کد خبر 231933
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸

خواندن این کتاب برای کسانی که زندگی سراسر حیرت و مردانگی شهید بروجردی یا به تعبیر جالب محمودزاده «مسیح کردستان» را نمی‌دانند، توصیه می‌شود. وقتی مخاطب نوجوان و جوان آن را می‌خواند، شاید دوست داشته باشد مثل بروجردی شود.



سرویس فرهنگی مشرق - «زندگی‌نامه داستانی تلفیق ترکیبی است از دو نوع ادبی زندگی‌نامه و داستان یعنی پیوند واقعیت و تخیل.

در نگاه نخست همسازی و همسایگی این دو ناسازگار به نظر می‌رسد، چون زندگی‌نامه نگارش تجربه‌های زیستی و رفتارهای مستند و مشخص است و داستان روایت تخیل و کنش محتمل شخصیت.

نکته‌ای که بسیار مهم و اساسی است، میزان بهره‌گیری نویسنده از هر کدام از این دو نوع ادبی است. گاه ممکن است میزان وفاداری نویسنده به زندگی‌نامه و بیان واقعیت بیشتر باشد و سهم عناصر داستان اندک، در نتیجه بُعد زندگی‌نامه‌ای غلبه پیدا کند و گاه نویسنده به توصیف و تخیل و دیگر عناصر داستانی گرایش پیدا کند و سهم داستان پررنگ‌تر و برجسته‌تر شود.» (ادبیات دفاع مقدس - دکتر سنگری)

نصرت‌الله محمودزاده، نویسنده پرکار و توانمند دفاع مقدس در کتاب «مسیح کردستان» - که ناگفته‌هایی از زندگی شهید بروجردی را به تصویر کشیده است - به بیان واقعیت‌ها بیشتر توجه داشته تا عناصر داستانی و در حقیقت بعد زندگی‌نامه‌ای در در کتاب مذکور غلبه دارد.

این کتاب پس از سال‌ها توسط "انتشارات ملک اعظم" به چاپ دوم رسیده است که به عقیده نگارنده این سطور اگر سال‌ها پیش چاپ منظمی داشت، الان یکی از پرتیراژترین کتاب‌های دفاع مقدس به شمار می‌رفت. هر چند که کتاب توسط آقای محمد خسروی‌راد و همچنین کارگاه خاطره‌نویسی نشر ملک اعظم ویرایش و بازبینی شده است، اما غلط‌های تایپی خواننده را آزار می‌دهد.

به هر حال خواندن این کتاب برای کسانی که زندگی سراسر حیرت و مردانگی شهید محمد بروجردی یا به تعبیر جالب محمودزاده «مسیح کردستان» را نمی‌دانند، توصیه می‌شود. وقتی مخاطب نوجوان و جوان «مسیح کردستان» را می‌خواند، شاید دوست داشته باشد مثل بروجردی شود. محمودزاده در به تصویر کشیدن شهید بروجردی اغراق و تملق به خرج نداده است. هر سطری از کتاب مذکور را که مخاطب می‌خواند دوست دارد از جام حماسه و شرف و مردانگی بروجردی سرمست شود.

نویسنده با تجربه کتاب «مسیح کردستان» با واکاوی خاصی که از زندگی شهید داشته است، یک تابلوی زیبا از زندگی شهید به دست داده است. با توجه به نکته‌ای که در سطرهای پیشین نقل شد، «محمودزاده» با تکیه بر واقعیات به نقاشی تابلوی شگفت «مسیح کردستان» مبادرت ورزیده است. برشی از کتاب که شهید دکتر مفتح و مقام معظم رهبری در آن دیده می‌شوند را با هم می‌خوانیم.

«آقای سیدعلی، ده شب مهمان دکتر مفتح بود. صدای گرم و رسایی داشت. سعی می‌کرد، از صفات امام صادق (سلام‌الله علیه) برای جوانانی که سراپا گوش بودند، الگو بسازد. کسانی که در این مسجد منبر می‌رفتند، چون تحت‌نظر ساواک بودند، سعی می‌کردند حرف‌های خود را در پوشش یک جریان تاریخی یا اجتماعی مطرح کنند. آقای سیدعلی، صفات جوان را از دیدگاه امام صادق (سلام‌الله علیه) و نیز تعهد او را از چند وجه برشمرد. میرزا به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بود». (مسیح کردستان ص 73)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس