کد خبر 234206
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸

نایب‌رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی از احیا و ارتقای فعالیت‌های قرآنی کشور پس از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد و گفت: ساختارسازی، فرهنگ‌سازی و پشتیبانی، سه دستاورد این منشور است.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس نشست بررسی دستاورد‌های منشور توسعه فرهنگ قرآنی شنبه 29 تیر‌ماه 1392 با حضور حجت‌الاسلام «حمید محمدی» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حسین نادری‌منش» معاون آموزش و پژوهش وزارت علوم، «حسین هژبری» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام «سعید بهمنی» عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.
 
تحقق منشور آرزوی 30 ساله جامعه قرآنی کشور بود
 
بنا بر این گزارش در این نشست حجت‌الاسلام محمدی، نایب‌رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، طی سخنانی تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی را آرزوی 30 ساله جامعه قرآنی دانست و گفت: این آرزو  وجود یک سند عالی برای راهبری فعالیت‌های قرآنی کشور بود که در سال 1388 با تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی محقق شد.
 
محمدی با اشاره به 14 مصوبه مهم منشور توسعه فرهنگ قرآنی گفت: منشور توسعه فرهنگ قرآنی تاکنون بیش از 14 مصوبه مهم و کلیدی داشته که یکی از آنها تقسیم کار قرآنی بین همه دستگاه‌ها است، همچنین پس از تصویب منشور بیش از 2 هزار مؤسسه قرآنی در کشور راه‌اندازی شد که همین تعداد مؤسسه در سازمان دارالقرآن به ثبت رسیده است.
 
تحول قرآنی در همه وزارتخانه‌ها پس از تصویب منشور
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از تحول قرآنی در سایر وزارتخانه‌ها خبر داد و گفت: با تصویب منشور مرکز قرآن آموزش و پرورش به اداره کل ارتقا یافت و در سایر وزاتخانه‌ها هم مراکز قرآنی تأسیس شد، همچنین مرکز قرآنی ارشاد هم به معاونت تبدیل شد، البته درخواست ما ایجاد یک سازمان قرآنی و یا وزارت قرآن و عترت بود که به ما گفتند فعلاً به معاونت قناعت کنید.
 
محمدی از سه اتفاق مهم پس از تصویب منشور خبر داد و گفت: پس از تصویب منشور سه اتفاق مهم در کشور رخ داد که شامل؛ ارتقای ساختار‌ها، توسعه پشتیبانی و فرهنگ‌سازی در امور قرآنی است.
 
پیش از تصویب منشور تبلیغ و ترویج قرآن کریم فراموش شده بود
 
وی از فراموش شدن تبلیغ و ترویج قرآن پیش از منشور خبر داد و گفت: پیش از تصویب منشور تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی به‌ کلی فراموش شده بود و در دستگاه‌های قرآنی تنها تک مضراب‌هایی به چشم می‌خورد و در سازمان دارالقرآن کاری انجام نمی‌شد، اما با تصویب منشور فعالیت‌های تبلیغی ترویجی احیا شد.
 
دبیر شورای توسعه در خصوص فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی پس از تصویب منشور گفت: با تصویب منشور جشنواره‌ها راه افتاد و در معاونت قرآن و عترت یک اداره کل مستقل برای نمایشگاه و جشنواره‌ها شکل گرفت، زیرا هنرها می‌توانند به تبلیغ و ترویج قرآن کمک کنند.
 
حوزه‌های علمیه در تبلیغ و ترویج قرآن کریم کوتاهی تاریخی دارند
 
وی با انتقاد از حوزه‌های علمیه به دلیل کوتاهی در حوزه تبلیغ و ترویج گفت: یکی از کار‌های مهم تبلیغ و ترویجی تولید محصولات پایه است که حوزه‌های علمیه در این خصوص کوتاهی تاریخی دارند، البته با تحولات اخیر، حوزه‌ها هم در حال ورود به حوزه تبلیغ و ترویج قرآن هستند.
 
محمدی از رشد بودجه‌های قرآنی کشور پس از تصویب منشور خبر داد و گفت: پس از تصویب منشور بودجه نیم‌درصدی فعالیت‌های قرآنی به تصویب رسید و امسال هم 600 میلیارد تومان بودجه قرآنی تصویب شد.
 
تربیت 10 میلیون حافظ، 15 هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد

 
وی از نیاز 15 هزار میلیارد تومان بودجه برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن خبر داد و گفت: اگر برای حفظ هر جزء از قرآن حدود 50 هزار تومان بودجه در نظر بگیریم تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن حدود 15 هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس