کد خبر 238
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۶

دروغ پراکني سايت‌هاي ضدانقلاب درباره تجاوز به يک دختر جوان و قتل وي توسط 3 تن از بسيجيان با اعتراض برخي از جريانات اپوزيسيون روبرو شد که اين دروغ بافي ها را بي احترامي به شعور مخاطبان دانسته اند.

به گزارش مشرق، چند روز قبل وب سايتي با نام «هرانا» از قتل يک دخترجوان در تبريز خبر داده و نوشت: خبرهاي رسيده نشان مي دهد اين دختر جوان تبريزي را سه تن از اعضاي بسيج ربوده و به قتل رسانده اند! اين خبر با آب و تاب فراوان از سوي ساير سايت هاي حامي فتنه و از جمله سايت وابسته به سازمان منافقين منتشر شد.
بعد از انتشار اين خبر، خانواده مقتوله در تماس يکي از کاربران سايت بالاترين، اخبار منتشر شده را کذب محض دانسته و اعلام مي کنند که دختر جوان خانواده توسط يک سارق مسلح به قتل رسيده است.
بر اساس گزارش روزنامه کيهان، «م-س» دراين باره مي نويسد: «روز گذشته خبري منتشر شد در وب سايت «هرانا» با عنوان «قتل يک دختر جوان در تبريز پس از تجاوز نيروهاي بسيج به وي»، نحوه تنظيم خبر و استفاده از مسائلي که مردم روي آن حساس هستند (مثل اين که يک بسيجي گفته حکم خدا را اجرا مي کنم و مساله تجاوز)، از ويژگي هاي اخباري است که به کرات در اين وب سايت و وب سايت‌هايي مشابه مثل «آژانس ايران خبر»، وابسته به مجاهدين خلق (منافقين) و... استفاده مي شود. از همان لحظه درج خبر به آن مشکوک بودم. تنها شاهد آن بودم که منتشر کنندگان خبر خودشان به سرعت در بالاترين پشت سر هم لينک اين خبر را با استفاده از دامين‌هاي مختلف شان مي گذارند و اصرار هم در مورد پخش خبر دارند. با اين حال زمزمه مشکوک بودن اين خبر و غير واقعي بودن آن کم‌کم در فيس‌بوک و برخي منابع پيچيد. در همين حال خبر تکميلي اين خبر هم که در واقع همان خبر اول بود باز هم در روي اين وب سايت قرار گرفت. با جدي تر شدن مساله با دوستان پيگير خبر شديم که اول فيسبوکي وابسته به خانم (ب) به دست آمد. از طريق دوستان بالاخره به شماره منزل خانه «ب» دست پيدا کرديم. صبح امروز در ابتدا، دوستي با خانه تماس گرفت که خانمي با بغض چنين اتفاقي را تکذيب کردند و گفتند که خانم «الف-ب» توسط يک سارق مسلح کشته شده است و اين خبرها که منتشر شده کذب است باز هم در مورد قتل اين خانم پرسيدم که گفتند يک سارق مسلح بوده و اين که «بسيجي» بوده است و به بهانه « برخورد با بدحجابي» بوده است و «پسر يک پاسدار» بوده و از اين مسائل را تکذيب کردند».

وي در ادامه مي افزايد؛ « اين ماجرا به شدت شبيه ماجراي ترانه موسوي است. بدون اين که خبر منبع موثقي داشته باشد، به سرعت در حال رشد است. منتشرکنندگان خبر هم بنابر عادت مرسوم و مسبوق هيچ توضيحي نمي دهند و در مورد چگونگي دريافت خبر هم حرفي نمي زنند.

از اين دست شايعات و از اين دست خبرها در اين ماه ها کم نداشته ايم. جامعه ما هم به سرعت هيجان زده از اين خبرها مي شود. کافي است بگوييد که يک بسيجي چنان کرد، کار ديگر تمام است. دست کم پنجاه سايت مي توان الان معرفي کرد که اين خبر را کپي -پيست کرده اند، بدون اين که از صحت و سقم آن خبري داشته باشند يا تلاشي براي دريافت صحت خبر کرده باشند فقط کپي اند پيست! همين.»

اشاره به اين نکته ضروري است که «جين شارپ» يکي از معروفترين نظريه پردازان انقلاب هاي مخملي، از پخش شايعه عليه نيروهاي وفادار به نظام حکومتي حريف به عنوان حربه اي موثر ياد مي کند و توضيح مي دهد که افشاي بي اساس بودن اينگونه شايعات اگرچه به حيثيت دست اندرکاران کودتاي مخملي آسيب مي رساند ولي تکرار انبوه شايعه در يک جمع جبري بر تکذيب آن غلبه دارد و ماجرا نيز در کش و قوس چالش هاي طرفين به فراموشي سپرده مي شود. گفتني است که نيروهاي سپاه و بسيج بيشترين آماج اينگونه تهمت ها از سوي سران و مديران بيروني فتنه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس