کد خبر 239081
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۰

اکنون ۲ ماه است روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت خام از منطقه کردستان عراق وارد ایران شده و از طریق بندر امام خمینی صادر می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، منطقه کردستان عراق در حال صادرات نفت خود از طریق ایران است.

رویترز مدعی شده است که استفاده از این مسیر ممکن است خشم واشنگتن و بغداد را برانگیزد. سال گذشته، صادرات نفت منطقه کردستان از خط لوله تحت کنترل دولت مرکزی این کشور به‌خاطر اختلافاتی بر سر شیوه تقسیم درآمدها متوقف شده بود.

اکنون پس از ترکیه که مسیر صادرات روزانه 50 هزار بشکه نفت شمال عراق است، کردها مسیر دومی از ایران یافته‌اند. این مسیر سابقا تنها برای صادرات محصولات پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طی دو ماه گذشته، نفت خام کردستان عراق به‌وسیله کامیون به بندر امام خمینی (ره) ایران منتقل شده است. در مورد میزان دقیق نفت صادر شده از مسیر ایران اطلاع دقیقی در دست نیست اما مقدار آن حدود 30 هزار بشکه در روز تخمین زده می‌شود.

یک منبع کرد تصریح کرده است که دولت منطقه کردستان عراق مراقب است که هیچ‌کدام از مسیرهای ایران یا ترکیه را که هر دو قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شوندف از دست ندهد.

 دولت فدرال کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور اختلافات زیادی بر سر مساله صادرات نفت شمال عراق دارند. دولت منطقه کردستان ادعا می‌کند که بر اساس قانون اساسی فدرال عراق، حق استحصال و صدور نفت این منطقه، از آن این دولت است. دولت کردستان همچنین قراردادهایی را نیز مستقلا با برخی شرکت‌های خارجی در زمینه‌های مربوط به صنعت نفت امضا کرده است.

 این اتفاق در حالی می‌افتد که ایران تحت تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپاست و طبعا تحریم‌کنندگان، از شنیدن خبر صادرات نفت عراق از طریق ایران خوشحال نمی‌شوند.

 گفتنی است، نفت شمال عراق از نظر کیفیت، در کنار نفت منطقه اورال روسیه، بیشترین شباهت را به نفت پرکیفیت ایران دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس