کد خبر 24089
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷

چهار روز از سانحه هوايي بويينگ 727 تهران - اروميه گذشته اما با وجود انتشار اخبار و اظهار نظر هاي فراوان از سوي مسئولان هنوز ناگفته هاي زيادي باقي است که بازماندگان اين سانحه آن لحظات را بهتر روايت مي کنند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر،چهار روز از سانحه هوايي بويينگ 727 تهران - اروميه گذشته اما با وجود انتشار اخبار و اظهار نظر هاي فراوان از سوي مسئولان هنوز ناگفته هاي زيادي باقي است که بازماندگان اين سانحه آن لحظات را بهتر روايت مي کنند.

حوالي ساعت 17 عصر روز 21 دي ماه سالجاري با اطلاع روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي استان براي عيادت از حال مجروحان بازمانده از سانحه هوايي اروميه راهي بيمارستانهاي عارفيان، امام رضا(ع)، آذربايجان، ارتش و امام خميني (ره) اروميه همراه با رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان شدم.

در طول سه روز اين حادثه هر چند بارها براي مصاحبه با مجروحان راهي بيمارستانهاي مذکور شده بودم اما هر بار به بهانه و دليلي موفق به صحبت با مجروحان نشدم ولي اين بار فرصت مناسبي بود تا ضمن آشنايي از وضعيت خدمات رساني به حادثه ديدگان ناگفته هايي از اين سانحه هوايي را از زبان بازماندگان بشنوم.

آنچه در ذيل مي خوانيد خلاصه اي از صحبت هاي تني چند از مجروحان سانحه هوايي بويينگ 727 تهران- اروميه است:

تخليه بنزين هواپيما توسط خلبان ما را نجات داد

بهنام اسماعيلي از مصدوماني که در اين سانحه جان سالم به در برده است در گفتگو با خبرنگار مهر در تشريح جزئيات اين سانحه مي گويد: من در ريدف 19 بغل پنجره نشسته بودم، قرار بود ساعت چهار عصر پرواز صورت بگيرد ولي با وجود اينکه دو بار مسافران به دليل بدي وضعيت آب وهواي اروميه پاي هواپيما رفتند و برگشتند پس از دو ساعت تاخير سوار شديم.

وي که در بيمارستان ارتش اروميه بستري است ادامه مي دهد: با وجود تاخير دو ساعته پرواز اوليه از فرودگاه تهران به خوبي انجام شد، پنج تا شش دقيقه مانده به فرودگاه اروميه مهماندار اعلام کرد، کمربندها را ببنديد تا دقايقي ديگر در فرودگاه اروميه به زمين خواهيم نشست.

اسماعيلي مي افزايد: ولي چند لحظه بعد از صحبت هاي مهماندار هواپيما لرزش شديدي کرد، احساس کردم هواپيما بر زمين نشست و خاموش شد، اما دوباره چند ثانيه بعد هواپيما با سرعت هرچه تمام اوج گرفت به گونه اي که تقريبا همه مضطرب و دچار حالت تهوع شديم.

وي با تقدير از تلاشهاي نهايي خلبان هواپيما مي گويد: خدا رحمت کند خلبان شجاع و کار کشته اي بود چون در لحظه اوج هواپيما تمام بنزين هواپيما را در هوا تخليه کرد، شايد چون مي دانست سقوط خواهيم کرد با اين اقدام مي خواست بعد از سقوط دچار آتش سوزي نشويم.

اسماعيلي مي افزايد: چند ثانيه بعد از اوج گيري هواپيما دچار سقوط شديم و حس کردم شيئي با سرم برخورد کرد و ديگر چيزي نفهميدم .

اين بازمانده سانحه هوايي اروميه ادامه مي دهد: چند دقيقه بعد از سانحه دچار خون ريزي شديد شدم کمي به خودم که آمدم ديدم روي برف ها افتاده ام، متوجه امداد رساني اوليه اهالي ساکن منطقه شدم، با چراغ موبايلم محل حضورم را به نيروهاي امدادي نشان دادم و با آمبولانس ارتش راهي بيمارستان شدم.

تلاش روستاييان براي امدادرساني اوليه قابل قدرداني است

مجروح سانحه هواپيماي بويينگ 727 مسير تهران - اروميه از تلاش روستاييان که به موقع براي نجات مصدومان اين حادثه شتافتند، قدرداني کرد.

مجيد باقري فرد نجات يافته سانحه هوايي اروميه که در بيمارستان عارفيان بستري است در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: روستايياني که در آن شرايط بد جوي و هواي برفي و کولاک براي نجات مسافران سانحه ديده آمده بودند در امدادرساني اوليه سنگ تمام گذشتند.

وي يادآور شد: روستاييان در دقايق اوليه وقوع سانحه با تمام سختي هايش و تلاش مضاعف، مجروحان حادثه ديده را از داخل هواپيما خارج کرده و آنها را در يک مسافت طولاني بر دوش خود گرفته و زمينه انتقالشان را به بيمارستان هافراهم کردند.

اين مسافر جان به در برده از سانحه هواپيماي بويينگ 727 مي افزايد: اگر تلاش روستاييان همجوار حادثه در اولين دقايق سقوط نبود شايد بسياري از مجروحان نيز به جان باختگان اين حادثه افزوده مي شدند.

باقري فرد در ادامه همچنين از تلاش هاي تيم هاي پزشکي بيمارستان هاي اروميه نيز قدرداني کرده و ادامه مي دهد: پزشکان و کادر پرستاري در اين چند روز، شبانه روز براي نجات مجروحان حادثه ديده تلاش کرده و مي کنند.

وي در خصوص جزئيات حوادث قبل از سانحه هوايي مي گويد: همه اتفاقات به غير از تاخير دو ساعته تا چند دقيقه مانده به فرودگاه اروميه عادي بود ولي تنها چند دقيقه مانده به فرود در اروميه احساس کردم در قسمت چپ هواپيما آسيبي رخ داده و حدس زدم موتور هواپيما خراب شده است.

وي با اشاره به تدبير مناسب خلبان اين هواپيما گفت: يک لحظه بدون هيچ گونه اطلاع رساني از سوي مهماندار مبني بر بروز مشکل پس از اعلام مهماندار هواپيما براي بستن کمربند هواپيما اوج شديدي گرفت پس از اوج گيري خلبان خواست هواپيما را بنشاند که به نظرم انتخاب بهتر نيز همين بود که متاسفانه دچار سانحه شديم.

باقري فرد به حال و هواي مسافران در چند لحظه اضطراب انگيز قبل از سقوط هواپيما اشاره مي کند و مي افزايد: همه اتفاقات در عرض چند دقيقه رخ داد هيچ کس چيزي متوجه نشد ولي به دليل لرزش هاي هواپيما همه در حال دعا بودند.

اين مجروح که از مسئولان کارخانه سيمان اروميه است، مي گويد: مجروحان حادثه زنده بودن خود را مديون خداوند و همه عواملي اعم از روستاييان، امدادگران، تيم پزشکي و مسوولان استان هستند که به موقع به ياري حادثه ديدگان شتافتند و زمينه نجات تعدادي را فراهم کردند.

وي گفت: ما چيزي درمقابل اين زحمت ها نداريم جبران کنيم فقط مي توانيم از آنها قدرداني نماييم، حتما اجرشان با خداوند خواهد بود.

مسئولان بايد اين پرواز را مانند پرواز هاي صبح اروميه کنسل مي کردند

مريم سقا تربتي از مجروحان سانحه هوايي اروميه که مشهدي ساکن زاهدان است درگفتگو با خبرنگار مهر با چشمان اشک بار مي گويد: قرار بود ساعت چهار بعد از ظهر پرواز کنيم اما مسئولان فرودگاه تهران مدام پرواز را به دليل بدي هواي اروميه به تاخير مي انداختند.

وي ادامه مي دهد: دو بار با اتوبوس فرودگاه پاي هواپيما رفتيم و برگشتيم اما بالاخره با بيش از دو ساعت تاخير پرواز کرديم همه چيز تا لحظه سقوط عادي بود اما چند دقيقه مانده به فرود در اروميه پس ازاعلام بستن کمربند توسط مهماندارهواپيما لرزش هاي شديدي به دليل رگبار هوا خورد من روزنامه مي خواندم که درعرض چند ثانيه چراغ ها خاموش شد وديگر چيزي نفهميدم.

سقا تربتي مي افزايد: وقتي چند دقيقه بعد از سقوط به هوش آمدم ديدم سرم ميان دو صندلي و پاهايم در عقب صندلي گير کرده است، وضعيت واقعا غيرقابل توصيف است.وي مي گويد: وقتي مسئولان پرواز هاي صبح اروميه را به دليل بدي آب و هوا کنسل کرده بودند چرا اين پرواز را هم کنسل نکردند.

تربتي سقا با چشمان اشک بار نجات يافتن از اين سانحه هوايي را تنها معجره و عنايت خداوند دانسته و ادامه مي دهد: تنها مي توانم به درگاه خداوند شاکر باشم.

وي با تقدير از تلاشهاي پرسنل بيمارستان عارفيان تنها خواستار حضور خواهرش که از زاهدان براي ملاقات اش آمده مي شود.

با مسئولان دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان غربي راهي سر بالين مجروح ديگري مي شوم غلام پناهي اصانلو ديگر مجروحي است که از سانحه هوايي بويينگ 727 جان سالم به در برده است بر اساس اعلام مسئولان پناهي اولين مجروحي است که از هواپيما خارج شده است.

به دليل مساعد نبودن حال اين مجروح موفق به شنيدن حرفايش نمي شوم و تنها در دل برايش آرزوي سلامتي مي کنم.

راهي بيمارستان آذربايجان، امام رضا(ع) و امام خميني (ره) اروميه مي شويم تا جوياي حال ساير مجروحان شويم.

حال مجروحان مهدي رضايي، شيرزاد حسن زاده، محمد سنگي، امير رشگي، رها جبارپور و... بقيه مجروحان گرچه بنا به اعلام پزشکان و مسئولان مساعد است ولي هيچ کدام به جز نسرين فتاح زاده، حسين حقيقي و مريم کمالي هيچ کدام ناي حرف زدن ندارند.

از 300 مسافر اين پرواز فقط 94 نفر مانديم/ هواپيما مشکل فني داشت

سراغ نسرين فتاح زاده مي روم هم مثل مجروحان قبلي همان حرف ها را تکرار مي کند، بستن کمربند، اوج گيري هواپيما و درايت خلبان اما در عين حال مي گويد: با وضعيت بد آب و هواي اروميه مسئولان نبايد ريسک مي کردند، بايد پرواز کنسل مي شد.

وي با ابراز گلايه ازخبرهاي درج شده از زبان وي توسط يکي از خبرگزاري ها مي افزايد: متاسفانه يکي از خبرگزاري ها از زبان من نقل قول کرده من به مسئولان فرودگاه اروميه تذکر دادم پرواز نکنيد در حالي که من اصلا اين حرف را نزده ام چرا که در حوزه اختيار من نيست.

وي با اشاره به اينکه هواپيما نقض فني داشت ادامه مي دهد: از300 مسافر اين پرواز تنها ما 94 نفر با خدمه پرواز باقي مانديم شايد آنها از نقض فني اطلاع داشته و از پرواز منصرف شده بودند.

فتاح زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبني بر اينکه آيا از نقض فني هواپيما قبل اطلاع داشت جواب داد: نه نمي دانستم ولي از شواهد پيداست که هواپيما دچار مشکل است.

اين مجروح با مقايسه تدابير پروازي کشورهاي خارجي با ايران مي افزايد: مسئولان نبايد با جان مردم بازي کنند چون با توجه به تابلوي نصب شده در فرودگاه تهران و اعلام لحظه به لحظه اينکه به دليل بدي وضعيت آب و هوا پرواز به تاخير افتده چرا اجازه پرواز به اين هواپيما داده شد.

کادر امنيت پروازي بويينگ 727: از نقض فني اطلاع نداشتم

بر سر بالين محسن عسگرزاده از کادر امنيت پروازي هواپيماي بويينگ 727 حاضر مي شوم چيزي براي گفتن ندارد تنها در برابر سوالاتم مي گويد: از نقض فني اطلاع نداشتم.

اما بالين زهرا آهويي خدمه پرواز هواپيماي سانحه ديده اروميه شلوغ است اعضاي خانواده اش حضور دارند به محض ديدن مسئولان دانشگاه علوم پزشکي از درج خبر فوت وي توسط برخي خبرگزاري ها گلايه دارند.

بردار زهرا آهويي مي گويد: داغ جراحات وي براي ما کافي است رسانه ها با اين اقدام احساسات ما را بيشتر جريحه دار مي کنند.

وي مي افزايد: ما شديدا نگران حال خواهرم هستيم ولي در اثر خبر کذب رسانه ها مداوم دوستان و آشنايان از طريق تماس و پيامک فوت وي را به ما تسليت مي گويند در حالي که خودمان شاهد نفس کشيدن خواهرم هستيم.

وي با ابراز رضايت کامل از روند خدمات رساني پزشکان مي گويد: حال وي رو به بهبودي است و ما اميدواريم با دعاي خير مردم ايران وي هرچه سريعتر به آغوش گرم خانواده بازگردد.

مريم کمالي دانشجوي کارشناسي ارشد بافت جنين در اروميه ولي اهل اراک، و حامد گنجعلي از ديگر دانشجويان تيزهوش کشور که اولي اهل اراک و دومي دزفول از ديگر مجروحان اين سانحه هستند که از حال و روز تقريبا خوبي برخوردار هستند.

حوالي ساعت 21 شب است با رئيس دانشگاه علوم پزشکي و برخي از خبرنگاران سر بالين تمام مجروحان حاضر شديم، ديدن حال مجروحان وحال وهواي بيمارستان خستگي چند روز را بر تنم سنگيني مي کند، اما از اينکه حال همه 27 نفر از مجروحان خوب و روبه بهبودي است اميدواري توام با خوشحالي را در دلم زنده مي کند.

رضايت از روند خدمات رساني را مي شد درحرفها و لبخندهاي همراهان وخانواده هاي اين افراد را ديد اما برخي از همراهان مجروحان که از نقاط دور کشور آمده بودند از وضعيت اسکان و بي توجهي مسئولان گلايه داشتند.

الان ساعت 22 شب است در راه بازگشت به خانه هستم به همراه انبوهي از سوالات بي جواب درباره اين سانحه و وضعيت ناوگان هوايي کشور و تدبير مسئولان مربوطه در ذهن و اندوه عظيم از جان باختگان اين حادثه هوايي...

چيزي که برايم از همه جالب تر بود تقدير و تشکر مجروحان از خلبان اين هواپيما بود اما در طول چند روز حرف هاي ضد و نقيض از مسئولان کشوري در خصوص اقدام خلبان اين هواپيما شنيده بودم و به قول يکي از روزنامه ها در مواقع بروز سانحه هوايي در صورت فوت خلبان اشتباه وي تنها بهانه دم دستي مسئولان براي توجيه کم توجهي هاست.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس