به گزارش ویژه نامه ضیافت مشرق به نقل از ایسنا، گفتوگوی حضرت موسی بن عمران با خداوند
عزوجل درباره موضوعات مختلف به صورت پرسش و پاسخ در کتاب امالی صدوق نیز
ذکر شده است، بخشی از این گفتوگو مربوط به روزه و فرق روزه داری برای خدا و
غیر خداست.
پس از آن که حضرت موسی(ع) درباره موضوعات مختلف عقیدتی و احکام از خداوند کریم سوال میکند این بار موسی(ع)عرض میکند:" بارالها پاداش کسی که در ماه رمضان به خاطر تو روزه بگیرد چیست؟ خداوند فرمود: ای موسی! روز قیامت او را به مقامی برسانم که ترسی ندارد.
موسی(ع) برای آخرین بار پرسید: معبودا! جزای کسی که ماه رمضان را به خاطر مردم روزه بگیرد چیست؟ خداوند کریم فرمود: ثواب کسی را دارد که در آن ماه روزه نبوده است۱".
ارزش بوی دهان روزهدار
همچنین از امام صادق (ع) درباره ارزش بوی دهان روزهدار چنین نقل شده که خداوند به حضرت موسی وحی فرستاد، که چرا با من مناجات نمیکنی؟ عرض کرد: خدایا روزهدارم و در حال روزه، دهان خیلی معطر نیست. خداوند فرمود: ای موسی! بوی دهان روزهدار پیش من از مشک خوشبوتر است۲".
بنابراین انسان مگر نمیخواهد در آن عالم مُطیّب و معطّر باشد، آنجا که دیگر سخن از آهو و نافه آهو نیست که عطری داشته باشد. آنجا روزه است که انسان را معطّر میکند. باطن روزه به صورت عطر ظهور میکند، آن هم در سطح بدن و اما مافوق آن را خدای سبحان میداند که چیست.
منبع:
۱- امالی صدوق
۲- روضة المتقین، ج ۳، ص ۲۲۹.
کتاب حکمت عبادات ص ۱۴۱
کتاب عبرت آموز، شیخ حسین انصاریان
پس از آن که حضرت موسی(ع) درباره موضوعات مختلف عقیدتی و احکام از خداوند کریم سوال میکند این بار موسی(ع)عرض میکند:" بارالها پاداش کسی که در ماه رمضان به خاطر تو روزه بگیرد چیست؟ خداوند فرمود: ای موسی! روز قیامت او را به مقامی برسانم که ترسی ندارد.
موسی(ع) برای آخرین بار پرسید: معبودا! جزای کسی که ماه رمضان را به خاطر مردم روزه بگیرد چیست؟ خداوند کریم فرمود: ثواب کسی را دارد که در آن ماه روزه نبوده است۱".
ارزش بوی دهان روزهدار
همچنین از امام صادق (ع) درباره ارزش بوی دهان روزهدار چنین نقل شده که خداوند به حضرت موسی وحی فرستاد، که چرا با من مناجات نمیکنی؟ عرض کرد: خدایا روزهدارم و در حال روزه، دهان خیلی معطر نیست. خداوند فرمود: ای موسی! بوی دهان روزهدار پیش من از مشک خوشبوتر است۲".
بنابراین انسان مگر نمیخواهد در آن عالم مُطیّب و معطّر باشد، آنجا که دیگر سخن از آهو و نافه آهو نیست که عطری داشته باشد. آنجا روزه است که انسان را معطّر میکند. باطن روزه به صورت عطر ظهور میکند، آن هم در سطح بدن و اما مافوق آن را خدای سبحان میداند که چیست.
منبع:
۱- امالی صدوق
۲- روضة المتقین، ج ۳، ص ۲۲۹.
کتاب حکمت عبادات ص ۱۴۱
کتاب عبرت آموز، شیخ حسین انصاریان