کد خبر 232130
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۱

سال 87 بود که یک گروه جهادی از طلاب حوزه علمیه قم برای انجام امور تبلیغی و مذهبی به مناطق شمال استان خوزستان و جنوب استان چهارمحال و بختیاری (بویژه شهرستان های اندیکا، لالی و مناطق عشایری مسجدسلیمان و بخش بازُفت) سفرمی کنند.



 

طلاب موسسه جهادی تبلیغی بلاغ المبین پس از مشاهده شرایط اسف بار زندگی مردم منطقه، گزارشی از شرایط نامناسب زندگی ساکنان منطقه  برای رهبری معظم انقلاب ارسال می کنند.

 

 

شایان ذکر است این مناطق سال ها به علت های مختلف از جمله بی مسئولیتی مسئولان، همواره از لحاظ خدمت رسانی، مورد بی مهری واقع شده ، بطوریکه بسیاری از ساکنان این مناطق حتی پس از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی، از امکاناتی اولیه مانند خانه مسکونی مناسب، آب، برق، مدرسه، جاده مواصلاتی، خانه بهداشت و مسجد یا محل برگزاری مراسم مذهبی محروم و.. بودند.

بر این اساس مقام معظم رهبری پس از با خبر شدن از اوضاع دستورات موکدی برای رفع این نابسامانی  و به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) صادر فرمودند و خطاب به آقای دکتر مخبر دزفولی رئیس آن ستاد فرمودند که؛ «بروید منطقه را احیاء کنید».

 

این ستاد نیز با اعزام گروهی از کارشناسان خبره به منطقه متوجه می شوند که میزان عقب ماندگی ها و محرومیت منطقه بیش از آن چیزی است که در گزارش طلاب جهادی آمده بود و لذا ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت را مسئول پیگیری، تدوین و اجرای برنامه ای ویژه و جامع برای احیاء و توسعه منطقه کرد.

تلاشگران بنیاد برکت با همکاری استانداری خوزستان، پس از نیاز سنجی و برنامه ریزی، اجرای طرح های متنوعی را در مناطق اندیکا، لالی و منطقه عشایری مسجد سلیمان شروع کردند .

از جمله این طرح ها آبرسانی به 285 روستا و برق رسانی به 110 روستا و احداث 355 کیلومتر جاده روستایی در این مناطق بود.

ساخت 350 واحد مسکونی، 47 مدرسه، 22 خانه بهداشت و تعمیر و ساخت 95 مسجد از دیگر خدمات این بنیاد در مناطق مذکور بود که اجرای این طرح ها تحول مثبتی در بهبود کیفیت زندگی، پایداری جمعیت و شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منطقه ایجاد کرده است.

در منطقه اندیکا پروژه هایی شامل آبرسانی به 179 روستا ، برق رسانی به 61 روستا ، احداث 185 کیلومتر جاده روستایی ، ساخت 23 مدرسه ، 9 خانه بهداشت ، 59 مسجد ، 125 منزل مسکونی ، تاسیس 200 واحد دامی ، انجام 9900 هکتار عملیات آبخیزداری، ساخت دو انبار علوفه و پنج جایگاه نفت و گاز، اجرایی شده است .




 

 در همین حال انجام 13700 هکتار عملیات آبخیزداری، تاسیس 400 واحد دامی، ساخت 5 انبار علوفه و 10 جایگاه نفت و گاز از دیگر پروژه های این طرح جامعه بود که بر روند فعالیت های اقتصادی ساکنان این مناطق تاثیر مثبتی داشته است .

در میان این مناطق، منطقه اندیکا با محرومیت و عقب افتادگی بیشتری روبرو است و برهمین اساس حجم بیشتری از طرح های توسعه به این منطقه اختصاص یافته است .

در منطقه محروم لالی نیز آبرسانی به 92 روستا، برق رسانی به 40 روستا، ساخت 145 کیلومتر جاده روستایی، تاسیس 14 مدرسه و 6 خانه بهداشت، ساخت 125 واحد مسکونی و 19 مسجد، انجام شد تا محرومیت های این منطقه کاهش یابد.

در این منطقه همچنین ساخت 200 واحد دامی، آبخیزداری 3800 هکتار اراضی، ساخت پنج جایگاه نفت و گاز و سه انبار علوفه، عملیاتی شد.

از دیگر طرح هایی که در این مناطق انجام شده می توان به احداث بندهای خاکی و سنگی، ساخت پل، تاسیس حمام ضد کنه و سرویس های بهداشتی، توسعه باغبانی، ساخت دارالقران، ایجاد پاسگاه و حوزه انتظامی و انجام طرح های مخابراتی اشاره کرد.

این پروژه ها با اعتباری بالغ بر دو هزار میلیارد ریال در 707 روستای این مناطق که 15 هزار خانوار در آن ساکن هستند، اجرا شده است که تاثیرات مثبتی در زندگی بیش از 85 هزار نفر از ساکنان محروم این مناطق ایجاد کرد.

همچنین در 363 روستای منطقه اندیکا ، اجرای 457 پروژه بود، در همین حال منطقه لالی نیز شاهد اجرای 262 پروژه و منطقه عشایری مسجد سلیمان برخوردار از 99 پروژه شدند که تحولاتی مثبتی را برای ساکنان 344 آبادی و روستا بوجود آوردند .

***

این ویژه نامه دارای 16 صفحه و در ابعاد روزنامه ای، توسط «گروه فرهنگی هنری شهید بهنام محمدی» تهیه و منتشر گردیده است و در آن سعی شده است تا در حد امکان ابعاد مختلف این طرح با برکت و عظیم در قالب مصاحبه هائی با مسئولان، دست اندرکاران، روحانیون جهادی و مردم منطقه و همچنین گزارشاتی مصور و آماری مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

در ميان تيترهاي این ویژه نامه نيز عناوين زير به چشم مي‏خورد:

* آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان: ایل بختیاری سال های متوالی است که شیعه امیرالمومنین(ع) هستند

* دکتر حجازی استاندار خوزستان: این طرح به برکت دستور مقام معظم رهبری طراحی و اجرا گردید

* حجت الاسلام و المسلمین حاجتی: طرح برکت حاکی از پیوند تنگاتنگ میان امام خامنه ای و  امت اوست 

* مهندس جلیل بشارتی مسئول سابق دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری در دولت های سازندگی، اصلاحات و دولت نهم: با شناختی که از محرومیت ها داشتیم، اولین بار این روحانیون جهادی را به منطقه هدایت کردیم، طرح برکت مردم را به زندگی امیدوار کرد

* حجت الاسلام مرادی مسئول موسسه جهادی تبلیغی بلاغ المبین: رهبر انقلاب فرمودند؛ دلمان را شاد کردید، خدا دلتان را شاد کند

* مهندس ایزدپناه فرماندار مسجدسلیمان : مسئولین گذشته در رساندن صدای مردم محروم منطقه کوتاهی کرده اند. طرح های بنیاد برکت،  تمایل روستائیان برای مهاجرت به شهر را کاهش داد

* حجت الاسلام والمسلمین نکونام نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری: برای احیاء شهرها و روستاهای منطقه باید سند چشم انداز و طرح جامع تدوین شود

* طرح برکت، گردشگری منطقه زیبای اندیکا را رونق بخشیده است

* مردمِ پایتخت نفتی ایران، در انتظار کلید تدبیر آقای روحانی 

* اگر می خواهید بدانید چرا با انگلیس پدر کشتگی داریم این گزارش را بخوانید! / حکایت سید جی کاک انگلیسی در سرزمین های بختیاری

* شیرهای سنگی، نگهبانان تاریخ...

* داستان یک شیر سرگردان! شیر چاه F7 مسجدسلیمان

* حماسه آفرین زاگرس شهید علی مردان خان بختیاری

* جهاد و اردوی جهادی و  رهبری که خود یک الگوی جهادی است

این ویژه نامه بدلیل محدودیت منابع تنها در استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری توزیع می گردد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس