رهبر انقلاب در تمجيد از جايگاه شيخ القراء مصر تصريح کردند: اين استاد «ابوالعينين شعيشع» را كه يك پير قرآن است، بنده از سى سال پيش، شايد هم بيشتر، با صدا و نوارهاى ايشان آشنا هستم؛ اينها عمرشان را با قرآن گذرانده‌اند؛ اينها كسانى هستند كه در اين رشته قرائت و تلاوت قرآن كار كرده‌اند؛ خوب هم كار كرده‌اند؛ حائز مراتب خوب هم شده‌اند.

گروه ویژه‌نامه ضیافت مشرق- شيخ القراء، استاد مرحوم "ابوالعینین‌ شعیشع" در سال 1343هـ.ق در«بیلا» از استان «کفرشیخ» متعلق به مصر علیا به دنیا آمد. او مراحل اولیه قرائات را تحت آموزش برادر بزرگش«احمد شعیشع» فرا گرفت و پس از آن در کنار اساتید فن قرائات به تکمیل این علم پرداخت. او تنها قارى عصر خود است که به روش استاد کل قرائات و نابغه زمان، مرحوم رفعت، به تلاوت مى پردازد. به همین سبب از مشاهیر عصر خود به شمار مى رود و همواره مشتاقان قرآن کریم از قرائت او بهره مى گیرند. استاد شعیشع از استادان و نام آوران بزرگ علم قرائت مى باشد. وى در تلاوت قرآن کریم صوتى گرم و لحنى ‌دلنشین ‌دارد.  آن چنان که ‌شنونده را شیفته و مجذوب ‌حلاوت‌ صوت خویش می‌سازد. وى ‌قــرآن را در سن‌ّ هفت سالگى فرا گرفت و قرائت‌ قرآن را در رادیو قاهره براى اولین بار در سن هفده سالگى در 1360 هـ.ق آغاز کرد. او در آن زمان کوچکترین قارى در رادیو بود. استاد در حال حاضر رئیس اتحادیه قراء مصر، عضو مجلس عالى امور اسلامی، عضو کمیته عالى قرآن در وزارت اوقاف مصر، رئیس مرکز بین المللى قرآن کریم و عضو کمیته ساختمان مساجد در استان قاهره و قارى مسجد سیده زینب در مصرى باشد.

 از ویژگى هاى ‌ممتاز تلاوت استاد شعیشع وزین و با وقار بودن صوت و دقت در اداى کلمات و بیان ‌رسا و تلفظ قوى مى باشد. او تمامى موفقیت هاى خویش را در این زمینه مرهون ‌مساعدت هاى مرحوم شیخ عبدالله عفیفى شاعر و مؤلف داستان پیامبر بزرگ (ص) مى داند. استاد به ‌کشورهاى بسیارى از جمله، فرانسه، انگلیس، ترکیه، یوگسلاوی، سومالی، اردن، سوریه، کویت، ایران و تمامى کشورهاى عربى مسافرت کرده، در این کشورها به تلاوت قرآن پرداخته است. تلاوت هاى استاد به طور متوالى از کلیه ‌رادیوهاى کشورهاى عربى و اسلامى پخش مى شود؛ همچنان که رادیو قرآن جمهورى اسلامى ایران نیز همه هفته به پخش تلاوت هایى از این استاد مبادرت مى ورزد. وى در پانزدهمین دوره مسابقات بین المللى قرآن کریم که در ایران برگزار شد به عنوان رئیس هیأت داوران حضور داشت‌.


دستاورد سفرهای استاد به کشورهاى مختلف

در این مسافرت ها به این نتیجه دست یافته ام که آداب و سنت ها و رسم هاى اسلامى در میان همه مسلمانان جهان همانند و یکسان است‌. ایشان معتقدند که قرآن بدون موسیقى زیباست، یک نوع موسیقى خدایى در آن وجود دارد. ولى قارى هنگامى که تلاوت می‌کند، معنى آنچه را که مى خواند باید با صدایش نشان بدهد. باید تغییر معانى کلمات را بداندتا با صدایش آنچه را در معانى وجود دارد، به دیگران انتقال دهد. در قرائت قرآن باید خشوع در برابر خدا دیده شود و قارى باید پایبند به خشوع باشد.


توصیه استادبه قاریان ایرانى

قاریان نخست باید سلامتى خود را حفظ کنند. من به جوانان ایرانى نصیحت می‌کنم در سن بلوغ (در بین نوجوانى و جوانى ) به مدت یک سال از قرائت خوددارى کنند. در این دوره ، حنجره باید استراحت کند قارى باید از غذاى خوب استفاده کند، به خواب خود اهمیت دهد و ورزش کند تا نفس او تقویت ‌شود. قارى باید به علم تجوید آگاهى ‌همه جانبه داشته باشد. مطلب دیگرى که براى قاریان ایرانى اهمیت ‌دارد، حفظ قرآن است به‌ گونه اى که هنگام قرائت، قرآن را از حفظ ‌تلاوت کنند که این ها از اصول قرائت است. یادگیرى تواشیح دینى نیز براى قارى مهم است قارى باید دستگاه هاى ‌موسیقى را آموزش ببیند تا هنگام ‌قرائت ‌با آهنگ موزون به ‌تلاوت‌ بپردازد و دستگاه ها را در آن رعایت کند. و در مورد قاریان ایرانى عنوان می‌کنند که : قاریان ایرانى در زیبایى صدا و تلاوت خوب، کم نظیرند. اگر بخواهم دقیق تر بیان کنم قاریان مصرى در مرتبه نخست قرار دارند و قاریان ایرانى پس از آنان قرار می‌گیرند. از لحاظ تعداد قاریان و زیبایى صدا بى نظیرند و در هیچ کشور اسلامى مانند ندارند. ایران و مصر در دو موضوع‌ با هم رقابت می‌کنند. نخست عشق به اهل بیت (ع) و دوم تلاوت قرآن. این‌نهضت بزرگ قرآنى که در ایران به و جود آمده، مرهون انقـــلاب اسلامى است. من این شور و اشتیاق را پیش از انقلاب ندیدم و این از رهبران بزرگ کشور ایران است که پرچم قرآنى را برپاداشته اند. استاد راز موفقیت خود را در ترس از خدا و رعایت و پایبندى به قرآن می‌داند و مى گوید: «همیشه از خدا خواسته ام تازنده ام، مرا از خدمت به کتاب خدا محروم نکند.»


دانلود
سوره مؤمنون آیه 1 تا 14

جوان‌ترین قاری رادیو

در سال ۱۹۳۹ میلادی، شعیشع جوان برای تلاوت قرآن در محفل یادبودی که برای یکی از نزدیکانش به نام «طه سلطان» برپا شده بود، به قاهره دعوت شد و در همان مجلس یکی از دست اندرکاران رادیوی مصر به نام «عبدالله عفیفی» به تلاوت زیبایش گوش داد و مبهوت هنرنمایی این قاری جوان شد. عفیفی، شعیشع را به نزد «سعید لطفی باشا» رئیس وقت رادیو فرستاد و او را برای امتحان ورودی قاریان برای تلاوت در رادیو معرفی کرد.

وقت اختصاص داده شده به هر قاری برای تلاوت در امتحان ورودی به رادیو، فقط ۱۵ دقیقه بود. نوبت که به ابوالعینین جوان رسید، شروع به تلاوت کرد اما داوران رادیو که به احتمال زیاد استاد رفعت و استاد شعشاعی بودند، از او درخواست کردند تا تلاوتش یک ساعت ادامه پیدا کند. شعیشع با کسب بیشترین امتیاز، جواز تلاوت در رادیو مصر را به دست آورد و به این ترتیب در حالی که فقط ۱۷ سال داشت به عنوان جوان‌ترین قاری رادیو شناخته شد.

قاری جوان، صبح‌های هر یکشنبه و بعد از ظهرهای هر سه شنبه در رادیو مصر به تلاوت قرآن می‌پرداخت. در این راه، استاد طه الفشنی هم به او کمک می‌کرد تا بتواند در قاهره محلی را برای اقامت پیدا کند. شعیشع در سال ۱۳۴۰ میلادی، همراه با استاد عبدالفتاح شعشاعی در شب‌های ماه مبارک رمضان، در قصر عابدین مصر به تلاوت قرآن پرداخت و تلاوت‌هایش هم به صورت زنده از رادیو پخش شد. حالا دیگر شعیشع فقط در مصر مطرح نبود. بلکه شهرت صدای زیبا و ملکوتی‌اش به سرتاسر جهان اسلام رسیده بود.




صوت شعیشع در سینما

در سال ۱۹۴۲ میلادی اتفاقی جالب در زندگی قرآنی ابوالعینین شعیشع رخ داد. چند شرکت سینمایی مشهور مصر از او خواستند تا برای تلاوت قرآن در فیلم‌هایشان با آنها قرارداد همکاری امضا کند و پس از آن بود که شعیشع به عنوان اولین کسی که در فیلم‌های سینمایی قرآن تلاوت می‌کند، در دو فیلم «نائب العام» و «ابن عنتر» به تلاوت قرآن پرداخت که البته این کار وی مورد تأیید و تشویق مقامات الازهر هم قرار گرفت.

پر مسؤولیت‌ترین قاری مصر

استاد ابوالعینین شعیشع در طول عمرش در سمت های مختلفی به فعالیت‌های قرآنی و دینی زیادی مشغول بود که «ریاست اتحادیه قراء مصر»، «عضو مجلس اعلای امور اسلامی»، «عضو کمیته عالی قرآن در وزارت اوقاف مصر»، «رئیس مرکز بین المللی قرآن کریم»، «عضو کمیته ساختمان مساجد در قاهره»، «ریاست کانون بین المللی حفظ قرآن کریم» و «قارى مسجد سیده زینب(س)» از جمله مهم‌ترین مسؤولیت‌های اجرایی او به حساب می‌آیند.


عشق استاد به ايران و دوستدار تلاوت قاريان ايرانی

استاد شعيشع قبل از انقلاب در سال 1357 هجری شمسی در سفری كه به ايران داشت، در شهرهايی نظير تهران، مشهد، اصفهان و شيراز به تلاوت قرآن مبادرت كرد و بعد از انقلاب نيز به‌عنوان داور مسابقات بين‌المللی قرآن كريم به ايران سفر كرد و در سال‌های كهولت سن برای داوری بيست و پنجمين دوره مسابقات بين‌المللی ايران به كشورمان آمد.


نظر رهبر انقلاب درباره استاد شعيشع

مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي در مراسم اختتاميه مسابقات قرائت قرآن در بهمن ماه سال 1370 در تجليل از جايگاه مرحوم شيخ ابوالعينين شعيشع خاطرنشان کردند: از اين معلمان و اساتيدى كه عمدتاً از كشور مصر آمده‌اند، هرچه ممكن است، استفاده كنيد.

ايشان تصريح کردند: اين استاد «ابوالعينين شعيشع» كه يك پير قرآن است، بنده از سى سال پيش، شايد هم بيشتر، با صدا و نوارهاى ايشان آشنا هستم؛ اينها عمرشان را با قرآن گذرانده‌اند؛ اينها كسانى هستند كه در اين رشته قرائت و تلاوت قرآن كار كرده‌اند؛ خوب هم كار كرده‌اند؛ حائز مراتب خوب هم شده‌اند. آنچه را كه اين اساتيد قرآن دارند، از آنها فرا بگيرند. البته قرآن يك درياى عميق و يك بحر واسع است و نهايتى ندارد؛ هرچه پيش برويد چه در سطح قرآن، چه در اعماق آن، همچنان امكان سير و  پيشرفت و حركت وجود دارد.

مقام معظم رهبري همچنين در دي ماه سال 1370 در اختتاميه‌ هشتمين‌ دوره‌ مسابقات‌ بين‌المللي‌ حفظ و قرائت‌ قرآن‌ کريم در تمجيد از جايگاه اين قاري بزرگ مصري، تأکيد کردند: قُرّاء مصر و بخصوص اين مرد كهن و استادِ قديمى، آقاى شعيشع كه از قديم بنده ايشان را مى‌شناسم؛ شايد سى سال است كه من با تلاوت او آشنايم؛ بحمداللَّه چند سالى است كه به اينجا مى‌آيد و از نزديك ايشان را مى‌بينيم و تلاوتش را مى‌شنويم. امروز هم  از آن تلاوتهاى بسيار خوب را انجام داد.

ايشان افزودند: نوارِ امروزِ اين شيخ بزرگوار و استاد قرآن، از نوارهاى يادگارى خواهد بود و ان‌شاءاللَّه خواهد ماند. براى خود او هم ان‌شاءاللَّه وسيله يادآورى و براى ديگران هم مايه استفاده است.



دانلود
سوره مسد آیه 1 تا 8

خبرگزاری قرآنی ايران در حاشيه سومين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان در مشهد مقدس كه دی‌ماه سال گذشته برگزار شد، با استاد ابوالعينين شعيشع به گفت‌و‌گو نشست كه وی از علاقه خود نسبت به جمهوری اسلامی ايران چنين گفت: «من هم‌اكنون با توجه به كهولت سنی كه دارم، بسيار كم سفر می‌كنم و در معدود كشورهايی به‌عنوان داور در مسابقات قرآن حضور پيدا می‌كنم، اما ايران كشوری است كه من دوستدار آن هستم و تلاوت زيبا و جذاب قاريان اين مرز و بوم مرا شيفته خود كرده است و اين تلاوت‌های زيبا و عشق و محبتم به سرزمين ايران از انگيزه‌هايی است كه مرا به سوی ايران می‌كشاند».


اين استاد افزود: «قاريان ايرانی با وجود اين‌كه به زبان عربی صحبت نمی‌كنند، اما قرآن كريم را بسيار زيبا و بادقت تلاوت می‌كنند و احكام وقف و ابتدا، مخارج حروف، سكون و غنه را در نهايت تسلط و زيبايی تلاوت می‌كنند».

شيخ‌القراء مصر در ادامه اين گفت‌وگو تصريح كرد: «قاريان ايرانی نخبگانی هستند كه سبك تلاوت مشاهير قرائت مصر را به‌خوبی تقليد و تلاوت می‌كنند و تلاوت زيبای قاريان ايرانی سبب شده است كه من نسبت به آينده قاريان مصری بيم داشته باشم و ايرانيان صاحب سبك در تلاوت قرآن شوند».

شعيشع گفت: «اتحاد و همبستگی كشورهای اسلامی از آروزهای من است و آرزو دارم قبل از اين‌كه از اين دنيا بروم، شاهد امتی متحد و يكپارچه باشم، اجرای مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان حركتی در راستای تحقق وحدت اسلامی است و گرد‌ هم آمدن نخبگان قرآنی بر سر سفره قرآن، اقدامی عملی برای تحقق انسجام امت اسلام است».

شعيشع در مراسم بزرگداشت خود در سال 1387 كه سالن‌ همايش‌های بين‌المللی برج ميلاد برگزار شد، گفت: «در ميان كشورها مرسوم است كه مردگان را تكريم می‌كنند؛ اما در ايران قبل از آنكه عزيزی از دست برود وی را مورد تجليل و تقدير قرار می‌دهند و اين اولين باری است كه در حالی‌ كه در قيد حيات هستيم، در جمهوری اسلامی ايران از ما تجليل می‌شود».


دانلود
سوره تین

تشكر شعيشع از شعور ايرانيان در تكريم بزرگان

وی در ادامه افزود: «اين بسيار كار خوبی است كه تا وقتی فردی زنده است، از وی تجليل شود و من از همه كشورهای اسلامی می‌خواهم كه اين كار ايران را سرمشق خود قرار دهند».

شيخ‌القراء مصر در مراسم تجليل خود چنين ادامه داد: «من امروز گريه كردم به خاطر اين همه احساس، شعور و فهمی كه در جمهوری اسلامی ايران برای بزرگداشت و تكريم از بزرگان وجود دارد و از تمام كسانی كه اين مراسم را اجرا كردند، تشكر می‌كنم».

وی همچنين با اشاره به فعاليت‌های روزانه خود تصريح كرد: «من در هر شبانه‌روز بعد از نماز صبح پنج جزء از قرآن كريم را تلاوت می‌كنم و بالطبع علاوه بر كارهای دينی به ساير امور شخصی و منزل نيز رسيدگی می‌كنم».



شعيشع گفت: «در طول زندگی خودم و اين 80 سال كه با قرآن بودم، دعای دائمی كه شبانه‌‌روز در نمازهايم از خداوند می‌خواهم، اين است كه «اللهم لا تحرمنی من خدمة كتابك حتی القاك»،(خدايا من را از خدمت به كتابت محروم نكن تا وقتی كه تو را ملاقات كنم).

در مراسم تجليل از اين استاد برجسته، مجری برنامه از شعيشع خواست تا به اشتياق عاشقان صدايش كه در مجلس حاضر هستند، پايان بخشد و آياتی از قرآن را برای آن‌ها تلاوت كند، استاد شعيشع نيز در ابتدا عنوان كرد كه دكتر من را از تلاوت قرآن منع كرده است، اما با اصرار فراوان مجری برنامه به يك‌باره و در حالی‌ كه بيش از 80 سال داشت، با صدايی رسا شروع به تلاوت كرد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ...»


شيعشع؛ شهروند افتخاری تهران

به طور واقعی برای هيچ‌كس باور كردنی نبود كه استاد شعيشع در آن سن با آن صدای رسا و قوی و با تحريرهای دوران جوانی بتواند تلاوت كند، حتی همراهان استاد شعيشع نيز بهت زده بودند، استاد «حلمی جمل» مرتب از جای خود برمی‌خواست و استاد را تشويق می‌كرد.

پس از پايان تلاوت شعيشع و در هنگام تجليل از اين استاد در سالن همايش‌های برج ميلاد، «محمدباقر قاليباف»، شهردار تهران عنوان «شهروند افتخاری تهران» را به همراه لوح تقدير و تنديس به اين استاد تقديم كرد و بر اين اساس شعيشع يكی از شهروندان افتخاری تهران شد، شعيشع بسيار مسرور و شادمان بود، همه دور تا دور او را گرفته و خواهان اين بودند كه لحظاتی با اين استاد صحبت كنند يا با او عكس يادگاری بگيرند، اما حال مزاجی استاد اين اجازه را نمی‌داد.



شعيشع بسيار نكته‌سنج و ريزبين‌ بود و هيچ چيزی از چشمش دور نمی‌ماند. وی به جلوه‌های هنری و زيبايی‌های شهر تهران بسيار علاقه‌مند بود. هنگام حضور در تهران بارها شده بود كه با اشاره به نقش و نگارهای به كار رفته در پل‌ها و ديگر اماكن عمومی اين شهر به «نعينع»، از قاريان مشهور مصر، می‌گفت: «ببين ايرانی‌ها چقدر هنر‌دوست و اهل ذوق هستند، آن‌ها نه فقط در تلاوت قرآن هنرمند هستند، بلكه اين هنر در جای‌جای فضاهای شهری آن‌ها نيز مشهود است».

پرواضح است كه استاد ابوالعينين شعيشع از معدود قاريانی بود كه به علت كهولت هيچ‌گاه از تلاوت قرآن و فعاليت‌های قرآنی فاصله نگرفت و تجارب ارزنده‌ای در اختيار قراء و علاقه‌مندان به نغمه‌های قرآنی قرار داد كه همواره مورد استفاده آنان قرار خواهد گرفت و تلاوت‌های برجای مانده از اين قاری بزرگ جهان اسلام همواره در محافل قرآنی به گوش خواهد رسيد تا ياد و نامش هميشه جاودان بماند.


دانلود
سوره علق ، آيه 1 تا 8

سفر به آخرت
استاد ابوالعینین شعیشع روز پنجشنبه، دوم تيرماه، در سن ۸۹ سالگی دعوت حق را لبيك گفت. مراسم تشييع پيكر استاد ابوالعينين شعيشع، سوم تيرماه، پس از نماز جمعه برگزار شد و مراسم ترحيم ايشان نيز در مسجد «الخلفاء الراشدين» شهرك نصر در نزديكی قاهره منعقد شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • امین س ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    2 1
    مشرق،دمت گرم،بسیار تاثیر گذار بود...از این کارها بیشتر انجام بده
  • قاسم ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    2 0
    مشرقی، بابا جان این خبر ها خیلی بهتر از خبر مربوط به بعضی هنرپیشه ها نیست که هیچ بهره و خیری برای ما ندارن؟ مثلا فلان هنرپیشه رفت استرالیا اینم عکساش در حال غواصی و یا فلان هنرپیشه در ماه عسل.لطفا از انها کم و کمتر و به اینا بیشتر و بیشتر کن.دمت گرم بابایی
  • محمد افلا ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    2 0
    سلام خدا خیرتون بده. خیلی عالی و به قول دوستمون تاثیر گذار بود. تشکر
  • حسین قلعه نوئی ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    2 0
    خدایش بیامرزاد . از گزارش بسیار زیبای مشرق هم تشکر می کنم . (روابط عمومی گروه تواشیح و مدیحه سرایی تسنیم اسفراین) www.tas-nimgroup.blogfa.com
  • سيد علي اصغرپور ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    2 0
    ايشان از بهترين ها بودند و بسيار مهربان خداوند رحمتشان كند
  • مجید ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    1 0
    آره منم قبلا گفته بودم بازم میگم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس