مي شود موسيقي‌اي را توليد كرد كه سدي در برابر تهاجم فرهنگي غرب باشد. مي شود با اتكا به فرهنگ غني ايراني و موسيقي‌ها، ملودي‌ها، آواها، نغمات غني ايراني و تبيين و تنظيم آنها با اركسترهاي بزرگ سدي مستحكم در برابر موسيقي و حتي فرهنگ مبتذل غربي توليد كرد.

گروه فرهنگی مشرق - جشنواره موسیقی مقاومت پنجمین دوره‌اش را این روزها در تدارک برگزاری است. جشنواره‌ای که چهار دوره در شهر کرمانشاه برگزار شد و در دوره جدید، بخش اعظم خود را به صورت گسترده‌تر در تهران برگزار می‌کند. این جشنواره قرار است 23 تا 26 مردادماه در تهران و سه استان دیگر برگزار شود. از همین رو، با بابک رضایی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی مقاومت به گفت‌وگو نشسته‌ایم که حاصل آن در پی می‌آید.

*آيا موسيقي مقاومت را مي توان به عنوان سدي مقابل شبيخون فرهنگي و جنگ نرم موسيقايي دشمن دانست؟
مي شود موسيقي‌اي را توليد كرد كه سدي در برابر تهاجم فرهنگي غرب باشد. مي شود با اتكا به فرهنگ غني ايراني و موسيقي‌ها، ملودي‌ها، آواها، نغمات غني ايراني و تبيين و تنظيم آنها با اركسترهاي بزرگ سدي مستحكم در برابر موسيقي و حتي فرهنگ مبتذل غربي توليد كرد. مي توان با اتكا به فرهنگ به فرهنگ غني موسيقيايي ايراني، به فرهنگ مهاجم و مسخ كننده غرب حمله كرد. موسيقي مهم ترين مزيت فرهنگي ما براي دست يافتن به اين چنين سنگرهايي در مواجهه فرهنگي با دنياست.

*با توجه به اينكه يكي از مولفه هاي انقلاب اسلامي ايران، سرودها و نغمه ها انقلابي بود كه توانست انسجام و همبستگي بين مردم ايجاد كند. اگر يكي از راه هاي صدور ايدئولوژي انقلاب اسلامي را در سرودها و ترانه هاي انقلابي و ماندگار بدانيم، براي رسيدن به اين جايگاه، چه امكانات و برنامه هايي نياز داريم؟
به نظر مي رسد تمامي ايدئولوژي هايي كه  در دنيا عرضه و ارائه مي شود، ناگزير از ارتباط و آراستگي به هنر است و هنر موسيقي به عنوان بين المللي ترين زبان بشري در اين بين مهمترين نقش را ايفا كند. توليد صدها و هزاران قطعه موسيقايي برگرفته از روح كليساها در بيان صدور فرهنگ مسيحيت، مبين اين ديدگاه است. قطعات موسيقي و سرودها و نغمه هاي مبتني بر اصول انقلاب همانگونه كه تا كنون نقش بي بديلي در روند اجتماعي كشور ما داشته است و حتي در بين مجامعي كه دلبستگي با نظام جمهوري اسلامي انقلاب اسلامي دارند، جايگاهي براي خود بازكرده و مي توانند نقش بسيار مهمي براي خود باز كنند. اگر مديريت هوشمندانه، فارغ از تنگ نظري ها، متكي بر توانايي هاي هنرمندان و داشته هاي غني فرهنگي ما برنامه يزي شود و مديريت كلان كشور، حوزه فرهنگ و خصوصا بخش موسيقي را از اين تنگناي مالي نجات بدهد و شرايطي را هموار كند، امكان برنامه ريزي هاي وسيع و استراتژيك در سطوح كوتاه و سطوح بلند و همين طور سطوح ميان مدت در حوزه اين هنر تاثيرگذار شكل بگيرد.

*آيا جشنواره موسيقي مقاومت كه پنجمين دوره اش را به زودي برگزار مي كند به اين نكته توجه ويژه دارد؟
نيم نگاهي را سعي كرده ايم در اين دوره  از جشنواره لحاظ كنيم تا از دوره هاي گذشته فاصله بگيريم و مقداري از غفلت جشنواره را جبران كرده باشيم. به همين دليل با برقراري ارتباط با گروه هاي سرود فعال در كشور سعي كرديم اين نكته مغفول را دوباره مورد توجه قرار بدهيم. انشالله در آينده اين حركت دوباره ادامه پيدا كند و شاهد توليد و عرضه آثار تاثيرگذاري همانند آنچه در طول سالهاي اوليه انقلاب و سالهاي پرتلالو جنگ تحميلي وجود داشت دوباره بازآفريني و بازسازي بشود.

*با توجه به اهميت موسيقي مقاومت و برگزاري چهار دوره از جشنواره آن، چرا هنوز اين جشنواره بين المللي نشده است؟
شايد بشود گفت هنوز جشنواره مقاومت در معرفي داخلي خودش به آن بلوغ نرسيده است كه بتواند خودش را در داخل بشناسد. هر وقت رسيد آن وقت نوبت آن مي رسد كه به ارتباط بين المللي فكر كند.

*چه امكاناتي براي اين كار نياز است؟
مهمترين امكاناتي كه براي اين كار مورد نياز است اين است كه در حوزه موسيقي بتوانيم مناسبات بين المللي خود را تعريف كنيم و ببينيم در جامعه جهاني هنر چه جايگاهي و چه تاثيري داريم. موسيقي ما چه تاثيري و چه جايگاهي دارد و بر اساس چه پشتوانه اي درست شده است! بايد جايگاه خود در عرصه بين الملل كه جايگاهي مهم و تاثيرگذار است را تعريف كنيم.

*آيا بودجه اي كه براي آن تعريف شده است، كفاف برگزاري برنامه اي درخور نام آن را دارد؟
متاسفانه اين جشنواره كه به عنوان يك جشنواره ذيل دفتر معاونت دفتر موسيقي تعریف شده است، صاحب بودجه نيست و اين از ذوق معاونت بوده كه بخشي از بودجه دفتر موسيقي را به اين بخش اختصاص داده است. اميدوارم در سالهاي آينده با تبيين جايگاه واقعي اين جشنواره توسط وزارت ارشاد اسلامي بودجه اي درخور نام اين جشنواره به آن اختصاص يابد تا برنامه منسجم‌تر و تاثيرگذارتري را پيش رو داشته باشيم.

*با توجه به اينكه در جبهه فرهنگي؛ ذهن و زبان جوانان ما به عنوان سيبل دشمن تعيين شده است، اين جشنواره آيا برنامه اي ويژه براي اين قشر مهم جامعه ما دارد؟
همين كه ما در پنجمين جشنواره موسيقي مقاومت به بخش پاپ هم توجه كرديم، به نوعي حركت به سمت مسيري داشته ايم كه بتواند  جوانها را جذب خود كند. اين موضوع مهم و تاثيرگذار پشتوانه و زمينه هاي بسيار باارزشي را در خود جاي داده تا دستمايه توليد آثاري قرار بدهيم كه قطعا به دليل قرابت جامعه جوان ما با اين نوع موسيقي بتواند تاثيرگذار باشد و جوانها را مجذوب و شيفته كند.

*آيا ما با موسيقي به ويژه موسيقي مقاومت‌مان پتانسيل آن را داریم كه وارد ميدان جبهه فرهنگي شویم؟
بله مي توانيم. موسيقي زبان بين المللي است و ما در اين حوزه قرابت نسبي با نواهاي محلي و ملودي هاي ايراني داريم. با پتانسيلي كه ما در موسيقي كشورمان داريم و بر اساس برنامه ريزي هايي كه خواهيم داشت و همچنين با بودجه هايي كه در نظر گرفته مي شود، همراه با ساختار هاي مناسب و ترسيم و تدوين برنامه هاي آينده مناسب قطعا در اين مسير تاثيرگذارخواهيم بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    khube moafegam
  • محمد ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    خداوند در قران یک ماه از سال را ماه رمضان نامیده است یا ماه روزه داری پس به این نتیجه خواهیم رسید که ماه رمضان همان 30 روز است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس