کد خبر 240451
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 32 درصد زنان معتاد توسط همسرانشان به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده اند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، بابك دين‌پرست در نخستين جلسه كميته زنان و خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر،گفت: كميته زنان و خانواده، نهمين كميته تخصصي ستاد مي‌باشد و در مجموع 5 كميته فرهنگي و پيشگيري، درمان و حمايت‌هاي اجتماعي، توسعه مشاركت‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد، اشتغال و توانمندسازي و زنان و خانواده در حوزه معاونت كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي قرار داشته و اين ظرفيت همگون فرصت مناسبي به منظور اتخاذ تصميمات هماهنگ در حوزه زنان و خانواده است.

وي با اشاره به اهداف تشكيل اين كميته افزود: هدف اين كميته، خانواده و يكي از اعضاي مهم آن يعني زنان است و سعي داريم همه تهديدات و چالش‌هايي كه از بابت پديده اعتياد و مواد مخدر پيش روي زنان است را مورد توجه قرار دهيم.

معاون كاهش تقاضاي ستاد همچنين ضمن اشاره به جايگاه مهم خانواده و نقش بي‌بديل زن در مديريت خانواده تاكيد كرد: كميته زنان بايستي با شناسايي ظرفيت‌هاي موجود برنامه‌ريزي مناسبي را براي بهره‌گيري از اين ظرفيت بي‌نظير در جهت مصون‌سازي جامعه از اعتياد از اعتياد انجام دهد.

دين‌پرست ادامه داد: حدودا 47 درصد زندانيان كشور را جرايم ناشي از مواد مخدر تشكيل مي‌دهد و با توجه به جامعه چند صد هزار نفري خانواده‌هاي آنان كه درگير مشكلات ناشي از زنداني بودن سرپرست يا يكي از اعضاي خانواده هستند بايد برنامه‌ريزي‌خاصي براي آنها داشته باشيم و حتي بايد جمعيت يك ميليون نفري معتادين كشور و خانواده آنها را به اين جمعيت اضافه كرد.

وي با بيان اينكه بيشتر جرايم مواد مخدر زنان، به دليل همسرانشان بوده است، ادامه داد: تقويت و گسترش برنامه‌هاي پيشگيرانه براي مصون‌سازي جامعه از مواد مخدر است و ما بايد براي فرزندان طلاق نيز برنامه‌ريزي‌هاي لازم را منظور كنيم.

وي افزود: در سه ماهه اول سال‌جاري، 75 درصد تماس‌گيرندگان با خط ملي مشاوره اعتياد خانم‌ها بوده‌اند كه 32 درصد اين تماس‌گيرندگان از سوي زنان داراي همسر معتاد، 29 درصد از سوي مادران معتاد و 11 درصد از سوي افراد مصرف‌كننده بوده‌ است.

اين مقام مسوول در ستاد در ادامه، شناسايي و بررسي علل اعتياد زنان را از ديگر اهداف اين كميته برشمرد و گفت: طبق شيوع‌شناسي اخير، یک میلیون و 325 هزار نفر درگير اعتياد هستند كه حدود ده درصد اين رقم را زنان تشكيل مي‌دهد.

اين مقام مسوول در ستاد گفت: انگ جامعه نسبت به زنان معتاد، يك مشكل جدي در مسير درمان اعتياد آنان است كه باعث مي‌شود زنان معتاد انگيزه‌اي براي حضور در چرخه درمان نداشته باشند، چرا كه حضور آنان در مراكز درمان و كاهش آسيب به مراتب كمتر از مردان معتاد است و متاسفانه رغبتي براي درمان ندارند.

دين‌پرست ادامه داد: شتاب تغيير الگوي مصرف از مواد مخدر سنتي به روان‌گردان‌ها و محرك‌ها در زنان بيشتر از مردان است و حتي آثار اعتياد در آنان كمتر از مردان نمايان است و آن به دليل آثار ظاهري كمتر ناشي از مصرف مواد محرك متامفتامين‌ها در كوتاه مدت مي‌باشد.
وي همچنين افزود: اگرچه از كل 3056 نفري كه به دليل سوء‌ مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در سال گذشته فوت كرده‌اند، 7 درصد را (199 نفر) زنان تشكيل مي‌دهد، ليكن مرگ و مير ناشي از مصرف مواد مخدر در زنان و دختران سريع‌تر از مردان است، زنان خيلي زود آسيب مي‌بينند و به ته خط مي‌رسند و خودكشي در زنان به ويژه دختران از ديگر عواقب ناشي از مصر مواد مخدر در اينگونه از قشر جامعه است.

وي ادامه داد: از ديگر آسيب‌هايي كه از اين حيث متوجه زنان معتاد مي‌شود فراز از خانه، روسپيگري، فقر، بيماري‌هاي عفوني مثل ايدز، هپاتيت و بيماري‌هاي مقاربتي و اسف‌بارتر از همه آنها خشونت‌ها و سوء استفاده جنسي از اينگونه از معتادان مي‌باشد.

دين‌پرست گفت: ما سعي داريم تا همه سياست‌هاي راهبردي لازم را در اين كميته تعيين كنيم و مي‌خواهيم تمام تهديداتي كه متوجه زنان است شناسايي شوند و ضمن شناسايي خانواده‌هاي در معرض خطر، اقدامات خود را براي حمايت اين گروه متمركز كنيم.

وي در پايان تاكيد كرد: همه داشته‌ها و ظرفيت‌هاي موجود در دستگاه‌هاي عضو كميته و حتي دستگاه‌هاي ديگري كه ممكن است به جمع اين كميته اضافه شوند، بايد متمركز و هدفمند شوند تا اهداف كميته محقق شود.

گفتني است در اين جلسه، نمايندگاني از اعضاي اين كميته متشكل از وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، تعاون، علوم بهداشت، نيروي انتظامي و بهزيستي، سازمان زندان‌ها، مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري،‌ شوراي فرهنگي اجتماعي زنان و خانواده، بسيج زنان كشور، سازمان‌ فني و حرفه‌اي و كميته امداد حضور داشتند و در پايان جلسه نقطه نظرات و پيشنهادات خود را راجع به آيين‌نامه كميته مطرح كردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس