما باید گفت که این احزاب مانند انجمن اسلامی پرستاران، جامعه اصناف پزشکان و ... هستند. باید یک تفکیکی در تعریف احزاب در کشور انجام شود و ما باید قدری روی این موضوع کار کنیم.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طی 35 سال گذشته 3 گفتمان اصلی در کشور شکل گرفته است، تصریح کرد: یکی گفتمان آزادی‌خواه، دومی گفتمانی که دولت عدالت است و آقای احمدی‌نژاد پایه‌ریزی کرد و سومی گفتمان رشد، پیشرفت و توسعه است که جریان میانه کشور یعنی آقایان هاشمی و حسن روحانی آن را دنبال کردند.

در ادامه، عباس سلیمی نمین کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: آنچه در آستانه شکل‌گیری در دولت‌های مختلف در گذشته با آن مواجه بودیم، جریانات فرصت‌طلب بود. وقتی دولتی شکل می‌گیرد، این جریانات بلافاصله تشکیل می‌شوند تا از این فرصت سوء استفاده کنند، لذا باید از تجربیات گذشته عبرت بگیریم.

وی افزود: ما دیدیم که صدا و سیما پس از موفقیت آقای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اقدام به نشان دادن منزل پدری رئیس‌جمهور کرد و می‌گویند ببینید چقدر آقای حسن روحانی ساده‌زیست است، به نظرم منزل پدری آقای روحانی ربطی به او ندارد، این تملق‌گویی است. اگر واقعا می‌خواهید ساده‌زیستی روحانی را ببینید، منزل خود رئیس‌‌جمهور را نشان دهید، چرا منزل پدری‌اش را نشان می‌دهید؟

سلیمی نمین خاطر نشان کرد: بنده صرفا از روی دوستی و اینکه این عزیزان سرنوشت دیگران در مورد آنان رقم نخورد، این موضوع را مطرح می‌کنم، آقای احمدی‌نژاد قطعا می‌خواست خدمت کند اما افراد متملقی اطراف او جمع شدند و او را از مسیر خارج کردند، ما باید در مورد آقای روحانی این مراقبت را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در مجلس، لابی‌های بسیار بدی شکل گرفته است، لابی‌های پنهانی که بر اساس مصالح ملت کار نمی‌کنند، حتی به عنوان گروه‌های فرصت‌طلب و یا به عنوان گروه‌های منفعت‌طلب هم نیستند.

در ادامه، غلامعلی دهقان در واکنش به اظهارات سلیمی نمین گفت: بنده نمی‌دانم چند بار باید یک موضوع را مطرح کنم، به نظرم سؤال شما (مجری) این بود که دولت جدید با مقوله حزب چه کند؟ که ما سر از خانه پدری آقای روحانی در سمنان درآوردیم، ظاهرا آقای سلیمی نمین اظهار لطفشان به این مجموعه زیاد است و به نظر می‌رسد بحث‌های شخصی را مطرح می‌کنند، بنده به احترام صدا و سیما اینجا نشسته‌ام و باکی هم ندارم.

وی با بیان اینکه الان در یک سرفصل جدیدی قرار داریم، گفت: بعد از انقلاب می‌بینیم که 3 سال فضای باز سیاسی خیلی خوبی داشتیم اما گروهکی که عاقبت سر از اشرف در بغداد درمی‌آورد، قدر آن فرصت را ندانست و آمد خودش را با کسانی که آنان این آقایان را از زندان آزاد کرده بودند یعنی توده‌های مردم تعریف کرد. سپس دوم خرداد توسط مردم خلق می‌شود ولی متأسفانه یک ژورنالیست خیلی بد آن فضا را قدر نمی‌‌داند. شاید آقای سلیمی نمین به نحوی می‌خواهد آن موارد را مورد انتقاد قرار دهد.

وی ادامه داد: آقای گنجی به یکباره مانیفست جمهوری خواهی را می‌نویسد و از خاتمی عبور می‌کند و سپس می‌بینیم که نیروهای انقلابی با یکدیگر مشکل پیدا می‌کنند و عصر جدیدی آغاز می‌شود.

دهقان خاطر نشان کرد: الان فرصت بسیار خوبی است و معتقدم در این عصر جدید، احزابی که در فرآیند آقای دکتر روحانی نقش داشتند باید حواسشان جمع باشد، به خاطر قدرت نباید با یکدیگر دچار مشکل شوند و بخواهند با یکدیگر پرخاش کنند، از سوی دیگر آن ژورنالیستی که به نظر می‌رسد امروز می‌تواند قوی‌‌تر شود باید هدایت شود و کاری نکند که گروه‌های اصولگرای کشور تحریک شوند.

دهقان تأکید کرد: مشکل ما همیشه این بوده که اصلاح طلبان افراطی خوراک خوبی برای اصولگرایان افراطی درست کردند و ما هیچ وقت نتوانستیم بر مدار اعتدال احزابمان را مدیریت کنیم.

عباس سلیمی نمین در ادامه این بخش از مناظره اظهار داشت: در ابتدای امر همه می‌گویند ما منتقد خود را دوست داریم اما در وسط کار، وقتی خستگی، آنها را فرسوده می‌کند نقدپذیری‌شان کمتر می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در بین احزاب، گروه‌های منفعت‌طلب نیز وجود دارد، افزود: در بین این گروه‌ها ممکن است خدمات رفاهی صورت گیرد که این باعث نشاط گروه می‌شود اما کارکرد حزبی ندارد. یعنی اینگونه نیست که منافع ملت را بر منافع خود ترجیح دهد.

وی با اشاره به گروه‌های منفعت‌طلب یا فرصت‌طلب گفت: باید آقای روحانی میانه‌روی را تعریف و مرزبندی‌اش را با فرصت‌طلبان مشخص کند.

غلامعلی دهقان در ادامه تصریح کرد:‌ بنده نیت‌خوانی ندارم. هنوز 2 ماه از عمر ریاست جمهوری آقای روحانی نگذشته است؛ البته من با اصل سخن آقای سلیمی نمین مبنی براینکه باید خاک بر دهان متملقان پاشید، موافقم.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه یادآور شد: آقای سلیمی نمین در واقع کدهایی را ارائه می‌دهد.

سلیمی نمین در پاسخ به دهقان گفت: بنده گفتم آقای روحانی باید به شفاف‌سازی و مرزبندی خود با گروه‌های فرصت‌طلب کمک کند؛ بنده قطعاً کارگزاران را فرصت‌طلب می‌دانم که در دولت هاشمی شاهد این مسئله بودیم.

این منتقد حزب‌گرایی یادآور شد: بنده از آقای روحانی خواهش می‌کنم مرزبندی خود را بین فرصت‌طلبان و منفعت‌طلبان مشخص کند.

غلامعلی دهقان خطاب به سلیمی‌نمین گفت: آیا شما در زمان احمدی‌نژاد هم این سخنان را مطرح کردید که وی پاسخ داد بله، بنده نامه‌هایی به آقای احمدی‌نژاد نوشتم و گفتم چرا از آقای توکلی دور می‌شوید و با آدم‌های صادق مجلس فاصله گرفته‌اید و به وسیله افراد پرمسئله مثل معاون اول وی که آن زمان هنوز معاون اول نبود، به افراد ناسالم مجلس نزدیک شده‌اید که نمونه توزیع 5 میلیون تومان بود.

عباس سلیمی‌نمین یادآور شد: در واقع انحراف در دولت احمدی‌نژاد از آنجا شکل گرفته که وی با افراد صدیق منتقد خود فاصله گرفت و به افراد غیرصدیق نزدیک شد، حال باید گفت بنده درخواست غیرمنطقی از آقای روحانی دارم.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: کارگزاران یک گروه عملگراست که آرمانگرایی کمرنگی دارد؛ بنده مصداق نمی‌گویم که مثلاً وزیر نفت اینگونه است یا نه. بنده می‌گویم آقای حسن روحانی برای اینکه اشتباه دیگران درباره احزاب را تکرار نکند، مرزبندی خود را با این شبه احزاب‌ها مشخص نماید.

وی تأکید کرد: بنده معتقد به حذف نیستیم چرا که اگر شفاف‌سازی صورت گیرد می‌تواند کارکرد مثبت هم داشته باشد.

سلیمی‌نمین تأکید کرد: درخواست بنده از آقای روحانی غرض‌ورزانه نیست بنده می‌گویم آرمانگرایی بسیار مهم است و بدون واقع‌نگری نتیجه نمی‌گیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس