دستگيري و متلاشي شدن «شبکه جاسوسي اسرائيلي» و اعتراف عامل ترور دانشمند هسته‌اي ايران به ارتباط با رژيم صهيونيستي در رسانه‌هاي خبري جهان نيز بازتاب داشت.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، خبر ديروز وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران مانند بمبي در رسانه‌هاي خبري جهان منفجر شده و رسانه‌هاي کشورهاي مختلف اين خبر را در صدر اخبار خود قرار دادند.

*بازتاب بازداشت عوامل ترور دانشمند هسته‌اي در رسانه‌هاي عربي؛

در حالي که تحليل‌هايي گوناگون از اين موضوع ارائه مي‌شود، نکته مهم و حساس دخالت مسلم رژيم صهيونيستي و دستگاه جاسوسي آن (موساد) در اين ترور است که سبب انتشار شديد خبر در رسانه‌هاي جهان شد.

روزنامه الحيات چاپ لندن با انتشار اين خبر، به سخنان "هيلاري کلينتون " وزير خارجه آمريکا اشاره کرد که ديروز وارد منطقه شد و به ابوظبي پايتخت امارات عربي متحده رفت و تلاش کرد فضاسازي عليه ايران را تشديد کند ولي خبر بازداشت افراد مرتبط با ترور استاد علي‌محمدي دانشمند ايراني سخنان وي را تحت‌الشعاع قرار داد.

الحيات نوشت: ايران با نفوذ به دستگاه اطلاعاتي اسرائيل (موساد) ديروز اعلام کرد که عاملان ترور مسعود علي محمدي دانشمند هسته‌اي ايران در ژانويه سال 2010 را بازداشت کرده است.

اين روزنامه اعلام کرد که اين اقدام ايران به مثابه ضربه‌اي دردناک بر پيکر موساد بود.

* خبرگزاري فرانسه به همراه ديگر رسانه‌هاي غربي در بخش عربي خود به مانند هميشه تنها به ذکر خبر بسنده و اعلام کرد که وزارت اطلاعات ايران از بازداشت عوامل ترور مسعود علي محمدي دانشمند هسته‌اي خود خبر داد.

اين خبرگزاري همچنين اعلام کرد که به گفته اين وزارت، عوامل اين ترور با سازمان موساد در ارتباط بودند و اطلاعات ايران با نفوذ به دستگاه جاسوسي اسرائيل توانست اطلاعاتي مهم به دست آورد.

* بخش عربي پايگاه خبري شبکه بي‌بي‌سي نيز تنها به نقل خبر اکتفا کرد ولي در پايان آن سياست هميشگي خصمانه عليه ايران را ادامه داد و به نقل از برخي تحليلگران آمريکايي و انگليسي که به هويت آنان اشاره نکرد مدعي شد که علي‌محمدي با برنامه هسته‌اي ايران مرتبط نبوده است.

* شبکه خبري الجزيره در پايگاه خبري خود با اين تيتر که "ايران [اعضاي] يک شبکه جاسوسي اسرائيل را بازداشت کرد " تصريح کرد که ايران اعلام کرده است که موساد براي ترور دانشمند ايراني از چند کشور اروپايي و چند کشور در منطقه سوء استفاده کرده است.

الجزيره در ادامه سابقه‌اي از چگونگي ترور علي‌محمدي و همچنين ترور دو دانشمند هسته‌اي ديگر ايران در ماه نوامبر گذشته ذکر و به نقل از اطلاعيه وزارت اطلاعات ايران اعلام کرد که بزودي جزئيات اين حادثه اعلام مي‌شود.

* «ايران شبکه جاسوسي که در پشت ترور دانشمند هسته‌اي ايران بود، بازداشت کرد». اين تيتر گزارش بخش عربي خبرگزاري رويترز در اين خصوص است.
اين خبرگزاري با اشاره به تنش‌هاي ميان ايران و رژيم صهيونيستي تلاش کرد که فضاي ارعاب‌آميز جنگ را عليه ايران ترسيم کند و در ادامه به واکنش آمريکا به اين خبر پرداخت و به نقل از موضع‌گيري مقامات آمريکايي اتهامات ايران به آمريکا در خصوص ترور دانشمندان هسته‌اي ايران را سخيف دانست.

* بخش عربي خبرگزاري روسي ريانووستي تنها به نقل خبر بسنده کرد و به نقل از تلويزيون ايران اعلام کرد که شبکه جاسوسي اسرائيل در ايران و مرتبط با ترور دانشمند هسته‌اي ايران نابود شده است.

* خبرگزاري کويت با اشاره به اعتراف يکي از عوامل ترور مسعود علي‌محمدي دانشمند هسته‌اي ايران تاکيد کرد که وي در اعترافات خود اعلام کرده است که در قدس اشغالي آموزش ديده است.

* خبرگزاري فلسطيني معا با اشاره به اين خبر، به نقل از روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت اعلام کرد که ايران اعلام کرده است که افرادي که جاسوس موساد بوده‌اند بازداشت کرده است ولي به زمان و مکان بازداشت اين افراد و به تعداد و سرنوشت آنان اشاره‌اي نکرده است.

* شبکه خبري المنار لبنان با اشاره به اين خبر، آن را کاملا به نقل از بيانيه وزارت اطلاعات ايران منتشر کرد و افزود که افراد بازداشت شده در فلسطين اشغالي آموزش ديده بودند.

علاوه بر خبرگزاري‌ها، بسياري از مطبوعات و روزنامه‌ها و پايگاه‌هاي خبري منطقه اين خبر را در صدر اخبار مهم خود قرار دادند.

*بازتاب دستگيري عامل ترور دانشمند ايراني در رسانه‌هاي روسيه

خبرگزاري «نووستي»، خبرگزاري رسمي روسيه و پايگاه خبري-اينترنتي «راس بالت» در گزارشي نسبتا مفصل در اين مورد، به نقل از خبرگزاري «رويترز» اعلام کردند که مقامات ايران از دستگيري يک شبکه جاسوسي مرتبط با موساد خبر دادند که عامل ترور دانشمند هسته‌اي ايراني در ژانويه سال گذشته است.

به نوشته خبرگزاري «ريانووستي»، در بيانيه وزارت اطلاعات ايران که از شبکه هاي تلويزيوني ايران پخش شد، همچنين اشاره شده است که براي فراهم سازي اين ترور، سرويس‌هاي جاسوسي اسرائيلي از خاک «برخي کشورهاي اروپايي و غيراروپايي» و همچنين برخي کشورهاي همسايه جمهوري اسلامي استفاده کرده‌اند.

پايگاه خبري «راس بالت» نيز نوشت: دکتر مسعود علي‌محمدي در تاريخ 12 ژانويه سال 2010 نزديک خانه مسکوني خود مورد سوء قصد قرار گرفته و کشته شد. رسانه‌هاي گروهي ايران در آن زمان اعلام کردند که اين استاد دانشگاه در عرصه انرژي اتمي تحقيقات زيادي داشته و يکي از دانشمندان مطرح ايراني در اين عرصه محسوب مي‌شد.

بر اساس اين گزارش، مقامات ايران، آمريکا و اسرائيل را در ترور اين دانشمند هسته‌اي متهم کردند. وزارت خارجه آمريکا در همان زمان هرگونه ارتباط خود با اين ماجرا را تکذيب کرد.

روزنامه «وزگلاد» روسيه نيز صبح امروز چنين خبر داد که تروريست دستگير شده در ايران اعتراف کرد که در اسرائيل آموزش ديده است.

اين روزنامه نوشت: فردي که در ايران به اتهام ترور دکتر مسعود علي‌محمدي، استاد فيزيک دانشگاه تهران دستگير شده است، در مصاحبه کوتاهي اعتراف کرد که براي انجام اين عمليات ترور در يک پايگاه نظامي در نزديکي تل آويو آموزش ديده است.

اين روزنامه با آوردن بخشي از سخنان اين تروريست، يادآور شد که وزارت اطلاعات ايران روز دوشنبه از متلاشي شدن «شبکه جاسوسي اسرائيلي» که در ترور دانشمند هسته‌اي ايران دست داشته، خبر داد و اعلام کرد که جزييات بيشتري از اين ماجرا بعدا منتشر خواهد شد.

*بازتاب دستگيري عامل ترور استاد دانشگاه تهران در رسانه‌هاي آمريکا

**بوستون گلوب:

روزنامه آمريکايي بوستون گلوب در واکنش به دستگيري عامل ترور "مسعود عليمحمدي " استاد فيزيک دانشگاه تهران در گزارشي عنوان کرد که ايران اسرائيل را به قتل استاد دانشگاه تهران مرتبط دانست.

اين روزنامه آمريکايي سپس با تشريح خبر دستگيري عامل ترور عليمحمدي به اعترافات عامل ترور استاد دانشگاه تهران و ارتباط وي با موساد اشاره کرد و سپس به سکوت صهيونيست‌ها درباره اين خبر اشاره کرد و نوشت: دفتر "بنيامين نتانياهو " نخست‌وزير اسرائيل هيچ اظهارنظري درباره اعترافات فرد دستگير شده مطرح نکرده است.

**وال استريت ژورنال:

روزنامه وال استريت ژورنال نيز گزارشي را با عنوان ايران مظنونين قتل فيزيکدان هسته‌اي ايران را دستگير کرد، اعلام کرد که سرويس‌هاي اطلاعاتي ايران مظنونين قتل يک سال پيش فيزيکدان هسته‌اي ايران را طي عمليات طولاني‌مدت مخفيانه‌اي دستگير کردند و اعلام کردند که اين مظنونين به شبکه جاسوسي موساد ارتباط دارند.

اين روزنامه آمريکايي با پرداختن به بحث برنامه هسته‌اي ايران از بحث اصلي منحرف شده و به ادعاهاي غرب در خصوص برنامه هسته‌اي ايران اشاره کرد و نوشت که آمريکا، رژيم صهيونيستي و غرب بر اين باور است که ايران به دنبال برنامه تسليحات هسته‌اي است.

اين روزنامه نيز همچون روزنامه بوستون گلوب به سکوت رژيم صهيونيستي در قبال اعترافات عامل ترور عليمحمدي در خصوص ارتباط با موساد اشاره کرد.

** نيويورک‌تايمز:

روزنامه نيويورک‌تايمز نيز با اشاره به اعترافات عامل ترور مسعود عليمحمدي در خصوص داشتن ارتباط با شبکه جاسوسي موساد در گزارشي به سکوت رژيم صهيونيستي اشاره کرد و نوشت مقامات صهيونيستي هيچ پاسخي به اعترافات عامل قتل فيزيکدان هسته‌اي ايران مبني بر داشتن رابطه با موساد ارائه نکردند.

**واشنگتن‌پست:

واشنگتن‌پست در گزارشي اعلام کرد که عامل ترور دانشمند هسته‌اي ايران با موساد ارتباط داشته است و به داشتن چنين ارتباطي اعتراف کرده است.

علاوه بر روزنامه‌هاي آمريکايي، ساير رسانه‌هاي اين کشور نيز در مقابل خبر دستگيري عامل ترور دانشمند هسته‌اي ايران سکوت نکردند و بازتاب‌هايي را منتشر کردند.

**آسوشيتدپرس:

آسوشيتدپرس در گزارشي با اشاره به دستگيري عامل ترور مسعود عليمحمدي توسط مقامات ايران، به نقل از منابع ايراني تصريح کرد که قاتل عليمحمدي با عوامل سازمان جاسوسي موساد ارتباط داشته است و اين رسانه‌ آمريکايي نيز به سکوت رژيم صهيونيستي در مقابل اعترافات اين قاتل به داشتن ارتباط با موساد اشاره کرد.

**سي ان ان:

سي ان ان نيز گزارش داد که ايران قاتل دانشمند هسته‌اي خود را دستگير کرد. اين شبکه آمريکايي همانند ديگر رسانه‌هاي آمريکا به پوشش خبر دستگيري عامل ترور عليمحمدي پرداخت و به سکوت رژيم صهيونيستي در خصوص ارتباط فرد دستگير شده با موساد اشاره کرد.

**يونايتدپرس اينترنشنال:

يونايتدپرس اينترنشنال نيز با اشاره به اظهارات مقامات ايراني عنوان کرد: "موساد دانشمندان هسته‌اي ايران را هدف گرفته است ".

** آل هدلاين نيوز:

اين رسانه آمريکايي نيز عنوان کرد که ايران جاسوسان مرتبط با موساد در قتل دانشمند هسته‌اي خود را دستگير کرد.

**پيپل ديلي نيز به نقل از منابع ايراني گزارش داد که قاتل مسعود علميحمدي که يک سال پيش ترور شد توسط موساد آموزش ديده بود.

*بازتاب دستگيري عامل ترور شهيد عليمحمدي در رسانه‌هاي فرانسه

روزنامه فرانسوي "لوموند " در سايت اينترنتي خود ضمن پوشش خبر دستگيري عاملان ترور اين دانشمند ايراني نوشت: «طبق اخبار منتشره از سوي تلويزيون دولتي ايران، وزارت اطلاعات اين کشور روز گذشته از انهدام يک شبکه جاسوسي و تروريستي وابسته به رژيم صهيونيستي خبر داد. تلويزيون دولتي اين کشور همچنين اعلام کرد که عوامل اصلي ترور عليمحمدي دانشمند هسته‌اي ايران که در ژانويه 2010 اقدام به اين ترور کرده بودند، در جريان اين عمليات بازداشت شدند.»

اين روزنامه فرانسوي سپس در بخش ديگري از گزارش خود افزود: «مقامات ايراني عاملان اين ترور را مزدوران و اجير شدگان سرويس‌هاي اطلاعاتي و جاسوسي آمريکا و اسرائيل مي‌دانند.»
نوول آبزرواتور در ادامه به نقل از وزارت اطلاعات ايران تصريح کرد: «پس از ماه‌ها تلاش و نفوذ در سيستم‌ها و دستگاه‌هاي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي ما نهايتا موفق به کشف اطلاعاتي بسيار مهم در گروه‌هاي اطلاعاتي و عملياتي موساد شديم. موساد در برخي کشورهاي اروپايي و غيراروپايي و برخي کشورهاي همسايه پايگاه‌هايي دارد و از آنها براي قتل مسعود عليمحمدي استفاده کرده است.»

نشريه فرانسوي "20 مينوت " نيز در سايت‌ اينترنتي خود به انتشار خبر اين دستگيري پرداخته و با تيتري تحت عنوان "ايران يک شبکه جاوسي اسرائيلي را منهدم کرد " آن را در ميان اخبار خود مخابره کرد.

روزنامه معتبر "فيگارو " نيز ضمن پوشش اين خبر، به ارتباط شبکه جاسوسي منهدم شده با "موساد " پرداخت و به نقل از تلويزيون ايران اعلام کرد: «وزارت اطلاعات ايران اين شبکه جاسوسي اسرائيلي را که وابسته به موساد و عامل ترور دانشمند هسته‌اي ايران است منهدم کرده و يک فرد جوان را که اعتراف به آموزش در يک پادگان نظامي تل‌آويو براي ترور عليمحمدي کرده، بازداشت کرد.»

ديگر رسانه‌ها و مطبوعات فرانسه نيز در پايگاه‌هاي اينترنتي خود به پوشش خبر اين خبر پرداختتند و آن را در ميان اخبار خود مخابره کردند.

"مجيد جمالي‌فش " عامل اصلي ترور شهيد علي‌محمدي پس از دستگيري در مصاحبه‌اي که بخش‌هاي کمي از آن از بخش‌هاي مختلف خبري سيما پخش شد، گفت: در سفري که به تل‌آويو انجام داديم در پادگاني در اتوبان اورشليم - تل‌آويو با چند افسر ارشد اسرائيلي آشنا شدم و در آنجا آموزش‌هاي مختلف از جمله تعقيب و گريز - ضد تعقيب و چسباندن بمب زير خودرو را فرا گرفتم.
به گفته اين تروريست براي تمرين عمليات بمب‌گذاري با استفاده از موتور در اين پادگان آموزش‌هايي خاصي به او داده شده است.

*بازتاب دستگيري عامل ترور شهيد علي‌محمدي در رسانه‌هاي انگليس

پس از آن عامل اصلي ترور شهيد دکتر مسعود علي‌محمدي و از اعضاي يکي ازشبکه‌هاي تروريستي موساد، بخشي از چگونگي آموزش ترور را در پادگاني در نزديکي تل‌آويو تشريح کرد که بخش‌هايي از اعتراف وي در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد.

اين دستگيري و افشا شدن نقش سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي در ترور دانشمند ايراني بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي انگليس داشت و بر همين اساس شبکه خبري بي بي سي يا همان تلويزيون دولتي انگليس در خبري اعلام کرد "ايران جاسوس‌هاي مرتبط با اسرائيل در پشت پرده ترور علي محمدي را دستگير کرد. "

روزنامه انگليسي فايننشال تايمز نيز در گزارشي نوشت: ايران خبر دستگيري تروريست‌هاي دانشمند هسته‌اي را اعلام کرد.

شبکه خبري بلومبرگ ديگر رسانه انگليسي بود که به بازتاب خبر دستگيري عامل ترور شهيد علي‌محمدي پرداخت و تاکيد کرد که ايران شبکه جاسوسي مرتبط با اسرائيل را که پشت پرده قتل دانشمند ايراني هستند را بازداشت کرده است.

شبکه خبري الجزيره نيز در پايگاه خبري خود نوشت ايران شبکه جاسوسي اسرائيل را افشا کرد.

همچنين خبرگزاري رويترز انگليس در خبري اعلام کرد ايران يک "شبکه از جاسوس‌ها " را که مرتبط با سازمان جاسوسي موساد اسرائيل هستند دستگير کرده که پشت پرده ترور دانشمند هسته‌اي ايران در سال 2010 هستند.

روزنامه ديلي تلگراف همچنين خبر متلاشي شدن شبکه جاسوسي عامل قتل دانشمند هسته‌اي ايران را بازتاب داد و نوشت: ايران يک شبکه جاسوسي موساد را که گفته مي‌شود عامل ترور دانشمند هسته‌اي ايران در سال گذشته است، بازداشت کرده است.

"مجيد جمالي‌فش " عامل اصلي ترور شهيد علي‌محمدي در مصاحبه‌اي که بخش‌هاي کمي از آن از بخش‌هاي مختلف خبري سيما پخش شد، گفت: در سفري که به تل‌آويو انجام داديم در پادگاني در اتوبان اورشليم - تل‌آويو با چند افسر ارشد اسرائيلي آشنا شدم و در انجا آموزش‌هاي مختلف از جمله تعقيب و گريز - ضد تعقيب و چسباندن بمب زير خودرو را فرا گرفتم.

به گفته اين تروريست براي تمرين عمليات بمب‌گذاري با استفاده از موتور در اين پادگان آموزش‌هايي خاصي به او داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس