به گزارش مشرق به نقل از رجا، "فلسفه نجس و ضاله است، از بين تمامي علما فقط آقاي "و؛س؛خ " اعلم بودند بقيه اصلا سواد ندارند، خدا رحمت کند حضرت آيتالله حلبي را چقدر براي دين زحمت کشيد، تمام شاگردان ايشان امام زماني هستند، حکومت جامعه ما جوانان را ضد دين ميکند، بايد از سياست دست برداشت، فلاني در ديدار با امام زمان گفته است...، ما نيز زماني به رهبري اعتقاد داشتيم ولي به دلايلي... "
اينها گوشهاي از ادبيات جذب و شستشوي مغزي انجمن حجتيه است که با تشديد فعاليتهاي خود، قشر مذهبي و متدين جامعه را هدف گرفتهاست، البته اين فعاليتها نه به نام انجمن بلکه با نام هيئتها و محافل مذهبي صورت ميپذيرد.
* انجمن حجتيه چيست؟
انجمن خيريه مهدويه حجتيه درسال ???? توسط شيخ محمود ذاکر زاده تولائي معروف به شيخ حلبي با هدف مبارزه با بهائيت از طريق اعتقادي تاسيس شد.
اگرچه انجمن در تبصره دوم خود آورده است که "انجمن به هيچوجه در امور سياسي مداخله نخواهد داشت و نيز مسؤوليت هر نوع دخالتي را که در زمينههاي سياسي از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گيرد، بر عهده نخواهد داشت. " ولي عملا مخالفت آنها با اقدام سياسي و خاموش کردن احساسات انقلابي يک مسلمان خواه يا ناخواه انجمن را به يکي از جريانات سياسي تبديل کرده است.
* افکار و عقايد انجمن حجتيه، قبل از انقلاب
بزرگ نمايى و جلوهدادن بهائيت به عنوان دشمن اصلى، اصليترين ويژگي انجمن به حساب ميآيد، در اين زمينه شيخ حلبى تأکيد مىکرد: "امروز امام زمانعليه السلام از کسى جز اين خدمت را نمىپذيرد و چيزى جز اين انتظار ندارد. به خدا قسم! امروز تکليف شرعى و دينى همه ما آن است که با بهائيت مبارزه کنيم. "
اما شايد نکتهاي که کمتر به آن توجه شده باشد، تناقض عقيده و عملکرد اين انجمن است. يعني در حالي که نخست وزير و بسياري از اعضاي هيئت دولت و نزديکان دربار بهايي هستند، نميتوانيد انتقادي را نسبت به دربار از سوي انجمن بيابيد.
حتي اعضايي که به نحوي به رژيم سلطنت اعتراض ميکردند، بر اساس تبصره دوم انجمن بلافاصله به نحوي طرد ميشدند، چراکه به زعم آنان، اسلام تنها دين عبادت است و دخالت در سياست، زيبنده پيشوايان دينى نيست.
* پس حمايت علماي بزرگ از انجمن از چه رويي است؟
مبارزه با بهائيت و سخن گفتن از امام زمان (عج) به ذاته امر مقدسي است لذا اکثر علما از شروع حرکت انجمن حمايت کردند، همچنين در اين بين ميتوان حمايتهايي را از شهيد مطهري نيز يافت.
اما اين حمايتها با شروع نهضت امام از ?? خرداد ?? سير نزولي مييابد و با موضعگيري انجمن درباره هدر بودن خون شهدا به طور کامل قطع ميشود.
يکي ديگر از اعتقادات اين انجمن بر اين اصل مبتني شده که قيامهاى قبل از ظهور محکوم به شکست است. آنان با استفاده از برخى روايات، صاحب پرچمهاى قيام قبل از ظهور را گمراه مىدانستند و تشکيل حکومت و بسط عدل را در جهت انسداد باب مهدويت مىشمردند.
همچنين انجمن، جهاد در دوران غيبت را بي معنا ميداند؛ شيخ حلبى در اين باره مىگويد: "[شيعه مىگويد:] در عصر غيبت امام زمان عليه السلام جهاد نيست، چرا؟ چون حاکم اسلامى که بايد معصوم باشد، مصداق پيدا نکردهاست. وظيفه داريم فقط دين خود را حفظ کنيم. تکاليف شرعىمان را انجام دهيم و به شبهات منکران جواب دهيم و ديگر هيچ. "
* فلسفه؛ نوعي بدعت در افکار انجمن حجتيه
يکي از شاخصههاي اصلي شناسايي انجمنيها مخالفت آنها با فلسفه است، آنان فلسفه را نوعى بدعت ميدانند.
از ديدگاه برخى ازانجمنيها، کسى که فلسفه مىخواند يا درس مىدهد، از عدالت ساقط است، بنابر اين شما خود تعامل انجمن با ابن سينا، سهروردي، ملاصدرا، ملاهادي سبزواري، ابونصر فارابي، غزالي، ابوالبرکات بغدادي، فخر رازي، خواجه نصير الدين طوسي، صدرالدين دشتکي، شيخ بهايي، ميرداماد، حضرت امام خميني (ره)، علامه طباطبايي، شهيد مطهري، آيت الله حسن حسن زاده آملي، آيت الله جوادي آملي، آيت الله محمدتقي جعفري، آيت الله محمدتقي مصباح يزدي و مقام معظم رهبري را بيابيد.
* حلبي کيست؟
محمود ذاکر زاده تولائي در ?? شهريور ???? متولد شد و در ??دي ???? فوت کرد. اين روحاني مشهدي در ايام جواني خود مدافع ملي شدن صنعت نفت بوده و حتي از مشهد کانديداي مجلس هفدهم نيز ميشود اما با اقبال نکردن مردم به وي، از سياست سرخورده ميشود.
حلبي در مورد با مبارزه با رژيم طاغوت گفته است: "نميشود با رژيم تا بن دندان مسلح مبارزه کرد. کساني که به اين راه کشيده ميشوند، خونشان هدر است و کساني که افراد را به اين راه ميکشانند، مسئول اين خونها هستند. کار صحيح فعاليتهاي فرهنگي و ايدئولوژيک است نه مبارزه عليه رژيم. "
* نگرش انجمن به سياست و حکومت
انجمن طرفدار جدايي دين از سياست در دوره غيبت است و به واقع انجمن يک تشکيلات سکولار به حساب ميآيد که دين را تنها در حريم شخصي، قابل توجه ميداند.
اعتقاد به امکان نداشتن تشکيل حکومت اسلامي در دوره غيبت امام معصوم نيز جزو جدايي ناپذير اين تفکر به حساب ميآيد. از ديدگاه انجمن، نشانههاي ظهور عبارتاند از شيوع گناه و فحشا در ميان مردم که در اثر آن، خداوند آنها را به جور سلطان، قحطي زمان و ستم حکام عذاب ميکند. بنابراين، آنان علايم آخر زمان را اينگونه تفسير و از آن شاد هستند: "مردم از هم بيزار و همديگر را مورد لعن قرار داده و به روي هم آب دهان مياندازند و شهادت به کفر يکديگر ميدهند. " آنان، گراني، قحطي، زلزلههاي پياپي، قتل و غارت، شيوع گناه و فساد و... را نويد دهنده ظهور ميدانند.
* ساواک و انجمن
سند ساواک به تاريخ ????.??.??:
اخيرا حاجي آقا حلبي رهبر انجمنهاي ??? گانه سراسر کشور به منظور توسعه و تعميم انجمن مزبور در اين استان به بندر عباس آمده و عدهاي از اعضاي انجمنهاي کرمان، سيرجان و رفسنجان براي ديدن ايشان به بندر عباس وارد شدهاند. حاجي محمد زمانيان سرپرست انجمن کرمان ضمن بحث کلي به آقاي حلبي گفتند در رفسنجان حدود ?? نفر دستگير شدهاند که عدهاي از آنها وابسته به انجمن بودهاند. اصولا گفته شده در رفسنجان بيشتر از رويه آيتالله خميني پيروي ميشود و اين دستگيري بهدنبال آتش زدن سينما و اتومبيل رئيس پليس صورت گرفته و رهبر انجمن رفسنجان به اطلاعات شهرباني فراخوانده شده و ايشان گفتهاند آنها از مدتها قبل با ما اياب و ذهاب نداشتند و طبق تعهدي که دادهاند، مسوول کارهاي انجام شده خودشان هستند.
آقاي حلبي از اين روش به شدت ناراحت شده و افزوده: ما را ساواک ميشناسد و هدف ما را ميداند و به طور کلي ما بايد از جنجالهاي سياسي دور باشيم و از رويه آيتالله خميني و طرفداران کوتاه فکرش هم ابراز تاسف کرد.
نظريه شنبه: آقاي حلبي با هر گونه وابستگي سياسي و فعاليت سوء انجمن مخالف است.
به: رياست شهرباني بجنورد
از: ساواک بجنورد
درباره: انجمن خيريه مهدويه
اين ساواک با انتخاب قربانعلي محمدي مقدم براي انجمن خيريه مهدويه موافقت دارد. خواهشمند است دستور فرمايند چنانچه تغييراتي در اساسنامه آن حاصل گردد، اين ساواک را آگاه سازند.
رئيس ساواک بجنورد، مهرآموز
در ملاقاتي که طي چند جلسه با شيخ محمود حلبي سرپرست انجمن مبارزه با بهائيت به عمل آمد، مشاراليه اظهار داشته که از هجده سال قبل تا کنون انجمن مزبور تشکيل شده و هر روز در اکثر شهرستانها داراي تشکيلاتي گرديده و در تهران نيز در نقاط مختلف داراي جلسات و کنفرانس مي باشد و تا کنون براي اين جلسات صرفا ارشاد جوانان در مسائل ديني بوده و کوچک ترين مساله سياسي در جلسات مطرح نشده است. حتي به علت اين که به روحيه جنجالي روحانيان و وعاظ آشنايي دارد، اجازه ورود يک نفر از روحانيان را به جلسات و دخالت آنان را در اين زمينه نداده است. مشاراليه اضافه نمود که انجمن تا کنون خدمات زيادي به دستگاه نموده حتي قبل از برگزاري جشن هاي ???? ساله که بهائيان قصد کسب امتياز جهت آشنايي خود را داشته اند، اقدامات موثري به عمل آورده که به طور حتم به شرف عرض رسيده است زيرا تيمسار ارتشبد اويسي فرمانده کل ژاندارمري وقت در جريان بوده اند و ادامه داد چنانچه دستگاه مصلحت نداند که اين انجمن با کار خود ادامه دهد به فعاليتش خاتمه داده، ولي مراتب را به شرف عرض همايوني خواهد رسانيد. ضمن اين که مذاکرات لازم در مورد مراقبت از جلسات به منظور جلوگيري از نفوذ احتمالي افراد خرابکار و برانداز انجام شده اقدامات مراقبتي نيز به عمل آمده و به منابع مربوطه آموزش لازم در اين زمينه داده شده است. بديهي است هرگونه خبر واصله به موقع به عرض خواهد رسيد.
رئيس ساواک تهران، پرنيانفر
بر اساس همين تفکر، انجمن با روند انقلاب مخالفت و در جريان مخالف رهبري انقلاب، حرکت ميکرد. بهطور مثال، در نيمه شعبان سال ???? امام خميني(س) فرمان دادند که "اکنون لازم است در اين اعيادي که در سلطنت اين دودمان ستمگر براي ما عزا شده است، بدون هيچگونه تشريفات که نشانگر عيد و شادماني باشد، در تمام ايران، در مراکز عمومي مثلاً مسجد بزرگ، اجتماعات عظيم برپا کند و گويندگان شجاع و محترم مصايب وارده بر ملت را به گوش شنوندگان برسانند. " (صحيفه امام، ج ?، ص ???)
در حالي که رژيم ستمشاهي براي مقابله با فرمان امام خميني(ره) کوششهاي فراواني براي برگزاري جشنهاي نيمه شعبان مبذول ميداشت، انجمن حجتيه هم همراه با رژيم در مقابل فرمان امام ايستاد و در تهران و شهرستانها، جشنهاي دلخواه خود را برگزار کرد و براي اين که پاسخي براي عمل خود داشته باشند، هيأتي را به سرپرستي حسين تاجري از مسئولان انجمن، نزد شريعتمداري فرستاده و از وي کسب تکليف کرده بودند. اين در حالي بود که شريعتمداري خود مهره قابل اعتماد رژيم به شمار ميرفت. وي درگفتوگوي خود با مقامات ساواک در شب ????.?.? که به شماره ????/??? مورخ ??.?.? در بولتن چهاربرگي ساواک موجود است، گفته بود:
"سلام مرا به پيشگاه اعليحضرت برسانيد و به عرض برسانيد که اعليحضرت اطمينان داشته باشند. همان مشکلاتي که امروز ايشان دارند، ما هم داريم... يکي از پايگاههاي مخالف با رژيم سلطنتي ايران، نجف است که من صد در صد با اين پايگاه مخالفم. من براي حفظ مملکت، ديانت و سلطنت فکر ميکنم... من معتقد به آزادي همه زندانيان نيستم، آنهايي را که اطمينان داريد بعد از آزادي تحريکات نميکنند، آزاد کنيد ولي بقيه را نگه داريد، مخصوصاً کساني را که اهانت به مقام سلطنت ميکنند. " (حميد روحاني، شريعتمداري در دادگاه تاريخ، به نقل از: اخگري، همان، ص ??)
* ديدگاه امام خميني در مورد انجمن
امام خميني در مورد انجمن حجتيه به ناطق نوري و پرورش وزيران وقت کشور و آموزش و پرورش ميفرمايند: "به آنها پست کليدي ندهيد. خطرناکند. وقتي آمدند بين شما تفرقه ايجاد مي کنند، تشتت ايجاد مي کنند. برادران را به جان هم مي اندازند. آنها کار ديگري دارند. دنبال مسئله ديگري هستند. اينها با شاه همکاري مي کردند. برايشان مسئله دين مطرح نبوده است. "
رهبر کبير انقلاب در سخنراني خود در ?? تير ?? با يادآوري تفکرات انجمن اظهار داشتند: "يک دسته ديگر هم که تزشان اين است که بگذاريد معصيت زياد بشود تا حضرت صاحب بيايد، حضرت صاحب مگر براي چه مي آيد؟ حضرت صاحب مي آيد معصيت را بردارد. ما معصيت کنيم که او بيايد؟ "
اما شاخصترين موضع امام در مقابل انحراف برخي از روحانيون منتسب و يا نزديک به انجمن حجتيه در "منشور روحانيت " منعکس شده است: "دسته اي ديگر از روحاني نماهايي که قبل از انقلاب دين را از سياست جدا مي دانستند و سر به آستانهي دربار مي ساييدند، يک مرتبه متدين شده و بر روحانيون عزيز و شريفي که براي اسلام آنهمه زجر و آوارگي و زندان و تبعيد کشيدند، تهمت وهابيت و بدتر از وهابيت زدند. ديروز مقدس نماهاي بي شعور مي گفتند دين از سياست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز مي گويند مسئولين نظام کمونيست شده اند. تا ديروز مشروب فروشي و فساد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان براي ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) را مفيد و راهگشا مي دانستند، امروز از اينکه در گوشه اي خلاف شرعي که هرگز خواست مسئولين نيست رخ مي دهد، فرياد وا اسلاما سر مي دهند. ديروز حجتيه اي ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغاني نيمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابي تر از انقلابي شده اند. ولايتي هاي ديروز که در سکوت و تحجر خود آبروي اسلام و مسلمين را ريخته اند و در عمل پشت پيامبر و اهل بيت عصمت و طهارت را شکسته اند و عنوان ولايت برايشان جز تکسب و تعيش نبوده است امروز خود را باني و وارث ولايت نموده و حسرت ولايت دوران شاه را مي خورند. " منشور روحانيت ??.??.?
امام خميني با هوشياري در يافته بود که تعطيلي انجمن فقط به خاطر حفظ ظاهر و نداشتن قدرت رويارويي با رهبري انقلاب بود. امام در يک جلسه خصوصي با يادآوري اين که انجمن فعاليت خود را تعطيل کرده نه منحل، آن را بي فايده خوانده بود.
* امروز انجمن چه ميگويد
اعتقاد نداشتن به ولايت فقيه، دشمني شديد با اهل سنت، ادعاهاي دروغين درباره تشرف و رويت امام زمان(عج)، تشکيل کلاسهاي مريد پروري با عنوان نردبام عرفان و اخباريگري از اعتقادات روز انجمن به حساب ميآيد.
انجمن در مناسبت هايي همچو شهادت حضرت محسن، عيدالزهرا(س)، هفته وحدت، شهادت حضرت زهرا(س)، ميلاد امام زمان(عج) و عيد غدير فعاليتهاي خود را در پوشش مراسم مذهبي تشديد ميکند.
اکثر وبلاگها و رسانههاي وابسته به انجمن با فحاشي خارج از عرف به اهل تسنن، موجب ايجاد تفرقه شده و جالب تر آنکه يکي از محورهاي حمله به مقام معظم رهبري موضع گيري هاي ايشان در راستاي وحدت امت اسلامي است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جوانان استان سيستان و بلوچستان در سال ?? فرمودند: "بدانيد آن کساني که شيعه را عليه سني، سني را عليه شيعه تحريک مي کنند، نه شيعه را دوست دارند و نه سني را، با اصل اسلام دشمناند. رحما بينهم، يعني برادران مسلمان بين خود رحيم و مهربان باشند. دشمن از هر دو طرف تلاش ميکند.
از يک طرف غالي گري و ناصبي گري را ترويج مي کند و شيعه را در چشم سني دشمن حقيقي معرفي مي کند -بعضي از متحجرين ديني هم متاسفانه باور مي کنند- از سوي ديگر شيعه را به اهانت به مقدسات و ارزشهاي سني وادار مي کند. توطئه دشمن آن است که اين دو مکتب را در مقابل هم قرار دهد. "
* خطيب مشهوري که انجمن را تبليغ ميکند
امام زمان(عج) در آخرين توقيع شريف خود به جناب علي ابن محمد سمري آخرين نايب خاصشان ميفرمايند: "يا علي بن محمد السمري أعظم الله أجر إخوانک فيک فإنّک ميت ما بينک و بين ستة أيام فاجمع أمرک و لاتوص إلي أحد يقوم مقامک بعد وفاتک، فقد وقعت الغيبة الثانية [التامة] فلا ظهور إلّا بعد إذن الله عزّ و جلّ و ذلک بعد طول الأمد و قسوة القوب و امتلاء الأرض جوراً و سيأتي شيعتي من يدّعي المشاهدة، ألا فمن ادّعي المشاهدة قبل خروج السفياني و الصيحة فهو کاذب مفتر "
"اي علي بن محمد سمري، خداوند پاداش برادرانت را در مرگ تو بزرگ گرداند. تو تا شش روز ديگر ميميري، پس کارت را سامان ده و به کسي به عنوان جانشين پس از خود، وصيت مکن که ديگر غيبت تامه واقع شده است. ديگر ظهوري نيست مگر به اذن خداوند و آن پس از مدتي دراز و بعداز آن که دلها سخت شد و زمين از ستم پرشد، به وقوع خواهد پيوست. به زودي از شيعيانم، کساني خواهند آمد که ادعاي ديدار (مشاهده) مرا ميکنند. آگاه باشيد هرکس پيش از خروج سفياني و صيحة آسماني ادعاي ديدار مرا کرد، دروغگو و مفتري است. "
در عين حال، يکي از سخنرانان مذهبي که اکنون سخنرانيهايش در اکثر دکه هاي مذهبي پخش و بر روي گوشيهاي تلفنهاي همراه بلوتوث ميشود، ادعا ميکند: " امام زمان ماه رمضان پارسال، يکي از علما در جمکران خدمت امام زمان رسيد، من با يک واسطه ميگويم اجازه ندارم بگويم کي، با يک واسطه مي گويم چون يک تيکه از پيغامش مربوط به من بود، خودشان، من شمال مي رفتم منبر، آن عالم بزرگوار پرسيده بود آمد مازندران، يک افطار پيش ما بود، گفت، بنده را داغون کرد له کرد قلبمو چلوند رفت، بيچاره شدم، يک سال و نيمه دو ساله ماه رمضان پارسال به من گفت که امام زمان ?? ماه رمضان تو جمکران خدمت آقا رسيده، ديدم چشايه مهدي فاطمه کوچولو شده زير چشماش کبود شده... "
فرد مورد نظر که با وجود پخش نشدن سخنرانيهايش در صدا و سيما به شهرت رسيده است، در جايي ديگر با يادآوري خدمات شيخ حلبي، او را امام زماني دانسته و مي گويد "کاري با انگ هاي سياسي ندارم، تمامي شاگردان حلبي منبرشون دربست براي امام زمانه... " وي در اين رابطه اشاره نکرده است که سخنان صريح امام هم آيا انگ سياسي است يا نه (گروه تاريخ رجا نيوز در صورت اعتراض نامبرده، اسناد و فايل صوتي وي را منتشر خواهد کرد)
به هر حال انجمن در جلسات خود وظيفه شيعه آل محمد(ص) را اينگونه بر مي شمارد:
- انتظار: وضع انتظار و نديدن امام معصوم از بزرگترين مصيبتهاست
- غمگين بودن بهواسطه مفارقت آن حضرت
- دعا براي تعجيل فرج آن حضرت
- گريستن از دوري آن حضرت
- تسليم و انقياد داشته باشد که براي امر امام (ارواحنا فداه) عجله نکند
- صدقه به قصد سلامت آن حضرت
* انجمن و فتنه ??
يکي از تهمت هايي که مرتب به دولتهاي نهم و دهم زده ميشد، ارتباط با انجمن حجتيه است. در عين حال، عبدالکريم سروش در گفتوگويي تفصيلي با يکي از سايت هاي فارسي زبان خارج کشور، ضمن تبيين ساختار طيفي جنبش سبز به صورت ويژه اي بر حضور اعضاي انجمن حجتيه در اين جنبش تاکيد کرد و گفت: "واقعيت اين است که در درون جنبش سبز هم دينداران و هم غيردينداران، هم چپها و سکولارهاي فلسفي و حتي افرادي از انجمن حجتيه وجود دارند و اين را نه ميتوان انکار کرد و نه ميتوان مخفي نگاه داشت. "
* صيد مذهبي ها با نام دين
اين جريان که هدف خود را بر روي جوانان مذهبي متمرکز کرده، قطعا از ديگر جريانهاي سياسي خطرناکتر است، چراکه ديگر جريانها سعي در جذب معاندين يا حداکثر افراد خنثي را دارند اما انجمن افرادي را بر ضد ولايت بر مي انگيزاند که خود زماني حامي آن به حساب ميآمدند.
مبلغان انجمن با نفوذ در هيئتهاي مذهبي ابتدا با تقويت روابط عاطفي خود با طعمه سعي در مجاب کردن او در دينداري خود ميکنند. طعمه مذهبي بعد از مدتي حسرت دين داري و اخلاص مبلغ را مي کشد تا براي ضربه نهايي آماده شود.
در مرحله بعد پيشنهاد جالبي به طعمه ميشود: "قرار بوده يه تعداد از دوستان بريم مشهد مقدس يکي نتوانست بياد لذا امام رضا تو را طلبيده است نکند دعوت آقا را رد کني نصف هزينه را هم باني ميدهد ".
اما در طول اين سفر هدفمند مراحل زير به اجرا در ميآيد:
?- نمايش دين داري، صداقت و توجه ويژه اعضا کاروان به امام زمان و اثبات آن به طعمه
?- نقد هايي از جامعه سياسي نظير طرح ذبح شرعي طيور و ربا در بانک ها
?- تشريح شرايط ظهور و تطابق آن با وضع کنوني و ذکر احاديث با تفسير همسو
?- لعن به خلفا و تشريح جنايات آنها و سوال پرسيدن در رابطه با اينکه چرا رهبري لعن آنها را در کشور امام زمان ممنوع کرده و...
?- حمله به رهبري و شخص مقام معظم رهبري و طرح شبهات عجيب: "تو که به صداقت من شک نداري؟ فلان فاميل ما نزديک به آقاي خامنهاي است خودش ديده که... البته من نيز زماني براي ايشان يقه چاک مي دادم اما الان... "
?- حرام دانستن پول دولت يا شهرداري با طرح سفسطه مربوطه
?- دعوت از طعمه گرفتار در تور براي شرکت در جلسات خصوصي
* غفلت مسئولين
به واقع تا به امروز چند فيلم، سريال يا حتي سخنراني ساده در راستاي افشاي فعاليت هاي انجمن منتشر شده، نيروي مقاومت بسيج و امور مساجد تا به امروز چه اقداماتي را در زمينه توجيه نيروهاي مذهبي و واکسيناسيون فرهنگي آنها کردهاند. در نهايت، چرا سازمان هاي امنيتي در برابر توزيع گسترده سخنراني هاي مبلغين انجمن و تبديل شدن آنها به الگو بي واکنش بوده اند؟