حضرات آیات و حجج اسلام؛ مؤمنی، ممدوحی، فاضل‌لنکرانی، تحریری، خاتمی،سالک، شجونی، رفیعی، طائب، غرویان، ذوالنور، حسین‌خانی و رجبی درباره اقدام سیمای جمهوری اسلامی در پخش سریال‌های مناسبتی برای ماه رمضان، نظرات متفاوتی دارند که خبرنگار مشرق، جویای دیدگاه‌های آنان در این خصوص شده است.

ویژه‌نامه ضیافت مشرق - "همه ساله در شب‌های ماه مبارک رمضان شاهد پخش سریال‌های متعدد از شبکه‌های مختلف سیما، آن هم به‌صورت فشرده و پیاپی هستیم. برخی معتقدند به علت اینکه پخش سریال‌ها با ساعات عبادت شبانه و تلاوت قرآن و حضور مردم در مساجد تلاقی پیدا می‌کند باعث می‌شود مردم جذب سریال شوند و در مسجد حضور پیدا نکنند. برخی هم بر این باورند که رسالت صدا و سیما و برخی مسایل اقتضا می‌کند تا این سریال‌ها حتی در ماه مبارک رمضان پخش شود. نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟" این پرسشی بوده که ما از چهره‌های مذهبی، فرهنگی، هنری و برخی سیاسیون پرسیدیم. در بخش نخست این گزارش، نظر برخی از علما درباره سریال‌های مناسبتی ماه رمضان پیش روی شماست.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد خاتمی: جواب در دل سؤال است

اصلا سؤال‌تان همراه با جواب است. من معذورم از پاسخ‌گویی این سؤال. 




آیت الله تحریری: برنامه‌های سیما با کار کارشناسی تولید شود
آن توصیه‌ای که بزرگان دین و خدای متعالی و اهل بیت(ع) دارند، این است که باید مساجد مملو از نمازخوان باشد. ارتباط دینی و پخش دین و مذاکره معارف دین باشد. ما این مقدار سفارش از اهل بیت(ع) داریم که می‌بایست معارف دین را فرا بگیریم. ماه رمضان ماه بسیار مناسبی است برای چنین کاری، که سفارشات زیادی شده برای عبادت و خواندن قرآن و مناجات و دعا و بحث های معارف دین. امام صادق(ع) وقتی مریض می شدند سفارش می کردند ایشان را با همان حالت به مسجد ببرند و ایشان در جمع احیاگران شب‌های قدر قرار گیرند.
 


توصیه به مردم این است که در این ماه برنامه های اساسی را باید در صدا و سیما دنبال کنند. باید تذکر داد به مسؤولان که برنامه‌های مفیدی بگذارند و گاهی مسائلی را در نظر می‌گیرند و این سریال‌ها را پخش می‌کنند، چرا که ممکن است در نبود این سریال‌ها برخی‌ها به مفاسد دیگری روی بیاورند. باید سعی شود این برنامه ها با یک کارشناسی بیشتری تولید شود و فرصت‌هایی را برای حضور مؤمنین در مساجد قرار دهند. این تذکر باید از سوی بزرگان به صدا و سیما داده شود.


حجت‌الاسلام حسین‌خانی، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور: هر سریالی نباید رؤیت شود
صدا و سیما که قاعدتاً برنامه‌ها و زمان پخش برنامه‌های ماه رمضان را بسته است. ولی درخواست ما این است که برای رمضان‌های آینده یک زمانی را برای  تدبر، تفکر، تأمل و خلوت مؤمنین با خداوند متعال که هدف ماه رمضان است قرار دهند. سریال‌های مختلفی از شبکه های مختلف پس از افطار پخش می‌شود، تا سریال این شبکه تمام می‌شود شبکه بعدی و شبکه‌های بعدی هم سریال پخش می‌کنند و در نهایت آخر شب می‌شود و ممکن است مردم برای سحر بیدار شدن و نماز صبح هم به مشکل بر بخورند. اما خود مردم بزرگوار باید توجه داشته باشند که هر چیزی که از صدا و سیما پخش می شود این لزوماً نباید مورد رؤیت قرار گیرد. هر کسی باید شرائط خودش را بسنجد و به هر حال هدف اصلی ماه را که انس با خداوند و انس با قرآن کریم و اهل بیت(ع) هست مورد توجه قرار دهیم.

 


حجت‌الاسلام شجونی: آقای ضرغامی عامل خانه‌نشینی مردم نشود 

ماه رمضان ماه قرآن است و ماه دخول به مساجد است. بعد از افطار مردم مقداری خسته و سنگین می شوند اگر این برنامه های تلویزیون طوری باشد که مردم را در خانه میخکوب کند واقعاً آن سنت پاک و بی‌آلایش مسجد رفتن کمرنگ می شود. باید کاری کرد که هم رسانه دانشگاه باشد و هم حالات عبادی در مساجد مخصوصا ماه رمضان تضعیف نشود. این ماه رمضان است و ماه خدا هست و عشقی که آدم در مسجد پیدا می کند پای تلویزیون پیدا نمی کند. آقای ضرغامی باید این مسائل را بداند که می‌داند و آدم مسلمان و معتقدی هست. تذکر دادن خوب است. ما به عنوان یک برادر دینی و روحانی از برادر عزیزمان آقای ضرغامی می خواهیم کاری نکنند که مردم از رفتن به مساجد منع شوند و در خانه بنشینند. در روایات ما یک تعصبی وجود دارد به اینکه مساجد پر شود. کاری نباید کرد که مسجد به خاطر چند تا سریال یا فیلم سینمایی تعطیل شود یا کمرنگ شود.

 

مساجد هم باید جاذبه داشته باشند و برنامه های خوبی ارائه دهند. مقداری جوانها را تشویق کنند و جایزه بگذارند. این آقای احمدی نژاد یک هزار تومان به وعاظ کشور نداد ولی به ورزشکاران میلیون‌ها تومان هدیه می‌دهد روز قیامت این بیت‌المال یقه رئیس‌جمهورها را خواهد گرفت که چگونه خرج کردند. 


حجت‌الاسلام سالک: سریال‌ها معارفی باشد نه کمدی
آنچه در این ماه بسیار مهم هست بسترسازی برای رشد خودسازی با محوریت توجه به واجبات و دوری از آنچه عنوان محرم دارد و حرام است. این نکته ای ارزشی است که باید به آن توجه ویژه ای کرد. اگر از این طریق ما فاصله بگیریم مطمئنا در مسائل مختلف مسلما گرفتاری‌هایی خواهیم داشت. برای اینکه بستر خودسازی و دیگرسازی در سایه معنویت و روحانیت در ماه مبارک رمضان استفاده بهینه شود، صدا و سیما می بایست بستر این حرکت معنوی را فراهم کند. اگر سریال هایی بخواهد پخش کند که فکر مردم را مشغول کند تا آخر شب و بعد مردم با همان افکار استراحت کنند طبیعی است که مردم فاصله پیدا می کنند با آن مباحث معنوی. لذا یا باید سریال‌ها به گونه ای باشد که بستر رشد معنویت و حاکم کردن احکام دین در جامعه را فراهم کند در این صورت مناسب است.



اگر سریال‌ها از کلیدواژه‌های مختلف معارف دین استفاده کنند، مثلا از کلید واژه های استقامت، صبر، توبه، انس با خدا و صالحین، موجبات رشد معنوی را نیز فراهم کرده‌اند و اگر بخواهد به کمدی و این‌گونه مباحث ختم شود مسلماً ظلم مضاعفی است به مردم. من مطمئنم صدا و سیما روی این مباحث ارزشی تأکید خواهد کرد.


حجت‌الاسلام رفیعی: چهار درصد مردم در ماه رمضان به مسجد می‌روند
به نظر بنده پخش این سریال‌ها ربطی ندارد به حضور مردم در مساجد ندارد. چرا که مردمی که به مسجد می روند 10 درصد هم نیستند. به خاطر این 10 درصد نمی توان 90 درصد را فدا کرد. مثلاً در قم فرض کنید اگر تمامی مساجد پر شود نهایتاً 10 درصد مردم را می‌تواند در خود جای دهد؛ که البته پر نمی شود. شاید حدود چهاردرصد در ماه رمضان به مسجد می روند. نمی‌شود اینها را فدای آنها کرد.



الان تلویزیون 24 ساعت فیلم پخش می‌کند. از شبکه تماشا و آی‌فیلم و شبکه های مختلف همیشه فیلم پخش می‌شود. پس به نظر من سریال‌های ماه رمضان مانع مسجد رفتن مردم نمی‌شود. به نظر من اینها باید باشد. 


حجت الاسلام طائب: سریال‌ها برای همه اقشار نیست

ما مردم را باید با طیف های مختلف فرهنگی، آموزشی تربیتی در نظر بگیریم. اینکه این سریال‌ها پخش می‌شود صدا و سیما مخاطبین را در نظر می گیرد و سریال پخش می کند. ممکن است برای بعضی از مردم این سریال ها مانع مسجد رفتن‌شان شود ولی برای طیفی ممکن است این بحث کاملا متفاوت باشد. ممکن است اگر این سریال ها نباشد کسانی اصلا به مباحث معنوی هیچ توجهی نکنند. حتی به همین میزانی که تلاش می‌شود در این سریالها مباحث معنوی مطرح شود هم از دست بدهند. به هر ترتیب در این سریال‌ها کارشناسی انجام می‌شود تا مباحث فرهنگی تربیتی دینی با لسان هنر به مردم انتقال داده شود. گرچه لسان هنر یک لسان چندجانبه است.



یعنی ممکن است در راه تربیت در هنر وارد شویم اما به دلیل ابزارهایی که استفاده می‌شود نقاط منفی هم وجود داشته باشد، این ناخواسته ممکن است صورت گیرد. اما اگر این سریالها برای طیفی پخش نشوند آن طیف‌ها محروم می‌شوند لذا ما باید بیاییم و تلاش کنیم که این سریال‌هایی که پخش می‌شوند غنای محتوا پیدا کنند و در جهت ارائه معنویت‌ها هم تا حدی حضور پیدا کند. از آن طرف برای اقشار مختلف این مسئله را جا بیندازیم که این سریال‌ها برای تمامی اقشار نیست و کسانی که مثلا مسجدی هستند باید در نظر داشته باشند این سریال‌ها نباید باعث ماندن آنها در کلاس‌های پایین‌تر مباحث معنوی که از طریق این سریال‌ها مطرح می‌شود بمانند.
 

آیت‌الله ممدوحی: سریالی که مانع مسجدرفتن شود ضدفرهنگ است
این مطلبی که باید عرض کنم به صدا و سیما این است که صدا و سیما به جای اینکه بیاید خدمات فرهنگی به جامعه و مردم ارائه دهد، نباید مانع خدمات فرهنگی حقیقی در جامعه شود. با پخش این سریال‌ها به این صورت مانع خدمات فرهنگی مساجد می شود.

 

صدا و سیما که باید خوراک فرهنگی این نظام را بدهد اگر با این سریال‌ها باعث شود که جلوی ورود مردم به مسجد را بگیرد نه‌تنها خدمتی نکرده بلکه خدمتی ضد فرهنگ کرده است.


حجت الاسلام غرویان: از این سریال‌ها چیز مفیدی حاصل نمی‌شود

حقیقت این است که ماه مبارک رمضان ماه خودسازی و ماه قرآن است. مسؤولان فرهنگی صدا و سیما می‌توانند در این رابطه نقش مهمی را ایفا کنند. تا حدی هم برنامه‌های ویژه‌ای برای ماه مبارک در شبکه های مختلف می گذارند. شب ها بعد از افطار و زمان افطار، سیما بیننده‌های زیادی دارد. برنامه ها اولا باید انسان‌ساز باشد به دور از خرافه گرایی. و ثانیا زمان پخش این سریال ها نباید به گونه ای تنظیم شود که مانع حضور مردم در مساجد شود. ما باید توجه داشته باشیم به هیچ وجه فضای معنویی که مسجد می تواند فراهم کند آن را نمی‌توان در خانه این فضا را ایجاد کرد.



مردم متدین که یک سال انتظار رسیدن این ماه را که ماه خدا هست می‌کشیدند باید به وظیفه خودشان عمل کنند. نباید فرصت های زیادی که در این ماه هست را به بهانه دیدن این سریال‌ها از دست بدهند. چرا که این فرصت‌ها به هیچ وجه تکرار نمی شود. شبهای ماه مبارک رمضان از یک معنویت خاصی برخوردار است. حیف است که انسان وقتش را بگذارد برای سریال هایی که تجربه داریم چیز مفیدی از آنها برای مان حاصل نمی شود. آنطور که باید سازنده باشد نیست. چه بهتر این است که این وقت را بگذاریم در مساجد و ظرفیت هایی که در مساجد هست استفاده کنیم. 


حجت الاسلام ذوالنور: برنامه‌های سیما نباید مردم را میخکوب کند

 این موضوع بسیار مهم است و نیاز به بررسی کارشناسی و جامع دارد. معایب و محاسن سریال ها و تلاقی ساعت پخش با حضور مردم در مساجد نیاز به بررسی دارد. اجمالا این است که هیچ برنامه تلوزیونی تا کنون نتوانسته آن غنای لازم و آثار مثبت حضور در مساجد را داشته باشد. البته سریال و فیلم بسیار مهم است در تأثیر گذاری بر روی طیف های مختلف مخاطبان، گاهی بشود مطلبی را از زبان هنر به مخاطب مطرح کرد که با منبر نمی توان آن را مطرح کرد. حضور در نماز جماعت و مسجد و مواعظی که بدون هیچ تبعاتی به مردم گفته می شود را نمی توان با هیچ فیلم و سریالی جایگزین کرد. لکن باید به مسئولین صدا و سیما تذکر داد که زمان حضور مسجد در مردم را سریالی پخش نکند که مانع حضور مردم در مساجد شود. 



برنامه های تلوزیون نباید طوری باشد که مردم را میخکوب کند. شاید برخی کارشناسان بگویند اگر برنامه های مساجد جذاب باشد مردم پای تلوزیون نمی شینند. آنها برنامه شان را جذاب کنند تا مردم به مسجد برود. این قیاس مع الفارق است. فیلم یک جذابیت هایی در داستان، درام، صحنه های چشم پر کن بازیگران و غیره دارد که مسلما آن جذبه را عموم مردم از جذبه مسجد بیشتر می دانند. البته اگر انسان مومن حقیقی باشد جذبه ای برای او بالاتر از جذبه مسجد نیست. در هر صورت نمی توان گفت که مسجد جذابیت پائینی دارد. مثالی برای این بحث بزنم. ممکن است کسی در راه رفتن به مسجد صحنه تصادفی ببیند و جذب آن شود و مسجدش را از دست بدهد، معنی ش این نیست که مسجد جذب کننده نیست.

 ببینید مثلا شخصی را تصور کنید که از خستگی روز فائق آمده، افطاری کرده و با لباس راحتی تکیه کرده بر متکا، سر افطار به قدری خورده است که سنگین شده است، حالا این بخواهد لباس بپوشد و برود مسجد مقداری برای او سنگین است. خب وقتی سریال جذابی هم باشد مانع حضور این گونه افراد در مساجد می شود. صدا و سیما نباید بر این موانع بیفزاید.


آیت‌الله فاضل لنکرانی: مساجد هم برنامه‌های جذاب بگذارند

اولا باید از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بابت ترویج معارف دینی از طریق زبان هنر، فیلم و سریال تشکر کنیم. واقعاً در این چند ساله شاهد هستیم که محتوای فیلمها و سریال ها بهتر شده است. البته شاید اشکالاتی هم وجود داشته باشد.



ثانیاً این تذکر را باید به مسؤولان محترم صدا و سیما داد که زمان پخش برنامه‌های تلوزیونی و سریال‌های‌شان را طوری تنظیم کنند که مانع رفتن مردم به مساجد نشود. توصیه‌ای هم که به مساجد کشور می‌توان داشت این است که برنامه‌های ویژه و جذب‌کننده‌ای برای مردم در این ماه مبارک بگذارند تا مردم بیشتری جذب مساجد شوند.


آیت‌الله مؤمنی: اقبال به تلویزیون بیش از مسجد است
باید از دو زاویه به این مسئله نگاه کرد. یک زاویه این مسئله که ممکن است حضور در مساجد به واسطه این فیلمها و سریالها کم شود. زاویه دیگری که می توان به این مسئله نگاه کرد این است که آیا ما با این فیلمها و سریالها می توانیم به مردم خوراک معنوی بدهیم یا خیر؟ اول باید این مسائل آسیب شناسی و کارشناسی شود.



من یک مسجدی رفته بودم سمت خیابان ابوذر، مسجد المهدی(عج) که در ماه شعبان برگزار کرده بودند بالای شصت درصد مومنین و معتکفان نوجوان‌ها بودند. به قدری این مساجد پر از نوجوان بود که بنده لذت بردم. در مساجد ما چقدر درصدد جذب نوجوان ها هستیم. بخواهیم یا نخواهیم اقبال به سمت تلوزیون بیشتر از مساجد هست. پس چقدر خوب است که وقتی می‌خواهیم یک مطلب دینی برای خانواده ها بگذارند پیغام دینی خوبی داشته باشد.
من امروز به صورت اتفاقی فیلمی دیدم که اسمش دو قدم مانده به بهشت بود. پسری لب حوض نشسته بود و می خواست وضو بگیرد. اول دست چپش را شست و بعد دست راستش را. خب این خیلی نادرست است. کسانی که فیلم مذهبی می‌سازند باید کار کارشناسی بکنند. مثلا فیلم اغماء آیا در تعالیم دینی ما هم همین‌گونه هست؟ باید با حوزه در تعامل باشند فیلمسازان، صدا و سیمای ما اگرچه ادعا می کند در تعامل است ولی واقعاً در تعامل نیست. حالا که اقبال به سمت تلویزیون هست، مخصوصا با هجمه هایی که از سوی غرب مطرح می شود، حالا بیاییم کارشناسی کنیم و مسائلی که مورد ابتلاء مردم هست را دقیق مطرح کنیم. در پایان به طور خلاصه می‌خواهم عرض کنم که مسؤولان ما کمربند ایمنی را به عنوان مثال فرهنگ‌سازی می کنند، ولی در زمینه حجاب تا کنون فرهنگ‌سازی مناسبی صورت نگرفته است. 

حجت‌الاسلام رجبی: هر چه مانع انس با قرآن شود مطلوب نیست 
در این ماه آنچه مهم است این است که بندگان خدا مسئله شان بحث های عبادی و انجام مسائل عام‌المنفعه مانند کمک به نیازمند و تلاوت و انس با قرآن باشد. صدا و سیما الحمدالله برنامه‌های مناسبی هم داشته است. باید این مسئله را توجه کند که هر چه مانع حضور مردم از این امور کند نادرست است و بدون شک مطلوب نیست.



صدا و سیما زمان پخش سریال هایش را باید طوری تنظیم کند که با زمان مساجد تلاقی پیدا نکند. البته ممکن است برخی از مردم که بیمار هستند و مشکلاتی دارند که نمی توانند به مساجد بروند از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیازهای معنوی خودشان را تا حدودی تأمین کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • علی ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    به نظرم برجسته کردن افرادی مثل آقای غرویان کار درستی نیست ...
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    فقط آیت الله لنکرانی و غرویان... علمای عالیقدر دیگری هم بودند دوستان از آنها هم سوال می پرسیدید... نظر مراجع را می پرسیدید
  • مجید ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    اگر سریال خوب ساخته شود گاهی کار ده ها منبر را می کند ، ای کاش نظرات نافذ مقام معظم رهبری را در خصوص اثر فیلم و سریال در عصر حاضر را به عنوان پرونده ای جداگانه بیاورید. نظرات انتقادی باید پشتوانه ی فنی و کارشناسی داشته باشد .
  • علی ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    آقای فاضل خوب جواب دادن ... مساجد هم برنامه جذاب بزارن. احسنت.
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    اتفاقا در سالهای اخیر کیفیت سریال های ماه رمضان نسبت به دهه گذشته افت شدیدی کرده و اصلا جذاب نیستند
  • امیر ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    مثلاً چه برنامه ای؟!!!
  • میثم ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    نظر آقای فاضل و آقای رفیعی خیلی خوب و واقع بینانه بود
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    واقعا حرف های دکتر رفیعی و آقاب فاضل و... درست است.بهتره بزرگواران کمی غیر احساسی عمل کنند.یعنی بالاخره باید همه سلیقه هارو در نظر گرفت
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    من با نظر دکتر رفیعی بیشتر موافقم
  • mohtaj ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    متاسفانه یکی از مشکلاتی که مانع جذب نوجوانان و جوانان به مساجد میشوند افراد مسن حاظر در مساجد هستند که بیشتر جوانان را از مسجد خدا و پیغمبر فراری میدن برای مثال عرض می کنم مثلا اگه خدای نکرده دو تا جوون در مسجد با هم صحبت بکنند و یا بخندند این حضرات با انها برخورد می کنند در حالی که وقتی خودشان با همسن وسالان خودش مشغول صحبت می شوند اصلا هوش نیستند که باید احترام مسجد رو نگه دارند و یا اینکه دوران جوانی خودشان را فراموش کرده اند به نظر من روحانیون در مساجد باید اول فکری برای عدم دخالت افراد مسن در ارتباط با جوانان و دیگران باشند الله اعلم
  • مجتبی ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    بهترین جواب رو دکتر رفیعی دادند.فقط منم یه نکته بگم این سریال هایی که ماه رمضان پخش میشه چندین بار تکرار دارند پس کسی که میخواد هم میتونه به مسجد و عبادتش برسه هم سریال ها رو ببینه.
  • فدایی رهبر ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    حاج آقا رفیعی و فاضل رو عشقه، عالی جواب دادن، عالی
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    چه اجباری هست حالا هر کی هر جا دوست دارد میتوتند برود
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    من که چند ساله دیگه کلا سریال دنبال نمیکنم وقتی پخش شد اگه دیدم ازش تعریف کردن بعدا خلاصه اشو میبینم
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    به نظر من این سریال ها نیستن که عامل خانه نشینی هستند...
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    از آخوند نظر خواهی نکنید چون جوابشان منفی است از مردم کوچه بازار سئوال کنید
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    نميشه تلويزيون رو تعطليل كرد كه مردم به مسجد بروند، بايد برنامه هاي مساجد براي مردم مفيد و جذاب باشه به نحوي كه با وجود سريالهاي مختلف مردم جذب مسجد شوند
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    با سلام. 1- هر شخصی که مقید و اهل مسجد رفتن باشد، برنامه های تلویزیون نمیتواند مانع اش باشد. 2-خیلی از مساجد برنامه های جذاب، مخصوصاً برای جوانان ندارد. 3-چند سالی است که بعضی از مساجد اقدام به نماز اول وقت می نمایند که کار شایسته ایست و بدیهی است که برنامه های آنها پس از نماز خاتمه می یابد مگر اینکه برنامه فوق العاده ای در ساعات بعدی پس از افطار داشته باشند . 4-اگر مساجد برنامه های جذاب و پویایی دارند، پس چرا اکثر برنامه های مذهبی در جاهای دیگر( غیر از مساجد) مثل حسینیه هاو یا جلسات وعاظ معروف تهران برگزار می شود . با تشکر.
  • سياوش آقاجاني ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    سلام. آقايان رفيعي،‌ فاضل و طائب با نگاهي كه به تمام مسلمين بازمي گردد پاسخ گفتند و ساير بزرگواران فقط مومنين مسجدي را در نظر گرفتند.
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    متاسفانه چند سالی است صدا وسیما و دیگر ارگانهای دولتی سعی در حذف محوریت مسجد در برنامه های ماه مبارک رمضان دارند صدا و سیما با فیلمها و سریالهایش در موقع نماز جماعت و ادارات تربیت بدنی با برگزاری جام رمضان و شهرداری با برگزاری انواع جشنها و مراسمات در پارکها و موزه ها اصلا کی گفته ماه رمضان رو باید به جشن بگذرونیم ؟!
  • رها ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    علی آقا می خوای بگیم ازین پس نماز جماعت رو با مدل جدید و با حرکات موزون بخوانند؟!!!
  • محمد سعدی ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    سلام-عدم حضور مردم در مساجدخود یک موضوع مهم است که نه تنها در ماه رمضان بلکه در تمامی طول سال این عدم حضور به چشم میخورد. هنگام اذان متاسفانه اکثریت مغازه ها مشغول کسب وکارندو این چیزی است که در بسیاری از کشورهای اسلامی به چشم نمیخورد.پس نیاز به یک اسیب شناسی جدی دارد. مشکل ما در ساخت فیلم وسریال،خصوصا دینی که به جرأت میتوان گفت نیاز جدی امروز ماست چند مورد است. 1- مطالعه وپژوهش کم وناقص2- عدم ارتباط فیلمساز با متخصصان دین و کارشناسان خبره حوزه رسانه3- ساخت سریال کمدی به هر قیمت4- فیلمنامه های سطحی ،فاقد پردازش وعمدتآ حدیث نفس خود فیلمساز میباشد و... به طور کلی رسانه ملی ما رسانه ای ست فاقد استراتژی بلند مدت و نمیداند کجاست وبه کجا باید برود. یعنی همان وضعیتی که در سینمای ماست.(یادمان باشد تا فوتبال و تبلیغات بازرگانی اغواکننده و فریبنده ومصرف گرا دغدغه جدی رسانه ماست ، نمیتوان انتظاری جز این داشت..درنهایت پیشنهاد میکنم فیلم روشنایی های شهر ساخته چارلی چاپلین را که یک شاهکار کمدی با درون ماییه ای دینی است راببینید.
  • كند اوشاقي ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    بايد عرض كنم البته بعضي از مساجد يك ساعت بعد از اذان نماز جماعت را اقامه مي كنند اون هم توي اين ماه واقعا جاي سئوال داره حالا درسته افطاري دادن شايد در كل روزهاي ماه رمضان براي مساجد غير ممكن باشه ولي ميشه با يك چاي و خرما افطار كرد و نماز را اول وقت خواند در حاليكه اين افطاري باعث ميشه اصل نماز كه بايد در اول وقت خوانده شود فراموش ميشه آقايان حضرات آیات و حجج اسلام بايد به فكر اين مسئله باشند نه تلويزيون
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    سریال گذاشتن کار صداوسیما است ولی بمباران سریال های رمضانی درشبکه های مختلف وتا واپسین لحظات شب و بعضاً تا اوایل بامداد، ناپسند ومذموم به نظر می رسد وعوارض منفی دارد به نظرم یک سریال جذاب بعد افطار، از یک شبکه پرمخاطب کافی است
  • بلال ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    با سلام، يك مساله ديگر كه بايد از علما سوال شود مساله موسيقى در صدا وسيما ميباشد. اين بايد تبيين شود . امام وحضرت آقا نظرشان بر اين است كه موسيقى حلال هم وجود دارد. ولى متاسفانه در اين سالها موسيقى كه از صدا وسيما پخش مى شود به هيچ عنوان موسيقى حلال نيست. واين براى نظام بد است چون به نام نظام نوشته مى شود. من به دليل شغلى كه دارم با مسلمانان و شيعيان خارجى زيادى در ارطباطم و همه گله دارند و ميگويند كه واقعاً حضرت آقا از اين چيزى كه در صداو سيما پخش مى شود راضى هست . كه البته ما پاسخ اين افراد را مى دهيم كه هر چيزى كه پخش مى شود مورد رضايت آقا نميباشد. ولى در هر صورت صدا وسيما آينه نظام ميباشد. خواهش ميكنم اولاً گزارشى در مورد موسيقى و مرز حلال و حرام بودن آن تهيه كنيد و با صدا وسيما مقايسه كنيد.با تشكر.
  • میترا ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    بهترین جواب از اقای رفیعی و طائب است
  • نوری ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    نظر آیت الله فاضل منطقی و دقیق است. ولی باید این واقعیت را تبیین کرد که صدا و سیما فرهنگ مسجد رفتن،، کتاب خواندن، مجله خواندن و قرآن خواندان را به مردم نیاموخته است، در حال حاضر تلویزیون به عنوان تنها سرگرمی رایگان و جذاب در اختیار مردم است که این انحصار طلبی رسانه ای صدا و سیما غلط است. در غرب و خصوصاً آمریکا، برخی از فیلم ها که ساخته می شود محور اصلی کتاب، روزنامه یا کلیسا است. مشکل صدا و سیما رقابتی کار کردن با سایر رسانه ها است. البته در فصل تابستان که ساعت اذان بالاست نمی شود انتظار داشت که مردم یک ساعت بعد از اذان در محافل مذهبی حاضر شوند برنامه های فرهنگی قبل از اذان تا لحظه افطار و اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به جماعت اگر فرهنگ سازی شود در این دهه بیشتر جوابگو است. البته باید به رسانه ملی هم حق داد زیرا برنامه ریزی برای غالب مردم باید باشد و چون غالب مردم برنامه مسجد رفتن را ندارند بطور طبیعی این سریالها در پر کردن اوغات فراغت و سرگرمی و آموزش ها برای خانواده ها مناسب است. ضمن اینکه باید توجه داشت که محتوای فیلم ها، انحصار در تولید فیلم توسط افراد خاص کلیشه ای است که باید شکسته شود فیلم ها باید در سبکها و روشهای مختلف تهیه و تولید و با محتوا ارائه شود.
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    ضمن احترام به نظر علمای بزرگوار , به این موضوع نیز توجه شود که صدها شبکه ماهواره ای در حال پخش برنامه های ضد دین هستند وواقعاً اگر ما به همین مقدار هم نسبت به برنامه ها تنگ نظرانه برخورد کنیم پس بفرمائید جهت مقابله با تهاجم فرهنگی چه کنیم . بله عزیزان مساجد باید جذابیت داشته باشند وبزرگانی مانند مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی ویا مرحوم آقای خوشبخت و... چه کنیم ه این اماکن در تهران وشهرستانها محدودند . البته حساب شبهای احیاء جداست وبنظر بنده صدا وسیما در این رابطه بسیار موفق بوده ودر شبهای احیاء بحث در این است که انسان میخواهد با خدای خود خلوت واعتراف به گناهان خود بکند و خلوت خانه وبرنامه های مختلف صدا وسیا در این شبهای احیاء تا کنون اثرات بسیاری داشته است .
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    من به شخصه ترجیح می دهم لااقل در این ماه خیال و حواسم را از چرت و پرت حفظ کنم و ذهنم را در اختیار هر نویسنده و کارگردان و ایده الکی قرار ندهم
  • رستم ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    قابل توجه ملت شریف ایران: ریشه مسجد نرفتن و سست شدن پایه های دینی و اعتیاد و فقر و فساد و بیعدالتی و فحشا و زلزله بم و آذربایجان و حوادث سوریه و مصر واشغال فلسطین و جنگ جهانیاول و دوم کشف شد سایت مشرق توانست با یک حرکت خودجوش ریشه تمامی مشکلات بشری کشف نموده و درصدد رفع آن برآمده به نظر سایت مشرق تنها راه حل از بین بردن هر چیزی که باعث خوشحالی مردم میشود میباشد
  • اميررضا مقبل ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    كارشناسي ترين نظر مربوط به آقاي رفيعي است. نمي شود كه به بهانه اينكه مردم بايد به مسجد بروند صدا و سيما برنامه هاي خود را تعطيل كند. خب نتيجه همين ميشود كه در ابن سالها اتفاق افتاده: شبكه هاي فارسي خارجي جاي شبكه هاي ملي را در خانه ها پر مي كنند. هر چيزي به جاي خود بايد باشد. نميشود به بهانه اينكه مثلا كتابخانه ها از رونق افتاده، شهربازي ها و پارك ها را تعطيل كرد و انتظار داشت كسي كه تا ديروز به پارك مي رفته، با تعطيلي پارك به كتابخانه خواهد رفت! اگر كسي اهل مسجد باشد، بهترين فيلم و سربال را فداي مسجد رفتن نمي كند و بالعكس...
  • سعید ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    با سلام عزیزان آنچه باعث دوری مردم خصوصا جوانان از مساجد گردیده است تلویزیون و برنامه های آن نیست بلکه عملکرد مساجد ، برنامه های ضعیف ، برخوردهای بد و شخصی عوامل مساجد می باشد آقایان عزیز مردم اگر تلویزیون و برنامه های آن نباشد ماهواره نگاه میکنند . بهتر است به جای تضعیف دیگران و خود را قوی کنیم .
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    آيا پخش و استقبال از برنامه هاي تلويزيوني در ماه مبارك بهتر است و يا استقبال از برنامه هاي ماهواره چرا با دست و نظر خود همين تعداد مخاطب سريال هاي تلويزيوني را هم به سمت استقبال از سريال هاي ماهواره اي و به اصطلاح آن ور آبي مي دهيد
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    نظر دکتر رفیعی واقع بینانه تر به نظر می رسد
  • ایرانی ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    آقای زنور و فاضل جوابشون خوب بود ولی چرا بعضی از بزرگان و حوزویان که اینقدر از کامل مبودن و مشکل داشتن برنامه های تلوزیون صحبت می کنند و انتقاد دارند کاری نمی کنند چرا اصلا حوزه های علمیه در بحث هنر ورود کارشناسی نمی کنند؟؟ گاهی انتقاد و امر به معروف ورود به یک بحث است...
  • رضا ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    بهترین جواب از آقای رفیعی بود
  • رضا ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    بهترین جواب از آقای رفیعی بود
  • علي ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    يعني اگه سريال پخش نشه مسجدامون پرميشن@!!!!!!!!!!!!!!!؟چه ربطي داره آخه.بريدببينيدچرامسجدا خالين
  • مجید اردبیلی ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    کار صدا و سیما همسویی با شیطان است و مردم را از مسجد باز میدار. سوال اساسی که به ذهن انسان خطور میکند اینست که : چرا صدا سیما این سریالها را در ماههای قبل یا بعد از رمضان المبارک پخش نمیکند؟ رمضان الکریم ،مثل عید نوروز ایام فراغت نیست که با برنامه های صدا و سیما پر شود رمضان المبارک ایام مجاهدت با نفس است. صدا سیما به خانه تکانی نیاز دارد
  • 101 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    حاج آقای رفیعی خیلی زیبا و منطقی داد...
  • مجید ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    احسنت بر اقای رفیعی با این جوابش.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    برادر جان شما يا تعريف علما رو نمي دونيد يا... و الا غالب اين افراد كه نوشته شدن از افراد طراز اول و انديشمندان نخبه ما در حوزه علميه نيستند، چراكه اصلا توي اين حوزه رسانه كاري نكردن
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    از مشرق خواستار این هستیم که حجت الاسلام غرویان را بزرگ ننماید .
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    اخه تو هر کار باید از متخصصش سوال کرد.بچه ممکنه ی خوراکی رو دوست داشته باشه اما براش ضرر داشته باشه.
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    کاش از من هم میپرسیدید
  • نمازی ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    چه حرفیه بعضیا میزنن کسی که نماز خون باشه فیلم و سریال جلو نماز خوندنشو نمیگیره.یا اصلا ما جلو صدا وسیما رو بگیریم با این همه برنامه های جورواجور ماهواره میخوایم چیکار کنیم.حتما باید همه تلویزیونارو جمع کنیم!
  • م م م ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    از تو نظرخواهی کنند؟ که نه روزه ای نه میدونی نماز جماعت چیه؟ حاظرم قسم بخورم تواون ساعت ماهواره نگاه میکنی؟ مزدور!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سلام ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    کاری به نظرات درست و یا غلط ندارم. از مشرق می خواهم تشکر کنم که اینگونه توانسته نظر بیش از 10 کارشناس مذهبی را در خصوص یک مسئله جمع آوری کند. کار بسیار سختی است.
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    ای کاش مشرقی ها می رفتند واقعیت پشت پرده تولید این سریال ها را پرده برداری می کردند. ریشه تولید این سریال ها و مداومت آنها در این سالها به پول هایی است که جابجا می شود البته سرپوشیده عرض کردم.
  • ghadir64 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    آفرین
  • رضا ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    شاید هم مردم ازسبک تکراری وبی محتوای سریالهاخسته شدن!!
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    بمباران سریالهای رمضان معنی دیگری غیر از مراد شما میدهد باید میفرمودید سریال باران.
  • ناصر ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    بهترين كار اينه كه صدا و سيما هم برنامه معرفتي داشته باشه، هم فيلم و سريال‌هاي آموزنده و مفرح. اتفاقاً كمدي هم لازمه، همش كه نبايد مراسم ترحيم باشه. باقي كار رو به عهده خود مردم بذارن ديگه.
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    حالا کی گفته فیلم نذاریم مردم میرن مسجد جاهای دیگه هم هست فیسبوک پارک ماهواره و...
  • رضا ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    خداخیرت بده... حرف دل ماروزدی... مسجدشده خونه سالمندان!!حدود یک ماه پیش باپیشنمازیکی ازمساجدصحبت میکردیم که اجازه بده توی مسجدبرای جذب نوجوونها فعالیت کنیم،میدونین چی جواب داد؟ گفت اینجانمیشه بچه هارفت وآمدکنن!مردم میخوان نمازبخونن!!! واقعامتاسفم براهمچین افرادی...بیخودی نیست که وضع جامعه اینطورشده...
  • علی ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    وقتی که کارفرهنگی رو دولتی کردیم وفرهنگسرا زدیم وسازمان تبلیغات و....بایدفکراینجارو میکردیم که مساجد ازحالت فعال به حالت انفعال دربیان والبته خود مساجدهم مقصرند.... فرهنگ ماشده جایزه دادن به بازیگرا وفرش قرمز وموسیقی رپ و...متاسفانه دشمن ماباتمام توان واردعرصه فرهنگ شده وماهنوز خوابیم....دولت هم دراین باره به شدت مقصراست...اگرمامسلمونیم بایدفرهنگمون اسلام باشه ومساجد مرکزفرماندهی فرهنگ ماباشند....
  • علی ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    هزارتامثبت++++++++++++++++++++ دیگه جرئت اعتراض کردن به موسیقیهایی که درعروسی و.....پخش میشود راهم نداریم،چون میگویند صداوسیمای خودتان هم این چیزهاراپخش میکند...!!!
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    احسنت
  • سبحان ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    چرا دوست دارید به جای مردم تصمیم بگیرید؟ ایا خود رو عاقل تر از مردم میدانید؟اصلا چرا از مردم کوچه و بازار درباره سریال ها نمیپرسید؟ باور کنید مردم شعور و قدرت تصمیم گیری دارند...
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    احسنت برادر
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    دقیقا متنی رو که من می خواستم تایپ کنم علی اقا زحمتش رو کشیدند کاش میشد تعداد مثبت ها یکی نبود تا جا داشت تاییدت می کردم
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    یه طرفه به قاضی نرو لطفا من یه بچه ۳ ساله دارم وقتی شبکه پویا قبل از قران و اذان ، شعرامد اذان رو پخش می کنه میاد میگه چادر و قران بیار نمازه
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    شمام واقعا حوصله داریااا جناب مشرق
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    تندروی تا چه حد !!! دوران این تحجرها به پایان رسیده !
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    از فردا زیر صدای حمد و سوره ی امام موزیک متن بزاریم.
  • امین ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    آخه اگه سریال واسه ماه رمضونه چرا توش بویی از ماه رمضون نیست. یا هست و دوستان دارن روزه خواری میکنن؟؟!!!!!
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    هرچيز به جاي خويش نيكوست
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    مراجع تلویزون نگاه میکنن آخه؟!
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    به نام خدا. اولا مسجد رفتن یا نرفتن ربط زیادی به پخش سریال و یا فیلم ندارد و اهلش در هر حالت به مسجد یا جلسات میروند. ثانیا ایا اگر همه مردم بخواهند مسجد بروند فضا ی مناسب،برنامه مناسب،سخنران ماهر و با دانش و جذابیت هست که مردم را علاقهمند به حضور در مسجد بکند؟ ثالثا کسانی که به دلائلی قادر به رفتن به مسجد نیستند آیا نباید با برنامه های متنوع و پر معنی از برکات این ماه بهره مند شوند پس به جای پاک کردن صورت مساله باید مساله را خوب حل کرد .
  • mohammad ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    ماکه میریم مسجد میام تازه فیلما شروع میشه .ریا نباشه هم به نماز میرسیم هم به فیلم
  • شکوفه ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    یکی از مهمترین دلایل مسجد نرفتن فضای ناراحت مساجد است الان آمار رسمی نشان می دهد بیش از 35 درصد بانوان مبتلا به بیماری های استخوانی هستند که امار واقعی بیش ازین است حالا در اغلب مساجد قسمت بانوان صبقه دوم حتی طبقه چهارم مسجد بوده و فاقد اسانسور است صندلی برای نشستن ندارد جا تنگ است حتی نمی توانی گاهی جابجا شده و حالت نشستنت را تغییر دهی بنابراین از رفتن به مسجد صرف نظر می کنی این که در مسجد جوانان حاضرند خودش نشانگر صحت مطلب است هیچکس بررسی نمی کند مادری که در این روزگار جوان مسجد برو تربیت کرده چرا خودش از مسجد غیبت دارد ؟
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    مسابقه قران خوانی و نهجه البلاغه و ... ، البته جایزه خوب بدن ، نه خودکار 400 تومنی!
  • نسترن م ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    اگر کسی اهل مسجد باشد هرگز به خاطر یک سریال ابکی عبادت را رها نمیکند اگر هم اهل مسجد نیست برای شما چه بهتر که به جای ماهواره سریال شما را نگاه کند
  • محمود ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    اين پرسش كارشناسي نشده است. بجاي اين پرسش بايد تحقيق كرد و با يك پشتوانه مطالعاتي دقيق مستند به آمار بحث كرد. موضوع جنبه‌هاي گوناگون دارد. اينگونه مباحث تقويت دين نيست خراب كردن دين است.
  • ناشناس ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    نظر دكتر رفيعي بهترين است.گيريم شما امديد و جلوي صدا و سيماي ايران را گرفتيد با ماهواره و اينترنت چيكار ميكنيد.نكنه ميخوايد جلوي امريكا و غرب رو به خاطر ماه رمضان بگيريد؟آدم اگه به قول خودتون سالك باشه به اين چيزا توجه نميكنه.برخی آخوندا هم ديگه شورش رو دراوردن.
  • حسین ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    الان ما تو شرایطی نیستیم که یا اینو بگیریم اونو ول کنیم یا برعکس چون هر کدوم رو ول کنیم غفلت وارد میشه. مردم میدونن که تمام سریالها چند بار تکرار داره اما مسجد و شبهای رمضان که از دست رفتنیه....
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    خیلی جالب بود .شما ضرغامی رو احیانا با باباتون اشتباه نگرفتین؟؟؟؟ دوست عزیز شما به راحتی میتونی کنترل تلویزیونو برداری سپس خاموشش کنی .اونوقت مثل بچه های خوب بری مسجد. ما که همین کارو میکنیم .دم شیخ حسین گرم که از اول انقدر جذاب معارف رو بیان میکنه که ما اگرم سریالی با مجلس ایشون تداخل داشته باشه رو یا تکرارشو میبینیم یا اصلا کنسلش میکنیم .
  • محمدباقر ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    انصافاً برخی از سریالهای تلویزیون آموزنده هستند و اصولاً نباید این دو را در مقابل هم قرار داد بلکه هرکدام تاثیری بر اقشار مختلف دارند . بعلاوه انتظار از برنامه های صدا و سیما نباید قشری باشد بلکه باید ملی نگری کرد و همه سلایق را پوشش داد .
  • محمد ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ی نکته دوست عزیزی که این سوال رو طرح کردی متاسفانه برخی افراد مقوله های مثل تلویزیون سینما و. . . در مقابل قرآن و دین و سالام قرار می دن این کار درستی نیست قطعا در زندگی امروز ما ی بخشی ار زندگی درست یا غلط پای تلوزیون می گزره که اگر این بخش دینی باشه بهتر از غیر دینی بودنشه مسجد هم جای خودش رو داره و من متوجه نمی شم پخش سریال دینی چه مشکلی با دین و دین چه مشکلی با سریال داره که این سوال رو مطرح کردید؟
  • 115 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    دراین ساعات تعداد تصادفات کم تره!!!
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    نظراقای رفیعی بهترین بود.
  • علی ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    جناب مومنی آیت الله نیستن بلکه از منبریی های محترم و با سواد هستند لطفا در دادن القاب دقت کنید
  • بینا ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    آقای رفیعی فرمودند 10 درصد مردم میرن مسجد پس باید برای 90 درصد در خانه فیلم درست کرد من به ایشان میگویم بله باید فیلمهایی ساخت که مردم رو به رفتن به مسجد تشویق کنه و هم به نظرم این کم کاری روحانیت است که مردم رغبتی به مسجد ندارن کمبود مسجد هم با رفتن مردم به مسجد حل میشود چون خود مردم بانی میشوند
  • مسجدی ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    برای رها متاسفم که همه چیزو در موسیقی میبینه منظور از جذاب اینکه مردم را با معارف اهل بیت آشنا کنن و بگویند مسجد چه جایگاهی نزد خدا و رسول خدا و ایمه داشته است و چقدر سفارش به مسجد شده است تا مردم مسجد رو به سریال تر جیح ندهند
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ممکن است برای بعضی از مردم این سریال ها مانع مسجد رفتن‌شان شود ولی برای طیفی ممکن است این بحث کاملا متفاوت باشد. ممکن است اگر این سریال ها نباشد کسانی اصلا به مباحث معنوی هیچ توجهی نکنند. حتی به همین میزانی که تلاش می‌شود در این سریالها مباحث معنوی مطرح شود هم از دست بدهند
  • تگرگ ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    این خانم رها کمی ادب داشته باشند برا آینده‌شونم خوبه! اِن قُلت هم نیاره!
  • نسرین ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    چه آدم بی ادبی هستی! روحانیان محترم کارشناس دینند و باید در امور فرهنگی نظر بدهند! مثل شما ناشناس نیستند! توجه کردی؟
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    با کمال احترامی که برا نظرت دارم باید بگم خیلی بی شعوری
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    رها بی سواد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس