کد خبر 230605
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳

همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، تصاویر منتشرنشده از مرحوم استاد مهدی آذر یزدی، بنیان‌گذار و پدر ادبیات کودک و نوجوان توسط خبرگزاری فارس منتشر می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس، «مهدی آذر‌یزدی»، فرزند «علی اکبر رشید خرمشاهی» در «خرمشاه» در یزد به دنیا آمدکه این خبرگزاری به مناسب روز ملی ادبیات کودک و نوجوان عکس‌هایی را که تاکنون از این شاعر پیشکسوت منتشر نشده است را در قالب گزارش تنظیم کرده که در ذیل آنها را مشاهده می‌کنید.

همچنین گفت‌وگوی منتشر نشده‌ای از اسدالله شکرانه، نویسنده و مسئول دبیرخانه دائمی مرحوم مهدی آذر یزدی با وی را در قالب فیلمی کوتاه برای عموم مردم به نمایش گذاشته‌ای که در ذیل متن و فیلم و عکس‌های مرحوم آذریزدی نظر را مشاهده می‌کنید:

شکرانه با اشاره به مرحوم آذریزدی، بیان می‌کند: بچه‌ها خیلی شما را دوست دارند واقعاً کتاب‌های شما را می‌خوانند و وقتی ما با آنها صحبت می‌کنیم بسیار نسبت به آن کار بزرگی که شما نجام دادید، اظهار تشکر می‌کنند و از داستان‌های شما خیلی خوششان می‌آید.


دانلود 

مرحوم آذر یزدی در جواب می‌گوید: اوایل نمی‌دانستم ولی بعدها فهمیدم که این گونه است، هر کجا که می‌رفتم در خیابان، والدین می‌گفتند بچه‌ها خواستند شما را ببینند و یک روز وقت بدهید بیائیم دیدنتان، و یا افتخار دهید بچه‌ها را بیاوریم. اما هر وقت می‌بینند ارادت‌شان غالباً سرد می‌شود.

مهدی آذر یزدی تحصیلات مقدماتی فارسی و قرآن و عربی را نزد پدر، مادربزرگ و در «مدرسه خان» آموخت و همزمان با تحصیل، به زراعت و بنایی پرداخت.

 

مرحوم آذریزدی در حال گفت‌وگو با دانش‌آموزان در کتابخانه ملی ایران

 

 سپس در کارگاه جوراب بافی مشغول به کار شد. آن گاه در «کتابفروشی یزد» و «گل‌بهار» اشتغال یافت. سال ها ممارست آذر یزدی با کتاب که بدان بسیار عشق می‌ورزید از او فردی کتاب‌شناس و صاحب سبک و اندیشه ساخته بود.

سپس مهدی آذر‌یزدی به «تهران» مهاجرت کرد و در «چاپخانه علمی» مشغول به کار شد. او سال‌ها به غلط‌گیری و تصحیح نمونه‌های چاپی اشتغال داشت.

بسیاری از انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌های مهم تهران چون «ابن سینا»، «امیر کبیر»، «خاور»، «بنگاه ترجمه و نشر کتاب» شاهد زحمات توان‌فرسای او بوده‌اند.

وی همواره با خواندن و آموختن به عطش سیری ناپذیر درونی خود پاسخ می‌گفت. او در سن 35 سالگی به فکر احیای متون ادب فارسی برای کودکان به شیوه روایت گونه با نثری ساده و روان افتاد.

وی با نوشتن مجموعه داستان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، پای به عرصه بازنویسی قصه‌های کهن برای کودکان گذاشت و بدین وسیله چهره‌ای آشنا برای چندین نسل شد و تا آنجا پیش رفت که به وی لقب پدر، پایه‌گذار و پیشکسوت ادبیات کودکان ایران را دادند.

شمار آثار استاد مهدی آذر یزدی به نظم و نثر به بیش از 30 اثر می‌رسد که از جمله آنها می‌توان به دوره هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شامل دفتر‌های «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان‌نامه»، «قصه‌های سندباد نامه و قابوس‌نامه»، «قصه‌های مثنوی مولوی»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم» اشاره کرد.

دوره ده جلدی «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» شامل دفترهای «خیر و شر»، «حق و ناحق»، «ده حکایت»، «بچه آدم»، «پنج افسانه»، «مرد و نامرد»، «قصه‌ها و مثل‌ها»، «هشت بهشت»، «بافنده داننده» و «اصل موضوع»، «گربه ناقلا»، «شعر قند و عسل»، «مثنوی بچه خوب» و «قصه‌های ساده برای نوآموزان» از دیگر آثار مرحوم آذریزدی برای مخاطبان کودک و نوجوان به شمار می‌روند.

از دیگر آثار این نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان می‌توان به «تصحیح مثنوی مولوی»، «گربه تنبل»، «خودآموز مقدماتی شطرنج»، «خودآموز عکاسی برای همه»، «قصه‌های پیامبران»، «یاد عاشورا»، «تذکره شعرای معاصر ایران»، «لبخند»، «چهل کلمه قصار حضرت امیر(ع)»، «دستور طباخی و تدبیر منزل» و «خاله گوهر» و اشاره کرد.

مهدی آذریزدی در سال 1343 به دلیل نگارش کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از سوی «سازمان جهانی یونسکو» به دریافت جایزه نایل آمد، همچنین وی در سال 1345 برای نگارش کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» از سوی «بنیاد پهلوی»، جایزه کتاب سال را به خود اختصاص داد.

 مرحوم آذریزدی در سال 1379 به دلیل نگاشتن داستان‌های قرآنی و دینی «خادم قرآن» شناخته شد به همین منظور چندین بار از سوی «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»، «بنیاد ریحانه الرسول (س)» و برخی از نهادها و سازمان‌ها برای وی مراسم بزرگداشت برگزار شد.

مهدی آذریزدی نویسنده مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» 18 تیر 1388 درگذشت پیوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نادیا ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    خوب بودممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس