رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون فرصتی به وجود آمده که غرب هم زیاده‌خواهی نکند و هم برای او روشن شود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و می‌توان برای این موضوع، فرمول‌های متعددی پیدا کرد زیرا هیچ چیز در عالم سیاست بدون راه‌حل نیست و اروپا مي‌تواند از اين فرصت استفاده کند.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم به جلسات رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم اشاره کرد و درباره سه وزیری که نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند، گفت: با توجه به اینکه مذاکرات به صورت مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، این مساله کاملا قابل تحلیل است زیرا همه چیز به صورت شفاف مطرح می‌شد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور ما قوای سه‌گانه به صورت مستقل از هم عمل می‌کنند؛ ‌رییس‌جمهور وزرا را انتخاب و به مجلس معرفی می‌کند و نمایندگان نیز کاوش و بررسی می‌کنند و استقلال قوا یکی از لوازم مردم‌سالاری در دنیای امروز است.

وی تصریح کرد: مجلس مستقل از قوه مجریه، ملاک‌های خودش را برای رای اعتماد به وزرا بررسی کرد و رای به وزرا از جهات مختلف قابل تحلیل است.

لاریجانی با بیان این‌که «نگاه و رویکرد مجلس به کابینه مثبت بود» یادآور شد: از 18 وزیر معرفی شده به مجلس، 15 وزیر توانستند رای اعتماد نمایندگان را به دست آورند و برخی رای‌ها نیز استثنایی بود که این موضوع نشان می‌دهد مجلس در کارآمدی و توانمندی افراد تامل دارد و برخی وزرا را که قوی می‌دانست با رای بالا راهی وزارتخانه کرد.

وی ادامه داد: در مورد سه نفری که نتوانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند، وضعیت‌ها متفاوت است. ولی سیاسی دانستن این آرا دقیق نیست زیرا افراد سیاسی‌تری در کابینه بودند که نمایندگان به آنها رای دادند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس در مورد برخی وزارتخانه‌ها معتقد بود باید وزرای توانمندتری معرفی شوند، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک این وزارتخانه‌ها صاحب وزیر شوند.

وی در ارزیابی دوره فعلی روی کار آمدن دولت روحانی گفت: شرایطی که اکنون آقای روحانی مسئولیت قوه مجریه را بر عهده گرفته، حساس و با پیچیدگی‌هایی همراه است و نمی‌توان گفت شرایط اقتصادی و بین‌المللی بهتر از گذشته شده زیرا در ابتدای دولت نهم شرایط کشور بهتر بود.

لاریجانی افزود: در شرایط فعلی نیز نکات مثبتی وجود دارد که همگرایی برای حل مسائل و پیشبرد کارها و توانمندی برخی وزرا که افراد باسابقه‌ای هستند، به دولت کمک می‌کند تا بتواند گام‌های موفق‌تری را برای حرکت بردارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود ظرفیت‌هایی برای حل مسائل در دولت کنونی درباره دیپلماسی خارجی کشور توضیح داد: این مطلب دقیق نیست که محک دولت را به وضعیت سیاست خارجی وابسته بدانیم؛ این تحلیل، ساده کردن صورت مساله است زیرا شرایط فعلی ما از نظر اقتصادی نیاز به یک سیاست مدون دارد؛ البته مسائل خارجی همیشه در اقتصاد تاثیر دارد و در شرایط کنونی نیز نقش آن پررنگ‌تر شده ولی بسیاری از مسائل اقتصادی به تحریم ربطی ندارد و برنامه‌ریزی و اجرا باید دقیق باشد.

وی گفت: ظرفیت‌های خوبی در ایران به صورت بالقوه وجود دارد که باید بالفعل شود زیرا تاثیرگذاری در سیاست خارجی منوط به فعلیت یافتن ظرفیت‌های اقتصادی درونی است.

لاریجانی با اشاره به کارآمدی وزرای دولت یازدهم برای بالفعل کردن توان داخلی تصریح کرد: در شرایط فعلی توانمندسازی ظرفیت‌های اقتصادی درونی و سیاست خارجی دارای یک بده‌-بستان‌ هستند و تاثیر متقابلی دارند که حایز اهمیت است.

وی با طرح این سوال که آیا تغییر در سیاست خارجی فقط با رفتارها و سلوک امکان‌پذیر است، یادآور شد: هر نظامی شاخص‌های پایه‌ای و مهم برای رفتار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیک دارد و یک انتخابات نمی‌تواند تمام اینها را تغییر دهد. زیرا سیاست‌های کشور ما از طریق مراجع رسمی بررسی و تصویب می‌شود که قانون اساسی، سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برخی قوانین مجلس از جمله آن است.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه نظام‌ها بر اساس نظام بالاسری رفتار می‌کنند، افزود: ظرفیت‌های دیپلماتیک، ظرفیت‌های مهمی است که می‌توان آنها را زنده کرد و در شرایط کنونی نیز با توجه به جایگاه ایران در منطقه و تعاملات با سایر کشورها، ظرفیت خوبی هم برای مسائل هسته‌ای و هم مسائل منطقه‌ای به وجود آمده که ایران بتواند از توان خود برای حل این مساله استفاده کند.

وی ادامه داد: ایران همواره اصولی برای حرکت دیپلماتیک خود دارد و همسایگان، کشورهای اسلامی و عربی نیز جزو اولویت‌های او بوده است.

لاریجانی با اشاره به جوسازی برخی کشورهای غربی علیه ایران در منطقه تصریح کرد: قبول دارم بعضی وقت‌ها فضاسازی‌هایی انجام می‌شود که بین ایران و کشورهای عربی، هراسی به وجود می‌آورند؛ مخصوصا در انقلاب‌های منطقه‌ای که در دو سال اخیر اتفاق افتاد، این موج بیشتر شد.

وی تشریح کرد: البته در برخی موارد ما اختلاف‌نظرهایی با سایر کشورهای منطقه داریم که نمونه آن وضعیت سوریه است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در مساله سوریه، تصور برخی از کشورها این است که می‌توانند با فشار نظامی موضوع را حل و فصل کنند ولی ایران در هیچ کشوری به دموکراسی با سلاح اعتقاد نداشته؛ متاسفانه آنها گوش ندادند و چنین وضعیتی را در سوریه به وجود آوردند که اکنون هم معلوم نیست سرانجام ژنو 2 چه خواهد شد.

وی همچنین به مساله اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: ایران قائل نیست که مسلمانان به این اختلافات بپردازند و امام راحل (ره) همواره توصیه می‌کردند که مسلمان‌ها باید ید واحده باشند و تئوری امت اسلامی را دنبال می‌کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی همیشه بر وفق و مدارا در فرق مختلف اسلامی و جلوگیری از ایجاد درگیری است. اما برخی کشورها با انفجار مساجد شیعه یا اختلاف‌افکنی در مصر برخی افراد را می‌کشند که خلاف سیاست‌های جمهوری اسلامی است.

وی بیان کرد: ما با همه گروه‌های اهل سنت و شیعه وفاق داریم؛ کمااینکه در عراق هم با اهل سنت، شیعیان و کردها رابطه داریم و معتقدیم همگرا بودن این‌ها می‌تواند شرایط را تغییر دهد و این گروه‌ها در عراق با ایجاد دولت وحدت ملی توانستند به توفیق برسند.

لاریجانی یادآور شد: هراسی که از ایران در منطقه ایجاد می‌کنند، طبیعی نیست؛ گاه ریشه‌اش در سرویس‌های امنیتی برخی کشورهاست که می‌خواهند اختلاف ایجاد کنند؛ گاه رسانه‌ها به این موضوع دامن می‌زنند و گاه روحانیون برخی کشورها به این اختلاف آتش می‌زنند که کار اشتباهی است.

وی گفت: دستگاه دیپلماسی رییس‌جمهور کنونی نیز تفکر جمهوری اسلامی مبنی بر وفق و مدارا با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی و عربی را دنبال خواهد کرد و برخی سوء تفاهم‌ها نیز با گفت‌وگو قابل حل است.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره مسائل مصر توضیح داد: هرگونه راه‌حلی در مصر به شرایط درونی آن و انتخاب مردم مربوط است و ما نسخه‌هایی را که از بیرون برای مصر نوشته می‌شود، خام می‌دانیم.

وی با اشاره به دلالی‌گری آمریکا در مصر افزود: جمهوری اسلامی ایران از وضعیت کنونی مصر بسیار ناراحت است زیرا مصر کشور ممتازی هم در جهان عرب و هم در دنیای اسلام است و توانمندی‌های فکری قابل توجهی دارد؛ بنابراین وضع ناهنجار مصر نگران‌کننده است و ایران همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند نگران جنگ داخلی در مصر است.

این نماینده مردم در مجلس نهم خشونت داخلی در مصر را موجب افزایش نگرانی‌ها دانست و تصریح کرد: باید علما، دانشمندان و سیاستمداران مصری با یکدیگر همکاری کنند و خود مصری‌ها برای خاتمه دادن به این غائله یک استراتژی روشن داشته باشند.

وی بیان کرد: کشاندن چنین مسائلی به خیابان‌ها و درگیر شدن با یکدیگر، حتما به ضرر مصری‌ها است و فایده این کشتار و کشمکش‌های درونی عاید اسرائیل خواهد شد. زیرا تردیدی نیست توان مصری‌ها در این مسائل تحلیل می‌رود و مشکلات اقتصادی آنها افزایش پیدا می‌کند.

لاریجانی افزود: گروه‌های مصری باید بپذیرند که هر کدام دارای وزن‌های مختلف هستند و در عرصه سیاسی این کشور حضور دارند که نمونه آن اخوان‌المسلمین، قبطی‌ها و صوفی‌ها است؛ لذا باید یک دیالوگ ملی در آنجا به وجود آید و قبول کنند که اداره کشور با هماهنگی همه امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه نتیجه حمایت‌های بیرونی از هر یک از گروه‌های مصری، صف‌کشی داخل مصر را عاید مردم این کشور کرد، توضیح داد: موضع جمهوری اسلامی ایران این است که همه کشورها کمک کنند تا گروه‌های مصری به سمت گفت‌وگوی ملی بروند زیرا ما به علاج درونی اعتقاد داریم نه به نسخه‌نویسی از بیرون.

رییس مجلس، مردم مصر را ملت رشیدی توصیف کرد که سیاستمداران قوی دارد و ادامه داد: گروه‌های مختلف مصری در گفت‌وگوی ملی از برخی چیزها باید بگذرند تا به راه‌حل مشترک برسند؛ مثلا در عراق که توسط آمریکایی‌ها اشغال شد و مصیبت‌های بسیار دید، آنها بعد از 5 سال توانستند آمریکایی‌ها را بیرون کنند و گفت‌وگوی ملی را بر اساس وفاق شیعه و سنی شکل دهند و به یک مدل حکومتی رسیدند که بر اساس آن نخست‌وزیر شیعه، رییس‌جمهور شد و رییس مجلس سنی بود و البته شاید اختلاف‌نظرهایی در کار اجرایی با یکدیگر داشته باشند ولی مهم این است که مدلی از درون این گفت‌وگوهای ملی به وجود آمد و عامل موفقیت در عراق بود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های زیادی در مصر نیز وجود دارد، از رجال ملی و مذهبی این کشور خواست به سراغ یک راه‌حل مشترک بروند و گفت: ما اینگونه رفتارها را که برخی کشورها از یکی از طرف‌های درگیر در مصر حمایت می‌کند و متعرض طرف دیگر می‌شوند، قابل قبول نمی‌دانیم و معتقدیم در بحرانی که در مصر به وجود آمده، باید برای ایجاد یک گفت‌وگوی ملی تلاش کرد.

باید درباره اتفاقات مصر،‌ تحلیل پدیدارشناسانه داشت

لاریجانی درباره تحلیل ایران از اتفاقاتی که برای مرسی افتاد، چنین گفت: برخی می‌گویند کودتا بوده و برخی آن را شبه کودتا می‌دانند و عده‌ای نیز معتقدند که ویژگی‌های کودتا را ندارد زیرا عده‌ای به خیابان‌ها آمدند و از ارتش برای دخالت کمک خواستند؛ لذا تفسیر وضعیت مصر بر اساس این مدل‌ها هیچ تاثیری در نتیجه ندارد.

وی بیان کرد: اکنون شرایط داخلی در مصر که یک کشمکش درونی بین مردم است زیرا موافقان و مخالفان مرسی روبروی یکدیگر ایستاده‌اند و ارتش نیز وارد شده و اختلافات را چندجانبه کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به این‌که در شرایط فعلی خروج از وضعیت کنونی مهم است، ادامه داد: نتیجه این وضعیت ضعیف شدن مصر است لذا ما باید به این صحنه سیاسی پدیدارشناسانه نگاه کنیم چراکه اکنون بخش‌هایی از مردم در مقابل هم قرار گرفته‌اند و حتی سیاست‌مداران و مذهبیون هم در مقابل یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند که این مساله نشان می‌دهد فتنه در مصر بسیار عمیق شده و حتی درون شهرهای کوچک نیز چنین صف‌کشی‌هایی دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: در این گونه شرایط باید با نگاه عمیقی به این گفت‌وگوهای درونی پرداخت و رجال سیاسی باید بنشینند و اشتباهات پروسه قبلی را حل کنند و بدانند این مساله مطلقا با خشونت قابل حل نیست؛ یعنی اگر تصور شود مساله خیابانی را فقط با خشونت می‌توان حل کرد، اشتباه است و احتیاج به آرامش سیاسی و گفت‌وگوی ملی دارد.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص افق سیاسی پیش‌روی حکومت سوریه گفت: پیش‌بینی این وضعیت مشکل است زیرا اکنون دو موضوع جدی در سوریه وجود دارد که یکی حضور تروریست‌ها و دخالت‌های خارجی برخی از کشورها است. چراکه آنها آشفته‌سازی در سوریه را رویکرد اصلی قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: ما با یک جریان تروریستی در سوریه که تنوع آن زیاد است، مواجه هستیم ولی نظر جمهوری اسلامی این است که کشورها باید بپذیرند از دخالت مسلحانه در سوریه دست بردارند زیرا شواهدی نشان می‌دهد که ریشه‌های برخی اتفاقات در سوریه، رفتارهای غیرشرافتمندانه برخی کشورهاست.

لاریجانی با تاکید بر اینکه حرکت‌های خشونت‌آمیز در سوریه باید متوقف شود، تصریح کرد: برخی کشورها گاه به عنوان دموکراسی به مخالفان حکومت سوریه کمک می‌کنند که خنده‌آور است زیرا خودشان سلطنتی هستند و برای دموکراسی سوریه دلمشغولی دارند؛ بنابراین دولت‌ها نباید سوریه را ملعبه خودشان کنند زیرا مردم سوریه سال‌ها در مقابل اسرائیل ایستادگی و مقاومت کردند و این کشور نباید محل بازی برخی کشورهای دیگر باشد.

وی به دومین نکته در موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه از درون گفت‌وگوهای ملی به وجود می‌آید و جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی داشت که با گروه‌های مخالف دولت سوریه صحبت کند و روس‌ها نیز تلاش کردند از طریق ژنو 2 به راهکار مشخصی برسند ولی برخی کشورها اذیت می‌کنند و نمی‌گذارند این حرکت سیاسی به نتیجه برسد؛ همچنانکه یکی از کشورهای منطقه اعلام کرده بود که به راه‌حل سیاسی اعتقادی ندارد و فقط دنبال مسائل نظامی هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره خطر ایجاد مسائل طائفه‌ای در منطقه و سرایت به کشورهای دیگر توضیح داد: کشورهای دیگر هوشیار شده‌اند و می‌دانند ممکن است از دعوای شیعه و سنی و طائفه‌ای مشکل‌های بزرگ‌ترین برای آنها به وجود آید؛ لذا همه مراقبت دارند و حوادثی که در چند روز اخیر در لبنان اتفاق افتاد نیز نشان می‌دهد که برخی کشورها می‌خواهند این آتش را به جاهای دیگر بکشانند. اما سیدحسن نصرالله به عنوان یک رهبر هوشیار و حزب‌الله به عنوان یک نیروی قوی توانستند این مسائل را به راحتی حل کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای سوریه راه‌حل سیاسی وجود دارد، شکل‌گیری آن را از درون کشور سوریه لازم دانست و افزود: کشورهای دیگر باید از بازیگری در صورت دست بردارند؛ البته من افق آینده پیش روی سوریه را نزدیک نمی‌دانم و بعید است چنین مسائلی به زودی حل شود زیرا عوامل متعددی در این قضیه نقش دارند.

لاریجانی ادامه داد: از نظر میدانی، ارتش سوریه توانسته جایگاه‌های مهمی را در اختیار خود آورد و امیدواریم تلاش‌های ایران و برخی کشورهای دیگر باعث شود گروه‌های مخالف پای میز مذاکره بنشینند و بدانند نمی‌توان با کار تروریستی مساله را حل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا می‌خواهد سوریه را به منطقه‌ای برای فرسایش ایران و حزب‌الله تبدیل کند، گفت: ممکن است این نگاه وجود داشته باشد و طبعا تضعیف کشور مقاومی مانند سوریه به ضرر امت اسلامی است اما اینکه تحولات سوریه بتواند به قدرت حزب‌الله لطمه بزند، ساده‌اندیشی است زیرا حزب‌الله از قدرت خوب و سرپایی برخوردار است و چنین مسائلی در آن تاثیر نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: درگیر شدن کشورهای اسلامی در مسائل داخلی ضعف امت اسلام است؛ کمااینکه در مصر نیز اینگونه بود.

وی در ادامه به رویکرد دولت روحانی در مساله هسته‌ای اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه آقای روحانی قبلا دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند و اشراف کامل به این موضوع دارند، ظرفیت تحرک بیشتری را در خصوص مساله هسته‌ای خواهند داشت و من فکر می‌کنم ایران از نظر قدرت فنی در این زمینه در استوایی قرار گرفته که ظرفیت برای حل این مساله وجود دارد.

لاریجانی تصریح کرد: اکنون فرصتی به وجود آمده که غرب هم زیاده‌خواهی نکند و هم برای او روشن شود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و می‌توان برای این موضوع، فرمول‌های متعددی پیدا کرد زیرا هیچ چیز در عالم سیاست بدون راه‌حل نیست.

وی با تاکید ایران بر دستیابی به تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای گفت: انرژی هسته‌ای متفاوت از مواد غنی شده است زیرا تکنولوژی هسته‌ای هم انرژی هسته‌ای دارد و هم دانش مواد و سوخت هسته‌ای؛ اگر تحت نظاماتی معلوم شود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست می‌توان چنین موضوعاتی را حل کرد و اکنون نیز ظرفیت لازم وجود دارد که غرب فشار بلاوجه به ایران وارد نکند زیرا انتهای فشار آنها همین تحریم‌هاست.

رییس قوه مقننه افزود: رویکرد دولت یازدهم این است که غرب در پای میز مذاکره پیشنهاد درستی بدهد تا جمهوری اسلامی بتواند با این پیشنهادات مذاکرات را پیش ببرد.

وی همچنین با قدیمی‌خواندن تئوری فریز در مقابل فریز در مسائل هسته‌ای تاکید کرد: باید تئوری‌های جاندارتری در صحنه حل مسائل هسته‌ای وجود داشته باشد؛ صورت مساله اینقدر ساده نیست و پیچیدگی‌هایی دارد ولی ما اکنون در این گفت‌وگو نمی‌خواهیم راه‌حل ارائه کنیم بلکه معتقدیم راه‌حل وجود دارد و این امر می‌تواند به نفع هر دو طرف باشد.

رییس مجلس درباره شروط ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای گفت: شروط خاصی نداریم، اصول داریم؛ اصول هم این است که ایران حق غنی‌سازی داشته باشد زیرا ما برای سوخت نیروگاه‌های خود به انرژی هسته‌ای نیاز داریم با این حال درباره کیفیت کار می‌توان بحث کرد زیرا ایران بر طبق قوانین NPTمی‌تواند در درجات مختلفی تولید داشته باشد و چنین مسائلی بر حسب نیاز ما تعریف می‌شود.

وی درباره چگونگی ارتباط ایران با غرب در دولت یازدهم توضیح داد: ایران هیچ‌وقت با غرب ستیز نداشت و ما روابط تجاری و سیاسی با اروپا داشتیم؛ استراتژی جمهوری اسلامی روشن بود و با شرق و غرب گفت‌وگوی سازنده‌ای را دنبال می‌کرد و البته با رفتار آمریکا در خشونت در منطقه و یا برخورد آنها با مردم فلسطین مخالف بودیم و با کشورهای اروپایی گفت‌وگو و حتی مراودات تجاری داشتیم اما پس از آنکه آنها رفتار خود را در قبال ایران تغییر دادند، جمهوری اسلامی سهم بیشتری را با شرقی‌ها مانند روسیه و چین انجام داد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ایران خصومتی با کشورهای اروپایی ندارد، ادامه داد: آنها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و زمینه برای گفت‌وگوی سازنده با ایران فراهم است.

وی در ادامه درباره ارتباط جمهوری اسلامی ایران با آمریکا گفت: باید معلوم شود گفت‌وگو برای چه چیز انجام می‌شود و چه اصولی دارد، مساله کانونی ایران در شرایط فعلی این موضوع نیست. زیرا ایران همیشه دنبال منافع خودش است و اینکه چگونه می‌تواند حقوق خود را استیفاء کند.

لاریجانی ادامه داد: تاکتیک‌ها و ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد که به متن کار بستگی دارد و اینکه چه چیزی را باید از چه تاکتیکی پیگیری کرد.

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوالی درباره ارتباط ایران با حماس گفت: روابط ایران و حماس استراتژیک است و هرچند اختلاف‌نظرهایی در مورد موضوع سوریه با یکدیگر داشتیم که ممکن است ما رفتار آنها را مناسب ندانیم، ولی ما او را نیرویی مقاوم و اصیل می‌دانیم که همچون جهاداسلامی و اهل مقاومت هستند و حیات خاورمیانه به نیروهایی مانند حماس، جهاداسلامی و حزب الله است که ظرفیت‌های عصرجدید ما در خاورمیانه هستند.

وی درباره مذاکرات فلسطین توضیح داد: این مذاکرات در بدو امر دچار سقط جنین شد زیرا تنها کشورهایی که از مذاکرات حمایت می‌کنند، آمریکا و اسراییل هستند و بقیه یا در تردید هستند و یا مخالفت دارند.

لاریجانی شهرک‌سازی صهیونیستی را نشان مرده متولد شدن این مذاکرات دانست و ادامه داد: آمریکایی‌ها هرازچندگاهی مانور می‌دهند که بیشتر حالت بزک کردن دارد و یک ژست سیاسی است که ماحصلی ندارد و به همین دلیل نه حماس و نه جهاد و نه کشورهای پیش‌رو در منطقه آن را قبول کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • منتقد ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    آخی بمیرم الهی ..
  • یک محقق ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    به نظر من مردم نباید کشور خود را به نابودی بکشانند
  • سرباز ولایت ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    احسنت به این فرزند با بصیرت ملت واقعا از تحلیل هاش کیف کردم اگه چندتا از این آدم ها با این دید استراتژیک داشتیم خیلی از مشکلات امروز رو نداشتیم
  • میترا ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 0
    وی بیان کرد: کشاندن چنین مسائلی به خیابان‌ها و درگیر شدن با یکدیگر، حتما به ضرر مصری‌ها است و فایده این کشتار و کشمکش‌های .................................... چه خوب که ایشان متوجه شدند کشاندن مسائل به خیابانها و اشوب عمومی به ضرر کشورها و به نفع اسرائیل است . ما این را به فال نیک میگیریم
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 0
    با تحقیقاتت به این نتیجه رسیدی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس