کد خبر 238594
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳

"نیکلاس برنز" معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در مقاله ای که به تازگی در پایگاه تحلیلی اندیشکده "شورای آتلانتیک" منتشر کرده است به جان کری توصیه می کند که برای تعامل مستقیم با ایران گام هایی سازنده بردارد.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران،  این دیپلمات پیشین آمریکایی با اشاره به تلاش های "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا برای از سرگیری مذاکرات سازش فلسطینی – صهیونیستی معتقد است که کری اعتبار لازم برای رفع منازعه فلسطینیان و رژیم صهیونیستی را ندارد و در این باره می افزاید "در طول هفته های گذشته "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا دیدارهای زیادی را با مقامات مختلف بین المللی انجام داده است. جان کری برای رفع منازعه 65 ساله میان فلسطینیان و صهیونیست ها تلاش هایی را انجام داده است اما از اعتبار کمی در این راه برخوردار است. مذاکره اخیر فلسطینیان و صهیونیست ها نخستین مذاکره از سال 2008 میلادی تاکنون میان مقامات دو طرف بوده است. جان کری تلاش می کند تا با بهره گیری از دیپلماسی در ناحیه خاورمیانه و آسیا در راستای منافع آمریکا در عرصه سیاست خارجی عمل نماید. "

وي ادامه مي دهد "کری در ابتدای راه است و تجربه "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه پیشین آمریکا را ندارد و تلاش دارد تا برای موفقیت نهایی گام هایی را بردارد. کری ظرف مدت شش ماه گذشته تلاش کرده تا توجه به دیپلماسی در عرصه سیاست خارجی در حوزه خاورمیانه را در صدر اولویت های کاری خود قرار دهد. با این حال وی راهی طولانی در پیش رو دارد. در زمینه آسیا نیز "جو بایدن" معاون رییس جمهور آمریکا در دیدارهای اخیر خود از هندوستان در راستای اهداف آمریکا در عرصه سیاست خارجی گام برداشته است. وی دنباله روی سیاست دوران ریاست جمهوری "جورج دبلیو بوش" است که خواستار همکاری استراتژیک با هندوستان بود. همچنین کری در مورد حل مسائل و مشکلات دولت آمریکا با دولت کره شمالی نیز خواستار همکاری بیشتر با دولت چین شده است."

جان برنز در بخش پایانی مقاله خود با توصیه به "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا به وی پیشنهاد می کند که به تعامل مستقیم با ایران بپردازد "اکنون پس از پیروزی "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران یکی از چالش های پیش روی کری تعامل با ایران بر سر برنامه هسته ای آن کشور است. کری نیازمند به تصمیم گیری ای قاطعانه در مورد جمهوری اسلامی ایران است. وی بايد نخستین مقام آمریکایی باشد که در راستای تعامل مستقیم با تهران پس از دهه های قطع رابطه با ان کشور گام بر می دارد. جان کری برای جلوگیری از مواجهه نظامی با ایران این گام را بردارد. همچنین کری باید کنگره را به همراهی با دولت اوباما در مورد سیاست های تغییرات اقلیمی وادارد. کری همچنین باید با ژاپن بعنوان متحد استراتزیک آمریکا در آسیا نیز به تقویت روابط بپردازد. در مورد چین نیز چالش آمریکا با آن کشور وجود دارد اما تلاش های کری بايد معطوف به بهبود روابط با آن کشور شود."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس