از جمله این ادعیه،دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان است كه ابن عباس از محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می كند:
«بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْكوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین:خدایا قرار بده كوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و كردارم را در آن مورد قبول وعیب مرا در آن پوشیده اى شنواترین شنوایان»
در فراز اول این دعای شریف از خداوند متعال مسئلت می داریم،تا اعمال و عبادات ما را در این روز و ماه مبارک رمضان قدردانی شده قرار دهد،بدین معنا كه این اعمال را بپذیرد و مورد قبول درگاهش قرار دهد.
اما سوال مهمی كه در این مسئله مطرح می شود،این است كه خداوند چه اعمالی را مورد قبول قرار می دهد و چه اعمالی را نمی پذیرد ؟
در آیات الهی و روایات اسلامی معیارهای متعددی برای قبولی اعمال بیان شده است كه برخی از آنها اشاره می كنیم:
۱-نماز موجب قبولی اعمال
یكی از مهمترین معیارهایی كه برای قبولی اعمال در روایات اسلامی بیان شده است مساله نماز است ،عبادتی كه ستون دین
۱-افرادی كه اهل نماز نیستند.
۲-افرادی كه به هر جهت نماز آنها مقبول واقع نمی گردد.
اولین عملی كه درروز قیامت در پرونده اعمال بندگان به آن توجه می شودنماز است ، پس اگر قبول شد به دیگر اعمال توجه می شود و الّا اصلاً نگاه به غیر آن نمی شود
در حقیقت نماز معیار مهمی برای محاسبه و بررسی تمام اعمال و عبادات یك فرد است، چنانچه به این موضوع در روایات متعددی اشاره شده است:
« اِنّ اوّلَ ما یُحاسب بِهِ العبدَ الصلاةَ ، فاِن قُبلت قُبِل ماسِواها واِن رُدَّت رُدَّ ما سواها: نخستین عملی كه از بنده مورد محاسبه قرار می گیرد نماز است پس اگر نماز قبول شد بقیه اعمال پذیرفته می شود و اگر رد شد بقیه اعمال نیز پذیرفته نیست»[بحار الانوار، ج ۸۳ ،ص ۲۵]
همچنین در حدیث دیگری كه از پیامبراكرم – صلی الله علیه و آله – نقل شده است،حضرت اولین عملی كه در قیامت مورد محاسبه قرار می گیرد را نماز معرفی كرده و قبولی و رد آن را معیار مهمی برای قبولی سائر اعمال بیان می كنند:
« أول ما یُنْظَرُ فی عَمَلِ العَبدِ فی یومِ القیامةِ فی صلاتِهِ فاِن قُبِلَتْ نُظِرَ فی غَیْرها واِن لَمْ تقبل لم یُنْظَر فی عَمَلِهِ بِشَیءٍ: اولین عملی كه درروز قیامت در پرونده اعمال بندگان به آن توجه می شود نماز است ، پس اگر قبول شد به دیگر اعمال توجه می شود و الّا اصلاً نگاه به غیر آن نمی شود»[بحار الانوار،ج ۸۲ ، ص ۲۲۷ ]
۲-اخلاص معیاری برای قبولی اعمال
خداوند متعال در آیات الهی معیارهای متعددی برای قبولی اعمال و بهره مندی از پاداش الهی بیان می فرماید كه از جمله آنها ،معیارهایی است كه در سوره نساء معرفی می كند:
ماہ رمضان میں اور نزول قرآن
«إِلاَّ الَّذینَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ اعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَ أَخْلَصُوا دینَهُمْ لِلَّهِ فَأُولئِكَ مَعَ الْمُۆْمِنینَ وَ سَوْفَ یُۆْتِ اللَّهُ الْمُۆْمِنینَ أَجْراً عَظیما: مگر كسانى كه توبه كردند و [عمل خود را] اصلاح نمودند و به خدا تمسّک جستند و دین خود را براى خدا خالص گردانیدند كه [در نتیجه] آنان با مۆمنان خواهند بود، و به زودى خدا مۆمنان را پاداشى بزرگ خواهد بخشید.»[النساء : ۱۴۶]
در این آیه شریفه خداوند متعال چهار
۱-توبه كه راه آن برای همه انسان ها جتی منافقین نیز باز است .
۲-جبران و اصلاح اشتباهات
۳-پناه بردن به دامن لطف الهی
۴-اخلاص در اعمال و رفتار
خداوند متعال بعد از بیان این معیارها در نهایت می فرماید كه افرادی كه خود را واجد این معیارها قرار دهند، در زمره مؤمنین قرار خواهند گرفت و در نتیجه در سرای قیامت اعمال و عبادات آنها مقبول و از پاداش و نعمت های الهی نیز بهره مند خواهند گردید.
اگر می خواهیم كه در دنیا و مخصوصا ماه مبارک رمضان اعمال و عبادت و روزه های طولانی ما مورد قبول درگاه حق تعالی قرار بگیرد،لازم است به معیارهایی كه در آیات و روایات بیان شده است،جامه عمل بپوشانیم تا هم در این دنیا و هم در سرای اخرت از نعمت های ویژه خداوند بهره مند شویم و نام ما در زمره پذیرفته شدگان این مهمانی آسمانی درج شود
۳-احترام و نیكی به پدر و مادر
در سوره احقاف دو داستان عبرت انگیز برای جویندگان راه سعادت و خوشبختی بیان شده است،داستان اول در ارتباط با فردی است كه در پیشگاه الهی دعا می كند تا توفیق جبران زحمات پدر و مادر را به او عنایت كند ،پدر و مادری كه یک عمر برای او زحمت كشیدند و او را با مشقت و سختی بزرگ كردند:
«وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعینَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنی أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَ عَلى والِدَیَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لی فی ذُرِّیَّتی إِنِّی تُبْتُ إِلَیْكَ وَ إِنِّی مِنَ الْمُسْلِمینَ: و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كردیم. مادرش با تحمّل رنج به او باردار شد و با تحمّل رنج او را به دنیا آورد. و بار برداشتن و از شیر گرفتنِ او سى ماه است، تا آنگاه كه به رشد كامل خود برسد و به چهل سال برسد، مىگوید: «پروردگارا، بر دلم بیفكن تا نعمتى را كه به من و به پدر و مادرم ارزانى داشتهاى سپاس گویم و كار شایستهاى انجام دهم كه آن را خوش دارى، و فرزندانم را برایم شایسته گردان؛ در حقیقت، من به درگاه تو توبه آوردم و من از فرمانپذیرانم.» [الأحقاف : ۱۵]
خداوند متعال بعد از معرفی این فرد كه هم در صدد جبران زحمات والدین خود و هم مشتاق انجام اعمال صالح و تربیت فرزندان خود می باشد این چنین می فرماید:
«أُولئِكَ الَّذینَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ نَتَجاوَزُ عَنْ سَیِّئاتِهِمْ فی أَصْحابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذی كانُوا یُوعَدُون: اینانند كسانى كه بهترینِ آنچه را انجام دادهاند از ایشان خواهیم پذیرفت و از بدیهایشان درخواهیم گذشت؛ در [زمره] بهشتیانند؛ [همان] وعده راستى كه بدانان وعده داده مىشده است.»[احقاف:۱۶]
خلاصه كلام آنكه اگر می خواهیم كه در دنیا و مخصوصا ماه مبارک رمضان اعمال و عبادت و روزه های طولانی ما مورد قبول درگاه حق تعالی قرار بگیرد،لازم است به معیارهایی كه در آیات و روایات بیان شده است،جامه عمل بپوشانیم تا هم در این دنیا و هم در سرای اخرت از نعمت های ویژه خداوند بهره مند شویم و نام ما در زمره پذیرفته شدگان این مهمانی آسمانی درج شود.